Bockbieren 2006

Gestart door MO, 12-06-2006 08:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans


CiteerWaarom kun jij niet via de post bij Brouwland een ondergist bestellen? Dan maak je toch de beste kans hoor.

a.> Post BE ---> NL is duurder als gist.
b.> Iedereen brouwt al een ondergister.

Ik weet het nog niet. misschien doe ik wel onder en boven.

Wat had jij ook alweer voor apparaatje voor je koelkasttemperatuur Mo?
Heb je de link nog ff? Conrad?

 :degroeten:

MO

Voor jouw altij hop. Kijk hiermaar inderdaad bij Conrad.



Schitterend compleet apparaat met een sonde van 1 m voor in je koelkast. Je kunt de temperatuur zo instellen als je zelf wilt. Mijn bokcbier staat nu te rijpen in de fles bij precies tussen de 2 °C en 3 °C. Mijn bierkoelkast met drinkbier staat op precies 9 °C en 10 °C. Wat een geniaal apparaat. Een nadeel, het licht is uit als de koelkast niet aanslaat, je kunt dan ´s avonds niet meteen zien welk bier je wilt.

Hopmans


Thanks my friend.  :proost2:

MO

Overigens wordt het wel een erg duur bockbier met dat koude rijpen, ik had afgelopen week 10 kW verbruik meer dan normaal in de zomer.

Edgar

Citaat van: MO op 18-07-2006  13:58 uOverigens wordt het wel een erg duur bockbier met dat koude rijpen, ik had afgelopen week 10 kW verbruik meer dan normaal in de zomer.

Da's ook omdat temperaturen onder de 4° lastig zijn voor een koelkast. En ik denk dat we allemaal wat meer verbruik hadden door de warmte.

Caspar

Citaat van: MO op 18-07-2006  13:55 uSchitterend compleet apparaat met een sonde van 1 m voor in je koelkast. Je kunt de temperatuur zo instellen als je zelf wilt. Mijn bokcbier staat nu te rijpen in de fles bij precies tussen de 2 °C en 3 °C. Mijn bierkoelkast met drinkbier staat op precies 9 °C en 10 °C. Wat een geniaal apparaat. Een nadeel, het licht is uit als de koelkast niet aanslaat, je kunt dan ´s avonds niet meteen zien welk bier je wilt.

Hey MO, even off-topic.

Wat voor koelkast heb je (afmetingen / inhoud) en hoe groot is de mandfles die hierin past?

Een 2e hands tafelmodelletje kan ik namleijk nog wel kwijt op zolder  ;).

Stijn

Citaat van: MO op 18-07-2006  13:55 uVoor jouw altij hop. Kijk hiermaar inderdaad bij Conrad.



Schitterend compleet apparaat met een sonde van 1 m voor in je koelkast. Je kunt de temperatuur zo instellen als je zelf wilt. Mijn bokcbier staat nu te rijpen in de fles bij precies tussen de 2 °C en 3 °C. Mijn bierkoelkast met drinkbier staat op precies 9 °C en 10 °C. Wat een geniaal apparaat. Een nadeel, het licht is uit als de koelkast niet aanslaat, je kunt dan ´s avonds niet meteen zien welk bier je wilt.

Hey Mo,

Je link werkt niet, welk is het bestelnr van deze of kan je een nieuwe link posten...(blijkbaar is het deze van je winkelkar :-\)

Groetjes

Stijn

MO

Sorry daarvoor. Zoek op thermostaat en vindt dit:

UNIVERSELE THERMOSTAAT UT 100
Bestnr.: 615910 - 89   

Prijs slechts 36,95 EUR
stuk(s)
Gelijktijdige inschakel-, uitschakel- en huidige temperatuur aanduiding. Voor de meeste toepassingen van verwarming en koeling.

# Technische specificaties:Temperatuurbereik -40 - +99,9 °C
# Afm. (bxhxd) 68 x 131,5 x 57 mm (met stekker).

Let ook op dat je met een code 5 euro korting krijgt, zie hier: http://www1.nl2.conrad.com/

MO

Mijn koelkast, een gift van Jeroentje uit Chaam (via het forum) is 46x56x84 (breedtexdieptexhoogte).




Er past een 25 liter gistfles in, zonder waterslot maar dat is op te lossen met een slangetje door een rubberen stop.

