Gouden Carolus gist (brouwerij het Anker)

Gestart door Mareck, 14-10-2022 20:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Mareck

De gouden Carolus bieren van Brouwerij het Anker vind ik ontzettend lekker en ik zou graag een cuvee van de keizer rood brouwen. Recepten zijn via verschillende fora te vinden.

Alleen waar ik nu steeds op vastloop is de juiste gist.
De gist uit de hopsignoor heb ik al een keer opgekweekt maar ik heb het idee dat dit bottelgist is.
Is er iemand die de originele gist heeft en deze wil delen?

hansHalberstadt

Op de site staat:
'Vóór de botteling wordt het bier gefilterd (met uitzondering van Gouden Carolus Hopsinjoor) en wordt voor de meeste bieren een kleine hoeveelheid gist en suiker toegevoegd voor de hergisting op fles. '
Dus de Hopsinjoor zal dan waarschijnlijk nog de hoofdgist bevatten.
Waarom denk je dat het een bottelgist is? 
Een bottelgist vormt meestal een vast depot. Een gist die bovenop veel bruin dicht schuim of er heel makkelijk overheen gist geeft, heeft een grote kans een hoofdgist te zijn.   

Mareck

Hoi Hans, bedankt voor je reactie.
Het bier wat ik ermee gebrouwen had, had een gekke vlakke smaak.
Of het depot vast was weet ik eerlijk gezegd niet meer.

Maar ik heb de brouwerij ook een mail gestuurd om dit na te vragen en die gaven aan dat het bottelgist is.
Is de vraag of die dan eerlijk zijn.

Om zekerheid te hebben dacht ik misschien is er iemand die de gist heeft.

hansHalberstadt

Dan is het even de vraag wie die mail heeft beantwoord, of ze jouw vraag goed begrepen hebben (heb je specifiek naar de Hopsinjoor gevraagd? ) en of ze er belang bij hebben om iets anders te vertellen. Het feit dat een bier vlak smaakt kan ook diverse oorzaken hebben, bv koeler vergist of een overmaat aan gist. Als iemand echt de hoofdgist heeft (mocht die niet in de Hopsinjoor ziten) dan zou die de gist op zijn minst gekregen moeten hebben via de brouwerij zelf. Kun je nog iets zeggen over begin en eind SG van jouw bier? Bottelgist heeft geen hele hoge vergistingsgraad.

Mareck

Begin en eind sg weer ik niet meer precies maar het was in ieder geval niet erg ver doorgegist.

In de mail heb ik inderdaad specifiek gevraagd om de hopsignoor en de mail is beantwoord door de kwaliteitsverantwoordelijke van het Anker.

Heb ook wel gehoord dat brouwerijen in het verleden wel de hoofdgist gebruikten maar daarna overgestapt zijn op bottelgist.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.