Duvelse Blonde Kloon

Gestart door itwoerden, 06-10-2022 10:26 u

Vorige topic - Volgende topic

itwoerden

Ha Allemaal,

Wij hopen over 2 weken het volgende recept te gaan brouwen: https://www.twortwat.nl/recepten?id=209 (De Duvelse Blonde)

Ik heb het recept in BrouwHulp ingevoerd en hier en daar wat aangepast om tot een beter eind SG en EBC uit te komen. Persoonlijk vind ik het eind EBC nog wat hoog en vind ik het geschatte alcohol percentage (wat oorspronkelijk bij duvel 8.5 is) wat aan de lage kant. Ik heb het percentage suiker al wat verhoogd om tot een hoger alcohol percentage te komen, maar weet niet of dit verstandig is omdat het anders te zoet wordt, terwijl we een droog bier willen behalen.

Ik plaats als bijlage nog de info van het recept zoals ik hem in brouwmeester heb geplaatst. Wat denken jullie, zou ik hier goed aan doen? Ik heb het recept in principe verdubbeld omdat we een batch van 20L willen maken.

Ik hoor graag wat jullie denken;-)

Gr Joost

CeesM

Extra suiker toevoegen maakt het niet zoeter, want deze vergist voor 100%.
Als je de ABV tot 8,1% laat komen is dat genoeg om na het bottelen op 8,5% uit te komen.

itwoerden

Beste Cees,

Bedankt voor je snelle reactie!
Is het dan niet zo dat als ik extra suiker toevoegen om voor het bottelen tot een ABV van 8.1 uit te komen, het recept qua extra Mout / Hop moet aanpassen? Of kan ik extra suiker puur gebruiken om het alcoholgehalte omhoog te schroeven zonder verandering van smaak?

Willem Broekema

Ik denk dat beiden kan. Ikzelf zou kiezen om het zo te laten; ik vind het alcoholgehalte ondergeschikt aan de smaak van het bier.
Als je dan toch op 8,1% voor bottelen wilt komen zou mijn keuze uitgaan om de pilsmoutstort te verhogen. De suikerstort is al best hoog.

Theo Mol

Nee en ja.
Suiker wordt voor 100% omgezet in alcohol en koolzuur (als je gist het wil, maar dat zit wel goed  smile ). Het wordt gebruikt om ... het alcoholpercentage te verhogen zonder het bier extra body te geven. Het bier is daardoor beter "doordrinkbaar". Het is een kwestie van evenwicht, erg veel suiker maakt je bier dun van smaak.
Bij de nagisting in de fles ontstaat (naast het koolzuur waar het om begonnen is) tot zo'n halve procent alcohol.
Ik heb BrouwHulp al een tijdje niet gebruikt en weet niet of dit wordt meegeteld, loop even al de schermpjes door om te zien of je bottelsuiker een verschil maakt in de berekening van het alcoholpercentage.

Alle suiker die je toevoegt gaat dus op in alcohol en koolzuur. Als je je bier zoeter (minder droog) wilt maken dan zou je het het maischschema aan kunnen passen zodat je minder vergistbare suikers aanmaakt, maar voor een duvel-achtige lijkt me dat niet de bedoeling.

Ook dat kun je laten uitrekenen door je brouwsoftware.

Je vindt de berekende EBC wat hoog. Dit is een indicatie van de kleur, wil je je bier lichter van kleur maken? Of bedoel je IBU, indicatie van bitterheid en wil je een minder bitter bier? Duvel zit iets boven de 30 en dan is 24 IBU, zoals in je recept, een heel stuk minder. Ik denk dat "zoet" naast de bitterheid niet betekent dat het bier zoet wordt maar dat het niet heel bitter wordt.

Ik zie dat je drie zakjes gist toevoegt. Voor 20 liter is dat erg veel. Ik gebruik voor die hoeveelheid één zakje.

itwoerden

Beste Theo,

Ook bedankt voor de duidelijke en raadzame uitleg. In principe ben ik wel blij met de berekende EBC. Na wat googlen komt dit volgensmij redelijk in de buurt van een Duvel. Doel is inderdaad om het bier juist droog te krijgen en niet heel zoet. Ik zag inderdaad dat de 24 IBU wat laag is, deze heb ik nu in Brouwmeester aangepast en dit heeft in het recept geresulteerd in wat meer Hop (Enkel de Styrian Golding).

Het klopt inderdaad dat ik in totaal 3 zakjes gist heb toegevoegd aan het recept. De 2 x Wyeast 1388 ga ik direct gebruiken tijdens de hoofdvergisting. De fermentis US-05 laat ik nog even achterwege, maar begreep in het recept volgens de link die ik oorspronkelijk meestuurde dat de Wyeast 1388 niet altijd helemaal goed uitvergist. Dus deze houd ik achter de hand als ik het eind SG niet helemaal haal, om hem nogmaals te laten gisten.

Zouden jullie misschien nogmaals een blik willen werpen op de aanpassingen die ik heb gedaan?
Ik voeg deze weer opnieuw als bijlage toe.

Voornu heel erg bedankt al voor de reacties!

Theo Mol

Oei, dit is heel veel suiker. Ik denk dat het zo erg dun gaat smaken, de Belgen gebruiken tot 20% suiker.