Adrie

Onze bok zit nu ruim een week in de lagering en de SG is gedaald naar 1016. De activiteit is nu zo goed als gestopt, maar het bier is nog behoorlijk troebel. Bottelen dus maar na mijn vakantie. Overigens lijkt het erop dat we nu eindelijk eens een bok hebben gebrouwen die het etiket bok mag dragen: vrij zoet, karamellig, niet te bitter en vooral niet gebrand van smaak! Alleen is ie door de hoge temperaturen toch wat (te) fruitig. En  hij is wat aan de lichte kant, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg.

MO

Hier nog even over mijn bock met US56 (85% munchener, 10% cara120, 5% tarwemout; 1066-15; 22 IBU Hallertau, 4 IBU Spalt). Misschien zijn de geur en de smaak niet echt fruitig. Het is wel een hele typische geur. Ik vind eigenlijk dat dit bier smaakt als een amerikaanse barley wine. Met de citrus achtige hoppen en al. Dat is natuurlijk zeer vreemd met die zeer Duitse hoppen die ik gebruikt heb. Kortom: deze gist smaakt heel erg Amerikaans (voor zover dat bestaat), en ik vind niet dat je er een goed bockbier mee kunt brouwen. De vergistingstemperatuur is rond de 20 grC geweest (extern), misschien dat je bij een lagere temperatuur een cleaner bier kunt maken.

Hij heeft wat te weinig body voor een bock (ondanks de vrij hoge FG), en de caramel smaak is nauwelijks aanwezig. Ik twijfel zeer of ik hem in ga sturen, ik heb namelijk 5 bockbieren gebrouwen. Drie daarvan vind ik goed genoeg om in te sturen.

Gelukkig ben ik wel tamelijks tevreden over mijn ondergegiste bock (de andere helft van de batch die met de US56 is vergist). Ik ben zelfs ontzettend tevreden over mijn dubbelbock met nottingham. Daar heb ik hoge verwachtingen van (en dat kan dus eigenlijk alleen maar tegenvallen).


Herman

Citaat van: MO op 18-08-2006  22:55 uHier nog even over mijn bock met US56 (85% munchener, 10% cara120, 5% tarwemout; 1066-15; 22 IBU Hallertau, 4 IBU Spalt). ..... Kortom: deze gist smaakt heel erg Amerikaans (voor zover dat bestaat), en ik vind niet dat je er een goed bockbier mee kunt brouwen.

Ik ben zelfs ontzettend tevreden over mijn dubbelbock met nottingham. Daar heb ik hoge verwachtingen van (en dat kan dus eigenlijk alleen maar tegenvallen).

Wat weer stellig MO. Wist je dat? US56 en Nottingham familie is? De verschillen zijn het gevolg van mutatie/degeneratie noem het maar op, ze hebben echter wel degelijk veel gemeen.

Mijn bokbierervaringen met Nottingham zijn tot dusver bedroevend (hoeft niet aan de gist te liggen). Ik heb nu ook een bokje met US56 staan gisten, leuk vergelijkingsmateriaal. Het maakt natuurlijk wel giga veel uit bij welke temperatuur je vergist.

MO

Nee, dat wist ik waarachtig niet! Oogopener. Toch lees ik op het HBD forum hele andere ervaringen met de US56 dan met nottingham. Ook het gedrag in de gistfles was volledig anders. Voor een korrelgist is de US56 vrij traag met een hele gekke persistente gist-kraag. De nottingham is een supersnelle gist die ook zeer snel helder trekt.

Johannes

Ik ben momenteel mijn bock aan het bottelen. tis dat er met de navergisting soms nog 'rare' dingen kunnen gebeuren, anders zou ik zeggen: pak maar in met je fruitige korrelgistbock Martin, die van mij gaat vreselijk aars kicken! Haha!!

:degroeten:

Johannes

nb. zo ben ik anders nooit hoor  :D maar een gelagerd proefmonster inclusief koolzuur smaakte zo goed.... :nut:

MO

Welke gist heb jij dan gebruikt, vrolijke vriend?

Johannes

Bavarian lager. Zie hier

MO

Oh ja, dat was ook zo, alle ondergisters hebben zo'n beetje dezelfde ondergist gebruikt.

Edgar

Verdulleme, ik ben er nog niet aan toe gekomen. Het zal wel niet meer gaan lukken vrees ik. Het was de bedoeling vandaag te brouwen, de starter (Wyeast Budvar) staat alweer verjongd te stuiteren, maar met een zieke vriendin en een 'coolfermenter' die nog niet wil meewerken wordt het lastig.

