Bockbieren 2006

Gestart door MO, 12-06-2006 08:05 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Ik heb het gevoel (en concrete aanwijzingen) dat Jan ende Alleman bockbieren aan het brouwen zijn, maar dit een beetje stiekem doen. Ben ik de enige die openheid over zijn receptuur geeft (zie hier), of kan ik meer collega's uitnodigen om, wie weet in dit onderwerp, zijn receptuur te publiceren?

Gisteren bij Edwin op bezoek zag ik een koelkast gevuld met een ondergistende dubbelbock en Oscar geeft toe in zijn signatuur dat hij de bock al heeft gebrouwen. Maar ik ben zo nieuwsgierig!

Oscar

Citaat van: MO op 12-06-2006  08:05 u.... maar dit een beetje stiekem doen.....Oscar geeft toe in zijn signatuur dat hij de bock al heeft gebrouwen. Maar ik ben zo nieuwsgierig!

Zoo....nieuwsgierig aangje..... :D  :D  :D Ja inderdaad..mijn bock is is nu klaar met vergisten en gaat vanavond zijn lageringsperiode in....

Ik zal vanavond mijn receptje even post hoor... ;D  ;D  Maar stiekem brouwen doen we niet he...  >:D >:D

groeten en gezondheid
Oscar

Caspar

Ik wil eigenlijk een ondergistende bok brouwen, maar dat gaat dus niet lukken voor het BONK, gezien ik geen koeling heb  :-\.

MO

Wat dacht je van een neutrale bovengist, bv Wyeast 1007, dat zou ook best een mooie bock kunnen geven. Daarnaast heb ik goede dubbelbocken geproefd die waren gebrouwen met danstar windsor en danstar nottingham.

Caspar

Ik zal er nog eens goed over nadenken, misschien kan ik nog een brouwsessie tussendoor plannen.... maar dan wordt het waarschijnlijk te krap  :(. Ga anders experimenteren met ondergist. Ik wil sowieso wel even langskomen op het BONK, dit keer ga ik het beter inplannen dan vorig jaar  :biersmile:

Oscar

Citaat van: MO op 12-06-2006  08:05 uof kan ik meer collega's uitnodigen om, wie weet in dit onderwerp, zijn receptuur te publiceren?

Bij deze, ik denk een bijna bockbier (Een afgeleide van mijn Donderbock):

Basis
Hoeveelheid : 25 Liter
Brouwdatum : 05-06-2006
Maischwater : 20 liter
Spoelwater : 19,3 liter

Ingrediënten :
Pilsmout                          : 5125 gram
Ambermout                     : 2002 gram
Tarwemout                     :  375 gram

Challengerhop (6,32%)    :  56 gram
Hallertauhop  (3,5%)        : 15 gram

Bruine Basterd Suiker       : 300 gram
Speculaaskruiden             : 10 gram


maischschema

52°C    15 minuten
62°C    40 minuten
72°C    40 minuten

Gist  : Rochefort gist (Uit eigen gistbank..)

Begin SG : 1060
Eind SG : ..... (Ik gok zo rond de 1014)

Opmerkingen : Mout gestort bij 50°C, na spoelen was het SG 1020 bij een volume van 32 liter
                      Oorspronkelijk hoorde hier nog Caramelmout (150 EBC) bij.....maar die had ik niet meer (Niet op tijd gechecked..... :verbergen: ). Dus iets meer Ambermout
                      toegevoegd en de storting bruine basterd suiker iets verhoogd.

Momenteel staat dit bier te lageren...Na 1 week compleet uitvergist.... Na het overhevelen heeft dit bier nog 2 dagen navergist, wat vrij heftig ging (Het was ook vrij warm buiten).

Groeten en gezondheid
Oscar


MO

Ben je niet bang dat dit bier veel te fruitig wordt voor een bock? Is het niet meer een dubbel, of is daarvoor de body te hoog (vrij weinig suiker)

Edwin

Tja :proost:

De basis van mijn recept is zo'n beetje hetzelfde als mijn eerdere dubbelbok en het is donderdag pas gebrouwen. Mijn eerste ondergister. Da's meteen ook het grootste verschil t.o.v. het eerdere recept. Alleen de carafa eruit gelaten en door het verhogen van de cara-120 gift en het toevoegen van wat cara-300 ben ik net op de ondergrens van de kleur uitgekomen. Brouwzaalrendement was gelukkig wel beter, waardoor ik nu een hoger begin-SG heb.
De vergisting vindt nu plaats op 10 graden omgevingstemperatuur.

Edwin

MO

Ed,
is jouw recept nu volmout of heb je suiker gebruikt?

Henielma

Citaat van: MO op 12-06-2006  08:05 uof kan ik meer collega's uitnodigen om, wie weet in dit onderwerp, zijn receptuur te publiceren?

Hieronder het recept van een bokbier zoals ik dat binnenkort wil gaan brouwen voor het BONK2006. Het recept is afgeleid van de Roerstokbok zoals beschreven in Het groot zelf bierbrouwboek. Het een en ander is aangepast i.v.m. de aanwezige voorraad.

