En alweer een IPA

Gestart door Bvk1983, 11-10-2022 14:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Voor de volgende verjaardag wil ik wederom een IPA brouwen. Het blijft hier toch het type waar de meeste verjaardags gasten voor warm lopen. De laatste IPA met Kveik Voss beviel goed en mede door de beschikbare tijd zal dit wederom de gekozen gist zijn.

In de al 2 jaar durende zoektocht naar die echt lekkere fruitbom wil ik een koudhop doen met 3 verschillende hoppen op 2 verschillende momenten met in totaal 12g/l. Na de afgelopen 2 jaar eigenlijk altijd BIAB/No sparge te hebben gebrouwen wil ik dit nu wel gaan doen voor een betere opbrengst. Heeft iemand tips om de verhouding maischwater/spoelwater beter af te stemmen in Brewfather? Het aandeel spoelwater lijkt me zo groot nu. Ik zou natuurlijk een aantal liters van het spoelwater af kunnen halen en dit bij het maischwater op kunnen tellen, maar dat zou ook inhouden dat ik de waterbehandeling handmatig moet gaan corrigeren. Als dat moet, dan moet het maar het leek me dat Brewfather daar ook mee overweg zou moeten kunnen.

Iemand nog andere tips of opmerkingen over het recept?

Happy Haze IPA

American IPA
6.0% / 14.1 °P

Volmout

*SS Brewtech 10 gallon
60% efficiëntie
Batchvolume: 25 L
Kooktijd: 60 min
Maischwater: 24.28 L
Spoelwater: 15.87 L
Totaal water: 40.15 L
Kookvolume: 30.1 L
SG voor koken: 1.052

Kenmerken
Begin SG: 1.057
Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 48
BU/GU: 0.84
Kleur: 7.7 EBC

Maischen
Temp. inmaischen — 71.1 °C
Temperatuur — 65 °C — 60 min

Mouten (8.25 kg)
7 kg (84.9%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC
500 g (6.1%) — Barley, Flaked — Graan — 3.3 EBC
500 g (6.1%) — Oats, Flaked — Graan — 2 EBC
250 g (3%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Graan — 3.9 EBC

Hop (449.6 g)
25 g (29 IBU) — Ariana 12% — Koken — 60 min
24.6 g (13 IBU) — Ariana 12% — Koken — 10 min
100 g (7 IBU) — Cascade 5.4% — Aroma — 20 min hopstand @ 80 °C
50 g — Citra 12% — Koudhop — dag 3
50 g — Mosaic 12% — Koudhop — dag 3
50 g — Motueka 7% — Koudhop — dag 3
50 g — Citra 12% — Koudhop — dag 5
50 g — Mosaic 12% — Koudhop — dag 5
50 g — Motueka 7% — Koudhop — dag 5

Hopstand op 80 °C

Diversen
3.16 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Maischen
1.98 g — Epsom Salt (MgSO4) — Maischen
3.16 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
10 ml — Lactic Acid 80% — Maischen

2.44 g — Calcium Chloride (CaCl2) 33% — Spoelen
1.53 g — Epsom Salt (MgSO4) — Spoelen
2.44 g — Gypsum (CaSO4) — Spoelen
4.01 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen

Gist
1 pakje — Lallemand (LalBrew) Voss Kveik 80%

Vergisten
Hoofdvergisting — 35 °C — 5 dagen
Coldcrash — 3 °C — 3 dagen
Carbonisatie — 25 °C — 7 dagen
Carbonisatie: 4.7 g/L

Waterprofiel
Ca2+ 96
Mg2+ 14
Na+ 14
Cl- 33
SO42- 108
HCO3- 220

oneman

Citaat van: Bvk1983 op 11-10-2022  14:46 uHeeft iemand tips om de verhouding maischwater/spoelwater beter af te stemmen in Brewfather? Het aandeel spoelwater lijkt me zo groot nu. Ik zou natuurlijk een aantal liters van het spoelwater af kunnen halen en dit bij het maischwater op kunnen tellen, maar dat zou ook inhouden dat ik de waterbehandeling handmatig moet gaan corrigeren. Als dat moet, dan moet het maar het leek me dat Brewfather daar ook mee overweg zou moeten kunnen.
Ik denk dat je eens moet kijken naar de grain absorption rate en de sparge water limits in je equipment profile. Die bepalen (mede?) de hoeveelheid spoelwater.

oneman

HS65

Ik gebruik ook brewfather en ondanks dat ik de instellingen van met ketel goed heb staan snap ik het aantal liters spoelwater niet altijd. Maisch en spoelwater reken ik dus zelf in een excelsheetje uit.

Totaal water komt ongeveer neer op gewenst liters wort na koken plus de helft hiervan. Dus als je 20 liter wil na einde koken dan heb je als vuistregel max 30 liter water nodig. Ik ga dan uit van een 20l automaat met een deadspace van 3,5l en verdamping van 3 liter per uur.

Bijvoorbeeld: je gebruikt 5 kg mout. Per kg gebruik je 4 liter. Start is dan 3,5 + (4 * 5) = 23,5 liter. Er blijft ongeveer 1 liter water in elke kg kaftjes achter. Je houdt dan voor aanvang spoelen 18,5 liter wort over. Verdamping is 3 liter per uur. Je moet dus 4,5 liter spoelwater toevoegen om het koken te kunnen starten met 23 liter.
Totaal heb je dus 23,5 + 4,5 = 28 liter water nodig. Als je liever meer wil spoelen, dan kun je overwegen om 3,5 liter per kg mout te gebruiken.   

Bvk1983

Inmiddels is de verjaardag waar ik dit bier voor heb gebrouwen, achter de rug. Donderdag trok ik een eerste flesje open om te kijken of de flessen op druk waren en klaar voor de verjaardag. Ik was prettig verrast. Mooie schuimlaag, zoet en echt een fruit bom. Deze fles was uit de gistkast (26 graden) 10/15 minuten in de vriezer geweest en dus niet volledig ijskoud.

Een dag later weer een fles opengetrokken die nu een nacht in de koelkast had gestaan, goed koud dus. De fruitigheid was behoorlijk weggedrukt leek het wel, het leek wel een ander bier. Nog steeds lekker, maar niet die "Punica fruit kick" die ik een dag eerder had. Daarna nog een fles wat langer buiten de koelkast laten staan om hem ook wat warmer te schenken, fruit kwam een beetje terug maar nog niet te vergelijken met de eerste fles op donderdag.

De fles op donderdag was precies zoals ik hem wilde hebben. Heeft iemand een idee waar dat grote verschil vandaan kan komen?

20221028_213122.jpg

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.