Rendement verhogen

Gestart door Bvk1983, 14-10-2022 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Ik heb "last" van een laag rendement en weet niet zo goed wat ik moet doen om het te verhogen. Mijn laatste brouwsel, bestaande uit pilsmout (85%) en vlokken (15%) kwam niet hoger dan 60%. Ik had gehoopt het rendement te verhogen door voor het eerst sinds lange tijd weer te spoelen maar dit helpt niet. De gebruikte opstelling:

- mout schroten op 1.1 mm
- Pan met valse bodem
- Bij inmaischen menger op boormachine gebruikt
- maischwater aanzuren
- rondpompen d.m.v. spruitstuk
- spoelwater op 80 graden
- spoelwater aanzuren

Naar mijn idee zou ik zo toch zeker 70 á 75% moeten kunnen halen. Heeft iemand tips om het rendement te verhogen? Het enige wat ik me nu kan bedenken is dat mijn waterprofiel in Brewfather niet klopt en ik daardoor te veel of te weinig aanzuur. Ik maak (nog) geen gebruik van een pH-meter.

oneman

Het enige wat nog bij me opkomt is regelmatig roeren tijdens het maischen. Dat doe ik elke tien minuten en dat scheelt een hoop bij mij, maar ik pomp dan weer niet rond. De automatisten hier op het forum echter geven vaak aan dat roeren bij hen ook helpt, ondanks de pomp. Dus wie weet. :weetniet:

oneman

hansHalberstadt

De eerste vraag is even wat voor rendement je precies bedoelt. Dus beter om je gemeten waardes te geven totale moutgewicht en sg begin koken en volume begin koken (en hoe heb je het volume gemeten via maatlat, streepjes op je ketel en bij welke temperatuur)
ervaring leert dat je vooral bij de automatische brouwketels (grainfather etc) nogal wat rendement verliest door de moutkorf in een keer helemaal op te tillen en dan te spoelen. 

Hopfenfox

Roeren helpt, maar ook de schrootsnelheid. Langzamer is beter, soms staat de boormachine op maximale snelheid. Ik roer ook ondanks rondpompen. Maar dan nog hou je beperkingen en haal ik tussen de 65-75 procent afhankelijk van hoe zwaar het bier is. Door langzaam te takelen bij spoelen zou ik nog kunnen winnen, maar daar heb ik de plek niet naar, dus dat neem ik voor lief.

Tenslotte: hoe bereken je je rendement? Brewfather neemt ook de ketelverliezen mee. Als ik meer trub achterlaat en dus minder het gistvat in krijg, daalt mijn rendement ook fors. Dan zit het verlies dus niet in de omzetting van zetmeel in suikers maar in vochtverliezen in het proces.

BertusBeensteen

Je zult vaker moeten meten zodat je weet waar je precies rendement "verliest".
Dus na het maischen SG en volume meten, inclusief temperatuur.
Na het spoelen idem, en uiteindelijk na de kook en het uiteindelijke volume in het gistvat.

Klam schroten kan ook helpen, zodat je wat fijner kan schroten zonder dat je filterproblemen krijgt.

Daarnaast kan het ook zijn dat de vlokken niet goed versuikeren wanneer deze niet verstijfseld of te grof zijn.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 14-10-2022  14:56 u- spoelwater op 80 graden

Verhoog de temperatuur van het spoelwater naar 90 à 95°C. Niet dat het een veel hoger rendement krijgt, maar alle beetjes helpen. Ik doe dat al jaren en als je je spoelwater aanzuurt, geeft het geen rare smaakjes.

PP

Citaat van: BertusBeensteen op 14-10-2022  18:11 uJe zult vaker moeten meten zodat je weet waar je precies rendement "verliest".
Dus na het maischen SG en volume meten, inclusief temperatuur.

Bij bovenstaand advies sluit ik me aan:
meet de dichtheid van de afloop van je wort na filtreren. Ik spoel tot 1,015; ik weet dan dat "alle" suikers zijn uitgespoeld.
Het lijkt erop dat je een vaste zuurdosering gebruikt terwijl je de pH niet meet. Controleer de start-pH (papiertje zijn eenvoudig in gebruik en goedkoop).
Roer tijdens het maischen.
Een stort / water verhouding van 3-3,5 is optimaal.

Succes, groet, Paul

Bvk1983

Dank voor de tips allen.

