Hulp bij elektrische aansluiting craftbeerpi controller

Gestart door Steen, 06-10-2022 11:14 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Steen

Beste brouwers,

Ik ben bezig met een project om mijn ketel elektrisch te verwarmen met een craftbeerpi controller. Het besturingsdeel vanuit de pi werkt maar nu komt het lastige deel.

Voor het verwarmen heb ik een 6500 Watt ULWD ripple element:


Voor de aansluiting weet ik dat ik minimaal een kookgroep nodig heb om het vermogen te leveren. Heeft iemand een vergelijkbare setup of informatie over de aansluiting?

Zit ik met de onderstaande gedachtengang in de goede richting:
Perilex aansluiting waarbij ik 2 SSR's moet gaan sturen vanuit de PI om het juiste vermogen te kunen sturen.
De SSR's krijgen dezelfde input vanuit de raspberry PI
Hoe balanceert het vermogen via de SSR's? Is dat automatisch 50/50 of moet daar iets voor worden toegevoegd?

Ik ben qua elektra een leek maar voor de uiteindelijke installatie zorg ik dat er een gecertificeerde elektricien alles nakijkt / test voor gebruik.

Alvast Dank,

Stijn


Jan de Graaff

In principe kom je voor 6500 W bij 230 V op circa 28,3 Ampère uit.
Als je SSR gecertificeerd is voor 30 A of hoger zou het voldoende moeten zijn, toch?
Je hebt dan maar 1 SSR nodig en dat maakt sommige dingen alweer wat eenvoudiger.

Je moet alleen wel even uitkijken met de SSRs uit China. Daar schijnen vrij veel neppers tussen te zitten die nauwelijks twee derde van hun geadverteerde ampèrage halen. Dat is nogal brandgevaarlijk en Jacques heeft net iets gedeeld over brandwonden, dus we tellen allemaal voor twee nu...

Woeka

Wat is je hoofdaansluiting: 1 x 40 A  of 3 x 25 A? Staat op de afrekening van je energieleverancier of is op te vragen bij de netbeheerder.

Wat ik van internet lees over je verwarmingselement is het een 230 V 6500 W (kan je plaatje niet zien).

Heb je een 1 fase (1 x 40 A) aansluiting dan zou het kunnen werken door het element aan te sluiten op de perilex (dat is 2 x 16 A). Als je dit met een kookgroep doet en beide gaan niet tegelijk aan dan trekt het element die 28 A over een 16 A groep en zal eerst de ene zekering eruit klappen en bij een kookgroep neemt die zekering dan de andere mee. Als er dus op een of andere manier een vertraging in zit tussen twee SSR's dan klapt de boel eruit. Dus als je het doet dan de groepen combineren voor de SSR. Omdat het een apparaat is zou dat volgens mij moeten mogen volgens de NEN1010.
Ik moet toegeven dat ik normaal vooral bezig ben met het aansluiten van omvormers voor zonnepanelen op meterkasten en niet iets doe met kookgroepen. Hoe de belasting van een kookplaat normaal verdeeld worden over de fase weet ik ook niet, maar ik kan me voorstellen dat de verschillende kookzones over de groepen zijn verdeeld en dit probleem dus nooit optreedt.

Heb je een 3 fase aansluiting (3x25A) dan gaat dat helaas niet werken. Je kunt groepen van een verschillende fase niet met elkaar combineren tot een voor 230 V die 32 A kan leveren. Dan heb je ook een 3 fase verwarmingselement nodig.

hansHalberstadt

Bij ons thuis is de kookgroep 16 A 3 fase. in principe gebruikt een verwarmingselement, maar 1 fase dus zit altijd tussen 230 V en de 0. 25 A per fase komt in een normaal huis denk ik al niet voor. En dit ding vraagt dan 28 A. Dat gaat niet werken vrees ik. Er staat ook bij dat het bedoeld is voor het amerikaanse net met veel lagere spanning, dus dan trekt het ding wel een acceptabele stroom. 

Emile

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2022  13:21 u25 A per fase komt in een normaal huis denk ik al niet voor. En dit ding vraagt dan 28 A. Dat gaat niet werken vrees ik.
Ik denk dat Hans gelijk heeft. Wat ik kan zien is dat het inderdaad een 1 fase element is en dan heb je er niets aan. Je kunt dit element niet aansluiten op 2 fasen van een Perilex systeem, omdat je dan het element op 400 V aansluit (tussen 2 fasen is de spanning 400 V, tussen 1 fase en de nul is dat 230 V) en dan gaat die helemaal veel stroom trekken en gaat je hoofdzekering er uit!

