Nottingham gist

Gestart door Goldin, 20-10-2022 15:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Hallo,

Ik ben van plan om vanavond 25 liter Bock te brouwen naar het recept van Henk van Riet.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35188.0

Als gist ga ik dus Nottingham gebruiken, nu heb ik vaker met korrelgisten gewerkt en strooi ik dit altijd zo op het wort en dat gaat altijd goed.

Echter staat er achter op de pakjes van Nottingham wel iets over rehydratie, ik lees hier verschillende theorieën over maar veelal in oudere topics. Ik rehydrateer liever niet als het niet per se nodig is om zo eventuele fouten uit te sluiten. Het is niet mijn bedoeling om een discussie over rehydratie te starten

Concreet: Kom ik er mee weg als ik 2 zakjes (22 gram totaal) op het wort strooi zonder te re hydrateren? 

En dan een bonus vraag: In het recept staat een start vergisting van 15 graden. Dit word moeilijk om zo ver te gaan met mijn dompelkoeler. Kan ik terugkoelen naar 20 graden en enten om het vervolgens in de gistkast te zetten ingesteld op 15 graden? Of is dit ook vragen om problemen?

cemedia

Ik heb die gist wel eens met en zonder rehydratie gebruikt. Bij mij ging het prima.

Enten op 20 kan volgens mij ook prima. Bereik van de gist loopt tot 22 graden uit mijn hoofd.

Die van mij ruikt overigens heel erg naar rotte eieren tijdens de vergisting.

Michiel8012

Op lage temperatuur geven de meeste gisten (waaronder ook Nottingham) een cleaner profiel. Dit is gewenst in een bok dus die 15 graden snap ik wel. De vraag is wel of je daar per se op moet starten, in het begin moet de vergisting eerst opstarten en maakt dus weinig vergistingsproducten aan l. Als de temperatuur vervolgens in een paar uur van 20 naar 15 graden zakt in je gistkast is er volgens mij niks aan de hand.

Michiel8012

Ps hydrateren heb ik nog nooit gedaan en toch al 2x een mooie bok gebrouwen met nottingham

Arthur B

Nog nooit problemen zonder gehad. Ook niet met deze Notty.

Juindorper

Citaat van: Goldin op 20-10-2022  15:46 uHallo,

Ik ben van plan om vanavond 25 liter Bock te brouwen naar het recept van Henk van Riet.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35188.0

Concreet: Kom ik er mee weg als ik 2 zakjes (22 gram totaal) op het wort strooi zonder te re hydrateren? 

En dan een bonus vraag: In het recept staat een start vergisting van 15 graden. Dit word moeilijk om zo ver te gaan met mijn dompelkoeler. Kan ik terugkoelen naar 20 graden en enten om het vervolgens in de gistkast te zetten ingesteld op 15 graden? Of is dit ook vragen om problemen?

Als je een gistkast hebt dan kun je het wort terug koelen naar de gewenste temperatuur voor dat je de gist toe voegt.
Je kunt gewoon 2 zakjes over het wort strooien dat werkt prima. Hydrateren is nergens voor nodig. (Aub geen discussie hier over inderdaad)
De Nottingham geeft op 20+ graden overigens ook een zeer neutraal (lees smaakloos) karakter aan je bier maar sommigen schijnen dat wel te waarderen.

Goldin

Bedankt voor het eenduidige antwoord. Ik ben momenteel aan het maischen  smile . Ik strooi de 2 zakjes er bij 20 graden op en zet het in de gistkast op 15 graden.

L.win

Citaat van: Goldin op 20-10-2022  20:12 uBedankt voor het eenduidige antwoord. Ik ben momenteel aan het maischen  smile . Ik strooi de 2 zakjes er bij 20 graden op en zet het in de gistkast op 15 graden.

IMG-20221015-WA0006.jpg

Hier vorige week een bok gebrouwen met de lallemand. Geënt op 18°C, zo is de hoodvergisting ook gestart.
Het was wel een heel actieve start zoals je ziet.

