Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Bockbieren 2006  (gelezen 23149 keer)

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Bockbieren 2006
« Reactie #25 Gepost op: 04-07-2006 16:25 u »
Het brouwen van de dubbelbock ging niet zo succesvol afgelopen zondag. De temperatuur liep tegen de 28 °C, het zweet droop van mijn brouwerslichaam; het was hard werken. Ik wilde eigenlijk dezelfde stort gebruiken als mijn normale bock, maar de tarwemout was op, dus het is 90% munchener en 10% cara120 geworden. De kleur zit dan op de ondergrens van 50, maar ik heb wederom 120 min gekookt (zelfs nog iets langer). Ik wilde uitkomen op 1085 door bijna niet te spoelen maar helaas had ik teveel liters (24 ipv 22) en een opbrengst van maar 65%: het OG was slechts 1070. Daar was ik zo pissig over dat ik een noodgreep heb toegepast: met 500 g moutpoeder kwam ik in ieder geval op 1078. Met northern brewer en Saaz kwam ik op 30 IBU. Gist is nottingham danstar geworden, helaas liep ondanks al mijn pogingen om de koelste plekjes op te zoeken de temperatuur in het vat op tot 26 grC. Het vat staat 's nachts buiten, helaas koelt het bij ons achter niet verder dan 17-18 grC af.
Ik ben nog niet zo goed in het brouwen van zware bieren, ik blijf oefenen.

Als dit bockbier af is, dan heb ik er vijf staan en houd ik ermee op. Ik wilde nog een ondergistende dubbelbock brouwen voor het BONK maar dan zou ik nog een koelkast nodig hebben. Hoe lang duurt de navergisting bij een ondergist, 2-3 weken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #26 Gepost op: 05-07-2006 08:15 u »
De Nottingham heeft weer eens bewezen dat het een snelle jongen is. Gisteren geheveld, dat is dus 46 uur na gist toevoegen, op 1020. Dat is toch weer een schijnbare vergistingsgraad van 74%. En dat voor een vrij zwaar volmout bier! Het waterslot is nog redelijk actief, ondanks dat ik een plek (kelderkast) heb gevonden waar het "slechts" 21 grC is. Die gaat schat ik wel naar de 1016. Het jongbier smaakte ontzettend goed, heel stijlvast volgens mij.

Offline Adrie

• Super lid
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
« Reactie #27 Gepost op: 16-07-2006 08:56 u »
De Vier Broeders Bok is gisteren gebrouwen volgens een geheel nieuw recept. We gaan vergisten met de Wyeast German Ale, in de kelder van David is te temperatuur nu 18 graden, dus dat is eigenlijk te hoog, maar we zien wel waar het schip strandt. Tot nu toe hebben we weinig geluk met onze bokken (vorig jaar op het BONK de laatste plaats), dus het kan alleen maar beter worden.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #28 Gepost op: 16-07-2006 12:52 u »

Citaat
De Vier Broeders Bok is gisteren gebrouwen volgens een geheel nieuw recept.

Zo, je maakt ons nieuwsgierig.  :)
Komt dit recept nog op het forum, of is dit recept geheim?

:degroeten:

P.S. Wat een weer heb je uitgekozen om te brouwen (beetje te warm).

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #29 Gepost op: 17-07-2006 09:08 u »
Nou, bij David in de tuin is het meestal zeer aangenaam toeven en het is ook wel eens lekker om te brouwen zonder handschoenen aan.