Basis
Hoeveelheid : 20 Liter
Maischwater : 17 liter
Spoelwater : 11,4 liter
Begin SG: 1063

Ingrediënten :
Pilsmout  3   67,7%                : 3447 gram
Caramelmout  120  11,3%      : 578 gram
Tarwemeel              9%         : 460 gram   ( Bij gebrek aan tarwemout)
Black de-bitterd 1200 1,1%     : 25 gram

Styrian Goldings   5,10%   30,0 gram   90 min
Hallertau                   3,50%   24,0 gram   30 min

Bruine kandijsuiker 650 9,8%  : 500 gram
Rietsuiker                   1,4%    : 72 gram


maischschema

38°C    10 minuten
45°C    15 minuten
52°C    25 minuten
58°C    5 minuten
63°C    30 minuten
72°C    30 minuten
76°C    5 minuten

Kooktijd 90 min

Gist  : Nottingham
gewenst eind SG 1018

Graag opmerkingen of aanvullingen.

Johannes

Hoi Henielma,

De afgelopen bonken werd als commentaar van de keurmeesters vaak een 'te gebrande smaak' genoemd. Voor mij is het nog steeds een groot raadsel hoe je een echt goede bok moet brouwen. Ik gok erop dat het 'geheim' hem zit in:

-niet teveel caramout
-aankleuren om goede kleurwaarde te bereiken (buisman, caramelkleurstof E150)
-juiste gist

Ik ken zelf maar 1 (onder)gist waarvan ik zeker weet dat hij een mooi bok karakter geeft. Van Adrie weet ik dat de Wyeast 1007 (Alt gist) geschikt zou kunnen zijn. Ik had deze zelf willen gebruiken maar zie er voorlopig vanaf ivm de hoge temperaturen.

Sowieso kun je je ouderwetse maischschema in de wilgen hangen, heb je Jacques' artikelen hierover gelezen? Ik gok van niet anders had je zelf al voor een 60/70 schema gekozen.

:degroeten:

Johannes

Edwin

Citaat van: MO op 13-06-2006  15:00 uEd,
is jouw recept nu volmout of heb je suiker gebruikt?


Het is een volmouter. Dat was mijn vorige versie ook. De vergisting gaat trouwens lekker gestaag door...

Edwin

Henielma

@Johannes,

Bedankt voor je opmerkingen. De opmerking van het maischschema had ik wel verwacht maar och het is ook wel eens leuk om een keer zo'n oud schema uit te proberen. Tenslotte is expirimenteren een deel van de hobby.

De berekende kleur is 91 EBC en volgens het biertype zou die tussen de 40 .. 100 moeten zitten. Ik zou dus de hoeveelheid Caramout kunnen verminderen zonder dat de kleur te licht wordt.

Oscar

Citaat van: Henielma op 15-06-2006  20:56 uDe berekende kleur is 91 EBC

Welke kleurwaarde (EBC-waarde) heb je bij deze berekening voor de Candijsuiker en rietsuiker gebruikt ? Als ik de kleur nareken met alleen de mouten dan kom ik uit op zo'n 46/47 EBC

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

@Oscar,

Op het zakje bruine kandijsuiker brokken (Brewferm) staat 600 - 700 EBC. Deze heb ik meegerekend voor 650 EBC. De rietsuiker voor 6.
Wat mij bij de kandijsuiker opgevallen is dat in de BrouwHulp Excel sheet voor deze suiker een EBC staat van 10. Deze heb ik voor de berekening aangepast naar 650.

Oscar

en Jouw kleur berekening komt uit BrouwHulp..?  Als ik het nareken (via de formule die ik in het Open Source programma heb gemaakt) kom ik uit op een kleur van 176 EBC..zal een donker bier worden....

Groeten en gezondheid
Oscar

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 15-06-2006  23:10 uen Jouw kleur berekening komt uit BrouwHulp..?  Als ik het nareken (via de formule die ik in het Open Source programma heb gemaakt) kom ik uit op een kleur van 176 EBC..zal een donker bier worden....
Ik denk dat je je formule moet aanpassen. Met ProMash kom ik uit op 66 EBC.

Hopbier

Ton

Beste brouwvrienden,

Ook ik ga morgen (zo 25-6) een bockbier brouwen voor het BONK dit najaar. De starter is al gemaakt, het mout is vanavond geschroot, zodat ik morgen een vliegende start kan maken.

Wat ga ik brouwen:

Bockbier

ca. 27 liter (de hoeveelheid die ik bij beoogde SG ongeveer kan brouwen met mijn niet al te grote ketels)
EBC ca. 64
EBU ca. 30

Recept:

2 kg pilsmout 3 EBC (31 %)
2.5 kg Munchener 20 EBC (38 %)
750 g tarwebloem (11 %)
500 g cara crystal 120 EBC (8 %)
50 g zwarte mout 1200 EBC (1 %)
750 g suiker (11 %, toevoegen na maischen)

ca. 20 liter maischwater

schema

10 min. 52 gr
40 min 61 gr
20 min 71 gr
5 min 77 gr

spoelwater ca. 23 liter

1 uur koken met Hersbrucker  en Spalt als hopsoorten

Filtreren, afkoelen, gist toevoegen: Wyeast 1007, German Ale

De eerste uren regelmatig beluchten

Vergisten in de kelder, op dit moment ca. 18 gr, ik hoop dat het niet veel warmer wordt aldaar.

