Ik ben zelf erg fan van bittere tripels zoals Chimay.
Ik brouw samen met iemand anders, dus een en ander moet ook nog door de "poldermodelmolen". Ik vond het wel een goed idee om (bijna) het zelfde recept maar dan zonder de koriander (en vlierbloesem) te brouwen zodat we goed vergelijkingsmateriaal hebben.
We hebben inmiddels Hallertau Perle besteld, omdat ik graag dezelfde hop als bitterhop en aromahop wil gebruiken (misschien leer je zo makkelijker de smaak van 1 bepaalde hop herkennen?!?!) en volgens de Brouwland folder wordt deze hop voor beide doeleinden gebruikt. We hebben het vorige recept "gestripped" en alleen de honing overgehouden. Ik wil graag een zo "kaal" mogelijk recept, maar mijn assistent

houdt wel van een beetje experimenteren met ingrediënten.
Dus het volgende compromis is uit de machine gerold:
2 kilo Pale mout (EBC 7)
0.5 kilo Munchener (EBC 15)
0.5 kilo Cara Hell (EBC 25)
We willen op 11 liter uitkomen zodat er na de fermentatie ed. 10 liter overblijft.
We gebruiken dus Hallertau Perle (rond de 5-7%), ik dacht zo'n 20 gram 60 minuten en 20 gram 10 minuten koken, ik wil rond de 35 IBU uitkomen.
En verder dus Honing (en evt suiker).
Heeft iemand tips voor het gebruik van honing? Hoeveelheden? Kan het gewoon als vervanging van suiker (dus zo'n 10%) of is dat te veel? Bij het vorige recept hadden we 150 gram honing en 300 gram (candij-)suiker
Verder heb ik gist(met een beetje wort (250 ml totaal) van de eerste fermentatie bewaard, dus dat zal ik wel gebruiken. Ik hoef dus geen starter te maken?