Beste brouwvrienden,
Ook ik ga morgen (zo 25-6) een bockbier brouwen voor het BONK dit najaar. De starter is al gemaakt, het mout is vanavond geschroot, zodat ik morgen een vliegende start kan maken.
Wat ga ik brouwen:
Bockbier
ca. 27 liter (de hoeveelheid die ik bij beoogde SG ongeveer kan brouwen met mijn niet al te grote ketels)
EBC ca. 64
EBU ca. 30
Recept:
2 kg pilsmout 3 EBC (31 %)
2.5 kg Munchener 20 EBC (38 %)
750 g tarwebloem (11 %)
500 g cara crystal 120 EBC (8 %)
50 g zwarte mout 1200 EBC (1 %)
750 g suiker (11 %, toevoegen na maischen)
ca. 20 liter maischwater
schema
10 min. 52 gr
40 min 61 gr
20 min 71 gr
5 min 77 gr
spoelwater ca. 23 liter
1 uur koken met Hersbrucker en Spalt als hopsoorten
Filtreren, afkoelen, gist toevoegen: Wyeast 1007, German Ale
De eerste uren regelmatig beluchten
Vergisten in de kelder, op dit moment ca. 18 gr, ik hoop dat het niet veel warmer wordt aldaar.
Dit moet het ongeveer gaan worden.
Ik had de volgende overwegingen.
Bloem: misschien wat ongebruikelijk, maar ik heb dit nu een paar keer gebruikt in een aantal brouwsels en het bevalt mij eigenlijk wel goed. Toevoeging van tarwe geeft altijd een mooie schuimkraag en in wezen is bloem gewone ongemoute tarwe, zonder de kafjes. En tarwe is ook niet ongebruikelijk in bockbieren.
Cara crystal: gebruik ik in veel brouwsels. bevalt mij ook goed.
Suiker: ik voeg vaak altijd ca. 10 % suiker toe. Geeft net iets droger bier en niet onbelangrijk, ik heb een weckketel van 25 liter waarin ik maisch. Uit ervaring weet ik dat ik maximaal 6 kg graanstorting kan gebruiken om een niet te dikke maisch te krijgen. Dit met ca. 20 liter water geeft dat de ketel tot de nok vol zit. Het is dan handig om na het maischen nog wat suiker toe te voegen om wat extra SG en liters te krijgen.
Maischschema: Weergegeven schema gebruik ik bijna altijd. In combinatie met wat tarwe geeft dit mooi schuimende, heldere bieren. Belangrijk volgens mij: maximaal 1:3 maischen, liever iets dunner. Voor dunnere bieren (A/B klasse) 30 minuten bij 61 gr anders ca. 40 minuten bij 61 gr.
Vergisting: bovengist. Misschien worden de meeste bockbieren gebrouwen met een ondergist, maar dat kan ik niet in de zomer. Verder brouw ik liever met een bovengist. German ale is vrij neutraal en ik hoop dat de temperatuur niet te hoog oploopt in mijn kelder.
Beluchten: ben ik altijd vrij fanatiek in. Zowel mijn starter gedurende een aantal uren en ook mijn brouwsel gedurende de eerste uren.
Ik gebruik geen bruissteentje, maar een glazen pipetje (wel handig als je op een lab werkt, kun je makkelijker aan sommige spullen komen).
Zonder pipetje zou het slangetje blijven drijven en het pipetje geeft veel grotere bubbels dan het brouwsteentje. Hierdoor misschien minder effectief oplossen van de zuurstof, maar daar staat tegenover dat ik gedurende uren continu kan beluchten, zonder overmatige schuimvorming.
Dit is hoe ik brouw, met steeds wat variaties natuurlijk, afhankelijk van het recept.
Eventueel commentaar ontvang ik graag.
Vriendelijke groet,
Ton van Gelder