Dit moet het ongeveer gaan worden.

Ik had de volgende overwegingen.

Bloem: misschien wat ongebruikelijk, maar ik heb dit nu een paar keer gebruikt in een aantal brouwsels en het bevalt mij eigenlijk wel goed. Toevoeging van tarwe geeft altijd een mooie schuimkraag en in wezen is bloem gewone ongemoute tarwe, zonder de kafjes. En tarwe is ook niet ongebruikelijk in bockbieren.

Cara crystal: gebruik ik in veel brouwsels. bevalt mij ook goed.

Suiker: ik voeg vaak altijd ca. 10 % suiker toe. Geeft net iets droger bier en niet onbelangrijk, ik heb een weckketel van 25 liter waarin ik maisch. Uit ervaring weet ik dat ik maximaal 6 kg graanstorting kan gebruiken om een niet te dikke maisch te krijgen. Dit met ca. 20 liter water geeft dat de ketel tot de nok vol zit. Het is dan handig om na het maischen nog wat suiker toe te voegen om wat extra SG en liters te krijgen.

Maischschema: Weergegeven schema gebruik ik bijna altijd. In combinatie met wat tarwe geeft dit mooi schuimende, heldere bieren. Belangrijk volgens mij: maximaal 1:3 maischen, liever iets dunner. Voor dunnere bieren (A/B klasse) 30 minuten bij 61 gr anders ca. 40 minuten bij 61 gr.

Vergisting: bovengist. Misschien worden de meeste bockbieren gebrouwen met een ondergist, maar dat kan ik niet in de zomer. Verder brouw ik liever met een bovengist. German ale is vrij neutraal en ik hoop dat de temperatuur niet te hoog oploopt in mijn kelder.

Beluchten: ben ik altijd vrij fanatiek in. Zowel mijn starter gedurende een aantal uren en ook mijn brouwsel gedurende de eerste uren.

Ik gebruik geen bruissteentje, maar een glazen pipetje (wel handig als je op een lab werkt, kun je makkelijker aan sommige spullen komen).

Zonder pipetje zou het slangetje blijven drijven en het pipetje geeft veel grotere bubbels dan het brouwsteentje. Hierdoor misschien minder effectief oplossen van de zuurstof, maar daar staat tegenover dat ik gedurende uren continu kan beluchten, zonder overmatige schuimvorming.

Dit is hoe ik brouw, met steeds wat variaties natuurlijk, afhankelijk van het recept.

Eventueel commentaar ontvang ik graag.


Vriendelijke groet,

Ton van Gelder

Ton

Inmiddels zit het brouwsel in het gistingsvat.

Vanmorgen om 10 uur begonnen met inmaischen, 15 uur ging de gist er bij, daarna nog wat opruimen, net op tijd klaar voor het voetbal.

Wat is het uiteindelijk geworden:

28 liter, begin SG 1066, EBC-waarde ca. 64, EBU ca. 29.

Het recept is wat ik in het vorige bericht had aangegeven met die wijziging dat het 200 g minder pilsmout is geworden en 200 g meer Munchener en 100 g meer suiker.

Verder kwam ik er tijdens het brouwen achter dat de gewone suiker bijna op was. Er stond nog wel wat rietsuiker en zodoende is het 400 g gewone suiker en 450 g rietsuiker geworden.

En nu maar vergisten.

Groet,

Ton



Oscar

Zojuist, na 2 weken lageren op kelder temperatuur,  mijn bokbier gebotteld Netjes 25 liter in de fles !!.

Echter , bij het meten van mijn eind SG kwam deze niet lager dan 1020.
De hoofdvergisting ging lekker vlug in 3 dagen en de na-vergisting, na overhevelen, ging ook lekker snel en na een week was alles volledig uitvergist. Heel abrupt....geen
activiteit meer. Daarna maar naar de kelder voor lagering gedaan. Het bier is vergist met Rochefort gist. Kan dit aan de gist liggen ? dat Rochefort gist niet zo ver uitvergist..?
Ik met 7 gr/liter suiker gebotteld....Laten we hopen dat we nu geen bierbommetjes krijgen

Ik heb nog nooit bij een dergelijk eind SG gebotteld.....en twijfel op het wel goed gaat....Het alcohol (Incluisef die van de bottelsuiker) komt dan uit op zo'n 6 % ...da's een lichte bok.....

Groeten en gezondheid
Oscar

MO

Ton, er valt weinig tegen jouw recept in te brengen. Goede gist, goed maischschema, goede moutstort, alhoewel ik persoonlijk de zwarte mout weg zou laten. Misschien kun je je gistvat nog wat koelen met natte doeken, de temperatuur van je gistend bier moet echt niet boven de 20 grC komen. Tevens zou ik er ook op letten dat je navergisting bij lage temperatuur plaatsvindt.

Henielma

Citaat van: Henielma op 13-06-2006  22:21 uGist  : Nottingham
gewenst eind SG 1018

Vanwege het wat te weinig spoelen had ik 18,9 liter wort in plaats van 20 liter en is het begin SG 1070 in plaats van 1063 geworden.
Na 13 dagen gebotteld bij eind SG 1007. Dit is aanzienlijk lager dan wat ik verwacht had. Met ongeveer 8.6 % alcohol zal ik er maar een dubbelbock van maken voor het Bonk2006. Of is er nog een andere categorie waar het beter in past voor het BONK2006?

