Kerst/winterbier

Gestart door cemedia, 03-10-2022 19:23 u

Vorige topic - Volgende topic

cemedia

Hi allen,

Ik lees al een jaar of 2 mee op dit forum, maar heb vandaag pas een account gemaakt. hierbij mij eerste post  :D

Ik ben voornemens om binnenkort een kerst/winterbier te brouwen. Dit heb ik nog nooit gedaan dus ik ben opzoek naar wat advies. Bij voorkeur wordt het iets dat ik kan brouwen met mijn huidige voorraad.

Mouten:
-Swaen Pilsmout  (5KG) 3-4,5 EBC
-Swaen Classic (Tarwemout) (5KG) 3-5 EBC
-GoldSwaen Classic Cara (1KG) 110-130 EBC
-Brewferm Chocolate (+/- 600 gr) 800-1000 EBC
-BlackSwaen Black (1KG) 1000 - 1250 EBC

Hop:
Hallertau Mittelfruh (4%) ruim 100 gram

Gist:
-Lallemand Windsor
-lallemand Munich Classic
-Magrove Jack's M41

Overwegingen:
Het lijkt me leuk om iets met een kruid / zoethout te proberen (nog geen ervaring mee).

Wat zijn dingen om rekening mee te houden? Welke gist past het best (of allemaal niet)? Ik ben benieuwd naar jullie meningen en zal daarna een recept opzet maken!

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Eriks

Ik heb vorig jaar echt een fantastisch kerst bier gebrouwen, misschien is dat iets

Als uitgangspunt heb ik dit recept genomen;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37687.msg570263.html#msg570263

Daarna ben ik het, laten we maar reëel zijn, totaal veranderd
De mouten en hop aangepast naar hetgeen wat ik nog had liggen, wat uiteraard het dichtstbij in de buurt ligt
En de hout heb ik weg gelaten en daarvoor in de plaats kaneel gedaan (koud hop manier, 3 dagen vlak voor het bottelen) zelfde hoeveelheid kaneel als hout in dit recept. Geen poeder kaneel hè, maar die van de brouwwinkel
Maisch stappen gelijk gelaten

Het is uiteraard totaal iets anders geworden dan door prijs winnende recept. Maar het was een goed uitgangspunt om een fantastisch kerst biertje mee te maken! En volgens mij heb je al aardig wat overeenkomende ingrediënten, maar zul je ook wat bij moeten kopen
(Overigens staat dit recept bij mij nu te gisten, maar dan wel het origineel zoals hij prijswinnend is geweest)

cemedia

Citaat van: El Pastor Belga (MaJa) op 03-10-2022  23:13 uHoeveel liter?

Nog niet concreet. Meestal tussen de 12,5 en 17,5 in het vat.

cemedia

Citaat van: Eriks op 04-10-2022  04:40 uIk heb vorig jaar echt een fantastisch kerst bier gemaakt, misschien is dat iets

Als uitgangspunt heb ik dit recept genomen;
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,37687.msg570263.html#msg570263

Daarna ben ik het, laten we maar reëel zijn, totaal veranderd
De mouten en hop aangepast naar hetgeen wat ik nog had liggen, wat uiteraard het dichtstbij in de buurt ligt
En de hout heb ik weg gelaten en daarvoor in de plaats kaneel gedaan (koud hop manier, 3 dagen vlak voor het bottelen) zelfde hoeveelheid kaneel als hout in dit recept. Geen poeder kaneel hè, maar die van de brouwwinkel
Maisch stappen gelijk gelaten

Het is uiteraard totaal iets anders geworden dan door prijs winnende recept. Maar het was een goed uitgangspunt om een fantastisch kerst biertje mee te maken! En volgens mij heb je al aardig wat overeenkomende ingrediënten, maar zul je ook wat bij moeten kopen
(Overigens staat dit recept bij mij nu te gisten, maar dan wel het origineel zoals hij prijswinnend is geweest)

Bedankt!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.