Bockbieren 2006

Gestart door MO, 12-06-2006 08:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik heb het gevoel (en concrete aanwijzingen) dat Jan ende Alleman bockbieren aan het brouwen zijn, maar dit een beetje stiekem doen. Ben ik de enige die openheid over zijn receptuur geeft (zie hier), of kan ik meer collega's uitnodigen om, wie weet in dit onderwerp, zijn receptuur te publiceren?

Gisteren bij Edwin op bezoek zag ik een koelkast gevuld met een ondergistende dubbelbock en Oscar geeft toe in zijn signatuur dat hij de bock al heeft gebrouwen. Maar ik ben zo nieuwsgierig!

Oscar

Citaat van: MO op 12-06-2006  08:05 u.... maar dit een beetje stiekem doen.....Oscar geeft toe in zijn signatuur dat hij de bock al heeft gebrouwen. Maar ik ben zo nieuwsgierig!

Zoo....nieuwsgierig aangje..... :D  :D  :D Ja inderdaad..mijn bock is is nu klaar met vergisten en gaat vanavond zijn lageringsperiode in....

Ik zal vanavond mijn receptje even post hoor... ;D  ;D  Maar stiekem brouwen doen we niet he...  >:D >:D

groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Ik wil eigenlijk een ondergistende bok brouwen, maar dat gaat dus niet lukken voor het BONK, gezien ik geen koeling heb  :-\.

MO

Wat dacht je van een neutrale bovengist, bv Wyeast 1007, dat zou ook best een mooie bock kunnen geven. Daarnaast heb ik goede dubbelbocken geproefd die waren gebrouwen met danstar windsor en danstar nottingham.

Caspar

Ik zal er nog eens goed over nadenken, misschien kan ik nog een brouwsessie tussendoor plannen.... maar dan wordt het waarschijnlijk te krap  :(. Ga anders experimenteren met ondergist. Ik wil sowieso wel even langskomen op het BONK, dit keer ga ik het beter inplannen dan vorig jaar  :biersmile:

Oscar

Citaat van: MO op 12-06-2006  08:05 uof kan ik meer collega's uitnodigen om, wie weet in dit onderwerp, zijn receptuur te publiceren?

Bij deze, ik denk een bijna bockbier (Een afgeleide van mijn Donderbock):

Basis
Hoeveelheid : 25 Liter
Brouwdatum : 05-06-2006
Maischwater : 20 liter
Spoelwater : 19,3 liter

Ingrediënten :
Pilsmout                          : 5125 gram
Ambermout                     : 2002 gram
Tarwemout                     :  375 gram

Challengerhop (6,32%)    :  56 gram
Hallertauhop  (3,5%)        : 15 gram

Bruine Basterd Suiker       : 300 gram
Speculaaskruiden             : 10 gram


maischschema

52°C    15 minuten
62°C    40 minuten
72°C    40 minuten

Gist  : Rochefort gist (Uit eigen gistbank..)

Begin SG : 1060
Eind SG : ..... (Ik gok zo rond de 1014)

Opmerkingen : Mout gestort bij 50°C, na spoelen was het SG 1020 bij een volume van 32 liter
                      Oorspronkelijk hoorde hier nog Caramelmout (150 EBC) bij.....maar die had ik niet meer (Niet op tijd gechecked..... :verbergen: ). Dus iets meer Ambermout
                      toegevoegd en de storting bruine basterd suiker iets verhoogd.

Momenteel staat dit bier te lageren...Na 1 week compleet uitvergist.... Na het overhevelen heeft dit bier nog 2 dagen navergist, wat vrij heftig ging (Het was ook vrij warm buiten).

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Ben je niet bang dat dit bier veel te fruitig wordt voor een bock? Is het niet meer een dubbel, of is daarvoor de body te hoog (vrij weinig suiker)

Edwin

Tja :proost:

De basis van mijn recept is zo'n beetje hetzelfde als mijn eerdere dubbelbok en het is donderdag pas gebrouwen. Mijn eerste ondergister. Da's meteen ook het grootste verschil t.o.v. het eerdere recept. Alleen de carafa eruit gelaten en door het verhogen van de cara-120 gift en het toevoegen van wat cara-300 ben ik net op de ondergrens van de kleur uitgekomen. Brouwzaalrendement was gelukkig wel beter, waardoor ik nu een hoger begin-SG heb.
De vergisting vindt nu plaats op 10 graden omgevingstemperatuur.