Nou, jullie mogen het recept best weten: 84,6% Münchenermout, 12,3% Cara50 en 3,1% Cara120. Verder alleen Saaz hop tot 25 IBU. Maischschema: 10 minuten op 50 graden, 30 minuten op 68 graden en 10 minuten op 72 graden. Afmaischen op 78 graden. Zoals gezegd vergisting met de Wyeast 1007 German Ale. De  begin SG is op 1065 uitgekomen, precies zoals gepland. Benieuwd wat het deze keer weer oplevert. Aan het eind van het koken hebben we trouwens nog de kleur geïnspecteerd. Deze was zoals verwacht vrij licht (oranjerood) en we hebben geprobeerd aan te kleuren met 15 gram Buisman Classic, maar dat had geen enkel effect. Meer durfden we niet toe te voegen, want dat spul heeft toch een wat zurige, gebrande smaak die we liever niet in onze bok hebben. Dan maar een wat lichtere bok met hopelijk wel een goede smaak. Overigens is het bier wel donkerder dan de Einbecker Urbock Dunkel. Wie weet proberen we bij het bottelen nog wat aan te kleuren met karamel, maar eigenlijk hoeft dat wat mij betreft niet.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #30 Gepost op: 17-07-2006 09:35 u »
Maischschema: 10 minuten op 50 graden, 30 minuten op 68 graden en 10 minuten op 72 graden.

Ik zou met dat schema een relatief groot aandeel onvergistbare suikers verwachten, dus misschien een relatief hoog eind-SG. Ben benieuwd.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #31 Gepost op: 17-07-2006 09:45 u »
Precies, dat was ook de bedoeling. Bokbier moet zoet zijn, volgens de huidige maatstaven.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #32 Gepost op: 17-07-2006 09:58 u »
Aha, ok. Ik denk wel, dat de zoetheid van veel commerciële bokken een stuk lichter is dan wat je hier kunt verwachten (omdat ze aangezoet zijn met suiker). Dit zal dus vrij zwaar zoet zijn. Wat natuurlijk erg lekker kan zijn.

Moet er volgens de huidige maatstaven ook Saaz (geen Hallertau..?) in bok? Saaz alléén tot 25 IBU zal een flinke hoeveelheid hop zijn geweest, en dat is toch ook niet echt volgens de maatstaven? Bok is toch geen hoppig bier...? Enfin, het zal vast erg lekker worden, maar is het een bok...?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 17-07-2006 10:05 u »
Dat zal reuze meevallen, want het was Saaz met 6% alfazuren. Vorige keren gebruikten we wel Hallertau, maar ik vond dat juist te hoppige bieren worden. Saaz is toch wat subtieler.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #34 Gepost op: 17-07-2006 10:14 u »
Da's interessant. Heb je ge-aroma-hopt of één storting aan het begin van het koken?

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 17-07-2006 10:23 u »
Een beetje FWH, de rest 75 minuten meekoken (totale kooktijd 90 minuten) en nog een paar grammen 5 minuten voor het einde. Eind oktober is die hoppigheid toch al nagenoeg weg en voor die tijd kunnen we nog genieten van een wat hoppiger bok. In totaal zit er 2 gram hop per liter bier in, dus dat is zeker niet veel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #36 Gepost op: 17-07-2006 17:02 u »
Zo, zo, goede Saaz dit jaar.  :duimop:

Als het weer wat minder wordt ga ik ook weer een poging tot een bok doen.

Nu zit ik te dubben over de gist.
Mijn bok zal 41EBC worden, dus helderheid is gewenst.
Ik lees op de site van Wyeast dat de Wyeast 1007 zeer zwak flocculerend is.

Lukt het om met deze gist helder bier te maken?    :weetniet:

Ik heb nog geen koeling, dus rest nog Californian lager, Nothingham, k97 (=1007).

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #37 Gepost op: 17-07-2006 17:12 u »
Ik lees op de site van Wyeast dat de Wyeast 1007 zeer zwak flocculerend is.

Hey Hoppy, ik heb een behoorlijk troebel bier gebrouwen met deze gist (meibok, zie ook proefnotities ruilbieren ONK). De smaak is wel OK, maar de vergisting met de German Ale verliep absoluut niet volgens het boektje.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #38 Gepost op: 17-07-2006 17:20 u »
Hoe weet jij zo zeker dat de K97 gelijk is aan de 1007? Dat vind ik wel interessante info. En waarom heb jij daar 500 g van gekocht? Bij jouw assortiment gist zou mijn advies zijn: de lager op 1) , de K97 op 2) en de nottingham vind ik alleen geschikt voor een dubbelbock.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #39 Gepost op: 17-07-2006 17:37 u »
Hoi Caspar en Mo.