MO

Dat lijkt me wel een dubbelbock, ja.

Oscar

Volgens type zou het wel een triple bock mogen heten  :D...8,6% Alcohol is zelfs voor een dubbelbock nog aan de hoge kant...... :nut:  Als de keurmeester dat proefd zal die daar misschien wel punten aftrek voor geven....

Groeten en gezondheid
Oscar  :degroeten:

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 03-07-2006  11:34 uVolgens type zou het wel een triple bock mogen heten  :D...8,6% Alcohol is zelfs voor een dubbelbock nog aan de hoge kant...... :nut:  Als de keurmeester dat proefd zal die daar misschien wel punten aftrek voor geven....

Op de site http://beeradvocate.com/beer/profile/35/111/  wordt een Triple Bock genoemd met 17,5 % alcohol.
Op mijn site http://home.wanadoo.nl/jnaikema/tafelbier.htm  heb ik wat tafelbieren verzameld, waarbij ook een Triple Bock met 2,8 %.

Met 8,6 % kan het zeker een Dubbelbok of Doppelbock genoemd worden. Het bierbesluit geeft zelfs de Nederlandse brouwers een speling van +/- 1 % t.o.v. het op het etiket vermeldde %. En ik denk niet (weet praktisch zeker) dat een keurmeester het verschil tussen 8 en 8,6 % kan proeven.

Hopbier


MO

Het brouwen van de dubbelbock ging niet zo succesvol afgelopen zondag. De temperatuur liep tegen de 28 °C, het zweet droop van mijn brouwerslichaam; het was hard werken. Ik wilde eigenlijk dezelfde stort gebruiken als mijn normale bock, maar de tarwemout was op, dus het is 90% munchener en 10% cara120 geworden. De kleur zit dan op de ondergrens van 50, maar ik heb wederom 120 min gekookt (zelfs nog iets langer). Ik wilde uitkomen op 1085 door bijna niet te spoelen maar helaas had ik teveel liters (24 ipv 22) en een opbrengst van maar 65%: het OG was slechts 1070. Daar was ik zo pissig over dat ik een noodgreep heb toegepast: met 500 g moutpoeder kwam ik in ieder geval op 1078. Met northern brewer en Saaz kwam ik op 30 IBU. Gist is nottingham danstar geworden, helaas liep ondanks al mijn pogingen om de koelste plekjes op te zoeken de temperatuur in het vat op tot 26 grC. Het vat staat 's nachts buiten, helaas koelt het bij ons achter niet verder dan 17-18 grC af.
Ik ben nog niet zo goed in het brouwen van zware bieren, ik blijf oefenen.

Als dit bockbier af is, dan heb ik er vijf staan en houd ik ermee op. Ik wilde nog een ondergistende dubbelbock brouwen voor het BONK maar dan zou ik nog een koelkast nodig hebben. Hoe lang duurt de navergisting bij een ondergist, 2-3 weken?

MO

De Nottingham heeft weer eens bewezen dat het een snelle jongen is. Gisteren geheveld, dat is dus 46 uur na gist toevoegen, op 1020. Dat is toch weer een schijnbare vergistingsgraad van 74%. En dat voor een vrij zwaar volmout bier! Het waterslot is nog redelijk actief, ondanks dat ik een plek (kelderkast) heb gevonden waar het "slechts" 21 grC is. Die gaat schat ik wel naar de 1016. Het jongbier smaakte ontzettend goed, heel stijlvast volgens mij.

Adrie

De Vier Broeders Bok is gisteren gebrouwen volgens een geheel nieuw recept. We gaan vergisten met de Wyeast German Ale, in de kelder van David is te temperatuur nu 18 graden, dus dat is eigenlijk te hoog, maar we zien wel waar het schip strandt. Tot nu toe hebben we weinig geluk met onze bokken (vorig jaar op het BONK de laatste plaats), dus het kan alleen maar beter worden.

Hopmans


CiteerDe Vier Broeders Bok is gisteren gebrouwen volgens een geheel nieuw recept.

Zo, je maakt ons nieuwsgierig.  :)
Komt dit recept nog op het forum, of is dit recept geheim?

 :degroeten:

P.S. Wat een weer heb je uitgekozen om te brouwen (beetje te warm).

Adrie

Nou, bij David in de tuin is het meestal zeer aangenaam toeven en het is ook wel eens lekker om te brouwen zonder handschoenen aan.

Nou, jullie mogen het recept best weten: 84,6% Münchenermout, 12,3% Cara50 en 3,1% Cara120. Verder alleen Saaz hop tot 25 IBU. Maischschema: 10 minuten op 50 graden, 30 minuten op 68 graden en 10 minuten op 72 graden. Afmaischen op 78 graden. Zoals gezegd vergisting met de Wyeast 1007 German Ale. De  begin SG is op 1065 uitgekomen, precies zoals gepland. Benieuwd wat het deze keer weer oplevert. Aan het eind van het koken hebben we trouwens nog de kleur geïnspecteerd. Deze was zoals verwacht vrij licht (oranjerood) en we hebben geprobeerd aan te kleuren met 15 gram Buisman Classic, maar dat had geen enkel effect. Meer durfden we niet toe te voegen, want dat spul heeft toch een wat zurige, gebrande smaak die we liever niet in onze bok hebben. Dan maar een wat lichtere bok met hopelijk wel een goede smaak. Overigens is het bier wel donkerder dan de Einbecker Urbock Dunkel. Wie weet proberen we bij het bottelen nog wat aan te kleuren met caramel, maar eigenlijk hoeft dat wat mij betreft niet.