Edwin

MO

Ed,
is jouw recept nu volmout of heb je suiker gebruikt?

Henielma

Citaat van: MO op 12-06-2006  08:05 uof kan ik meer collega's uitnodigen om, wie weet in dit onderwerp, zijn receptuur te publiceren?

Hieronder het recept van een bokbier zoals ik dat binnenkort wil gaan brouwen voor het BONK2006. Het recept is afgeleid van de Roerstokbok zoals beschreven in Het groot zelf bierbrouwboek. Het een en ander is aangepast i.v.m. de aanwezige voorraad.

Basis
Hoeveelheid : 20 Liter
Maischwater : 17 liter
Spoelwater : 11,4 liter
Begin SG: 1063

Ingrediënten :
Pilsmout  3   67,7%                : 3447 gram
Caramelmout  120  11,3%      : 578 gram
Tarwemeel              9%         : 460 gram   ( Bij gebrek aan tarwemout)
Black de-bitterd 1200 1,1%     : 25 gram

Styrian Goldings   5,10%   30,0 gram   90 min
Hallertau                   3,50%   24,0 gram   30 min

Bruine kandijsuiker 650 9,8%  : 500 gram
Rietsuiker                   1,4%    : 72 gram


maischschema

38°C    10 minuten
45°C    15 minuten
52°C    25 minuten
58°C    5 minuten
63°C    30 minuten
72°C    30 minuten
76°C    5 minuten

Kooktijd 90 min

Gist  : Nottingham
gewenst eind SG 1018

Graag opmerkingen of aanvullingen.

Johannes

Hoi Henielma,

De afgelopen bonken werd als commentaar van de keurmeesters vaak een 'te gebrande smaak' genoemd. Voor mij is het nog steeds een groot raadsel hoe je een echt goede bok moet brouwen. Ik gok erop dat het 'geheim' hem zit in:

-niet teveel caramout
-aankleuren om goede kleurwaarde te bereiken (buisman, caramelkleurstof E150)
-juiste gist

Ik ken zelf maar 1 (onder)gist waarvan ik zeker weet dat hij een mooi bok karakter geeft. Van Adrie weet ik dat de Wyeast 1007 (Alt gist) geschikt zou kunnen zijn. Ik had deze zelf willen gebruiken maar zie er voorlopig vanaf ivm de hoge temperaturen.

Sowieso kun je je ouderwetse maischschema in de wilgen hangen, heb je Jacques' artikelen hierover gelezen? Ik gok van niet anders had je zelf al voor een 60/70 schema gekozen.

:degroeten:

Johannes

Edwin

Citaat van: MO op 13-06-2006  15:00 uEd,
is jouw recept nu volmout of heb je suiker gebruikt?


Het is een volmouter. Dat was mijn vorige versie ook. De vergisting gaat trouwens lekker gestaag door...

Edwin

Henielma

@Johannes,

Bedankt voor je opmerkingen. De opmerking van het maischschema had ik wel verwacht maar och het is ook wel eens leuk om een keer zo'n oud schema uit te proberen. Tenslotte is expirimenteren een deel van de hobby.

De berekende kleur is 91 EBC en volgens het biertype zou die tussen de 40 .. 100 moeten zitten. Ik zou dus de hoeveelheid Caramout kunnen verminderen zonder dat de kleur te licht wordt.

Oscar

Citaat van: Henielma op 15-06-2006  20:56 uDe berekende kleur is 91 EBC

Welke kleurwaarde (EBC-waarde) heb je bij deze berekening voor de Candijsuiker en rietsuiker gebruikt ? Als ik de kleur nareken met alleen de mouten dan kom ik uit op zo'n 46/47 EBC

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

@Oscar,

Op het zakje bruine kandijsuiker brokken (Brewferm) staat 600 - 700 EBC. Deze heb ik meegerekend voor 650 EBC. De rietsuiker voor 6.
Wat mij bij de kandijsuiker opgevallen is dat in de BrouwHulp Excel sheet voor deze suiker een EBC staat van 10. Deze heb ik voor de berekening aangepast naar 650.

