Ervaringen Weyermann Bohemian Dark Malt

Gestart door PDGRRR, 20-10-2022 11:23 u

Vorige topic - Volgende topic

PDGRRR

Ik kwam onderstaande mout van de week tegen op de site van Unibrew en besloot een emmertje te bestellen.

https://www.weyermann.de/en-gb/product/weyermann-floor-malted-bohemian-dark-malt-3/

Nu wilde ik deze gaan gebruiken in de quadrupel die voor komend weekend in de planning stond door iets meer dan de helft van de pilsmout van het oorspronkelijke recept te vervangen door deze mout en de caramouten en geroosterde gerst (voor de kleur) te schrappen. Zie onderstaand recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptVan Quad tot Erger (2022)
BiertypeQuadrupel/Belgian Strong Dark
Aantal liters18
Gewenst begin SG1088 (9,3 Vol% alc.)

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater28,0 liter
Maischdikte3,6 l/kg
Maischwater21,3 liter
Spoelwater5,5 liter
Kooktijd65 minuten
Berekende kleur63 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid33 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout (WM)41,6 %2,800 kg4 EBC
Red Crystal mout2,0 %0,135 kg320 EBC
D-45 Candi Syrup6,0 %0,405 kg90 EBC
Rookmout (BM)0,3 %0,023 kg6 EBC
Kristalsuiker5,4 %0,360 kg0 EBC
Floor-Malted Bohemian Dark Malt44,6 %3,000 kg16 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Saaz3,3 %50 gr65 minuten21 EBU
Saaz3,3 %45 gr20 minuten12 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortWLP545 Belgian Strong Ale (Val-Dieu)
Hoeveelheid2 Stuks
Gist toegevoegd alsInhoud zakjes (misschien mini-starter)

Weyermann spreekt van een "intens moutaroma met toetsen van toffee & donkere karamel, veel body en een aanwezig moutige zoetheid". Dat kan natuurlijk prima in een quad, maar het moet ook geen vloeibaar Haags Hopje worden. Heeft iemand hier ervaring met deze mout? Gaat deze met 44,6% niet overheersen?

Hopfenfox

Heel overheersend kan ie niet zijn als je hem volgens Weyermann tot 100% kan gebruiken.

PDGRRR

Dat was mijn redenatie ook al een beetje, het zal wel los lopen met minder dan 50% in de stort denk ik.

seed7

Mooie mout voor een Dunkles. 100% stort (misschien een paar % melanoidine er bij), ondergister.

Je zou het kunnen inzetten als een donkere extra stevige tripel (of lichtgekleurde quad), 85% van deze mout 15% suiker.

In een quad stort sneeuwt het een beetje onder, dan zou ik een gewone muenchner pakken.

ingo

PDGRRR

Citaat van: seed7 op 20-10-2022  17:28 uMooie mout voor een Dunkles. 100% stort (misschien een paar % melanoidine er bij), ondergister.

Je zou het kunnen inzetten als een donkere extra stevige tripel (of lichtgekleurde quad), 85% van deze mout 15% suiker.

In een quad stort sneeuwt het een beetje onder, dan zou ik een gewone muenchner pakken.

ingo

Bedankt voor je reactie, Ingo. Ik denk dat ik m'n recept zoals bovenstaand aanhoud, ik heb geen Münchener in huis. Ik zal in ieder geval een leuk recept gaan bedenken voor de overgebleven 2 kilo van deze mout, wellicht een lekker moutig lentebiertje.

justDick

100% in een bock/dubbelbock is ook erg lekker.
Heb het zelf met dubbele decoctie gedaan. Gewoon om dat ook eens te ervaren.
 :brouwen:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.