Verbetersuggesties Hefeweizen recept

Gestart door zeezuiper, 07-10-2022 21:00 u

Vorige topic - Volgende topic

zeezuiper

Ik heb een aantal Weizen bier recepten gecombineerd tot mijn "eigen" recept. Ik blijf me echter afvragen of een multistap maischschema iets gaat toevoegen of niet? Ook hanteert het ene recept een ander soort vergistingsprofiel dan een ander. Wie heeft goede suggesties voor onderstaand recept?

Soort: Volmout
IBU: 14 (Tinseth)
BU/GU: 0.27
Kleur: 12 EBC

SG voor koken: 1.048
Begin SG: 1.052
Eind SG: 1.015

Batchgrootte: 25 L
Maischwater: 26.17 L
Spoelwater: 6.39 L
Kooktijd: 90 min
Maischrendement: 60%

Vergistbare ingrediënten (7.1 kg)
3.54 kg - Tarwemout 3 EBC (49.9%)
2.14 kg - Pilsen MD 3.5 EBC (30.1%)
1.42 kg - Swaen Munich Dark 20 EBC (20%)

Hop (30.4 g)
90 min - 30.4 g - Hallertauer Mittelfrueh - 4%

Gist
1 pkg - Mangrove Jack's Bavarian Wheat Yeast M20

Maischprofiel
68 °C - 60 min - Temperatuur

Vergistingsprofiel
20 °C - 6 dagen - Hoofdvergisting
22 °C - 5 dagen - Hoofdvergisting
2 °C (7 dagen verloop)

Jacques

De munichmout zou ik verminderen dan wel weglaten.

Het maischschema is allesbehalve geschikt voor een weizen.
Start bij 43°C en houd die temperatuur 10 minuten aan. Hierdoor krijg je meer kruidnagelsmaak.

Verder kun je 10% van de storting laten bestaan uit tarwemoutextractpoeder. In combinatie met een enzympauze bij 43°C zorgt dat voor meer glucose in je wort waardoor je meer banaansmaak krijgt.
Kruidnagel en banaan zijn namelijk kenmerkend voor een weizen.

De vergistingstemperatuur kun je terugbrengen naar 18 à 19°C.

zeezuiper

Ok, de mout gewijzigd naar (anders moet ik weer inkopen doen  :-\ ):

Vergistbare ingrediënten (6.74 kg)
3.37 kg - Tarwemout 3 EBC (50%)
2.696 kg - Pilsen MD 3.5 EBC (40%)
674 g - Swaen Munich Dark 20 EBC (10%)

En het maischschema naar:
44 °C - 10 min - Temperatuur
50 °C - 10 min - Temperatuur
63 °C - 30 min - Temperatuur
72 °C - 25 min - Temperatuur
78 °C - 5 min - Temperatuur

Voor de vergisting. Moet deze 2 weken op 18 graden vergisten of moet ik de temperatuur verhogen na 1 week. En wel niet koud lageren na afloop?

Jacques

Citaat van: zeezuiper op 11-10-2022  16:14 uVoor de vergisting. Moet deze 2 weken op 18 graden vergisten of moet ik de temperatuur verhogen na 1 week. En wel niet koud lageren na afloop?
Kijk naar het verloop van de vergisting. Als bier snel vergist kun je de temperatuur eerder verhogen om te zorgen dat het helemaal uitgist. Wel of niet koud lageren is een keuze. Persoonlijk zou ik dat niet doen. Een weizen mag troebel zijn. Laat het bier wel een week staan nadat het uitgegist is zodat je het merendeel van de gist kwijt bent. Je hoeft dan geen bottelgist te gebruiken. Als het bier lang koud gelagerd wordt, is het wel nodig om bottelgist te gebruiken.

tdp

Wat is je doel wat je wil bereiken? Heb je een commercieel voorbeeld in gedachten, of eigenschappen die je wilt bereiken? Alleen dan kunnen we wat zinnigs zeggen denk ik over het recept wat je gepost hebt (waar m.i. in eerste instantie weinig mis mee lijkt)!

zeezuiper

Ik heb niet een bepaald commercieel bier voor ogen. Ik wil vooral een lekkere goed doordrinkbare Weizen met romig schuim, frisse smaak en een heel subtiel bananen aroma. Verder is het een Weizen en mag dus gewoon troebel zijn.

Zag trouwens wel dat ik met 18°C aan de onderkant zit van de aanbevolen temperatuur van de Mangrove gist.

tdp

Zelf zou in dan wel meer tarwemout gebruiken, 60% van de stort is toch wel 'minimaal' in mijn optiek. Meer kan, maar wordt wellicht een uitdaging met filteren en spoelen. Kijkend naar je laatste 'voorstel' zou ik dan voor 60% tarwemout gaan, 30% pilsmout en 10% munichermout.

De 44 graden en 50 graden stap kun je ook wel overslaan. De 44 graden gebruik je wanneer je een kruidnageltje in je bier wil. 90 minuten koken is ook niet nodig, 60 minuten is genoeg, of eventueel 75 minuten en na 15 minuten koken de hop toevoegen.

De gist ken ik niet, ik gebruik eigenlijk altijd Lallemand Munich Classic. Wanneer je dan wat lager gaat zitten, komt dat het banaantje wel ten goede. Dat je aan de onderkant zit qua temperatuur is prima verder, het is een range, niet een harde lijn.

Brouw vooral hoe jezelf denkt dat je het resultaat kunt behalen, en stuur daarop bij de volgende keer.

zeezuiper

Bedankt voor de suggesties. Mijn uiteindelijke recept heb ik aangepast naar:

Batchgrootte : 22 L
Kooktijd : 60 min

Vergistbare ingrediënten (5.87 kg)
3.523 kg - Tarwemout 3 EBC (60%)
1.762 kg - Pilsen MD 3.5 EBC (30%)
587 g - Swaen Munich Dark 20 EBC (10%)

Hop (23.9 g)
60 min - 23.9 g - Hallertauer Mittelfrueh - 4%

Gist
1 pkg - Mangrove Jack's Bavarian Wheat Yeast M20

Maischprofiel
44 °C - 10 min - Temperatuur
50 °C - 10 min - Temperatuur
63 °C - 30 min - Temperatuur
72 °C - 25 min - Temperatuur
78 °C - 5 min - Temperatuur

Vergistingsprofiel
18 °C - 6 dagen - Hoofdvergisting
20 °C - 8 dagen - Hoofdvergisting

Jammer dat je altijd zolang moet wachten voor het resultaat hiervan  :beersmiley: .

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.