Als het zou lukken om deze week de 2e Peltier vastgeschroefd te krijgen op het blok, de temperatuurvoeler voor de PID te ontvangen én de PID werkend te krijgen, dan heb ik nog een kans. Maar dan moet de hoofdvergisting wel volledig in mijn afwezigheid plaatsvinden, wat ontzettend spannend is en misschien wel onverantwoord.

Wat denken jullie, kan het nog met een ondergister? Precies 2 maanden... Flink overpitchen, vergisting in een week, 3 weken lageren, 2 weken nagisten en dan hopen dat 'ie op tijd in balans is.... Kielekiele volgens mij.

Herman

Hé Ed,

Wat dacht je van korrelgist?

 :D Voor een ondergister lijkt het me zeker kort dag, ook met overpitchen. Al zou dat net kunnen. Heb het wel es in 2 maand gered zonder overpitchen.

Maar eerlijk gezegd zou ik toch eerder een cleane bovengist proberen, het is ten slotte Nederlands bokbier dat model staat. Dus korrelgistje? Of Wyeast German Ale o.i.d.?


Edgar

Citaat van: Herman op 20-08-2006  22:41 uWat dacht je van korrelgist?  >:D (...) korrelgistje?  >:D

 :pasop:  :neenee: :rundum: Aaaaaargh!! Nee!!! :pan: :merlin: :bokser:

MO

Ja, Ed, hup, tempo, aan de korrelgist. Niet piepuh. Mijn windsor bock is de lekkerste, echt waar!

Adrie

Zo, onze bok is gefusteld en gebotteld. Ik moet zeggen dat het ons eindelijk gelukt lijkt te zijn iets te brouwen dat in de buurt van een bok komt. Zoet, caramel, beetje samentrekkend, niet zo bitter, moutig, beetje fruitig. Maar, toegegeven, hij is niet zo geniaal als de bok van Johannes. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

De einddichtheid is trouwens 1016 gebleven. Het extreme maischschema (10 minuten op 50 graden, 30 minuten op 68 graden en 20 minuten op 70 graden) heeft dus goed gewerkt. De gebruikte gist (Wyeast 1007 German Ale) heeft een schijnbare vergistingsgraad van tussen 73 en 77% en bij ons is ie dus uitgekomen op 75%.

Het was weer een  heel gedoe om het fust schoon te krijgen. Tip: direct na gebruik een fust altijd helemaal goed schoonmaken en dan pas opbergen.

Hoe dan ook: als het reinigen grondig genoeg is geweest, mogen jullie op het BONK allemaal meegenieten.

Adrie

En jawel. Bijna twee weken na bottelen kan ik bevestigen: wij hebben eindelijk iets gebrouwen dat op een bokbier lijkt, al kan ie nog wel enige rijping en wat meer koolzuur gebruiken. Toch is ie iets te warm vergist, want er zit dezelfde fruitigheid in die ik ook in mijn Alt proefde (was met dezelfde gist vergist).
De bok is heel mooi karamellig, moutig en zoetig, in de nasmaak verdwijnt de moutigheid en carameligheid en komt een mooi bittertje op die niet teveel wordt. Benieuwd hoeveel punten ie scoort op het BONK (en hoe lekker jullie hem vinden van het vat).

Edgar

12 september gebrouwen, zojuist de eerste Budbok opengetrokken. Het eerste brouwsel uit de Coolfermenter; een ondergister roggebok van en armzalige 25 IBU. Op een nog wat onrijpe groene geur na is het een geslaagd bier. Hij zit dan ook nog maar een week op fles (snel!). Het grootste deel (20 liter) is op partyfust gefusteld, de helft daarvan met Candico siroop. Dat wordt voor jullie dus proeven van fust. Wie verzint de gelegenheid?

Hij is nauwelijks bitter Hoppie, dus die vorige 'zending' kan ik goedmaken met je. Als heb ik maar 15 14 flesjes! Eerlijk gezegd vind ik 'm zelfs niet bitter genoeg. Het is dus een echte bok. Flink restzoet, vrij dik bier, fris en moutig, iets gebrandheid ook. Mjammie.

(Ok dit is een typisch mijn-bier-is-zo-verschrikkelijk-lekker-bericht. Excuus daarvoor. Maar hij is echt niet slecht.)

bartbier

Ter gelegenheid van Edgar's 3000e bericht op dit forum worden jullie uitgenodigd ...euh nog 193 berichten te gaan Edgar en ik kan komen proeven! ! !
Laat u maar es goed gaan...

Bart

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.