Edgar

Citaat van: Adrie op 17-07-2006  09:08 uMaischschema: 10 minuten op 50 graden, 30 minuten op 68 graden en 10 minuten op 72 graden.

Ik zou met dat schema een relatief groot aandeel onvergistbare suikers verwachten, dus misschien een relatief hoog eind-SG. Ben benieuwd.

Adrie

Precies, dat was ook de bedoeling. Bokbier moet zoet zijn, volgens de huidige maatstaven.

Edgar

Aha, ok. Ik denk wel, dat de zoetheid van veel commerciële bokken een stuk lichter is dan wat je hier kunt verwachten (omdat ze aangezoet zijn met suiker). Dit zal dus vrij zwaar zoet zijn. Wat natuurlijk erg lekker kan zijn.

Moet er volgens de huidige maatstaven ook Saaz (geen Hallertau..?) in bok? Saaz alléén tot 25 IBU zal een flinke hoeveelheid hop zijn geweest, en dat is toch ook niet echt volgens de maatstaven? Bok is toch geen hoppig bier...? Enfin, het zal vast erg lekker worden, maar is het een bok...?

Adrie

Dat zal reuze meevallen, want het was Saaz met 6% alfazuren. Vorige keren gebruikten we wel Hallertau, maar ik vond dat juist te hoppige bieren worden. Saaz is toch wat subtieler.

Edgar

Da's interessant. Heb je ge-aroma-hopt of één storting aan het begin van het koken?

Adrie

Een beetje FWH, de rest 75 minuten meekoken (totale kooktijd 90 minuten) en nog een paar grammen 5 minuten voor het einde. Eind oktober is die hoppigheid toch al nagenoeg weg en voor die tijd kunnen we nog genieten van een wat hoppiger bok. In totaal zit er 2 gram hop per liter bier in, dus dat is zeker niet veel.

Hopmans

Zo, zo, goede Saaz dit jaar.  :duimop:

Als het weer wat minder wordt ga ik ook weer een poging tot een bok doen.

Nu zit ik te dubben over de gist.
Mijn bok zal 41EBC worden, dus helderheid is gewenst.
Ik lees op de site van Wyeast dat de Wyeast 1007 zeer zwak flocculerend is.

Lukt het om met deze gist helder bier te maken?    :weetniet:

Ik heb nog geen koeling, dus rest nog Californian lager, Nothingham, k97 (=1007).

 :degroeten:

Caspar

Citaat van: Hoppie op 17-07-2006  17:02 uIk lees op de site van Wyeast dat de Wyeast 1007 zeer zwak flocculerend is.

Hey Hoppy, ik heb een behoorlijk troebel bier gebrouwen met deze gist (meibok, zie ook proefnotities ruilbieren ONK). De smaak is wel OK, maar de vergisting met de German Ale verliep absoluut niet volgens het boektje.

MO

Hoe weet jij zo zeker dat de K97 gelijk is aan de 1007? Dat vind ik wel interessante info. En waarom heb jij daar 500 g van gekocht? Bij jouw assortiment gist zou mijn advies zijn: de lager op 1) , de K97 op 2) en de nottingham vind ik alleen geschikt voor een dubbelbock.

Hopmans

Hoi Caspar en Mo.

Ik weet het niet zeker van de k97 ( is tevens Kooy & Yubbega voor donker zwaar bier ).
Ik las het op deze site.

http://www.jovialmonk.com.au/yeast.htm

CiteerSAFALE K97 ALE YEAST
This dry ale yeast is said to be the same strain as WY 1007 German Ale. Crisp clean ales, does not flocculate well. Despite the label on the packets this is NOT a wheat yeast.

Dus het is inderdaad geen heldere gist?

Californian kan ik nergens krijgen hier.
Zijn er ook nog andere droge gisten (Engelse of zo) ?

Zijn er nog meer (het liefst verse) bovengisten geschikt voor bok?

 :degroeten:

Caspar

Citaat van: Hoppie op 17-07-2006  17:37 uDus het is inderdaad geen heldere gist?

Ik denk dat als je hem behoorlijk koud laat lageren (< 5 oC) dat het wel meevalt... maar ja, dan zou je wel een echte lager gist gebruiken alos dat kon  ;). Mijn ervaring is een troebeler biertje dan normaal.

Adrie

Mijn Alt met de 1007 was binnen de kortste keren kraakhelder. Hij was gelagerd bij ongeveer 15 graden.

Hopmans


CiteerMijn Alt met de 1007 was binnen de kortste keren kraakhelder. Hij was gelagerd bij ongeveer 15 graden.

Is het depot dan op termijn wel stevig of....................?

 :degroeten:

Eduard

Adrie, kom je met dat halfuurtje op 68 graden eigenlijk wel op een zetmeelvrije wort? Het lijkt me zo kort maar wellicht hebben jullie een zodanige opwarmtijd (C/min) dat je uiteindelijk toch genoeg maischtijd hebt?

