Proeven van bier, cursus?

Gestart door JeroenCV, 13-06-2006 08:49 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JeroenCV

Hoi,

Om meteen met de deur in huis te vallen.
Ik proef best veel bieren maar ik weet niet precies hoe je de verschillende smaken moet omschrijven weet ik niet. Ik herken zo langzaamaan best veel verschillende smaakjes, maar over het algemeen gaat het zo van "dit smaakt bekend maar wat is het nou".

Daarom vroeg ik mij af of er ook cursussen zijn waar je kan leren proeven. Weet iemand een adres?

groeten
Jeroen

Jacques

Bij de KaHo St. Lieven te Gent werd een aantal jaren geleden een cursus gegeven informeer daar eens.

Verder kun je ook aan de voorzitter van het BKG en medeforumlid Peter van den Hurk vragen of het BKG een dergelijke cursus gaat geven.

Caspar

Hoi Jeroen,

Zou je je bevindingen kunnen posten in deze threat? Ik ben misschien ook wel geinteresseerd!

JeroenCV

Hetgeen wat tot nu het dichtsbij komt zijn clubs zoals deze

http://www.xs4all.nl/~josp/

maar tja is dit een echte goede leerschool?

gelfling

Ja, hier ook interesse!
Een proefcursus/traject daar zijn we ook naar op zoek. Om nu meteen keurmeester te worden is weer een ander uiterste.
Hier zijn in ieder geval 3-4 geinteresseerden.

Tsjerk

Hou mij ook even op de hoogte, lijkt mij zeer interessant om aan mee te doen.

groet Tsjerk

JeroenCV

Ik heb ondertussen contact gelegd met het BKG. Afwachten.

Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 13-06-2006  11:29 uHetgeen wat tot nu het dichtsbij komt zijn clubs zoals deze

http://www.xs4all.nl/~josp/

maar tja is dit een echte goede leerschool?
Je proeft samen met een aantal ervaringsdeskundigen. Wellicht dat je er iets kunt leren. Het BKG is een betere "leerschool", maar wannier die weer een cursus organiseren?

Hopbier

Caspar

Wij hebben in A'foort ook wel eens van die proefavonden... Ik wacht even op een reactie van het BKG, het gaat mij vooral om de wat "technischere" kant van het proeven.  :brouwen:

JeroenCV

Citaat van: Caspar op 13-06-2006  16:39 uWij hebben in A'foort ook wel eens van die proefavonden... Ik wacht even op een reactie van het BKG, het gaat mij vooral om de wat "technischere" kant van het proeven.  :brouwen:

Mij ook. Anders is de die club in Leiden niet verkeerd om eens een keer te kijken... :lekkerbier:

Drents Hopbier

Citaat van: JeroenCV op 13-06-2006  16:45 uMij ook. Anders is de die club in Leiden niet verkeerd om eens een keer te kijken...
PINT (http://www.pint.nl/pint/bpa.htm)  organiseert (de) ook proefavonden op verschillende plaatsen in het land.

Hopbier

Oscar

Count me in !! ook ik proef echt belachelijk veel bieren.. :proost:  maar het is inderdaad erg moelijk om associatie's met smaken en of grondstoffen te krijgen. Zeker de wat hoog drempelige stoffen zijn er vaak moeilijk uit te halen. Ik zelf zit al een aantal jaren te wachten op een BKG Keurmeesters cursus.....maar voorlopig hebben ze genoeg keurmeesters. dus het is wachten tot er weer een party keurmeesters zakken voor de licentie toets...en daarna het keurmeesterschap opgeven zodat er weer plaats komt.....

Maar zo'n proefcursusje tussendoor is altijd welkom.