Er zijn genoeg verwarmingselementen te krijgen van dat vermogen die dat opsplitsen in 2 fasen. Die moet je hebben.

Wat aansturing betreft. Ik neem aan dat je in craftbeerpi een SSR uitgang hebt. Voor 2 fasen heb je dan 2 SSRs nodig, die je via de SSR uitgang van de craftbeerpi tegelijk aan kunt sturen. De ingang van een SSR bevat niet veel meer dan een LED, dus je kunt in principe de ingangen van 2 SSRs parallel aansluiten. Je kunt er ook voor kiezen om ieder verwarmingselement apart aan te sturen, maar dan heb je 2 uitgangen nodig en ik weet niet of craftbeerpi daarin voorziet.

Jan de Graaff

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2022  13:21 uer staat ook bij dat het bedoeld is voor het amerikaanse net met veel lagere spanning, dus dan trekt het ding wel een acceptabele stroom.
Op 110 V trekt ie toch juist tegen de 60 A? Dat lijkt mij nog minder acceptabel...
Overigens staat in de beschrijving op de Amazon site dat ie voor 240 V is.

Als je naast een spoorlijn woont en je kunt 1,5 kV van de bovenleiding lenen is het nog wel wel te doen; dan trekt ie net geen 5 A...

AUB bovenstaande negeren; ik ben er zéér terecht op gewezen dat ik wel de klok heb horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt. Elektriciteit – en zeker over waar hier gesproken wordt (6.500W) – moet niet te licht over gedacht worden. Het kan ronduit gevaarlijk zijn.

Jan de Graaff

Nou ja zeg... op de één of andere manier kan de link niet toegevoegd worden...
Hier in stukjes, misschien dat dat werkt. Aan elkaar copy-pasten in je browser:

https://
www.amazon.com
/DERNORD-Ripple-Heater-Element-Screw
/dp
/B07RTH3MFC

Emile

Citaat van: JanDeGraaff op 07-10-2022  14:26 uOp 110 V trekt ie toch juist tegen de 60 A? Dat lijkt mij nog minder acceptabel...
Overigens staat in de beschrijving op de Amazon site dat ie voor 240 V is.

Als je naast een spoorlijn woont en je kunt 1,5 kV van de bovenleiding lenen is het nog wel wel te doen; dan trekt ie net geen 5 A...
Wat een onzin, hoe reken je dat uit? Bij 6500 W en 230 V is de weerstand ongeveer 8.14 Ohm. Als je er meer spanning op zet, gaat er meer stroom lopen (wet van Ohm, I=U/R), maar die weerstand van het verwarmingselement is vast, die verandert niet. Bij 1.5 kV gaat er 184 A lopen en dat is 276 kW.

Bij 110 V zou dit verwarmingselement 13.5 A trekken en dan kom je uit rond de 1500 W.

hansHalberstadt

Citaat van: Emile op 07-10-2022  16:47 uBij 110 V zou dit verwarmingselement 13.5 A trekken en dan kom je uit rond de 1500 W.
Klopt. Als je de link goed leest staat dat daar ook al aangegeven. Daarom dat ik het noemde.

Steen

Citaat van: Woeka op 07-10-2022  12:20 uWat is je hoofdaansluiting: 1 x 40 A  of 3 x 25 A? Staat op de afrekening van je energieleverancier of is op te vragen bij de netbeheerder.

Heb je een 3 fase aansluiting (3x25A) dan gaat dat helaas niet werken. Je kunt groepen van een verschillende fase niet met elkaar combineren tot een voor 230 V die 32 A kan leveren. Dan heb je ook een 3 fase verwarmingselement nodig.

Ik heb inderdaad een 3 fase aansluiting.

Citaat van: Emile op 07-10-2022  14:23 uIk denk dat Hans gelijk heeft. Wat ik kan zien is dat het inderdaad een 1 fase element is en dan heb je er niets aan. Je kunt dit element niet aansluiten op 2 fasen van een Perilex systeem, omdat je dan het element op 400 V aansluit (tussen 2 fasen is de spanning 400 V, tussen 1 fase en de nul is dat 230 V) en dan gaat die helemaal veel stroom trekken en gaat je hoofdzekering er uit!

Er zijn genoeg verwarmingselementen te krijgen van dat vermogen die dat opsplitsen in 2 fasen. Die moet je hebben.