Herman

Citaat van: Hoppie op 17-07-2006 &nbsp;17:37 uIk weet het niet zeker van de k97 ( is tevens Kooy & Yubbega voor donker zwaar bier ).
Ik las het op deze site. http://www.jovialmonk.com.au/yeast.htm
Mis ik hier iets, ineens verschijnt K97 ten tonele. Is dit een gist van Danstar / Lallemand o.i.d.? En hoe stellig is de bewering dat dit hetzelfde goedje is als van der Kooy uit Jubbega verkoopt?

Hopmans

Hey Herman,

CiteerMis ik hier iets, ineens verschijnt K97 ten tonele.
Ja, je moet eens wat vaker op het forum zitten man  :P (geintje).

K97 is een gist van Fermentis (DCL).
Maar deze staat niet onder de categorie "home brewing", maar "industrial brewing".
( Ah, nu vat ik de opmerking van Mo).

Ik had nog een (nooit gebruikt) Kooy&Jubbega pakje liggen voor donker bier.
Daar stond k97 op. Ze kopen het in Friesland dus groot op.

http://www.crosby-baker.com/DCL.htm
www.fermentis.com

 :degroeten:

Adrie

Citaat van: Hoppie op 17-07-2006 &nbsp;22:34 uIs het depot dan op termijn wel stevig of....................?

 :degroeten:

Jazeker. Als ik nu een Alt inschenk, dan kan ik bijna alles uitschenken en toch nog een kraakhelder bier hebben.

Caspar

Citaat van: Adrie op 18-07-2006 &nbsp;09:06 uJazeker. Als ik nu een Alt inschenk, dan kan ik bijna alles uitschenken en toch nog een kraakhelder bier hebben.

Ik heb hem ook op 15 oC gelagerd, ik heb wel vergistingsproblemen tijdens de primaire vergisting gehad... hij begon tijdens de lagering pas echt door te gisten nml. Volgens mij gebruiken hele volksstammen deze gist en is ie best populair.

Ik zou hem gewoon proberen Hop.

Hopmans


OK, Bedankt brewmates.  :biersmile:


MO

Waarom kun jij niet via de post bij Brouwland een ondergist bestellen? Dan maak je toch de beste kans hoor.

Hopmans


CiteerWaarom kun jij niet via de post bij Brouwland een ondergist bestellen? Dan maak je toch de beste kans hoor.

a.> Post BE ---> NL is duurder als gist.
b.> Iedereen brouwt al een ondergister.

Ik weet het nog niet. misschien doe ik wel onder en boven.

Wat had jij ook alweer voor apparaatje voor je koelkasttemperatuur Mo?
Heb je de link nog ff? Conrad?

 :degroeten:

MO

Voor jouw altij hop. Kijk hiermaar inderdaad bij Conrad.



Schitterend compleet apparaat met een sonde van 1 m voor in je koelkast. Je kunt de temperatuur zo instellen als je zelf wilt. Mijn bokcbier staat nu te rijpen in de fles bij precies tussen de 2 °C en 3 °C. Mijn bierkoelkast met drinkbier staat op precies 9 °C en 10 °C. Wat een geniaal apparaat. Een nadeel, het licht is uit als de koelkast niet aanslaat, je kunt dan ´s avonds niet meteen zien welk bier je wilt.

Hopmans


Thanks my friend.  :proost2:

MO

Overigens wordt het wel een erg duur bockbier met dat koude rijpen, ik had afgelopen week 10 kW verbruik meer dan normaal in de zomer.

Edgar

Citaat van: MO op 18-07-2006 &nbsp;13:58 uOverigens wordt het wel een erg duur bockbier met dat koude rijpen, ik had afgelopen week 10 kW verbruik meer dan normaal in de zomer.

Da's ook omdat temperaturen onder de 4° lastig zijn voor een koelkast. En ik denk dat we allemaal wat meer verbruik hadden door de warmte.

Caspar

Citaat van: MO op 18-07-2006 &nbsp;13:55 uSchitterend compleet apparaat met een sonde van 1 m voor in je koelkast. Je kunt de temperatuur zo instellen als je zelf wilt. Mijn bokcbier staat nu te rijpen in de fles bij precies tussen de 2 °C en 3 °C. Mijn bierkoelkast met drinkbier staat op precies 9 °C en 10 °C. Wat een geniaal apparaat. Een nadeel, het licht is uit als de koelkast niet aanslaat, je kunt dan ´s avonds niet meteen zien welk bier je wilt.

Hey MO, even off-topic.

Wat voor koelkast heb je (afmetingen / inhoud) en hoe groot is de mandfles die hierin past?

Een 2e hands tafelmodelletje kan ik namleijk nog wel kwijt op zolder  ;).

Stijn

Citaat van: MO op 18-07-2006 &nbsp;13:55 uVoor jouw altij hop. Kijk hiermaar inderdaad bij Conrad.



Schitterend compleet apparaat met een sonde van 1 m voor in je koelkast. Je kunt de temperatuur zo instellen als je zelf wilt. Mijn bokcbier staat nu te rijpen in de fles bij precies tussen de 2 °C en 3 °C. Mijn bierkoelkast met drinkbier staat op precies 9 °C en 10 °C. Wat een geniaal apparaat. Een nadeel, het licht is uit als de koelkast niet aanslaat, je kunt dan ´s avonds niet meteen zien welk bier je wilt.

