Solar pomp

Gestart door Josss, 04-10-2022 19:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan de Graaff

Je eerste link gaat niet naar de pompjes maar ook naar voedingen..

Op zich is de temperatuur die zo'n pomp aankan wel redelijk betrouwbaar, denk ik. Wort wordt overigens maar zo'n 100ºC, dus 120ºC is ruim voldoende; dat haalt je wort niet tenzij je onder druk gaat koken.

Josss

Citaat van: JanDeGraaff op 04-10-2022  21:45 uJe eerste link gaat niet naar de pompjes maar ook naar voedingen..

Op zich is de temperatuur die zo'n pomp aankan wel redelijk betrouwbaar, denk ik. Wort wordt overigens maar zo'n 100ºC, dus 120ºC is ruim voldoende; dat haalt je wort niet tenzij je onder druk gaat koken.

Ik heb de link aangepast.
Ik vroeg me af of je de flow gewoon kan aanpassen zoals bij een magneetpomp, door een kogelkraan op de uitloop te zetten.

Door het voltage te verlagen, er staan er tich op ali voor de pompen die tot 100 gr gaan. Voor deze kan ik ze (nog)   niet vinden.

Wijbrouwers

Wij hebben ook zo'n pompje. Wordt alleen gebruikt om af  en toe de platenkoelers door te spoelen.
Die 120 graden is betrouwbaar. Die van ons kan makkelijk kokend water aan.
Er zit een PWM controller tussen om hem harder of zachter te laten pompen.
Voeding hadden we nog liggen.

Voor dat geld kan je het prima proberen. Je kan er later altijd nog een fonteintje van maken.

Josss

Citaat van: Wijbrouwers op 05-10-2022  12:16 uEr zit een PWM controller tussen om hem harder of zachter te laten pompen.
Voeding hadden we nog liggen.

Die voeding kom ik nog niet uit, is dat een trafo zoals bij led of halogeen verlichting? Ik zag op een trafo dat deze 1,67 tot 20 amp aankon. Het pompje is 1 Amp. 

Ik heb de pomp besteld, zie ik later wel wat ik nog nodig heb.

Wijbrouwers

De voeding is inderdaad een trafo en volgens mij was die voor een pedaal voor mijn  elektrische basgitaar.
Vaak heb je meerdere  van zulk soort trafo's thuis liggen ooit nog van apparaten geweest die er al lang niet meer zijn (dat is hier tenminste wel zo).

Het zijn  trouwens geen gevoelige pompjes. Kunnen aardig wat  hebben (en dat voor Alieexpress).

Josss

Ik heb deze besteld met een vrouwelijke dc Aansluiting, volgens mij gaat het zo werken. Nu nog een maand wachten.

3V-12V-2A With Jack Adapter Plug Female
https://a.aliexpress.com/_EwKrj4n

Jan de Graaff

Citaat van: Josss op 09-10-2022  14:58 uNu nog een maand wachten.
Als ik tegenwoordig een voeding nodig heb, ga ik eerst langs de kringloopwinkel. Daar hebben ze vaak meerdere bakken vol voedingen liggen en kun je veelal goed vinden wat je nodig hebt. De aansluiting vind ik minder interessant; een passende kan ik er wel aan solderen indien nodig.
Dit scheelt vaak een hoop (wacht)tijd en is uiteindelijk duurzamer omdat je gebruikte electronica hergebruikt.

Josss

Citaat van: JanDeGraaff op 09-10-2022  22:02 uAls ik tegenwoordig een voeding nodig heb, ga ik eerst langs de kringloopwinkel. Daar hebben ze vaak meerdere bakken vol voedingen liggen en kun je veelal goed vinden wat je nodig hebt. De aansluiting vind ik minder interessant; een passende kan ik er wel aan solderen indien nodig.
Dit scheelt vaak een hoop (wacht)tijd en is uiteindelijk duurzamer omdat je gebruikte electronica hergebruikt.

Ik heb wel bij een kringloopwinkel gekeken, maar ik was onzeker waar ik nou naar moest kijken, vandaar dat ik hier wat hulp vroeg. Kun je van zo'n tweedehandse ook de voltage regelen? Ik had dat nog niet gezien. Misschien voor de tweede pomp, dat bespaart weer wat geld.

Dirtbag

Je zoek een voeding waarvan de spanning (voltage, V) hetzelfde is als het apparaat dat je wilt voeden. De stroom (Ampère, A) moet gelijk of hoger zijn, als je de keuze hebt is een hogere stroom beter. Geeft wat reserve.

Dus als je pompje 12 V/1,5 A is (spanning van 12 volt en een stroom van 1,5 Ampère) dan kun je prima werken met een 12 volt 3 Ampère adapter. De aansluiting die dat pompje heeft is dan wel specifiek dus je zelf moeten verzinnen hoe je het aansluit aangezien je niet snel zo'n witte stekker zal vinden in de adapterbak bij een kringloop.

db

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.