Giststarter bruine vlokjes

Gestart door arnaud kooy, 21-10-2022 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

arnaud kooy

Goedemorgen allen,

Dacht gooi t toch maar even op het forum.
Na mijn tweede stap giststarter op roerder drijven er bruine vlokjes, zie foto geplakt aan de zijkant van de erlenmeyerfles. Is dit gist of een infectie? Voordat ik het in het afgekoelde wort gooi en het brouwsel om zeep help, check ik t maar ff.

Alvast bedankt, groet

0.jpg

JanEric

Dit ziet er uit als normale gistafzetting op je erlenmeyer.

brouwerwaldonk

Ik maak al vele jaren giststarter  en zoiets heb ik nog nooit gezien.

Een keer vlokjes gehad, die zagen er zo uit.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/f08aaf3f-c96a-4e7e-8dd5-add6da7a2a08.jpg

Kokkebil

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-10-2022  11:18 uIk maak al vele jaren giststarter  en zoiets heb ik nog nooit gezien.

Een keer vlokjes gehad, die zagen er zo uit.
https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/f08aaf3f-c96a-4e7e-8dd5-add6da7a2a08.jpg

Ik wel en nooit problemen gehad!

hansHalberstadt

Citaat van: arnaud kooy op 21-10-2022  11:06 uGoedemorgen allen,

zie foto geplakt
aan de zijkant van de erlenmeyerfles. Is dit gist of een infectie?
Lijkt me hophars of samenklontering van gist en eiwit, niets bijzonders. Wat heb je gebruikt als starterwort? Moutextract of wort van een vorig brouwsel?

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 21-10-2022  11:18 uEen keer vlokjes gehad, die zagen er zo uit.
Dat is zo te zien iets totaal anders.

arnaud kooy

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2022  12:17 uLijkt me hophars of samenklontering van gist en eiwit, niets bijzonders. Wat heb je gebruikt als starterwort? Moutextract of wort van een vorig brouwsel?
Moutextract

Jacques

Citaat van: arnaud kooy op 21-10-2022  11:06 uGoedemorgen allen,

Dacht gooi t toch maar even op het forum.
Na mijn tweede stap giststarter op roerder drijven er bruine vlokjes, zie foto geplakt aan de zijkant van de erlenmeyerfles. Is dit gist of een infectie? Voordat ik het in het afgekoelde wort gooi en het brouwsel om zeep help, check ik t maar ff.

Alvast bedankt, groet

0.jpg

Het lijkt op ingedroogde hopharsen. Was de starter eerst heel actief en is hij nu rustiger?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 21-10-2022  15:03 uHet lijkt op ingedroogde hopharsen.
Het was moutextract.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2022  15:14 uHet was moutextract.
smile

Ook daarmee krijg je bruine "hopharsen". We noemen het hopharsen, maar meestal gaat het om eiwitten met gistcellen en komt er geen hop aan te pas...

Bij mijn talrijke starters en tests met moutextract heb ik dit heel wat keren gezien. Dat Walter het niet herkent komt waarschijnlijk omdat hij altijd wort van vorige brouwsels gebruikt voor het maken van giststarters.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 21-10-2022  15:20 usmile

Dat Walter het niet herkent komt waarschijnlijk omdat hij altijd wort van vorige brouwsels gebruikt voor het maken van giststarters.
Inderdaad nog nooit moutextract gebruikt voor een starter, altijd wort van het vorige brouwsel.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 21-10-2022  12:17 uof samenklontering van gist en eiwit, niets bijzonders.

Citaat van: Jacques op 21-10-2022  15:20 uOok daarmee krijg je bruine "hopharsen". We noemen het hopharsen, maar meestal gaat het om eiwitten met gistcellen en komt er geen hop aan te pas...
Herhaling.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-10-2022  08:29 uHerhaling.

Beide zien we samenklonteringen van eiwitten met gistcellen. De vraag na mijn constatering is denk in de contact van het maken van een giststarter belangrijk. Was er eerder veel meer activiteit? Anders gezegd is de starter uitgewerkt? Als dat het geval is dan is het nog steeds roeren van de starter niet gewenst en hoort de starter zo snel als mogelijk is in een koelkast om te zorgen dat de gistcellen niet interen op hun reservestoffen.

arnaud kooy

Allen hartelijk dank, weer iets geleerd.
Nog een prettig weekend.

Groet Arnaud

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.