Jacques

Citaat van: Goldin op 20-10-2022  15:46 uEchter staat er achter op de pakjes van Nottingham wel iets over rehydratie, ik lees hier verschillende theorieën over maar veelal in oudere topics. Ik rehydrateer liever niet als het niet per se nodig is om zo eventuele fouten uit te sluiten. Het is niet mijn bedoeling om een discussie over rehydratie te starten

Ik heb heel veel tests gedaan met gehydrateerde en niet-gehydrateerde gist van verschillende fabrikanten. Mijn conclusie was dat hydrateren van gedroogde gist niet nodig is omdat het weinig bijdraagt, behalve het net iets sneller op gang komen van de vergisting.

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 20-10-2022  19:14 uin het begin moet de vergisting eerst opstarten en maakt dus weinig vergistingsproducten aan

In die fase wordt de basis gelegd voor de vorming van hogere alcoholen. Beter is het niet te warm te starten met de vergisting als je een wat cleaner bier wilt hebben.

Goldin

Hij is geent op zo'n 19 graden met een start SG van 1.060. Wel een stukje lager rendement dan het orginele recept.

In de gistkast is hij nu binnen een uur al tot 16 graden gekoeld.

Blijft een dingetje voor mij om het rendement te controleren icm mijn brewmonk en dit goed in te stellen. :weetbeter: 

Goldin

Rond een uurtje of 7 zat er al goed druk op het vat en blupte het waterslot eens in de 2 minuten. De vergisting is langzaam aan gestart. :groots:

Arthur B

Citaat van: Jacques op 20-10-2022  21:42 uIn die fase wordt de basis gelegd voor de vorming van hogere alcoholen. Beter is het niet te warm te starten met de vergisting als je een wat cleaner bier wilt hebben.

Dit is ook mijn ervaring.

Goldin

Citaat van: L.win op 20-10-2022  21:14 uIMG-20221015-WA0006.jpg

Hier vorige week een bok gebrouwen met de lallemand. Geënt op 18°C, zo is de hoodvergisting ook gestart.
Het was wel een heel actieve start zoals je ziet.

Hoeveel kopruimte had je? Ik vergist nog steeds in een plastic emmer zonder blowoff. Tot nu toe gaat het altijd goed, maar deze batch is wel iets groter dan gemiddeld.

Arthur B

Citaat van: L.win op 20-10-2022  21:14 uHet was wel een heel actieve start zoals je ziet.

Ook mijn ervaring. 😅

Hopfenfox

Heb zelf een 13 liter gistvat met 11 liter wort er in, dus weinig kopruimte. Een enkele keer met Nottingham gebrouwen en dat ging goed. Alleen de Verdant IPA en de Ij-gist doen bij mij altijd een prison break.

Goldin

Bedankt, we gaan het meemaken. Ik heb +- 25 liter in een plastic emmer van 30 liter.

Ik hoop dat hij zich netjes gedraagt. Ook ergens gelezen dat een relatief koele temperatuur van 15 graden ook wel wil meewerken met het in toom houden.

Is er een gemiddelde wanneer deze gist op z'n top zou moeten zitten?

Arthur B

Bij mij 'de volgende dag'. Heftige piek en de dagen daarna nog wat doorsudderen.

Goldin

Momenteel pruttelt het waterslot volop! Als ik de zaklamp op de emmer schijn zie ik dat er mooie laag krausen op zit. Volgens mij kom ik er mee weg zonder blowoff  :D

L.win

Bij mij zat er 52 liter in een 60 liter vat. Denk dat er nu nog 49 liter in zit 😀

cemedia

En? Hoe verloopt de vergisting?

Goldin

@cemedia De vergisting gaat goed!

Ik heb gisteren gemeten en kwam uit op een sg van 1.017. Na een kleine week zo goed als uitgegist. De aankomende dagen laat ik per dag de temp 1 graad oplopen tot 20 graden.

Goldin

Eind SG stabiel op 1.014 uitgekomen.

Gisteren de boel gebotteld en zag er allemaal prima uit. Een mooie stevige gistkoek op de bodem. Conclusie: deze gist doet zijn werk prima zonder te hydrateren.

Nu nog even geduld voor het eindresultaat :proost:

Goldin

Nu nog maar 11 dagen op de fles. Een mooie schuimkraag en smaakt al heel goed! Dit beloofd wat te worden ;D

Grappig om zo eens duidelijk de brown malt te proeven en wat geroosterde smaak. Geen wonder dat dit een prijswinnend recept is.

20221113_201553.jpg

20221113_202533.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.