Heeft de Windsor er nog wat puntjes vanaf gesnoept? Ik heb ook een Windsor Pale Ale gebrouwen met een begin SG van 1053. De vergisting lijkt inderdaad al over te zijn na 48 uur, gister was het SG 1018. Morgen hevel ik hem over naar de mandfles, zal nog eens meten... maar verwacht zeker niet lager te komen dan 1014.
Wat mij verder opvalt is dat deze gist erg snel naar de bodem zakt.
Hoi Caspar,
Ik heb gisteren het sg bepaald op 1020 wat betekent dat er in 10 dagen maar 2 puntjes vanaf zijn gesnoept

en denk dat ik de 1014 bij lange na niet ga halen vooral omdat ik ook zie dat de activiteit van het waterslot terug is gelopen.
Ik heb ook redelijk wat sediment op de bodem maar mijn jongbier was redelijk troebel dus het zou ook eens best eiwit kunnen zijn. Ik laat het nog 1 of 2 weken staan en dan ga ik bottelen (ik ben nu aan het drooghoppen - een mooi gezicht).
IK heb het idee dat bij mijn initiele heftige vergisting de interne temperatuur teveel oploopt waardoor de gist verzwakt raakt. Misschien moet ik wat meer het principe "liever wat langzamer bij een lage temperatuur dan heel snel bij een hoge temperatuur" kan gebruiken door het gistingsvat in een gethermostatiseerde bak te zitten. Ik merk nu al 3 maal achter elkaar dat na een hele snelle vergisting gedurende de eerste dag het tempo snel inzakt.
gr
William