Citaat van: oneman op 14-10-2022  16:12 uHet enige wat nog bij me opkomt is regelmatig roeren tijdens het maischen. Dat doe ik elke tien minuten en dat scheelt een hoop bij mij, maar ik pomp dan weer niet rond. De automatisten hier op het forum echter geven vaak aan dat roeren bij hen ook helpt, ondanks de pomp. Dus wie weet. :weetniet:

oneman

Dit is inderdaad een optie. Ik heb dit echter niet gedaan omdat ik voor de circulatie manifold er wel een ingedaalde laag mout moet zijn, anders zakt hij zo naar de bodem. Periodiek blijven roeren zou dan dus eigenlijk betekenen dat ik af moet stappen naar een circulatie manifold en eventueel over zou moeten stappen naar een spray bol achtige oplossing.

Citaat van: hansHalberstadt op 14-10-2022  16:18 uDe eerste vraag is even wat voor rendement je precies bedoelt. Dus beter om je gemeten waardes te geven totale moutgewicht en sg begin koken en volume begin koken (en hoe heb je het volume gemeten via maatlat, streepjes op je ketel en bij welke temperatuur)
ervaring leert dat je vooral bij de automatische brouwketels (grainfather etc) nogal wat rendement verliest door de moutkorf in een keer helemaal op te tillen en dan te spoelen. 

Citaat van: Hopfenfox op 14-10-2022  16:50 uTenslotte: hoe bereken je je rendement? Brewfather neemt ook de ketelverliezen mee. Als ik meer trub achterlaat en dus minder het gistvat in krijg, daalt mijn rendement ook fors. Dan zit het verlies dus niet in de omzetting van zetmeel in suikers maar in vochtverliezen in het proces.

Dit moet ik inderdaad beter bij gaan houden. Ik ga nu af op de rendement berekening van Brewfather. Wat ik wel weet is dat ik voor het spoelen ongeveer op het gewenste voor-kook SG zat, na het spoelen zat ik daar 10 punten onder. Ik heb uiteindelijk meer punten weggekookt dan vooraf door Brewfather berekend dus kwam wel goed uit, maar het spoelen heeft dus alleen met liters opgeleverd en in verhouding niet genoeg suikers.

Citaat van: BertusBeensteen op 14-10-2022  18:11 uDaarnaast kan het ook zijn dat de vlokken niet goed versuikeren wanneer deze niet verstijfseld of te grof zijn.

De vlokken zijn mee geschroot en besteld bij SBI, niet uit de supermarkt o.i.d. Ik ga er eigenlijk vanuit dat ze dan wel verstijfseld zijn maar misschien goed om de volgende keer op voorhand wel een lagere maisch stap in te bouwen.

Citaat van: Jacques op 16-10-2022  16:43 uVerhoog de temperatuur van het spoelwater naar 90 à 95°C. Niet dat het een veel hoger rendement krijgt, maar alle beetjes helpen. Ik doe dat al jaren en als je je spoelwater aanzuurt, geeft het geen rare smaakjes.

Dat kan ik uiteraard sowieso gaan doen.

hansHalberstadt

Citaat van: Bvk1983 op 17-10-2022  14:38 uWat ik wel weet is dat ik voor het spoelen ongeveer op het gewenste voor-kook SG zat, na het spoelen zat ik daar 10 punten onder.
bedoel je met 'voor het spoelen' het SG van je beslag? dat zegt niets over het gewenste SG voor kook, want dat zijn 2 verschillende dingen. Je kunt wel iets zeggen over het rendement voor spoelen maar dat moet je dan op een andere manier berekenen. wat je dan doet is het SG van je beslag vergelijken met het SG wat je zou krijgen als je 80% (ongeveer het theoretisch maximum) van je moutgewicht omzet in suikers.   

Bvk1983

Citaat van: hansHalberstadt op 17-10-2022  16:19 ubedoel je met 'voor het spoelen' het SG van je beslag? dat zegt niets over het gewenste SG voor kook, want dat zijn 2 verschillende dingen. Je kunt wel iets zeggen over het rendement voor spoelen maar dat moet je dan op een andere manier berekenen. wat je dan doet is het SG van je beslag vergelijken met het SG wat je zou krijgen als je 80% (ongeveer het theoretisch maximum) van je moutgewicht omzet in suikers.   

Ik bedoel daarmee dat het eerste wort wat ik bij het filteren opving een SG gehalte had van wat Brewfather als SG voor-kook had berekend. Toen ik klaar was met filteren en ik ook 10 liter spoelwater had gebruikt kwam het SG wat terug de kookketel in ging 10 punten lager dan voorspeld.

tdp

Citaat van: Bvk1983 op 17-10-2022  16:26 uIk bedoel daarmee dat het eerste wort wat ik bij het filteren opving een SG gehalte had van wat Brewfather als SG voor-kook had berekend. Toen ik klaar was met filteren en ik ook 10 liter spoelwater had gebruikt kwam het SG wat terug de kookketel in ging 10 punten lager dan voorspeld.