Wat aansturing betreft. Ik neem aan dat je in craftbeerpi een SSR uitgang hebt. Voor 2 fasen heb je dan 2 SSRs nodig, die je via de SSR uitgang van de craftbeerpi tegelijk aan kunt sturen. De ingang van een SSR bevat niet veel meer dan een LED, dus je kunt in principe de ingangen van 2 SSRs parallel aansluiten. Je kunt er ook voor kiezen om ieder verwarmingselement apart aan te sturen, maar dan heb je 2 uitgangen nodig en ik weet niet of craftbeerpi daarin voorziet.

Bedankt voor je antwoord, het is jammer maar ik ga op zoek naar een andere oplossing.

Citaat van: hansHalberstadt op 07-10-2022  13:21 uBij ons thuis is de kookgroep 16 A 3 fase. in principe gebruikt een verwarmingselement, maar 1 fase dus zit altijd tussen 230 V en de 0. 25 A per fase komt in een normaal huis denk ik al niet voor. En dit ding vraagt dan 28 A. Dat gaat niet werken vrees ik. Er staat ook bij dat het bedoeld is voor het amerikaanse net met veel lagere spanning, dus dan trekt het ding wel een acceptabele stroom. 

Dus het is een optie om het verwarmingselement te gebruiken met een volt regelaar of is dat dan weer een inefficiente oplossing?

Bedankt voor de antwoorden allen!

hansHalberstadt

Citaat van: Steen op 11-10-2022  09:54 uDus het is een optie om het verwarmingselement te gebruiken met een volt regelaar of is dat dan weer een inefficiënte oplossing?
ik vrees dat een voltage regulator voor zo'n groot vermogen die doet wat het moet doen heel duur wordt. je zou een variac transformator kunnen nemen bv https://nl.rs-online.com/web/p/variacs/8902812?cm_mmc=NL-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NL_EN_Power_Supplies_%26_Transformers_Whoop-_-(NL:Whoop!)+Variacs-_-8902812&matchtype=&pla-551365056472&gclid=EAIaIQobChMI3vfq7vrX-gIVlPJ3Ch0iewagEAQYASABEgIsQfD_BwE&gclsrc=aw.ds
maar die kost 1100 euro.
Dan kun je beter een geschikt element kopen.
 

hansHalberstadt

Of ringkerntransformator 2000 Watt https://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringkerntrafo/2000va/602/2x-115v-ringkerntransformator-2000va.html voor 475 euro, ook niet echt een goedkope optie.

Triac regelingen met fase aansnijding is ook geen optie vrees ik omdat die heel veel storing het net insturen en een slechte vormfactor geven waardoor je nog te veel (RMS) stroom uit het net trekt en je zekering eruit vliegt.   

pivo

Kan het niet laten te reageren op bovenstaande onzin sorry
Zelf mts energietechniek, middelbare elektronische signaal bewerking en vele toegevoegde cursussen.
Ten eerste standaard is er 2,5 mm²  in een huisaansluiting naar de wcd of verbruikers.
Dit betekent ongeveer 16 amp of 3300 Watt max. per groep.
Je ziet deze elementen wel eens in Chinese verwarmingen, maar dan met een minimale 4 mm² koper draad.
Zoals hier in mijn bier kook ketel.

Van bier brouwen nog geen verstand, maar dit is mijn wereld en huiver bij alle posts van doe-het-zelvers die zonder enige kennis levensgevaarlijke constructies maken.
Onder het mom het werkt toch!
Mijn advies, eerst met een lokale elektro-installateur praten (niet iemand die denkt wel handig te zijn...)
Volgens de link is het dus gewoon 240 v 6500 watt, en dat gaat in een normaal woonhuis problemen geven.
Uitzonderingen daargelaten.
Kijk eerst naar je aansluiting in de meter kast dan naar de draad diktes.
En geef deze info aan de installateur voor advies.
Sorry voor mijn botte toon, maar ik kom in meterkasten regelmatig levensgevaarlijke dingen tegen. 

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 12-10-2022  12:26 uKan het niet laten te reageren op bovenstaande onzin sorry

Welk stukje noem jij 'onzin'? Conclusie is wel duidelijk: het gaat niet werken op een 16 A installatie. En aanpassingen om het werkend te krijgen zijn duurder dan een element kopen wat wel past.   

Steen

Citaat van: hansHalberstadt op 12-10-2022  20:27 uWelk stukje noem jij 'onzin'? Conclusie is wel duidelijk: het gaat niet werken op een 16 A installatie. En aanpassingen om het werkend te krijgen zijn duurder dan een element kopen wat wel past.   

