19 november 2022 - Gezamenlijke brouwdag De Roerstok - Tilburg

Gestart door Jacques, 21-10-2022 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 22-11-2022  16:56 uTijdens het koken.

Maar ik zou ook een gedeelte achterhouden om te gebruiken bij het bottelen. Al heel wat keren is hier op het forum gemeld dat je dan meer honingsmaken in je bier krijgt.

A.s. donderdag staat dit recept op de brouw planning. Zojuist 500 g Veluwse heidehoning besteld. Van de 366 g in het recept, welk deel zou je het best kunnen gebruiken voor het bottelen? Is dat de helft/3e/kwart? Ik heb geen idee wat gangbaar is.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 12-12-2022  11:56 uA.s. donderdag staat dit recept op de brouw planning. Zojuist 500 g Veluwse heidehoning besteld. Van de 366 g in het recept, welk deel zou je het best kunnen gebruiken voor het bottelen? Is dat de helft/3e/kwart? Ik heb geen idee wat gangbaar is.

Het suikergehalte van de honing kun je bepalen via verdunnen en een meting met een refractometer.

Heidehoning schijnt een sterkte smaak te hebben. Door een beetje te proeven kun je beoordelen of je veel of weinig gebruikt. Doordat de fles na het bottelen afgesloten wordt blijft de honingsmaak veel beter in het bier dan tijdens de hoofd- en nagisting.

Davester

Ik heb een keer een blikje geblikkeld en daarbij honing als vervanger voor bottelsuiker gebruikt, maar dat was geen succes: binnen 5 dagen was t blikje grofweg geëxplodeerd.

Is honing niet teveel vervuild met andere micro-organismen om het als bottelsuiker te gebruiken?

Jacques

Citaat van: Davester op 12-12-2022  17:32 uIs honing niet teveel vervuild met andere micro-organismen om het als bottelsuiker te gebruiken?

Honing heeft een hoog suikergehalte. Daar kan bijna geen micro-organisme tegen. Voor zover ik weet geen bierschadelijke micro-organismen.

Zie ook
https://www.purehoney.nl/over-honing/werking
https://www.springmedical.nl/wp-content/uploads/Honing-laatste-redmiddel-of-eerste-keus-WCS-jaarg.-26-nr.-2.pdf

ramon86

In How To Brew schrijft John Palmer het volgende:

"Honey contains wild yeast strains and bacteria, but its low water content keeps these microorganisms dormant. Honey also contains amylase enzyme, which can break down unfermentable sugars in the wort into highly fermentable sugars like maltose and sucrose. For these reasons, honey should be pasteurized before adding it to the fermentor. The National Honey Board (www.nhb.org) recommends that honey be pasteurized for 30 min. at 176°F (80°C), then cooled and diluted to the wort gravity. To retain the most honey flavor, and ensure best fermentation performance, the honey should be added to the fermentor after primary fermentation."

Bvk1983

Citaat van: ramon86 op 13-12-2022  14:08 uIn How To Brew schrijft John Palmer het volgende:

"Honey contains wild yeast strains and bacteria, but its low water content keeps these microorganisms dormant. Honey also contains amylase enzyme, which can break down unfermentable sugars in the wort into highly fermentable sugars like maltose and sucrose. For these reasons, honey should be pasteurized before adding it to the fermentor. The National Honey Board (www.nhb.org) recommends that honey be pasteurized for 30 min. at 176°F (80°C), then cooled and diluted to the wort gravity. To retain the most honey flavor, and ensure best fermentation performance, the honey should be added to the fermentor after primary fermentation."

Misschien dat ik hem dan half in 10 min. kook doe en de andere helft gepasteuriseerd na de hoofdvergisting.

Jacques

Citaat van: ramon86 op 13-12-2022  14:08 uIn How To Brew schrijft John Palmer het volgende:

Die tekst ken ik. Ik heb mij daar altijd verbaasd over de aanwezigheid van levenkrachtige micro-organismen... Dat is volgens mij niet het geval.
Wat wel een punt is de aanwezigheid van amylases. Dat is vergelijkbaar met hopcreep. Een korte pasteurisatie na het bottelen kan veel oplossen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.