Hoger EBC krijgen

Gestart door rkroon, 08-10-2022 12:12 u

Vorige topic - Volgende topic

rkroon

Hi allemaal, ik wil volgende week een tripel brouwen. Dit wordt mijn eerste Tripel. Normaal brouw ik blond en Hefeweizen.

Op Brewfather heb ik een Westmalle kloon gevonden (Zie bijlage) en heb dit als basis genomen. Echter na het aanpassen van mijn installatie en het opnieuw schalen is het EBC gedaald naar 7,5 terwijl dit minimaal 8,9 moet zijn. Heeft iemand een advies hoe ik het EBC omhoog kan krijgen? Een mout toevoegen met een hoger EBC? En zo ja, welke mout om in lijn te blijven met het smaakprofiel van een Westmalle Tripel. Alvast dank voor het meedenken!

Ik heb nog wat Weyermann CaraMunich type 1 80 - 100 EBC liggen. Ik zou daar bv 300 g van kunnen toevoegen. Of zou dat veel met de smaak doen?

Vrolijke groet!
Ralf
Brewfather_BiltseTriple_20221008.pdf

Juindorper

Ga je wel uit van het zelfde begin SG als in het originele recept?
Indien je minder mout gebruikt dan verklaart dat al het kleurverschil.
Echter is dat verschil dusdanig minimaal dat het eigenlijk de aandacht niet waard is.
Als je Caramunich gaat toevoegen dan ga je wel degelijk smaakverschil krijgen. Ik weet niet hoeveel liter je brouwt maar op 20 liter is 300 gram best veel.

rkroon

Hi Juindorper! Ja ik ga uit van hetzelfde begin SG. Ik gebruik inderdaad wat minder mout, maar mijn batchvolume is dan ook wat kleiner dan het origineel (van 25L naar 23L). Ik zal in Brewfather nog wat 'spelen' met het aantal gram caramunich. Zal het wat naar beneden bijstellen en kijken hoe ik dan uitkom. Heb je eventueel een suggestie voor een andere moutsoort? smile

Spyro

Citaat van: rkroon op 08-10-2022  13:54 uHeb je eventueel een suggestie voor een andere moutsoort? smile
Handje pale mout van 7 EBC erbij en suiker vervangen door rietsuiker, is ook al wat donkerder, maar misschien gaat dat wel de smaak beïnvloeden?

Snelbier

In dit lichtere kleurbereik is het lastig sturen, als je het verschil al ziet  :weetniet:
Mijn eigenbrouw 'Westmalles' staan in recept op 9 ebc..
Komen meestal in de buurt van echte Westmalle, dus ik doe niets met dat laatste 'ebc'tje.

Beetje langer koken scheelt zo een paar punten..
Vraag is hoe je brouwsoftware dat berekent.. BrouwHulp doet niks met kooktijd, zeker weten.
Leuk voorbeeld daarvan is de Isidor-kloon https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=39679.msg600310#msg600310
Berekende kleur komt bij meesten te licht uit. Na 90 min koken is kleur wél goed, soms te donker.
Blijkbaar gaan programma's uit van standaard 60 min koken, of er is geen herberekening voor langer koken.

Mijn insteek: Kleur iets donkerder? Langer koken. 75 min in plaats van 60 geeft een kleine 10% donkerder bier, is mijn ervaring.
Succes, Snelbier.

Toevoeging: langer koken zal mogelijk invloed hebben op smaak, oa meer caramel? Proef dat zelf alleen als ik richting 90min en langer ga..
  Zou dit eerder proberen dan aangepaste moutstort..

hansHalberstadt

je kunt heel makkelijk kleur toevoegen vrijwel zonder smaak via caramelkleurstof. dat kun je zelf maken, zie bv
kleur daarmee eens wat water aan tot de gewenste kleur en proef het. 

Jacques

Citaat van: rkroon op 08-10-2022  12:12 uOp Brewfather heb ik een Westmalle kloon gevonden (Zie bijlage) en heb dit als basis genomen. Echter na het aanpassen van mijn installatie en het opnieuw schalen is het EBC gedaald naar 7,5 terwijl dit minimaal 8,9 moet zijn.

Een dergelijk verschil kun je niet echt waarnemen. Ik zou het er gewoon bij laten.
Daarnaast zou het heel goed kunnen dat jouw brouwsel in plaats van 7,5 op 9,5 uitkomt. Bij de berekening van de kleur van je bier worden veel aannames gedaan. Als jouw ketel wat meer hitte afgeeft kan het zijn dat het bier wat donkerder wordt...

Citaat van: rkroon op 08-10-2022  12:12 uIk heb nog wat Weyermann CaraMunich type 1 80 - 100 EBC liggen. Ik zou daar bv 300 g van kunnen toevoegen. Of zou dat veel met de smaak doen?
Dat ligt aan de totale omvang van de storting. Als die 300 g niet meer is dan 1% van de storting proef je er niet veel van. Gaat het om 10% dan wordt het een ander verhaal. Omdat je het hebt over een verhoging van 1,4 EBC ga ik ervan uit dat het gaat om een laag percentage.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-10-2022  15:19 uAls jouw ketel wat meer hitte afgeeft kan het zijn dat het bier wat donkerder wordt.

