Trub na koelen

Gestart door Jan.vidal, 02-10-2022 18:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan.vidal

Ik heb vandaag een goede brouwdag achter de rug maar wat me nu is opgevallen na het koelen en overhevelen naar het vergistingsvat zag ik wel een redelijke trub laag. Kan dit kwaad? Want mijn vorige flesjes hadden redelijk veel bezinksel.. :)

20221002_183302.jpg

Spyro

Beetje trub kan geen kwaad in je wort bij de vergisting, die zakt toch mee uit met de gist einde vergisting/lageren. Veel trub in je flesjes zal wel een andere oorzaak hebben, hevel te diep gestoken bij het hevelen naar het bottelvat/flesje oid, eens analyseren wat er fout kan gegaan zijn en wat er beter kan zal al een deel verhelpen.... 

Jan.vidal

Citaat van: Spyro op 02-10-2022  18:53 uBeetje trub kan geen kwaad in je wort bij de vergisting, die zakt toch mee uit met de gist einde vergisting/lageren. Veel trub in je flesjes zal wel een andere oorzaak hebben, hevel te diep gestoken bij het hevelen naar het bottelvat/flesje oid, eens analyseren wat er fout kan gegaan zijn en wat er beter kan zal al een deel verhelpen....
Ik denk dat ik mijn hevel iets te ver heb gestoken kan ik voor nog een helderder bier aan een uiteinde mss een hopzakje er rond met een rekker :)

Screenshot_20220923-180544_Photos.jpg

Jan de Graaff

Ik heb toevallig eerder deze week ergens anders geantwoord over trub (eiwitten) in je wort:

Citaat van: JanDeGraaff op 29-09-2022  09:45 uDe eiwitten waar je het over hebt, zijn, zoals je in meerdere posts hier op het forum kunt terugvinden, niet zo erg als vaak gedacht wordt. Veel van de eiwitten zijn nodig voor een gezonde reproductie van gist en een goede vergisting. Daarnaast heeft het vrijwel geen effect op de smaak en is ook de invloed op de helderheid van je bier niet groot. Daar is veel onderzoek over te vinden. Bijvoorbeeld dit onderzoek, gepubliceerd in de Journal of the American Society of Brewing Chemists (hele korte samenvatting hier)

Je kunt een deel van de eiwitten in je kookketel achterhouden door een goede draaikolk (whirlpool) te maken voordat je naar je gistvat gaat overhevelen. Dat doe je door, nadat je je koelspiraal verwijderd hebt, stevig te roeren tot je een sterke draaikolk in je wort hebt en het wort langzaam tot stilstand te laten komen. Veel troep en trub slaat dan in het midden van je ketel neer in een mooie conus. Door dan rustig over te hevelen via de kraan onderin komt er weinig trub mee en wat er mee komt is juist goed voor je gist en vergisting!

Ik denk dat @Spyro een goed punt heeft met betrekking tot veel trub in je flesjes. Probeer anders volgende keer eerst  te bottelen met je hevel een stuk hoger. Je kunt dan, naarmate je vordert met vullen, je hevel dieper gaan steken. Zo kun je, zoals @Spyro voorstelt, kijken waar het fout gaat.

Jacques

Citaat van: Jan.vidal op 02-10-2022  18:37 uIk heb vandaag een goede brouwdag achter de rug maar wat me nu is opgevallen na het koelen en overhevelen naar het vergistingsvat zag ik wel een redelijk trub laag kan dit kwaad want mijn vorige flesjes hadden redelijk veel bezinksel.. :)

Depot in de fles beperk je door het gebruik van brouwzouten. Calciumzouten zorgen namelijk voor het eerder flocculeren van gistcellen.

En verder worden eiwitten voor een deel verbruikt door de gist en voor een deel liggen ze na de vergisting onder in je gistvat. Als je je bier een paar dagen laat staan nadat de vergisting voorbij is wordt een koek gevormd onderin je gistvat. Beroer die koek niet als je gaat bottelen zoals hiervoor ook al geschreven is.

Broewerke

Na koelen laat ik een of 2 uurtjes bezinken. Op oppervlakte al iets gist maar dat is meer voor het idee dan dat het boosaardige gisten tegen gaat. Hevel over naar gistvat en zo komt er al weinig trub mee. Niks filteren  In gistvat na vergisten weinig bezinksel.  Na vergisten laat ik de hevel tot op de bodem en heb rvspijp met siliconenslang. In het begin zuigt ie iets trub mee dat gooi ik weg en daarna heb ik helder bier en amper bezinksel in de flesjes. Dus bij mij doet tijd en hevelwerking dienst.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.