ONK 2023 - Melderslo

Gestart door henthijs, 22-10-2022 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

henthijs

In 2023 wordt het ONK georganiseerd door het Gilde Dionysos, het Noord-Limburgse gilde voor het maken van bier, kaas, likeur en wijn. De prijsuitreiking van het ONK 2023 zal plaatsvinden op zaterdag 3 juni 2023 op het terrein van het Openluchtmuseum de Locht in Melderslo, Noord-Limburg. In het weekend van 3 en 4 juni 2023 zal op de Locht ook een tweedaags bier- en belevingsfestival georganiseerd worden met bieren en streekproducten uit de regio. Een gedetailleerd programma zal binnenkort bekend worden gemaakt.

Het keuren van de bieren zal worden uitgevoerd door keurmeesters van het Bier Keurmeesters Gilde, het BKG. Meer informatie over de manier van keuren, inclusief de actuele biertypen lijst, is te vinden op de website van het BKG. Er kunnen bieren worden ingezonden in 6 verschillende klasses: de standaard klasses A t/m D, de vrije klasse en de kloonbier klasse.
Het kloonbier van 2023 is: Grand Prestige van Hertog Jan.
De bieren mogen worden ingeleverd in 3 soorten flesjes: euro flesjes van 0.3 cl, longneck flesjes van 0.33 cl en vichy flesjes van 0.33 cl.

De inschrijving voor het ONK start per 1 januari 2023. De inschrijving wordt gesloten per 1 april 2023, maar wacht straks niet te lang want er is een maximum aan het aantal inschrijvingen.
De bieren moeten worden ingezonden tussen 1 april 2023 en 15 april 2023. Meer informatie over de manier van inzenden zal later bekend worden gemaakt. De logistiek rondom het inzenden wordt overigens verzorgd door de Friese amateur bierbrouwvereniging De Koperen Tsjettel.

Voor vragen of opmerkingen kun je contact opnemen met de ONK organisatie via onderstaand email adres.
Email: onk2023@gildedionysos.nl.

Data:
Start inschrijving: 1 januari 2023
Inzenden van de bieren: 1 t/m 15 april 2023
Uitslag en prijsuitreiking op bierfestival de Locht: 3 juni 2023

Links
Gilde Dionysos: https://www.gildedionysos.nl/
Openluchtmuseum de Locht: https://www.delocht.nl/
Bier Keurmeester Gilde: https://www.bierkeurmeestersgilde.nl
ONK inschrijvingen en uitslagen: https://www.onkbrouwen.nl
De Koperen Tsjettel: https://dekoperentsjettel.nl

Pieter1954

Grote klasse, zo'n berichtgeving. Zeer op tijd, uiterst volledig en gedetailleerd. Chapeau Dionysos!

Wolter

Volledig eens met Pieter1954... 👍

Sjaak_Deventer

Heel mooi nieuws  smile  smile  En volgens mij genoeg campings in de buurt  :beersmiley: Ik zie weer een mooie meeting aankomen..

tdp

Zou ik het dan echt een keer meemaken, een ONK camping? Ik ken het alleen maar vanuit de mooie verhalen van @Sjaak_Deventer, haha!

Maar mooi nieuws, en inderdaad een fijne berichtgeving, goed geregeld!

Martijn0172

Mooi! Nemen jullie contact met mij op hoe de bokaal jullie kant op komt?

Jaap W

Mooi bericht. Eindelijk weer een onk. Ik kijk er naar uit. Niet naast de deur voor mij, maar je moet er wat voor over hebben.  :proost:  :brouwen:  :beersmiley:

henthijs

Hierbij nog extra informatie over het ONK 2023.

Voor het ONK zijn er normaal gesproken 6 verschillende klassen waarin bieren kunnen worden ingezonden:
de 4 bierklassen A, B, C en D, de vrije klasse en het kloonbier.
Voor het ONK 2023 hebben we in samenspraak met meesterbrouwer Micha Peute van Hertog Jan Brouwerij een extra wedstrijd toegevoegd, nl.:

E: de Grand Prestige Challenge.

Micha verwoordt dit als volgt:

Graag wil ik alle deelnemers uitdagen zich te laten inspireren door ons kroonjuweel Hertog Jan Grand Prestige om een kwalitatief goed bier te brouwen. Creativiteit en een eigen identiteit vind ik hierbij erg belangrijk. Let op dat je bier in balans is, mooi presenteert en een heerlijk verwenmoment creëert. ABV dient minimaal 9% te zijn. Cheers Micha

De bieren voor deze speciale Challenge zullen worden gekeurd door de meesterbrouwers van Hertog Jan.
Je kunt meedoen met deze (aparte) wedstrijd, door bij je inschrijving te kiezen voor E: Grand Prestige Challenge. We hopen veel interessante inzendingen te ontvangen.

Zie ook https://www.onkbrouwen.nl/inschrijven

Wolter

Citaat van: tdp op 24-10-2022  08:03 uZou ik het dan echt een keer meemaken, een ONK camping? Ik ken het alleen maar vanuit de mooie verhalen van @Sjaak_Deventer, haha!