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Een alternatief zouden we zelf kunnen organiseren. Zonder daar heel opschepperig over te doen, denk ik dat een aantal forumleden al een heel eind kunnen komen door alleen maar de aanwezige kennis te combineren. Op onze clubavond (maasland gilde) proeven we elkanders bieren met de hele groep, en dat gaat vaak vrij diep (en wordt ook meestal tamelijk technisch). Met Jacques in onze geledingen als ervaren Keurmeester zouden we best eens een dagje bij elkaar kunnen zitten en een bier of tien en/of een interessant gamma aan smaakstoffen kunnen leren proeven. Ideetje?

Oscar

Citaat van: MO op 13-06-2006  23:22 uMet Jacques in onze geledingen als ervaren Keurmeester zouden we best eens een dagje bij elkaar kunnen zitten en een bier of tien en/of een interessant gamma aan smaakstoffen kunnen leren proeven. Ideetje?

Een erg goed idee zelfs! Wellicht dat we dit na de vakantie kunnen concretiseren ergens centraal voor de geïnteresseerden. Onder de naam "Forum proef cursus"  :lessmile:
Ik wil wel helpen met regelen/organiseren....

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Nou (darn, ik moet naar bed!), begin dan maar met Jacques lief aan te kijken!

Tsjerk

Strak plan Mo,  :duimop:

Als Jacques daar aan mee zou willen doen zou er toch een oriëntatie cursus brierproeven/analyseren te organiseren moeten zijn.

Tsjerk

gelfling

Jaques:  ^-^ lievere oogjes stonden er niet bij.......

JeroenCV

Van Peter van Hurk kreeg ik dit mailtje terug:

CiteerHoi Jeroen,
je zou de opleiding bierkeurmeester kunnen volgen als er plaats is.
groet peter
 
Met vriendelijke groet,
Peter

Dus eh...tja..Misschien wel leuk om te doen, maar om nou meteen bierkeurmeester te worden...

Ik ben wel een voorstander van het idee van MO. En Gouda ligt toch centraal in Nederland ;D

Oscar

En er zijn vast wel wat keurmeesters die hier hun medewerking aan willen verlenen, als er mensen in hun gilde even wat rondvragen komen we al een heel eind....

Groeten en gezondheid
Oscar

Adrie

Lijkt me een heel goed idee, zo'n forumproefcursus! Ik doe mee!

Caspar

Ik ben ook van de partij!

Henielma

Ik doe ook graag mee aan zo'n forum proefcursus. Ik was ook naar zoiets op zoek.

Jacques

Leuk idee. Het mooiste zou zijn als we biersmaakstoffen in zuiverere vorm hiervoor zouden kunnen krijgen. Negen jaar geleden lukte dat via een dikke sponsoring van een smaakstoffenfabriek. Of dat nu weer lukt weet ik niet.
Verder zouden we verschillende brouwsels kunnen maken om de invloeden van verschillende ingredienten in beeld te brengen.

Het mooiste zou zijn als er meerdere keurmeesters hun medewerking verlenen. En dat de cursus 2 tot 3 bijeenkomsten omvat met een tussen periode van 14 dagen. Op die manier wordt de kennis beter geborgd.

Commerciële bieren proeven is een kostbare zaak maar wel noodzakelijk om een goed referrentiekader te hebben. Daarnaast zal er een ruimte gehuurd moeten worden.

Tijdens een bijeenkomst zouden we ook veel bieren kunnen uitwisselen om die vervolgens hier op het forum bespreken. Kortom er is genoeg voor te bereiden en over na te denken voordat we iets definitiefs kunnen afspreken.


JeroenCV

Welke zuivere smaakstoffen wil je hebben. Ik ken mensen in een smaakstoffen fabriek, misschien kan ik wat krijgen/kopen.

Adrie

Citaat van: jacbier op 14-06-2006  11:07 uDaarnaast zal er een ruimte gehuurd moeten worden.

Dan kunnen we vast (goedkoop) bij de Maaslandbrouwerij terecht. Dit ligt ook mooi centraal niet ver van een station. Johan kan ook voor de inkoop van bieren zorgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.