Oscar

en Jouw kleur berekening komt uit BrouwHulp..?  Als ik het nareken (via de formule die ik in het Open Source programma heb gemaakt) kom ik uit op een kleur van 176 EBC..zal een donker bier worden....

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 15-06-2006  23:10 uen Jouw kleur berekening komt uit BrouwHulp..?  Als ik het nareken (via de formule die ik in het Open Source programma heb gemaakt) kom ik uit op een kleur van 176 EBC..zal een donker bier worden....
Ik denk dat je je formule moet aanpassen. Met ProMash kom ik uit op 66 EBC.

Hopbier

Ton

Beste brouwvrienden,

Ook ik ga morgen (zo 25-6) een bockbier brouwen voor het BONK dit najaar. De starter is al gemaakt, het mout is vanavond geschroot, zodat ik morgen een vliegende start kan maken.

Wat ga ik brouwen:

Bockbier

ca. 27 liter (de hoeveelheid die ik bij beoogde SG ongeveer kan brouwen met mijn niet al te grote ketels)
EBC ca. 64
EBU ca. 30

Recept:

2 kg pilsmout 3 EBC (31 %)
2.5 kg Munchener 20 EBC (38 %)
750 g tarwebloem (11 %)
500 g cara crystal 120 EBC (8 %)
50 g zwarte mout 1200 EBC (1 %)
750 g suiker (11 %, toevoegen na maischen)

ca. 20 liter maischwater

schema

10 min. 52 gr
40 min 61 gr
20 min 71 gr
5 min 77 gr

spoelwater ca. 23 liter

1 uur koken met Hersbrucker  en Spalt als hopsoorten

Filtreren, afkoelen, gist toevoegen: Wyeast 1007, German Ale

De eerste uren regelmatig beluchten

Vergisten in de kelder, op dit moment ca. 18 gr, ik hoop dat het niet veel warmer wordt aldaar.

Dit moet het ongeveer gaan worden.

Ik had de volgende overwegingen.

Bloem: misschien wat ongebruikelijk, maar ik heb dit nu een paar keer gebruikt in een aantal brouwsels en het bevalt mij eigenlijk wel goed. Toevoeging van tarwe geeft altijd een mooie schuimkraag en in wezen is bloem gewone ongemoute tarwe, zonder de kafjes. En tarwe is ook niet ongebruikelijk in bockbieren.

Cara crystal: gebruik ik in veel brouwsels. bevalt mij ook goed.

Suiker: ik voeg vaak altijd ca. 10 % suiker toe. Geeft net iets droger bier en niet onbelangrijk, ik heb een weckketel van 25 liter waarin ik maisch. Uit ervaring weet ik dat ik maximaal 6 kg graanstorting kan gebruiken om een niet te dikke maisch te krijgen. Dit met ca. 20 liter water geeft dat de ketel tot de nok vol zit. Het is dan handig om na het maischen nog wat suiker toe te voegen om wat extra SG en liters te krijgen.

Maischschema: Weergegeven schema gebruik ik bijna altijd. In combinatie met wat tarwe geeft dit mooi schuimende, heldere bieren. Belangrijk volgens mij: maximaal 1:3 maischen, liever iets dunner. Voor dunnere bieren (A/B klasse) 30 minuten bij 61 gr anders ca. 40 minuten bij 61 gr.

Vergisting: bovengist. Misschien worden de meeste bockbieren gebrouwen met een ondergist, maar dat kan ik niet in de zomer. Verder brouw ik liever met een bovengist. German ale is vrij neutraal en ik hoop dat de temperatuur niet te hoog oploopt in mijn kelder.

Beluchten: ben ik altijd vrij fanatiek in. Zowel mijn starter gedurende een aantal uren en ook mijn brouwsel gedurende de eerste uren.

Ik gebruik geen bruissteentje, maar een glazen pipetje (wel handig als je op een lab werkt, kun je makkelijker aan sommige spullen komen).

Zonder pipetje zou het slangetje blijven drijven en het pipetje geeft veel grotere bubbels dan het brouwsteentje. Hierdoor misschien minder effectief oplossen van de zuurstof, maar daar staat tegenover dat ik gedurende uren continu kan beluchten, zonder overmatige schuimvorming.

Dit is hoe ik brouw, met steeds wat variaties natuurlijk, afhankelijk van het recept.