Maar mooi nieuws, en inderdaad een fijne berichtgeving, goed geregeld!

Die camping gaan we hoe dan ook doen. Al zijn we maar met zn drieën..

Edwin brouwt

Heel leuk! Ik ga heel hard proberen er bij te zijn, met mijn bieren of als keurmeester  :D

Sjaak_Deventer

Klopt het dat het maximum aantal in te leveren bieren dit jaar op 4 staat?

Ferdisk8

Ik zie dat de inschrijfpagina bereikbaar is via de link van Henthijs, maar op frontpage van ONK is er niet echt een link naar deze pagina.
Ook kan ik geen inleveradressen vinden.
Is de website nog niet helemaal klaar misschien? Of kan insturen echt alleen via pakket?

Update: nu is er wel een link op de frontpage. Over inleveradressen heb ik nog niet gehoord.

Update 2: kan dus alleen via verzenden als pakket. Of als een vereniging het wil verzamelen en afleveren op dat adres.

Ferdisk8

Heeft iemand ervaring/tips over hoe het te keuren bier in te zenden?

Bvk1983

Citaat van: Ferdisk8 op 02-01-2023  13:10 uHeeft iemand ervaring/tips over hoe het te keuren bier in te zenden?

De laatste keer dat ik iets ingezonden heb, heb ik noppenfolie bij de Action gekocht en de flessen daar afzonderlijk in gerold. Daarna nog noppenfolie om de flessen samen en daarna een ruime doos gevuld met zo veel opgefrommelde kranten dat de doos net dicht kon.

Edwin brouwt

Citaat van: Ferdisk8 op 02-01-2023  13:10 uHeeft iemand ervaring/tips over hoe het te keuren bier in te zenden?
Volgens mij konden de bieren in voorgaande jaren bij inzamelpunten door het hele land ingeleverd worden. Ik hoop dat dat nu ook weer zo is.

mr.chelsea

Citaat van: Sjaak_Deventer op 01-01-2023  14:33 uKlopt het dat het maximum aantal in te leveren bieren dit jaar op 4 staat?
Volgens mij kun je na de eerste inschrijvingen nog een keer inschrijven...

tdp

Gisteren heb ik mij ook ingeschreven. Altijd een leuk evenement! Ik vind trouwens de Grand Prestige Challenge ook een leuke; een bier brouwen geïnspireerd door de Hertog Jan Grand Prestige! Zat in eerste instantie te twijfelen of ik zou gaan klonen, maar een door HJGP geïnspireerd bier brouwen is wel erg leuk!

Nu nog de camping, @Sjaak_Deventer en @Wolter ;-)

Edwin brouwt

Citaat van: mr.chelsea op 03-01-2023  21:46 uVolgens mij kun je na de eerste inschrijvingen nog een keer inschrijven...
Maar of dat de bedoeling is?

hopjesvla

Worden de keuringsformulieren nagestuurd als je niet aanwezig kan zijn (Zit dan hoogstwaarschijnlijk bij Brouwerij het Anker dat weekend..ook niet verkeerd) ?

Sjaak_Deventer

Citaat van: hopjesvla op 06-01-2023  10:30 uWorden de keuringsformulieren nagestuurd als je niet aanwezig kan zijn (Zit dan hoogstwaarschijnlijk bij Brouwerij het Anker dat weekend..ook niet verkeerd) ?

Na de uitslag kan je ze downloaden...

Ferdisk8

Citaat van: Edwin brouwt op 03-01-2023  17:30 uVolgens mij konden de bieren in voorgaande jaren bij inzamelpunten door het hele land ingeleverd worden. Ik hoop dat dat nu ook weer zo is.

Helaas niet. Vorig jaar heb ik niet ingeschreven, maar begreep dat het toen al zo was.

Wijbrouwers

Wij hebben ons ook ingeschreven met 2 bieren.

En over de "ONK-camping": Het bierfestival is bij openluchtmuseum de Locht. Aan de overkant van de weg zit een camping.
Dus voor wie kruipend naar zijn tent wil  ;)

henthijs

De inschrijvingen voor het ONK dit jaar stromen binnen! Dat is mooi.
Behalve dat je bier door gekwalificeerde keurmeesters wordt beoordeeld, zijn er ook mooie prijzen te winnen.
Wat te denken van de hoofdprijs: Grainfather G40, een volautomatische RVS brouwketel!

Er kan nog steeds worden ingezonden, maar wacht niet te lang....de inschrijving sluit op 1 april!

Jacques

Citaat van: henthijs op 10-03-2023  10:52 uWat te denken van de hoofdprijs: Grainfather G40, een volautomatische RVS brouwketel!

Zo, dat is een hele mooie hoofdprijs! Ik ben er in ieder geval heel tevreden over.

Eric111

Hoeveel aanmeldingen zijn er dit jaar voor het ONK?

Groeten Eric

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.