Hey Mo,

Je link werkt niet, welk is het bestelnr van deze of kan je een nieuwe link posten...(blijkbaar is het deze van je winkelkar :-\)

Groetjes

Stijn

MO

Sorry daarvoor. Zoek op thermostaat en vindt dit:

UNIVERSELE THERMOSTAAT UT 100
Bestnr.: 615910 - 89   

Prijs slechts 36,95 EUR
stuk(s)
Gelijktijdige inschakel-, uitschakel- en huidige temperatuur aanduiding. Voor de meeste toepassingen van verwarming en koeling.

# Technische specificaties:Temperatuurbereik -40 - +99,9 °C
# Afm. (bxhxd) 68 x 131,5 x 57 mm (met stekker).

Let ook op dat je met een code 5 euro korting krijgt, zie hier: http://www1.nl2.conrad.com/

MO

Mijn koelkast, een gift van Jeroentje uit Chaam (via het forum) is 46x56x84 (breedtexdieptexhoogte).




Er past een 25 liter gistfles in, zonder waterslot maar dat is op te lossen met een slangetje door een rubberen stop.

Adrie

Onze bok zit nu ruim een week in de lagering en de SG is gedaald naar 1016. De activiteit is nu zo goed als gestopt, maar het bier is nog behoorlijk troebel. Bottelen dus maar na mijn vakantie. Overigens lijkt het erop dat we nu eindelijk eens een bok hebben gebrouwen die het etiket bok mag dragen: vrij zoet, karamellig, niet te bitter en vooral niet gebrand van smaak! Alleen is ie door de hoge temperaturen toch wat (te) fruitig. En  hij is wat aan de lichte kant, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg.

MO

Hier nog even over mijn bock met US56 (85% munchener, 10% cara120, 5% tarwemout; 1066-15; 22 IBU Hallertau, 4 IBU Spalt). Misschien zijn de geur en de smaak niet echt fruitig. Het is wel een hele typische geur. Ik vind eigenlijk dat dit bier smaakt als een amerikaanse barley wine. Met de citrus achtige hoppen en al. Dat is natuurlijk zeer vreemd met die zeer Duitse hoppen die ik gebruikt heb. Kortom: deze gist smaakt heel erg Amerikaans (voor zover dat bestaat), en ik vind niet dat je er een goed bockbier mee kunt brouwen. De vergistingstemperatuur is rond de 20 grC geweest (extern), misschien dat je bij een lagere temperatuur een cleaner bier kunt maken.

Hij heeft wat te weinig body voor een bock (ondanks de vrij hoge FG), en de caramel smaak is nauwelijks aanwezig. Ik twijfel zeer of ik hem in ga sturen, ik heb namelijk 5 bockbieren gebrouwen. Drie daarvan vind ik goed genoeg om in te sturen.

Gelukkig ben ik wel tamelijks tevreden over mijn ondergegiste bock (de andere helft van de batch die met de US56 is vergist). Ik ben zelfs ontzettend tevreden over mijn dubbelbock met nottingham. Daar heb ik hoge verwachtingen van (en dat kan dus eigenlijk alleen maar tegenvallen).


Herman

Citaat van: MO op 18-08-2006 &nbsp;22:55 uHier nog even over mijn bock met US56 (85% munchener, 10% cara120, 5% tarwemout; 1066-15; 22 IBU Hallertau, 4 IBU Spalt). ..... Kortom: deze gist smaakt heel erg Amerikaans (voor zover dat bestaat), en ik vind niet dat je er een goed bockbier mee kunt brouwen.

Ik ben zelfs ontzettend tevreden over mijn dubbelbock met nottingham. Daar heb ik hoge verwachtingen van (en dat kan dus eigenlijk alleen maar tegenvallen).

Wat weer stellig MO. Wist je dat? US56 en Nottingham familie is? De verschillen zijn het gevolg van mutatie/degeneratie noem het maar op, ze hebben echter wel degelijk veel gemeen.

Mijn bokbierervaringen met Nottingham zijn tot dusver bedroevend (hoeft niet aan de gist te liggen). Ik heb nu ook een bokje met US56 staan gisten, leuk vergelijkingsmateriaal. Het maakt natuurlijk wel giga veel uit bij welke temperatuur je vergist.

MO

Nee, dat wist ik waarachtig niet! Oogopener. Toch lees ik op het HBD forum hele andere ervaringen met de US56 dan met nottingham. Ook het gedrag in de gistfles was volledig anders. Voor een korrelgist is de US56 vrij traag met een hele gekke persistente gist-kraag. De nottingham is een supersnelle gist die ook zeer snel helder trekt.

Johannes

Ik ben momenteel mijn bock aan het bottelen. tis dat er met de navergisting soms nog 'rare' dingen kunnen gebeuren, anders zou ik zeggen: pak maar in met je fruitige korrelgistbock Martin, die van mij gaat vreselijk aars kicken! Haha!!