Eventueel commentaar ontvang ik graag.


Vriendelijke groet,

Ton van Gelder

Ton

Inmiddels zit het brouwsel in het gistingsvat.

Vanmorgen om 10 uur begonnen met inmaischen, 15 uur ging de gist er bij, daarna nog wat opruimen, net op tijd klaar voor het voetbal.

Wat is het uiteindelijk geworden:

28 liter, begin SG 1066, EBC-waarde ca. 64, EBU ca. 29.

Het recept is wat ik in het vorige bericht had aangegeven met die wijziging dat het 200 g minder pilsmout is geworden en 200 g meer Munchener en 100 g meer suiker.

Verder kwam ik er tijdens het brouwen achter dat de gewone suiker bijna op was. Er stond nog wel wat rietsuiker en zodoende is het 400 g gewone suiker en 450 g rietsuiker geworden.

En nu maar vergisten.

Groet,

Ton



Oscar

Zojuist, na 2 weken lageren op kelder temperatuur,  mijn bokbier gebotteld Netjes 25 liter in de fles !!.

Echter , bij het meten van mijn eind SG kwam deze niet lager dan 1020.
De hoofdvergisting ging lekker vlug in 3 dagen en de na-vergisting, na overhevelen, ging ook lekker snel en na een week was alles volledig uitvergist. Heel abrupt....geen
activiteit meer. Daarna maar naar de kelder voor lagering gedaan. Het bier is vergist met Rochefort gist. Kan dit aan de gist liggen ? dat Rochefort gist niet zo ver uitvergist..?
Ik met 7 gr/liter suiker gebotteld....Laten we hopen dat we nu geen bierbommetjes krijgen

Ik heb nog nooit bij een dergelijk eind SG gebotteld.....en twijfel op het wel goed gaat....Het alcohol (Incluisef die van de bottelsuiker) komt dan uit op zo'n 6 % ...da's een lichte bok.....

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ton, er valt weinig tegen jouw recept in te brengen. Goede gist, goed maischschema, goede moutstort, alhoewel ik persoonlijk de zwarte mout weg zou laten. Misschien kun je je gistvat nog wat koelen met natte doeken, de temperatuur van je gistend bier moet echt niet boven de 20 grC komen. Tevens zou ik er ook op letten dat je navergisting bij lage temperatuur plaatsvindt.

Henielma

Citaat van: Henielma op 13-06-2006  22:21 uGist  : Nottingham
gewenst eind SG 1018

Vanwege het wat te weinig spoelen had ik 18,9 liter wort in plaats van 20 liter en is het begin SG 1070 in plaats van 1063 geworden.
Na 13 dagen gebotteld bij eind SG 1007. Dit is aanzienlijk lager dan wat ik verwacht had. Met ongeveer 8.6 % alcohol zal ik er maar een dubbelbock van maken voor het Bonk2006. Of is er nog een andere categorie waar het beter in past voor het BONK2006?

MO

Dat lijkt me wel een dubbelbock, ja.

Oscar

Volgens type zou het wel een triple bock mogen heten  :D...8,6% Alcohol is zelfs voor een dubbelbock nog aan de hoge kant...... :nut:  Als de keurmeester dat proefd zal die daar misschien wel punten aftrek voor geven....

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 03-07-2006  11:34 uVolgens type zou het wel een triple bock mogen heten  :D...8,6% Alcohol is zelfs voor een dubbelbock nog aan de hoge kant...... :nut:  Als de keurmeester dat proefd zal die daar misschien wel punten aftrek voor geven....

Op de site http://beeradvocate.com/beer/profile/35/111/  wordt een Triple Bock genoemd met 17,5 % alcohol.
Op mijn site http://home.wanadoo.nl/jnaikema/tafelbier.htm  heb ik wat tafelbieren verzameld, waarbij ook een Triple Bock met 2,8 %.

Met 8,6 % kan het zeker een Dubbelbok of Doppelbock genoemd worden. Het bierbesluit geeft zelfs de Nederlandse brouwers een speling van +/- 1 % t.o.v. het op het etiket vermeldde %. En ik denk niet (weet praktisch zeker) dat een keurmeester het verschil tussen 8 en 8,6 % kan proeven.

Hopbier


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.