Wat doen we fout?

Gestart door Hobbybrouwert, 10-10-2022 20:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Hobbybrouwert

Goedemiddag medebrouwers,

Ik ben nieuw hier maar heb al erg veel gelezen op de forums. Heel handig!

Wij hebben dit jaar de overstap gemaakt van 5L plastic brouwsetjes naar een 30L brouwketel. De bieren in de 5L vaatjes smaakten prima, maar tot nu toe hebben we alleen maar mislukte biertjes uit de 30L gekregen. En dat terwijl we een volledig moutpakket gebruiken en een automatische brouwketel. Ik begrijp niet helemaal waar het misgaat, dus daarom even aan jullie deze vraag. Ik zal e.e.a. zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen en wil iedereen die de tijd neemt dit te lezen / hulp aan te bieden bij voorbaat bedanken!

Onderstaande set hebben wij nu een paar maand in gebruik en inmiddels hebben we gepoogd er 2x 20L bier mee te brouwen. Gepoogd, want beide zijn mislukt en dat is natuurlijk heel jammer van het geld en de tijd. Het is een leerproces, maar ik begrijp niet wat we verkeerd doen.

- Brew Monk automatische brouwketel
- Brew Monk RVS vergistingsvat
- Grain Gorilla schrootmachine
- Chill'in wortkoeler

20L saison:
Eerst de ketel schoongemaakt met Five Star PBW (volgens de verpakking was dit de laatste behandeling en dus hebben we dit niet nagespoeld). Daarna geschroot op circa 1.20. Vervolgens het maischschema van deze Saison gehanteerd en dat ging goed. De pomp stond hierbij aan, maar de mout stond niet volledig onder water. Dat is wel de bedoeling, toch? Daarna gekookt volgens schema en met hop in spider en laatste kwartier de wortkoeler erin gedaan voor desinfectie (uiteraard nog zonder dat er water doorheen loopt). Ondertussen vergistingvat schoongemaakt met Five Star STAR SAN HB en het bier na terugkoelen overgeheveld en gist erbij gedaan (niet geroerd, gewoon bovenop gegooid). Dit vergistingvat stond in een niet gebruikte koelkast. Het viel op dat het gistproces niet echt op gang kwam (wel verhoging in temperatuur naar 23,5 graden vanaf begin, maar het waterslot liet geen activiteit zien). De temperatuur ging dus snel omhoog terwijl die temperatuur pas na een week bereikt zou worden. Na enkele weken en een sg van 1.010 en dit zou volgens recept 1.000 moeten zijn.

We hebben vervolgens alle flessen schoongemaakt met Five Star STAR SAN HB en dit op een flessenrek gezet om te drogen aan de lucht. We hebben hier dus niet nagespoeld met water. Het viel op dat bij bottelen niet alle flessen droog waren en er soms nog wat zeepbellen in zaten. Na de weken wachttijd hebben we het geprobeerd en het bier smaakte ontzettend zuur en wrang. Ook verdween de laag koolzuur vrijwel direct na inschenken. Het bier was verder wel mooi helder maar smaakte dus voor geen meter. Wat is hier misgegaan?

20L weizen:
Stappen als boven maar nagespoeld met water. Schroten op 1.20. Rijsthulzen 500gram niet geschroot maar direct vermengd met geschrote mout. Met slechts 19L water in de ketel stond niet alle mout onder water. Hadden we vanwege de toevoeging van rijsthulzen meer water moeten gebruiken? De stappen daarna hebben we ook als hierboven gehanteerd, maar ook het vergistingvat nagespoeld.

We twijfelen nu of we moeten gaan bottelen want niet alle mout heeft tijdens maischen onder water gestaan. Water liep door de rijsthulzen te snel door wellicht?

Zoals gezegd bij voorbaat dank voor de tijd dit door te lezen. Hopelijk heeft iemand het verlossende antwoord zodat we snel verder kunnen met ons volgende biertje. 3x is scheepsrecht, toch?

Hopfenfox

Als je 20 liter bier wil maken, is 19 liter maischwater niet veel. Kun je een volledig recept plaatsen? Dat is makkelijker trouble shooten.

Dantel

Wat hopfenfox  ook al zei misschien handig om even je recept te delen.

Er zijn met het verhaal wat jij nu hebt gegeven, toch nog best heel veel parameters waar het fout op kan zijn gegaan.
Één ding heb je wel goed gedaan en dat is de hygiëne zover ik het kan lezen.

Jacques

Citaat van: Hobbybrouwert op 10-10-2022  20:17 uNa de weken wachttijd hebben we het geprobeerd en het bier smaakte ontzettend zuur en wrang. Ook verdween de laag koolzuur vrijwel direct na inschenken. Het bier was verder wel mooi helder maar smaakte dus voor geen meter. Wat is hier misgegaan?

Klinkt als vergistingsproblemen. Welke gist heb je gebruikt? Hoeveel gist heb je gebruikt?

Een volledig recept is inderdaad gewenst. En verder is het lastig om te zeggen wat er mis is met een bier zonder het geproefd te hebben.

thepsych

Naast een recept ook meten. Ik zou zeker met droge mout een zetmeel test doen en ook een sg en een volume bepalen. Wellicht is het recept niet aangepast voor de brouwketel, de mijne heeft een dode ruimte onder de mout van 3.5 liter waardoor de zaak aan de bovenkant te kort komt als je die dode ruimte niet meeneemt. Ik zie het recept ook graag om verder mee te denken.