Het SG van het eerste wort in de kookketel zou hoger moeten zijn, aangezien je ook nog spoelt. Het lijkt erop dat je nog winst kunt behalen tijdens het maischen dus.
Ik weet zelf niet hoe Brewfather werkt, maar wanneer ik BrouwHulp gebruik, voer ik de ingekochte ingrediënten eigenlijk per keer in of pas ik de bestaande grondstoffen aan naar de juiste waarden. Dit is wellicht achter de komma, maar alleen wanneer je alle parameters goed hebt en alle metingen correct uitvoert, kun je wat zeggen over je rendement eigenlijk.

Tip: Pas per keer 1 parameter aan, en kijk of die het gewenste effect heeft. Zo ja, voeg je die toe aan je 'gereedschapskist'. Denk aan maischschema, wel/niet roeren, pH aanpassen van beslag, wel/niet rondpompen, regendans, etc!

In mijn vorige installatie haalde ik met een simpele pan en hevelfilter gemiddeld een BZR van 90%/95%,  met mijn nieuwe installatie zit ik rond de 80%. Volgens mij brouw jij ook met een SS Brewtech pan met valse bodem onderin, en heb je qua maischketel zo ongeveer dezelfde opzet als ik.

hansHalberstadt

Deze link geeft toegang tot een tooltje waarmee je je rendement van het maischen kunt bepalen.
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/excel_rekensheets/
http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/excel_rekensheets/extractv2.xls
Je vult simpel in hoeveel maischwater je hebt gebruikt en hoeveel mout en dan meet je aan het einde van het maischen het SG van het opgevangen wort voordat je spoelwater gaat toevoegen. Dan rekent de tool het extractrendement uit. Dat ligt normaal gesproken rond de 78 a 80%. (80% van het moutgewicht zit dan als opgeloste suikers in je beslag)

brouwerwaldonk

Meestal ligt een laag rendement aan het feit dat je niet maischt op de juiste pH.
Dan stelt zich de vraag met wat meet je uw pH en wanneer.
Ook de pH van het spoelwater speelt een rol.
Bij het gebruik van een goede hevelfilter verhoog je uw rendement, liefst een die het volledige bodemoppervlak bestrijkt (nog even hier verkrijgbaar) en geen H of O die enkel aan de buitenkant ophaalt.

Ik behaal met deze formule en die hevelfilter altijd een rendement rond 70%

BekomenPlato x bekomenSG / 1000 x bekomenL wort / aantal kg mout en suiker / 100
15,2*1060/1000*43/9,8/100 = 70,7%

tdp

Zonder een discussie uit te willen lokken: De berekening van Brouwerwaldonk is een andere berekening dan bijv. BrouwHulp hanteert. BrouwHulp houdt rekening met het potentieel extract van de gebruikte mout(en).

brouwerwaldonk

Ik ken de formule van BrouwHulp niet, ik hanteer dezelfde formule die brouwerijen gebruiken, dat is de enige correcte.

tdp

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-10-2022  14:15 uIk ken de formule van BrouwHulp niet, ik hanteer dezelfde formule die brouwerijen gebruiken, dat is de enige correcte.

Het probleem is dat wanneer je verschillende interpretaties hebt van een term, je het niet 1 op 1 kunt vergelijken.

Welke correct is, durf ik niet te zeggen, zolang we maar dezelfde 'taal' spreken.

hansHalberstadt

En het lage rendement van het masichen was tot nu toe alleen maar een mogelijke veronderstelling. Dus voordat je een probleem gaat oplossen wat er misschien helemaal niet is? Eerst maar eens echt gaan meten zou ik zeggen.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-10-2022  14:15 uIk ken de formule van BrouwHulp niet, ik hanteer dezelfde formule die brouwerijen gebruiken, dat is de enige correcte.
welke methode je ook gebruikt: je kunt altijd de verhouding bepalen tussen wat je zelf meet en wat met die methode maximaal haalbaar is. dan zou je voor alle methodes ongeveer op dezelfde waarde moeten komen omdat je het dan relatief doet.

brouwerwaldonk

Als de topic starter zijn rendement berekend met mijn formule dan weet hij of zijn rendement goed is of niet. kwestie van dezelfde taal te spreken.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 18-10-2022  11:44 uIk behaal met deze formule en die hevelfilter altijd een rendement rond 70%

BekomenPlato x bekomenSG / 1000 x bekomenL wort / aantal kg mout en suiker / 100
15,2*1060/1000*43/9,8/100 = 70,7%

Hiermee bereken je het brouwzaalrendement, dus maischen + filteren. met de link die ik gaf kun je het rendement van het maischen apart bepalen. dus dan kun je beide bepalen met jouw formule van het brouwzaalrendement er ook nog bij en zien of een lager rendement komt door het masichen of spoelen of beide.

brouwerwaldonk

Ik gebruik de gegevens van metingen na het koken en koelen.