Amateurbieren zijn vaak al wat donkerder dan je verwacht op basis van het recept. Dat komt inderdaad door karamelisatie via de verwarmingsbron. Zou dus zomaar vanzelf goed kunnen komen en wordt misschien nog wel donkerder dan het origineel.

rkroon

WoW! Ik ben oprecht blij met jullie reacties. Dank jullie wel. Dit forum is goud waard. Wat leer ik hier toch weer veel.  :groots:

Wat ik ga doen: kooktijd verhogen naar 75 min. Ga het caramunich wel gebruiken, maar ga het aantal gram iets verminderen. Ga naar 100 g = 1,2%. Ik kwam namelijk ook wat andere recepten tegen waar ze dit aan toevoegden. Zie dit recept: https://www.twortwat.nl/t-i/1410470607

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 13-10-2022  20:35 uWat ik ga doen: kooktijd verhogen naar 75 min. Ga het caramunich wel gebruiken, maar ga het aantal gram iets verminderen. Ga naar 100 g = 1,2%.
Maar je gaat nu de kleur corrigeren op basis van de verwachting dat die te licht zal uitpakken. De vraag blijft natuurlijk of die aanname klopt. En dan kun je ook alvast nadenken over de vraag hoe je dan straks je bier gaat beoordelen op de kleur. Wat je kunt doen is een flesje Heineken pils kopen (dat is ca. 7 EBC) en dan je bier zover verdunnen tot het in hetzelfde glas dezelfde kleur heeft als de Heineken. Dan is de kleur van je verdunde bier ook 7 EBC en het onverdunde bier is dan 7 EBC x verdunningsfactor. Bijvoorbeeld als het bier verdunt tot de dubbele hoeveelheid en dan dezelfde kleur ziet dan is het bier 14 EBC 

middelaersch

Citaat van: rkroon op 08-10-2022  12:12 uHi allemaal, ik wil volgende week een tripel brouwen. Dit wordt mijn eerste Tripel. Normaal brouw ik blond en Hefeweizen.

Op Brewfather heb ik een Westmalle kloon gevonden (Zie bijlage) en heb dit als basis genomen. Echter na het aanpassen van mijn installatie en het opnieuw schalen is het EBC gedaald naar 7,5 terwijl dit minimaal 8,9 moet zijn. Heeft iemand een advies hoe ik het EBC omhoog kan krijgen? Een mout toevoegen met een hoger EBC? En zo ja, welke mout om in lijn te blijven met het smaakprofiel van een Westmalle Tripel. Alvast dank voor het meedenken!

Ik heb nog wat Weyermann CaraMunich type 1 80 - 100 EBC liggen. Ik zou daar bv 300 g van kunnen toevoegen. Of zou dat veel met de smaak doen?

Vrolijke groet!
Ralf
Brewfather_BiltseTriple_20221008.pdf

Voor zover ik weet zit er in Westmalle tripel geen caramünich of andere cara mouten. Enkel pilsmout.

Die EBC berekeningen in software zijn nogal onbetrouwbaar, niet meer dan een grove indicatie. Niet te veel van aantrekken dus  ;D

rkroon

Citaat van: hansHalberstadt op 13-10-2022  20:53 uMaar je gaat nu de kleur corrigeren op basis van de verwachting dat die te licht zal uitpakken. De vraag blijft natuurlijk of die aanname klopt. En dan kun je ook alvast nadenken over de vraag hoe je dan straks je bier gaat beoordelen op de kleur. Wat je kunt doen is een flesje Heineken pils kopen (dat is ca. 7 EBC) en dan je bier zover verdunnen tot het in hetzelfde glas dezelfde kleur heeft als de Heineken. Dan is de kleur van je verdunde bier ook 7 EBC en het onverdunde bier is dan 7 EBC x verdunningsfactor. Bijvoorbeeld als het bier verdunt tot de dubbele hoeveelheid en dan dezelfde kleur ziet dan is het bier 14 EBC 
Hi Hans, ja klopt. Mogelijk niet de meest logische keuze...maar ben benieuwd waar ik uitkom. Vandaag gebrouwen en goede resultaten gehaald. Volume iets lager dan recept, maar SG voor en na koken kwamen bijna overeen. (na koken 1081 om 1085). Dank voor je tip tav EBC. Ik zal je de uitkomst laten weten. :-) Goed weekend!   

rkroon

Citaat van: middelaersch op 13-10-2022  21:31 uVoor zover ik weet zit er in Westmalle tripel geen caramünich of andere cara mouten. Enkel pilsmout.

Die EBC berekeningen in software zijn nogal onbetrouwbaar, niet meer dan een grove indicatie. Niet te veel van aantrekken dus  ;D
Het zat al in de ketel :-) De volgende keer zal ik het zonder proberen om te zien wat het verschil gaat zijn. Gr. Ralf

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 08-10-2022  12:12 uEBC gedaald naar 7,5 terwijl dit minimaal 8,9 moet zijn.
Dit is wat ik krijg als ik jouw recept uitreken met Bierpro. (mijn eigen software)
5.7 EBC wortkleur en 11.1 EBC bierkleur.
Tijdens het koken wordt de kleur immers donkerder door karamelisatie en tijdens het gisten weer iets lichter door afbreken van kleurstoffen en opname door de gist.

tripel.gif

bierfan

Kleur 7,5 of 8,9 ebc maakt toch helemaal niets uit. Moet je niet eens moeite voor doen.  Smaak is uiteindelijk het belangrijkste.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.