Smaakafwijkingen samples

Gestart door Loph, 14-10-2022 13:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Loph

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er misschien een kit bestaat met samples van smaakafwijkingen, zodat je echt kan ervaren hoe het smaakt/ruikt.

Of is zijn er misschien commerciele bieren die bekend zijn omdat ze een bepaalde "smaakafwijking" gebruiken in hun recepten?

Erny

Ik ben het nog nooit tegengekomen maar wat een goed idee.
Ik stoei met de gedachten van de "houdbaarheid" van de smaakafwijking. De smaak van een samples veranderd natuurlijk ook gedurende de tijd verstrijkt.
Wellicht is de smaaknamaken ook een optie.

Fractus

Volgens mij heeft Jacques ooit zo'n set hier gedeeld. Allemaal kleine buisjes met afwijkingen. Was wel ongelofelijk duur als ik het me goed herinner. Even goed zoeken op het forum levert dit op: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35464.0

Wijbrouwers

Neem een pils en zet hem een uur  in de volle zon. Dan heb je de smaakafwijking van teveel  UV (kattepis smaak)
Neem een blikje mais en doe een beetje van het maiswater (niet maischwater) in een bier. Dit komt overeen met teveel DMS (te kort koken). 

Verder is oxidatie natuurlijk makkelijk  na  te bootsen door bij het bottelen 1 flesje niet direct de dop er  op te  doen maar een dag later.
De kartonsmaak krijg je al vrij snel als je een flesje pils hebt die al 2 jaar over de datum is (vooral de goedkopere pils).

Niet elke smaakafwijking is slecht. Wij kregen laatst bij een smaakafwijkingenproeverij (ja  echt) een bier wat een saison moest zijn. Die week totaal af. Er zat met name een oude oxidatiesmaak aan (vergelijkbaar met een  hele oude geuze). Wij vonden die smaak heerlijk, anderen totaal niet. Smaak blijft persoonlijk.

Pieter1954

Ik ben lid van Twortwat en onlangs hebben we een avond gehad over smaakafwijkingen.
Neem maar eens contact op met de voorzitter (Theo van Eijden) of een ander van het bestuur: https://www.twortwat.nl/bestuur
We hebben met tientallen leden deze afwijkingen kunnen proeven en bediscussiƫren.
Alle afwijkingen waren in geconcentreerde vorm verkrijgbaar en ik had het idee dat ze redelijk eenvoudig verkrijgbaar waren en niet duur.

Jacques

Citaat van: Fractus op 14-10-2022  14:37 uVolgens mij heeft Jacques ooit zo'n set hier gedeeld. Allemaal kleine buisjes met afwijkingen. Was wel ongelofelijk duur als ik het me goed herinner. Even goed zoeken op het forum levert dit op: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=35464.0

De nodige jaren geleden (nov 1999) heb ik een studiedag georganiseerd voor hobbybrouwers. Alle deelnemers kregen een kit mee met 25 smaakafwijkingen. Dat waren stoffen die opgelost waren in water of water met alcohol. De kits waren gesponsord door een smaakstoffenfabrikant. We leven inmiddels in andere tijden en zo'n sponsoring zit er niet meer in...

Het beste leer je bierproeven in een groep. Je merkt dan dat iedereen een smaak anders ervaart. Als met voldoende mensen bent dan worden de kosten van de smaakstoffen aanzienlijk minder.

Wijbrouwers

Deze kit kost 180  Britse Pond en bevat 20 smaakafwijkingen voor bier.

Als je echt wil leren dan kost het wat heb je wel wat. Mocht dee set genoeg zijn om met bijvoorbeeld 4 mensen van te proeven dan scheelt het aanzienlijk in kosten.

Wij hebben veel geleerd van ervaren brouwers die diverse afwijkingen konden herkennen in bieren van hobbybrouwers. Op het moment dat je 1 Ć” 2 keer een afwijking hebt geproefd en dat het je vertelt, wordt welke afwijking het is, zul je hem heel snel zelf kunnen herkennen.

Zoals Jacques al zei: Het beste leer je in een groep en zo vaak mogelijk.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.