Bvk1983

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-10-2022  05:44 uIk gebruik de gegevens van metingen na het koken en koelen.

Als ik deze gegevens uitreken kom ik net aan de 52%. Ergens gaat er dus iets echt niet goed.

Het eerste wat ik ga doen is een pH meter aanschaffen, ik heb het vermoeden dat de zuurgraad één van de hoofdredenen is. Ik vertrouw nu alleen op berekeningen, zonder daadwerkelijk pH meetresultaten. Als ik me niet vergis heb ik één keer wél een goed rendement gehaald en dat was toen Jacques bij mij is komen brouwen. Jacques heeft toen regelmatig het pH gemeten en aan de hand daar van hebben we toen melkzuur toegevoegd.

Bvk1983

Citaat van: tdp op 18-10-2022  08:52 uIn mijn vorige installatie haalde ik met een simpele pan en hevelfilter gemiddeld een BZR van 90%/95%,  met mijn nieuwe installatie zit ik rond de 80%. Volgens mij brouw jij ook met een SS Brewtech pan met valse bodem onderin, en heb je qua maischketel zo ongeveer dezelfde opzet als ik.

Dat klopt, we hebben volgens mij vrijwel de zelfde maischapparatuur al is mijn pan wat kleiner. Mocht de pH meter geen gewenst resultaat geven dan zal de walsenmolen vervangen de volgende stap worden. Ik gebruik nu 2 jaar de walsenmolen uit de groepsaankoop en ik moet voor mijn gevoel te vaak de rollen bijstellen omdat de afgestelde afstand niet goed wordt vastgehouden.Ik controleer continu het resultaat tijdens het schroten en op het oog lijkt het goed, maar misschien dat er toch te veel speling tussen de walsen ontstaat.

brouwerwaldonk

Citaat van: tdp op 18-10-2022  08:52 uIn mijn vorige installatie haalde ik met een simpele pan en hevelfilter gemiddeld een BZR van 90%/95%,  met mijn nieuwe installatie zit ik rond de 80%.
Dat zijn weer van die onmogelijke resultaten met verkeerd cijfermateriaal.
Een brouwerij waar alles computergestuurd is om een maximum rendement uit graan te halen komt niet boven 77% en jij met gemak 90% 95% dan weet je dat je verkeerd rekend.
Een goed gedacht is alles, jezelf een beetje bedriegen.

tdp

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-10-2022  11:16 uDat zijn weer van die onmogelijke resultaten met verkeerd cijfermateriaal.
Een brouwerij waar alles computergestuurd is om een maximum rendement uit graan te halen komt niet boven 77% en jij met gemak 90% 95% dan weet je dat je verkeerd rekendt.
Een goed gedacht is alles, jezelf een beetje bedriegen.

Wat ik al aangaf, het is maar net welke definitie je gebruikt, welke rekenmethode en hoe je die toepast.

Ik weet op basis van die cijfers, dat ik destijds, met mijn installatie 90% tot 95% van alle suikers die ik kan extraheren uit mijn moutstort, extraheer. In die berekening wordt rekening gehouden met potentiële opbrengst, waardoor ik meer info kan halen uit dat getal. Vooral ook omdat we zaken proberen te voorspellen op basis van eerder opgedane meting en dit gebruiken om een schatting te maken voor een volgend brouwsel.

Wanneer je elke keer hetzelfde bier brouwt, op basis van dezelfde ingrediënten, met dezelfde brouwinstallatie, dan is jouw aangedragen manier van rekenen een mooi vergelijk. Maar wanneer je vandaag en pils brouwt met 'X' moutstort, en over 3 weken een Barleywine met moutstort 'Y', wat zegt een dergelijke berekening dan? Die kun je niet met elkaar vergelijken. Dan geeft de 'BrouwHulp' methode een beter beeld m.i.

Zie ook dit topic, dit soort discussies zijn van alle tijden.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.