Aan de gekleurde balkjes zie je dat je voor de stijl "blond" aan de bovengrenzen zit en soms er over. Je zou voor je "duvelse blonde" als referentie de stijl "Belgian golden strong ale" kunnen gebruiken, die komt beter in de stijl van Duvel.
Als je alle meters in het groen houdt krijg je een (beetje) voorspelbaar resultaat binnen het type; als je het dan droger, zoeter, bitterder, sterker enz. wilt hebben kun je in een volgend brouwsel een aanpassing doen in de gewenste richting. Niet teveel tegelijk veranderen, het duurt een paar keer voordat je je eigen stijl kunt brouwen.

CeesM

Ja, erg veel suiker. Ik zou de moutstort toch iets verhogen naar 72%, en de suiker verminderen naar de gewenste SG. Ook zou ik de verhouding maisch (2/3)/spoelwater(1/3) aanpassen en iets meer water gebruiken. want met 75 minuten koken verdampt er iets meer dan 2,1 liter.

Fractus

Zoveel suiker voor een Duvel-kloon is niet heel vreemd hoor. Ik zou eens de tijd nemen door een paar van de topics te lezen over het klonen van Duvel, dit is de grootste: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=3312

Daar zie je dat er prima resulataten worden gehaald met 30+% suiker icm pilsmout en de Wyeast 1388

itwoerden

Allen,

Bedankt weer voor de vele reacties.
Ik heb weer het eea aangepast aan het recept en ga deze voor nu maar zo houden.
Van het weekend hoop ik hem te gaan brouwen.

duvel imitatie.png

Pilsmout stort verhoogt, iets meer havervlokken.
De toevoeging van Kristalsuiker iets verlaagd en kom nu nog netjes op 8.1% uit. Hopelijk met hergisting op fles een biertje van 8.5%. Ook het IBU van 33 is in de lijn der verwachting van een Duvel.

Heb ook nog wat Iers mos toegevoegd voor het extra klaren van het bier.

Mochten jullie op dit moment niks geks zien dan houden we hem zo. Anders hoor ik uiteraard alsnog graag wat jullie denken dat beter kan;-)

Maar voor nu bedankt voor alle reacties!

Snelbier

Enige 'probleem' dat ik zie is kooktijd. 60 minuten moet genoeg zijn..
Kleur van Duvel is erg licht, zou komen door Duvel-eigen lichtere mout..
Wordt op ons niveau (thuis/hobby-brouwers) lastig om dat te evenaren.
Kort koken om kleur licht te houden. Langer dan 60 min geeft donkerder bier, maar brouwprogramma's houden daar géén rekening mee.
Kleur schiet sneller omhoog dan je denkt...
Succes, Snelbier

Toevoeging: Rendement 75% in je recept...  Is haalbaar, maar vereist wat ervaring of geluk.
Schrik niet als je SG-start lager uitkomt.  Calculeer dat in, en bedenk wat je gaat doen.
  Zou er zelf in dit geval NIETS aan doen, wordt gewoon een lekker biertje met minder alcohol.

itwoerden

Ha Snelbier,

Bedankt voor je reactie!
Ik heb de kooktijd naar 60 minuten gezet.
Denk inderdaad dat ik beter minder lang kan koken voor een lichtere kleur.

Het suiker zou ik volgens recept toe moeten voegen na de hoofdvergisting.
In mijn ogen weet ik dan niet na het koken of ik het gewenste SG-start heb gehaald.
Zou het een probleem zijn of anders uitpakken als ik dit gewoon tijdens het koken toevoeg?

Snelbier

Citaat van: itwoerden op 14-10-2022  13:37 u.. suiker zou ik volgens recept toe moeten voegen na de hoofdvergisting.
In mijn ogen weet ik dan niet na het koken of ik het gewenste SG-start heb gehaald.
Zou het een probleem zijn of anders uitpakken als ik dit gewoon tijdens het koken toevoeg?
Suiker na hoofdgisting is een keuze, géén verplichting.
Het geeft wat meer ruimte tijdens hoofdgisting, dus minder risico dat schuim het vat uitblaast.
Daarnaast zou het iets beter doorgisting kunnen geven, maar verschillen de meningen over.
Niks mis met meekoken, ik denk dat de meesten dat doen. Simpel, en gistvat blijft dicht.

Berekening van SG tijdens alle brouwstappen wordt in meeste brouwprogramma's gegeven.
Stel je suiker in als 'late suiker', toevoeging in gistvat, of hoe je software het ook noemt.
Zeker weten dat je software nu ook een lager SG opgeeft na koken.
Je kan dus makkelijk (laten) berekenen hoe je uit moet komen zonder suiker.

Handig rekenblad van ons forum: https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/lib/exe/fetch.php?media=beginnende_brouwer:rekenblad_blikcursus.xls
Succes, Snelbier

Toevoeging: zo te zien gebruik je BrouwHulp.. Suiker in je recept dubbelkikken, opent een nieuw tabblad.
  Daar opgeven hoe je de suiker doet, bijv koken, hoofdgisting, nagisting, of bottelen..
  BrouwHulp rekent nu netjes alle tussentijdse SG's uit in de Checklist in hoofdscherm.
Extra toevoeging: BrouwHulp is wat ouder, niet helemaal perfect.  Heeft vaak een zetje nodig om berekeningen door te voeren.
 Trucje: rendement verstellen en weer terug triggert veel berekeningen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.