Hulp bij elektrische aansluiting craftbeerpi controller

Gestart door Steen, 06-10-2022 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Steen

Beste brouwers,

Ik ben bezig met een project om mijn ketel elektrisch te verwarmen met een craftbeerpi controller. Het besturingsdeel vanuit de pi werkt maar nu komt het lastige deel.

Voor het verwarmen heb ik een 6500 Watt ULWD ripple element:

Voor de aansluiting weet ik dat ik minimaal een kookgroep nodig heb om het vermogen te leveren. Heeft iemand een vergelijkbare setup of informatie over de aansluiting?

Zit ik met de onderstaande gedachtengang in de goede richting:
Perilex aansluiting waarbij ik 2 SSR's moet gaan sturen vanuit de PI om het juiste vermogen te kunen sturen.
De SSR's krijgen dezelfde input vanuit de raspberry PI
Hoe balanceert het vermogen via de SSR's? Is dat automatisch 50/50 of moet daar iets voor worden toegevoegd?

Ik ben qua elektra een leek maar voor de uiteindelijke installatie zorg ik dat er een gecertificeerde elektricien alles nakijkt / test voor gebruik.

Alvast Dank,

Stijn

Jan de Graaff

In principe kom je voor 6500 W bij 230 V op circa 28,3 Ampère uit.
Als je SSR gecertificeerd is voor 30 A of hoger zou het voldoende moeten zijn, toch?
Je hebt dan maar 1 SSR nodig en dat maakt sommige dingen alweer wat eenvoudiger.

Je moet alleen wel even uitkijken met de SSRs uit China. Daar schijnen vrij veel neppers tussen te zitten die nauwelijks twee derde van hun geadverteerde ampèrage halen. Dat is nogal brandgevaarlijk en Jacques heeft net iets gedeeld over brandwonden, dus we tellen allemaal voor twee nu...

Woeka

Wat is je hoofdaansluiting: 1 x 40 A  of 3 x 25 A? Staat op de afrekening van je energieleverancier of is op te vragen bij de netbeheerder.

Wat ik van internet lees over je verwarmingselement is het een 230 V 6500 W (kan je plaatje niet zien).