Zambezi Special

Heb je suiker toegevoegd tijdens bottelen?
Zie het niet staan in je verhaal

Eric v B

Hoeveel suiker los je op als je maisch niet volledig "onder water" staat? Haal je wel de gewenste maischtemperaturen als je maisch niet volledig "onder water" staat?
En zoals zoals Zambezi zich afvraagt: Heb je suiker toegevoegd tijdens bottelen?

joenedu

Geen activiteit in het waterslot kan er op wijzen dat je vat niet geheel luchtdicht is. Gebruiken jullie die meegeleverde siliconen stop met een waterslot erin? Misschien dat er koolzuur kan ontsnappen langs de rand. Mijn stop ging vrij snel scheuren, dus ik gebruik nu alleen nog maar een blow-off knietje.

Wolter

Het is moeilijk om dit zo even te beantwoorden. Er is meer info nodig om evt suggesties te doen of oplossingen aan te dragen..
In dit geval is het makkelijker om het gevolgde proces even door te spreken ipv in het wilde weg te vuren met opties, vragen etc etc..
Mocht je hier interesse in hebben stuur dan even een pb zodat we iets af kunnen spreken.

CeesM

1) Het is geen brouwautomaat.
2) De mout moet volledig onder water, en moet ook vaak geroerd worden.
3) Te weinig zetmeel omgezet in suikers.
4) Ik lees niets over spoelen.

Zambezi Special

Met de spullen die je hebt, is niks mis. Ik zie ook niks mis in het schoonmaken, dus het lijkt het recept of het proces.
Kan je je recept geven?
En de metingen (SG's, temperatuur per stap etc)?
We kunnen met zijn allen vast wel vinden wat er fout is gegaan ;)

Hobbybrouwert

Bedankt voor alle reacties tot zover. Het is heel fijn om te merken dat er zoveel kennis wordt gedeeld en hulp wordt aangeboden. Daardoor gaat het vast en zeker lukken om een goed biertje te brouwen (en van daaruit verder te ontdekken).

Hierbij de recepten van de Saison en Weizen.

Conclusie o.b.v. bovenstaande reacties:
  • hygiëne zit dus grotendeels goed. Vraag die we hierbij nog wel hebben is of naspoelen van ketel en/of flesjes goed is om te doen of dat e.e.a. na behandeling moet drogen aan de lucht?
  • doordat de mout niet volledig onder water heeft gestaan en te weinig is geroerd, is er te weinig zetmeel omgezet in suikers
  • suiker is toegevoegd bij bottelen (hoeveelheid suiker volgens recept, opgelost in heet water)
  • @Wolter dank voor je aanbod, daar maken we heel graag gebruik van. Ik stuur je een PB.

Citaat van: thepsych op 10-10-2022  23:17 uNaast een recept ook meten. Ik zou zeker met droge mout een zetmeel test doen en ook een sg en een volume bepalen. Wellicht is het recept niet aangepast voor de brouwketel, de mijne heeft een dode ruimte onder de mout van 3.5 liter waardoor de zaak aan de bovenkant te kort komt als je die dode ruimte niet meeneemt. Ik zie het recept ook graag om verder mee te denken.
Wij hebben het recept exact zo aangehouden als in de bijlage. We hebben dus niet extra liters water toegevoegd vanwege de loze ruimte. Dat lijkt mij inderdaad handig om wel te doen in de toekomst. Haal je de liters die je toevoegt af van de hoeveelheid spoelwater na het maischen?

Nogmaals dank voor alle reacties. Hopelijk kunnen jullie met bovenstaande reactie ons weer een stapje verder helpen.

Saison.jpg
Weizen.jpg 

Hopfenfox

De hoeveelheden maischwater en spoelwater zijn naar wens in te stellen, zolang ze samen maar een juiste hoeveelheid bier na koken opleveren. De fabrikant van het recept weet niet of je in een BIAB brouwt, of een automaat met 4 liter loze ruimte onder de moutkorf. Vandaar dat een apparatuurprofiel zoals die in Brewfather staan zo belangrijk is. In geval van de Weizen had het maischwater wellicht 22 liter moeten zijn en spoelwater 3 liter minder dan je nu hebt gebruikt. Voor het overige weet ik zeker dat er genoeg anderen gaan reageren!

rkroon

Je hebt het over suiker dat in het recept stond... dat heb je toegevoegd als bottle suiker?? Moest dit niet worden toegevoegd in de laatste 10 min van het koken? En dat je vervolgens ook nog bottle suiker toevoegd wanneer je gaat bottelen. Hoeveelheid afhankelijk van het soort bier.   

Zambezi Special

En  handgeschreven staat er: plato 4 = 1.008
Dat is alleen maar waar als er geen alcohol in de vloeistof zit.
Voor refractometers moet je dan de waarde aanpassen.
Ik gebruik brewersfriend hiervoor, maar je kan ook de brewking app gebruiken https://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/

alstro

Weet niet waar je woont, wellicht dagje meebrouwen met iemand anders ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.