Welke materialen

Gestart door Tommeke19, 04-10-2022 10:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Tommeke19

Hallo,

Ik ben dus van plan om te starten er brouwen, nu had ik ergens een ketel gezien. Namelijk de Brewferm Brewer - elektrische brouwketel 30 l. Maar wat moet ik me nog aanschaffen. Een vergistings-vat & -kast uiteraard, maar wat is er nog belangrijk?

Met vriendelijke groet

brouwerwaldonk

Een goede pH meter want het wort moet na begin maischen aangepast worden naar 5,5. Ook bij begin wortkoken pH aanpassen naar 5
Melkzuur of fosforzuur om de pH aan te passen.
Iers mos om toe te voegen op het einde koken, zorgt voor het uitvlokken van de eiwitten bij het koken.
Een dompelkoeler om het wort snel te koelen van 100 naar 20°C.
Ook een hydrometer of een refractometer om de einddensiteit te meten voor en na het gisten.
Flessen en kroonkurken + kroonkurkapparaat
Melkzuur of fosforzuur om de pH aan te passen
Een goede thermometer liefst digitaal, want een in glas is heel snel stuk.
Enkele soorten mout en gist, maar dat zal je wel weten, hop ook als je het niet zelf kan telen.

Wijbrouwers

Als je met mout gaat brouwen heb je een schrootmolen nodig.
Verder kan je hier ook het een en ander vinden qua tips over  materiaal en brouwen.

Tommeke19

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-10-2022  11:10 uEen goede pH meter want het wort moet na begin maischen aangepast worden naar 5,5. Ook bij begin wortkoken pH aanpassen naar 5
Melkzuur of fosforzuur om de pH aan te passen.
Iers mos om toe te voegen op het einde koken, zorgt voor het uitvlokken van de eiwitten bij het koken.
Een dompelkoeler om het wort snel te koelen van 100 naar 20°C.
Ook een hydrometer of een refractometer om de einddensiteit te meten voor en na het gisten.
Flessen en kroonkurken + kroonkurkapparaat
Melkzuur of fosforzuur om de pH aan te passen
Een goede thermometer liefst digitaal, want een in glas is heel snel stuk.
Enkele soorten mout en gist, maar dat zal je wel weten, hop ook als je het niet zelf kan telen.

Om welke bedragen spreken we hier dan ongeveer? Gewoon puur om een indicatie te hebben wat me alles zou kosten om een mooi beginner setje te aan te schaffen.

Bedankt alvast voor de input!

Goldin

Als je echt helemaal nieuw bent met brouwen zou ik eerst een pakketje van Brew Monkey of dergelijke bestellen. Deze bevat nagenoeg alles wat je nodig hebt. Bijvoorbeeld https://brewmonkey.nl/compleet-bierbrouw-pakket-tripel-bier en levert het mout geschroot aan en heeft duidelijke instructies om de basis te leren. Velen van ons zijn op deze manier begonnen.

Je hebt dan voor 70 euro wat ingredienten en basis benodigdheden welke je later ook nog zult gebruiken mocht je door gaan.

Je moet dan mogelijk, afhankelijk van wat je standaard in je keuken hebt nog wel het volgende hebben:
2 pannen van minimaal 7 liter
Vergiet
Weegschaaltje
15 lege bierflessen (je kan alvast beginnen met verzamelen door na het nuttigen een bierflesje om te spoelen.)
Suiker (bij Blond, Tripel en IPA)
Ijsblokjes en of koelelementen

Als je dit bevalt kan je alsnog opschalen naar groter en meer. Zo is bijvoorbeeld een gistkast niet per se een must als je net begint, maar kan in theorie zorgen voor nog lekkerder bier. Water controle zoals brouwzouten / pH kan ook bijdragen aan beter bier maar is op instap niveau in mijn opinie nog geen must.

Technisch zul je hier niet direct het beste bier ooit mee brouwen. Maar als dit je eerste eigen brouwsel is, dan is de kans groot dat het wel het lekkerste bier wordt wat je ooit hebt gehad ;-)

Als je een paar keer op kleine schaal hebt gebrouwen zul je ook beter begrijpen waarom je bepaalde onderdelen wel of niet wil hebben.

Jacques

Citaat van: Tommeke19 op 04-10-2022  10:29 uHallo,

Ik ben dus van plan om te starten er brouwen, nu had ik ergens een ketel gezien. Namelijk de Brewferm Brewer - elektrische brouwketel 30 l. Maar wat moet ik me nog aanschaffen. Een vergistings-vat & -kast uiteraard, maar wat is er nog belangrijk?

Met vriendelijke groet

Ik ben bezig om de cursus op deze site te actualiseren. Daar is ook een overzicht met materialen die je nodig hebt https://www.hobbybrouwen.nl/site/praktisch/cursus-brouwen-met-mout/
Dit gedeelte van de cursus is echter nog niet geactualiseerd, maar geeft wel een indicatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.