Gist toegevoegd bij kookproces

Gestart door Tommeke19, 09-10-2022 11:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Tommeke19

Hallo,

Gisteren heb ik me een starterskit gekocht bij Brouwland en vandaag met heel veel plezier aan begonnen.

Helaas door mijn onoplettendheid, en mijn dochter die de aandacht vroeg, heb ik de gist bij het kookproces toegevoegd. Is dit een groot probleem?
Ik heb dus geen gist meer over en ik kan ook nergens terecht.

Alvast bedankt

Goldin

Als je gist gekookt heeft kan je er van uit gaan dat dit niet meer leeft. Je vergisting zal dus ook niet meer op gang komen.

Opzich is kapotgekookte gist wel goede voeding voor levende gist.

Als ik jou was zal ik haastig opzoek gaan naar iemand die nog wat heeft liggen zodat je nog steeds na het koelen kan enten en de vergisting kan starten. Dan is het nog wel even de vraag wat je aan het brouwen bent, en hiervoor een bijpassende gist kan vinden.

Met een beetje geluk woont er hier iemand in de buurt met een juiste gist of kan je iemand via een facebook groep vinden.

hansHalberstadt

ik kan aan het profielniet zien waar Tommeke19 woont. Maar er moet toch iemand in de buurt wonen die nog een zakje gist heeft liggen lijkt mij met 10000 brouwers in Nederland.

PDGRRR

Citaat van: hansHalberstadt op 09-10-2022  13:26 uik kan aan het profielniet zien waar Tommeke19 woont. Maar er moet toch iemand in de buurt wonen die nog een zakje gist heeft liggen lijkt mij met 10000 brouwers in Nederland.

En desnoods haalt 'ie een zakje bakkersgist in de supermarkt.

Jacques

Citaat van: Tommeke19 op 09-10-2022  11:00 uHelaas door mijn onoplettendheid, en mijn dochter die de aandacht vroeg, heb ik de gist bij het kookproces toegevoegd. Is dit een groot probleem?
Ik heb dus geen gist meer over en ik kan ook nergens terecht.

Heb je een gistvat dat goed afsluit?
Zo ja, laat het gistvat dicht en voeg zo snel als het kan gist toe. Als je geluk hebt dan heeft zich nog geen infectie zich ontwikkeld.

bierfan

Dus iemand in de buurt van Lommel die nog wat gist heeft liggen?

Pieter1954

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  15:35 uHeb je een gistvat dat goed afsluit?
Zo ja, laat het gistvat dicht en voeg zo snel als het kan gist toe. Als je geluk hebt dan heeft zich nog geen infectie zich ontwikkeld.

Of het depot van een paar flesjes Westmalle/Rochefort.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 09-10-2022  16:55 uOf het depot van een paar flesjes Westmalle/Rochefort.

Gistkweken heeft tijd nodig. Een eventuele infectie heeft een voorsprong. Je hebt behoorlijk wat actieve gist nodig om een infectie te overstemmen. Gedroogde gist heeft daarom de voorkeur.
Maar als iemand een actieve giststarter heeft staan met gist opgekweekt met Westmalle/Rochefort kan dat natuurlijk ook.

CeesM

Citaat van: bierfan op 09-10-2022  16:53 uDus iemand in de buurt van Lommel die nog wat gist heeft liggen?
Beverlo 20 km zuidelijker, daar zit Brouwland. ;)

Goldin

@Tommeke19 ik was even benieuwd hoe dit uiteindelijk is afgelopen?

Tommeke19

Citaat van: Goldin op 13-10-2022  10:09 u@Tommeke19 ik was even benieuwd hoe dit uiteindelijk is afgelopen?

Sorry voor de late reactie, helemaal uit het oog verloren.

Ik heb bakkersgist gebruikt, het is misschien niet het ideale om te gebruiken maar heb mijn vergisting wel aan de gang gekregen.

Zelf vond in het bier niet echt smaken, gistig van smaak en zeer flauw (waterig eigenlijk). Er ontbrak wat karakter om het zo te zeggen.

Kameraden van me waren er dan weer helemaal tevreden over.

Dus een beetje dubbel allemaal

De Hopman

Ach, dan weet je gelijk waarom er zoveel verschillende gisten gebruikt worden, en waarom bakkersgist normaliter niet in het assortiment van een bierbrouwer zit  ;D

Goldin

@Tommeke19 Toch nog iets kunnen proberen, altijd leerzamer dan enkeltje gootsteen. Verbaast mij eerlijk gezegd dat er nog iets drinkbaars uit is gekomen. Op deze manier heb je wel geleerd hoeveel smaak er van gist af (kan) komen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.