Schoonmaak

Gestart door Bvk1983, 19-10-2022 10:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Is het een idee om een centraal schoonmaak topic te starten? Ik merk dat ik voor veel zaken in het brouwproces mijn wegen weet te vinden maar schoonmaak is er daar niet een van. Vaak moet ik zoeken of ik bepaalde stoffen met bepaalde materialen kan gebruiken zonder schade te veroorzaken, of iets wel of niet nagespoeld moet worden, of in welke volgorde het gebruikt wordt. Een soort best practice topic zou mij, en ik denk vele anderen, enorm helpen.

Ik overweeg bijvoorbeeld de aanschaf van keg + CO2 benodigdheden maar vraag me dan weer af hoe vaak en hoe ik al die leidingen zou moeten reinigen/ontsmetten.

Dus concreet: is er, met name onder de doorgewinterde brouwers, animo om te helpen een centraal topic te starten waar per apparatuursoort/materiaal/schoonmaak middel de voordelen, nadelen en beschrijving van gebruik te beschrijven? Er zijn bijvoorbeeld topics voor waar welke apparatuur te koop, hoe welke apparatuur zelf te maken. Dat zou voor schoonmaak ook mooi zijn.

Jacques

Dit is een mooi onderwerp van het nieuwe onderdeel van de site Hobbybrouwen.nl: BrouwEncyclopedie.
Het idee is hiervan een soort wiki van te maken met input vanuit het forum.

Schoonmaak is overigens een groot onderwerp met veel deelonderwerpen.

Bvk1983

Waar het staat zou mij om het even zijn. Persoonlijk gebruik ik alleen het forum als kennisbank maar als er een wiki komt met dit onderdeel is het ook prima. Als het maar centraal te vinden is.

Concreet heb ik nu al 2 schoonmaakvragen waarop ik het antwoord niet weet.

1) Ik ben flessen aan het reinigen en deze zijn blijkbaar niet na het leeggieten schoongespoeld. Gevolg: aanslag, prut en zelfs schimmel in de flessen. Ze hebben inmiddels 2 dagen in water met Dreft geweekt en zijn daarna in de vaatwasser geweest. Helaas zonder gewenst resultaat want ik zie nog steeds aanslag op de bodem. Heeft het zin om nog een dag te weken in warm water met Enzybrew en daarna in de vaatwasser? Of is een ander middel beter?

2) Waarschijnlijk ga ik binnenkort een keg + CO2 fles kopen. Daar zit een picnic tap bij maar zal er later een kraan bij kopen. Hoe reinig ik die vloeistof leidingen het beste, en hoe vaak? Moet na iedere keer tappen die kraan/picnic tap worden doorgespoeld met iets? Zo ja, hoe doe ik dat het beste?

tdp

Citaat van: Bvk1983 op 20-10-2022  10:18 uWaar het staat zou mij om het even zijn. Persoonlijk gebruik ik alleen het forum als kennisbank maar als er een wiki komt met dit onderdeel is het ook prima. Als het maar centraal te vinden is.

Concreet heb ik nu al 2 schoonmaakvragen waarop ik het antwoord niet weet.

1) Ik ben flessen aan het reinigen en deze zijn blijkbaar niet na het leeggieten schoongespoeld. Gevolg: aanslag, prut en zelfs schimmel in de flessen. Ze hebben inmiddels 2 dagen in water met Dreft geweekt en zijn daarna in de vaatwasser geweest. Helaas zonder gewenst resultaat want ik zie nog steeds aanslag op de bodem. Heeft het zin om nog een dag te weken in warm water met Enzybrew en daarna in de vaatwasser? Of is een ander middel beter?

2) Waarschijnlijk ga ik binnenkort een keg + CO2 fles kopen. Daar zit een picnic tap bij maar zal er later een kraan bij kopen. Hoe reinig ik die vloeistof leidingen het beste, en hoe vaak? Moet na iedere keer tappen die kraan/picnic tap worden doorgespoeld met iets? Zo ja, hoe doe ik dat het beste?

1) Weken in bijv. Oxi of welk middel dan ook, daarna met een flessenborstel het nog aangekoekte vuil losboenen. Daarna de voor jou gebruikelijke stappen wat je met ander flessen ook doet.

2) Ik spoel de tap na gebruik door met heet water en een paar van die sponsballetjes. Eens in de zoveel tijd gebruik ik speciaal schoonmaakmiddel voor het reinigen van de tap. Ik maak dan de vloeistof aan in een emmer en pomp die door de tapinstallatie. Tapkraan demonteer ik en reinig ik en een afwassopje, met een borsteltje en pijpragertjes om alles goed te raken.

Bvk1983

Citaat van: tdp op 20-10-2022  12:18 u2) Ik spoel de tap na gebruik door met heet water en een paar van die sponsballetjes. Eens in de zoveel tijd gebruik ik speciaal schoonmaakmiddel voor het reinigen van de tap. Ik maak dan de vloeistof aan in een emmer en pomp die door de tapinstallatie. Tapkraan demonteer ik en reinig ik en een afwassopje, met een borsteltje en pijpragertjes om alles goed te raken.

Maar waar sluit je de tap dan op aan om door te spoelen? Een extra keg gevuld met warm water? Zo'n picnic tap kan ik alleen op iets met een bal lock koppeling aansluiten.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 20-10-2022  10:18 uWaar het staat zou mij om het even zijn. Persoonlijk gebruik ik alleen het forum als kennisbank maar als er een wiki komt met dit onderdeel is het ook prima. Als het maar centraal te vinden is.

De bedoeling is dat BrouwEncyclopedie een soort kennisbank wordt. Voorlopig kun je gebruik maken van https://www.hobbybrouwen.nl/site/brouwencyclopedie/overzicht-onderwerpen/ om met zoekwoorden door het forum te zoeken (tweede kolom). In de eerste kolom komen links naar artikelen.
Als een lid een artikel wilt schrijven kan dat natuurlijk altijd.

Verder kunnen berichten voorzien worden van een hashtag. Dat kan ook bij oudere berichten.

tdp

Citaat van: Bvk1983 op 20-10-2022  13:02 uMaar waar sluit je de tap dan op aan om door te spoelen? Een extra keg gevuld met warm water? Zo'n picnic tap kan ik alleen op iets met een bal lock koppeling aansluiten.

Heb een 'Gardena' verloopstuk welke ik op zowel de slangen als op de tap zelf kan draaien, en dan sluit ik dat aan op de kraan.

Jacques

Ik heb een aantal topics voorzien van #schoonmaken #reinigen #desinfecteren. Door op deze woorden te klikken kun je makkelijk andere topics vinden die ook voorzien van deze hashtags.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.