Ik heb inderdaad de conclusie getrokken dat ik deze elementen niet ga gebruiken en op zoek ga naar 3500 Watt op een groep speciaal voor het bier brouwen.

Henielma

Citaat van: Steen op 13-10-2022  14:21 uIk heb inderdaad de conclusie getrokken dat ik deze elementen niet ga gebruiken en op zoek ga naar 3500 Watt op een groep speciaal voor het bier brouwen.
Beter nog koop je een (Hendi) inductiekookplaat van 3500 W. Mooi regelbaar en geen last van karamelisatie ter plaatse van het verwarmingselement. Alleen heb je een pan nodig die geschikt is voor inductie, maar die zijn er genoeg te vinden.

hansHalberstadt

Citaat van: Emile op 07-10-2022  16:47 uBij 110 V zou dit verwarmingselement 13.5 A trekken en dan kom je uit rond de 1500 W.
Je zou ook nog zo'n zelfde element erbij kunnen kopen en dan die 2 in serie op 230 V dan heb je iets meer dan 3000 Watt en dat past mooi binnen de 16 A. En heb je ook nog als voordeel dat de warmte minder geconcentreerd is dus minder aanbranden.

Met andere woorden; 2 x iets verkeerds kopen levert samen iets goeds op

pivo

De enige oplossing is die van Henielma

de rest wordt levensgevaarlijk  als je de adviezen gaat volgen.
Pi aansturing met ssr ,gevolg bij kapotte ssr blijft het element aan.
aardlek icm ssr thyristor frequentie omvormer ,ga maar wachten op poltergeist problemen.
Thermozekering !  welke kabel bij aansluiting verwarmings elementen !
Hitte isolatie ? 
Iets kan wel werken ,maar kan tegelijkertijd grote verassingen opleveren.

Herinner me een mooi voorbeeld ,op zolder wordt een lamp aangesloten door een handige doe hetzelfer ,en neemt als nul de aarde in een oud huis.  Moeder gaat douchen en komt onder stroom te staan.
Ok misschien als het je groot moeder is, is het minder erg !

Onder de 42v kun je een beetje spelen ,daarboven als je het verschil niet weet tussen massa, min, nul en aarde en potentiaal verschil(zonder op google te kijken) , moet je afblijven van elektrische installaties.

   

hansHalberstadt

De topicstarter zegt:
Ik ben qua elektra een leek, maar voor de uiteindelijke installatie zorg ik dat er een gecertificeerde elektricien alles nakijkt / test voor gebruik.
Dus er gaat wel een check door een deskundige overheen.
Bij een Grainfather kan er ook iets stuk gaan en het element aanblijven. Daarom zit er altijd nog een overtemperatuurbeveiliging op die elementen (ik hoop dus ook op de genoemde)
2 van zulke elementen van 6500 Watt in serie kan wel en is veilig mits er een maximaalbeveiliging opzit.

Haconhiro

Zijn er mensen met kennis van zaken die mij kunnen helpen met de elektrische aansluiting op mijn Craftbeerpi controller.

Mijn Craftbeerpi controller is een RPI 3B+ met een 24V 4 kanalen relay board.

Mijn koelkast heeft een compressor die op 230V aangesloten moet worden en ook nog twee verwarmingselementen die op 24V aangesloten moeten worden.

Mijn vragen zijn:

1.Mijn Craftbeerpi controller is al aangesloten op de 230V en geeft de 24V uit op de relay board.

2.Hoe kan ik de relay board aansluiten op de compressor en de verwarmingselementen.

3.Hoe bescherm ik mijn relay board tegen hoge stroomsterkte.

4.Hoe bescherm ik mijn relay board tegen hoge voltage.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen..

hansHalberstadt

Citaat van: Haconhiro op 07-11-2022  07:56 uZmet een 24V 4 kanalen relay board.
Om het goed te kunnen beoordelen heb je een typenummer nodig of link.

Dantel

Citaat van: Haconhiro op 07-11-2022  07:56 u1.Mijn Craftbeerpi controller is al aangesloten op de 230V en geeft de 24V uit op de relay board.

2.Hoe kan ik de relay board aansluiten op de compressor en de verwarmingselementen.

3.Hoe bescherm ik mijn relay board tegen hoge stroomsterkte.

4.Hoe bescherm ik mijn relay board tegen hoge voltage.


Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn vragen.

Hmm, das niet zo moeilijk aan de uitgang van je relay board sluit je noch een vermogens relais aan die je verbruikers schakelt. Eventueel met blus diode/weerstand, om inductieve spanningen van je verbruikers te elimineren.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.