:degroeten:

Johannes

nb. zo ben ik anders nooit hoor  :D maar een gelagerd proefmonster inclusief koolzuur smaakte zo goed.... :nut:

MO

Welke gist heb jij dan gebruikt, vrolijke vriend?

Johannes

Bavarian lager. Zie hier

MO

Oh ja, dat was ook zo, alle ondergisters hebben zo'n beetje dezelfde ondergist gebruikt.

Edgar

Verdulleme, ik ben er nog niet aan toe gekomen. Het zal wel niet meer gaan lukken vrees ik. Het was de bedoeling vandaag te brouwen, de starter (Wyeast Budvar) staat alweer verjongd te stuiteren, maar met een zieke vriendin en een 'coolfermenter' die nog niet wil meewerken wordt het lastig.

Als het zou lukken om deze week de 2e Peltier vastgeschroefd te krijgen op het blok, de temperatuurvoeler voor de PID te ontvangen én de PID werkend te krijgen, dan heb ik nog een kans. Maar dan moet de hoofdvergisting wel volledig in mijn afwezigheid plaatsvinden, wat ontzettend spannend is en misschien wel onverantwoord.

Wat denken jullie, kan het nog met een ondergister? Precies 2 maanden... Flink overpitchen, vergisting in een week, 3 weken lageren, 2 weken nagisten en dan hopen dat 'ie op tijd in balans is.... Kielekiele volgens mij.

Herman

Hé Ed,

Wat dacht je van korrelgist?

 :D Voor een ondergister lijkt het me zeker kort dag, ook met overpitchen. Al zou dat net kunnen. Heb het wel es in 2 maand gered zonder overpitchen.

Maar eerlijk gezegd zou ik toch eerder een cleane bovengist proberen, het is ten slotte Nederlands bokbier dat model staat. Dus korrelgistje? Of Wyeast German Ale o.i.d.?


Edgar

Citaat van: Herman op 20-08-2006 &nbsp;22:41 uWat dacht je van korrelgist?  >:D (...) korrelgistje?  >:D

 :pasop:  :neenee: :rundum: Aaaaaargh!! Nee!!! :pan: :merlin: :bokser:

MO

Ja, Ed, hup, tempo, aan de korrelgist. Niet piepuh. Mijn windsor bock is de lekkerste, echt waar!

Adrie

Zo, onze bok is gefusteld en gebotteld. Ik moet zeggen dat het ons eindelijk gelukt lijkt te zijn iets te brouwen dat in de buurt van een bok komt. Zoet, caramel, beetje samentrekkend, niet zo bitter, moutig, beetje fruitig. Maar, toegegeven, hij is niet zo geniaal als de bok van Johannes. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

De einddichtheid is trouwens 1016 gebleven. Het extreme maischschema (10 minuten op 50 graden, 30 minuten op 68 graden en 20 minuten op 70 graden) heeft dus goed gewerkt. De gebruikte gist (Wyeast 1007 German Ale) heeft een schijnbare vergistingsgraad van tussen 73 en 77% en bij ons is ie dus uitgekomen op 75%.

Het was weer een  heel gedoe om het fust schoon te krijgen. Tip: direct na gebruik een fust altijd helemaal goed schoonmaken en dan pas opbergen.

Hoe dan ook: als het reinigen grondig genoeg is geweest, mogen jullie op het BONK allemaal meegenieten.

Adrie

En jawel. Bijna twee weken na bottelen kan ik bevestigen: wij hebben eindelijk iets gebrouwen dat op een bokbier lijkt, al kan ie nog wel enige rijping en wat meer koolzuur gebruiken. Toch is ie iets te warm vergist, want er zit dezelfde fruitigheid in die ik ook in mijn Alt proefde (was met dezelfde gist vergist).
De bok is heel mooi karamellig, moutig en zoetig, in de nasmaak verdwijnt de moutigheid en carameligheid en komt een mooi bittertje op die niet teveel wordt. Benieuwd hoeveel punten ie scoort op het BONK (en hoe lekker jullie hem vinden van het vat).

Edgar

12 september gebrouwen, zojuist de eerste Budbok opengetrokken. Het eerste brouwsel uit de Coolfermenter; een ondergister roggebok van en armzalige 25 IBU. Op een nog wat onrijpe groene geur na is het een geslaagd bier. Hij zit dan ook nog maar een week op fles (snel!). Het grootste deel (20 liter) is op partyfust gefusteld, de helft daarvan met Candico siroop. Dat wordt voor jullie dus proeven van fust. Wie verzint de gelegenheid?

Hij is nauwelijks bitter Hoppie, dus die vorige 'zending' kan ik goedmaken met je. Als heb ik maar 15 14 flesjes! Eerlijk gezegd vind ik 'm zelfs niet bitter genoeg. Het is dus een echte bok. Flink restzoet, vrij dik bier, fris en moutig, iets gebrandheid ook. Mjammie.

(Ok dit is een typisch mijn-bier-is-zo-verschrikkelijk-lekker-bericht. Excuus daarvoor. Maar hij is echt niet slecht.)

bartbier

Ter gelegenheid van Edgar's 3000e bericht op dit forum worden jullie uitgenodigd ...euh nog 193 berichten te gaan Edgar en ik kan komen proeven! ! !
Laat u maar es goed gaan...

Bart

Edgar

 ;D Goed plan! Of misschien toch niet :-\

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.