Ik weet het niet zeker van de k97 ( is tevens Kooy & Yubbega voor donker zwaar bier ).
Ik las het op deze site.

http://www.jovialmonk.com.au/yeast.htm

Citaat
SAFALE K97 ALE YEAST
This dry ale yeast is said to be the same strain as WY 1007 German Ale. Crisp clean ales, does not flocculate well. Despite the label on the packets this is NOT a wheat yeast.

Dus het is inderdaad geen heldere gist?

Californian kan ik nergens krijgen hier.
Zijn er ook nog andere droge gisten (Engelse of zo) ?

Zijn er nog meer (het liefst verse) bovengisten geschikt voor bok?

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #40 Gepost op: 17-07-2006 20:40 u »
Dus het is inderdaad geen heldere gist?

Ik denk dat als je hem behoorlijk koud laat lageren (< 5 oC) dat het wel meevalt... maar ja, dan zou je wel een echte lager gist gebruiken alos dat kon  ;). Mijn ervaring is een troebeler biertje dan normaal.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #41 Gepost op: 17-07-2006 22:19 u »
Mijn Alt met de 1007 was binnen de kortste keren kraakhelder. Hij was gelagerd bij ongeveer 15 graden.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #42 Gepost op: 17-07-2006 22:34 u »

Citaat
Mijn Alt met de 1007 was binnen de kortste keren kraakhelder. Hij was gelagerd bij ongeveer 15 graden.

Is het depot dan op termijn wel stevig of....................?

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
    • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #43 Gepost op: 17-07-2006 22:44 u »
Adrie, kom je met dat halfuurtje op 68 graden eigenlijk wel op een zetmeelvrije wort? Het lijkt me zo kort maar wellicht hebben jullie een zodanige opwarmtijd (C/min) dat je uiteindelijk toch genoeg maischtijd hebt?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #44 Gepost op: 17-07-2006 22:51 u »
Ik weet het niet zeker van de k97 ( is tevens Kooy & Yubbega voor donker zwaar bier ).
Ik las het op deze site. http://www.jovialmonk.com.au/yeast.htm
Mis ik hier iets, ineens verschijnt K97 ten tonele. Is dit een gist van Danstar / Lallemand o.i.d.? En hoe stellig is de bewering dat dit hetzelfde goedje is als van der Kooy uit Jubbega verkoopt?

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #45 Gepost op: 18-07-2006 07:23 u »
Hey Herman,

Citaat
Mis ik hier iets, ineens verschijnt K97 ten tonele.
Ja, je moet eens wat vaker op het forum zitten man  :P (geintje).

K97 is een gist van Fermentis (DCL).
Maar deze staat niet onder de categorie "home brewing", maar "industrial brewing".
( Ah, nu vat ik de opmerking van Mo).

Ik had nog een (nooit gebruikt) Kooy&Jubbega pakje liggen voor donker bier.
Daar stond k97 op. Ze kopen het in Friesland dus groot op.

http://www.crosby-baker.com/DCL.htm
www.fermentis.com

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #46 Gepost op: 18-07-2006 09:06 u »
Is het depot dan op termijn wel stevig of....................?

Jazeker. Als ik nu een Alt inschenk, dan kan ik bijna alles uitschenken en toch nog een kraakhelder bier hebben.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #47 Gepost op: 18-07-2006 10:45 u »
Jazeker. Als ik nu een Alt inschenk, dan kan ik bijna alles uitschenken en toch nog een kraakhelder bier hebben.

Ik heb hem ook op 15 oC gelagerd, ik heb wel vergistingsproblemen tijdens de primaire vergisting gehad... hij begon tijdens de lagering pas echt door te gisten nml. Volgens mij gebruiken hele volksstammen deze gist en is ie best populair.

Ik zou hem gewoon proberen Hop.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #48 Gepost op: 18-07-2006 11:12 u »

OK, Bedankt brewmates.  :biersmile:

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #49 Gepost op: 18-07-2006 13:32 u »
Waarom kun jij niet via de post bij Brouwland een ondergist bestellen? Dan maak je toch de beste kans hoor.

Tags: bockbier