Is gistingssnelheid afhankelijk van gist zwevend of op de bodem?

Gestart door hansHalberstadt, 15-10-2022 21:15 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Hier weer een update mt de status per vandaag.
Op dag 7.6 is voor elke fles 75 g water en 75 gram suiker toegevoegd in de vorm van vloeibare stroop en dat is in beide flessen voorzichtig gemengd door roeren met een lepel in beide flessen op dezelfde manier, maar met zoveel mogelijk de bezonken gist in fles 1 intact laten op de bodem.
De suiker heb ik toegevoegd om het voor de gist wat lastiger te maken waardoor je misschien beter de verschillen in zwenken of niet zwenken kunt zien. Ik heb nu bewust nog geen conclusies getrokken om geen bevooroordeeld beeld te geven.
okt27grafiek.gif

hansHalberstadt

Hier de gisting in fles1 (niet gezwenkt)

PrinsPils

Interessant onderzoekje! Zelf zwenk ik pas gebottelde flesjes wel eens om de één á twee weken in de hoop dat de gist die dan weer in suspensie komt beter/sneller zijn werk kan doen. Echter geen idee of dit ook daadwerkelijk een verschil maakt. Benieuwd naar de uitkomst dus!

Ben je ook nog van plan dit experiment een aantal keren te herhalen om 'toeval' uit te kunnen sluiten? Of wordt het een n=1?

Voor een eventueel vervolgonderzoek zou het misschien interessant zijn om hetzelfde te testen, maar dan met een magneetroerder eronder, zodat er continue beweging is zoals Jacques volgens mij suggereerde. Ik ben ook wel benieuwd waar die publicaties te vinden zijn :weetbeter:

hansHalberstadt

Dit experiment is relatief simpel, dus kan nog wel een keer herhaald worden bv met een andere gist. Als gist zichzelf afsluit dan kan het wel verschil maken of je een plakgist of een zwevende gist hebt. Wat je nu ziet, is dat en in het niet gezwenkte potje bellen opstijgen vanuit de bodem met gist. Daarbij kan het goed zijn dat die bellen de zaak een beetje openhouden zodat er ook weer voeding bij kan.
Roerwerk had ik nu bewust niet gedaan omdat je dan als snel de verklaring krijgt dat roeren gistgroei veroorzaakt en dat dat dan verklaart waarom het sneller gaat. Ik wil nu puur een conclusie kunnen trekken op basis van gist zwevend of niet.   

hansHalberstadt

Hier de laatste update. Vandaag het eind SG gemeten met een pycnometer.
Fles 1: eind SG=992,0
Fles 2: eind SG=992,3
dus geen significant verschil.
de SG grafiek op basis van de weegmethode:
final.gif
beide curves lopen iets uit elkaar, maar met de gemeten eind SG correctie lopen ze dan weer netjes over elkaar heen.
Ook geen significant verschil.
Alcohol is ca. 14% vol volgens de berekening. Dus gist kan behoorlijk wat alcohol aan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.