Toevoegingen in gistemmer vs rvs conisch

Gestart door Tom den Hollander, 03-10-2022 20:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Tom den Hollander

Eerder heb ik een succes volle RIS gebrouwen welke ik na vergisting in de gistemmer van cacaonibs heb voorzien.
Nu willen wij misschien overstappen op rvs conisch gistvat.
Wat voor invloed kan ik verwachten tav de uitwerking van de cacaonibs?
Ik kan me voorstellen dat er minder contact vlak is en/of dat er minder stroming is in het puntje van de cct.

Jan de Graaff

Bedoel je: Zakken de cacaonibs uit in de punt van de CCT en hebben ze dan minder contact met het bier en geven ze dus minder smaak af?

Dat zou best kunnen. Waarom probeer je het niet eerst uit met een handje nibs en alleen water in je CCT? Dan zie je wat er gebeurd met de nibs. Ik heb eens nibs gebruikt en best een groot deel bleef drijven. Ik kan mij ook voorstellen dat het deel dat van meet af aan niet blijft drijven wel in de vloeistof blijft 'zweven'. Na verloop van tijd zal het meeste verzadigd raken en uitzakken, denk ik.

Maar, met helder water zie je wat er gebeurd. Gewoon een paar dagen laten staan en zo nu en dan even kijken. Dat moet een duidelijk beeld geven wat je kunt verwachten – zakt het uit, zo ja, hoeveel en hoe snel, etc. – en aan de hand daarvan een meer "educated guess" maken hoeveel je aan je wort moet toevoegen.

CeesM

Citaat van: JanDeGraaff op 03-10-2022  20:54 uMaar, met helder water zie je wat er gebeurd. Gewoon een paar dagen laten staan en zo nu en dan even kijken. Dat moet een duidelijk beeld geven wat je kunt verwachten – zakt het uit, zo ja, hoeveel en hoe snel, etc. – en aan de hand daarvan een meer "educated guess" maken hoeveel je aan je wort moet toevoegen.
Het zal wel een groot verschil zijn als het in water of in de trub van het bier zit.
Ik zou het in een hopzak doen, eventueel verzwaard met knikkers of RVS bouten. Dat aan een draadje zodat het niet verder zakt dan half in het bier.

Jan de Graaff

Citaat van: CeesM op 04-10-2022  09:46 uHet zal wel een groot verschil zijn als het in water of in de trub van het bier zit.
Nou, dat weet ik niet hoor. Zo'n dikke soep is het niet, dat cacoanibs niet in wort met wat trub uitzakken. Het zal wel iets verschil maken, maar niet "een groot verschil" zoals jij aangeeft.

Citaat van: CeesM op 04-10-2022  09:46 uIk zou het in een hopzak doen
De hopzak suggestie is inderdaad een goeie; dan weet je precies hoeveel cacaonibs waar in je bier uithangen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.