Verkleuring of aanslag tapkraan

Gestart door MrCrown, 02-10-2022 08:53 u

Vorige topic - Volgende topic

MrCrown

Voor mijn grainfather heb ik onderstaande tapkraan gekocht.
BPE tapkraan

Na de laatste keer brouwen lijkt er een verkleuring in de kraan te zijn ontstaan.

Heeft iemand een idee, wat het is?
Kan ik zonder zorgen de batch opdrinken die ik gebrouwen heb?

Alvast bedankt.

image.jpg

Jacques

Citaat van: MrCrown op 02-10-2022  08:53 uVoor mijn grainfather heb ik onderstaande tapkraan gekocht.
BPE tapkraan

Na de laatste keer brouwen lijkt er een verkleuring in de kraan te zijn ontstaan.

Heeft iemand een idee, wat het is?
Kan ik zonder zorgen de batch opdrinken die ik gebrouwen heb?

Alvast bedankt.

image.jpg

Heb je het over een tapkraan onder een brouwketel?
Onder mijn G40 heb ik ook een dergelijke tapkraan, maar die gebruik ik alleen voor het reinigen van de brouwketel.

Het lijkt er op dat er geen verchroming aan de binnenkant van de kraan is. Dat zou betekenen dat je tegen messing aankijkt. Kortstondig contact met messing is geen gezondheidrisico.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 02-10-2022  22:30 uHeb je het over een tapkraan onder een brouwketel?
Onder mijn G40 heb ik ook een dergelijke tapkraan, maar die gebruik ik alleen voor het reinigen van de brouwketel.

Het lijkt er op dat er geen verchroming aan de binnenkant van de kraan is. Dat zou betekenen dat je tegen messing aankijkt. Kortstondig contact met messing is geen gezondheidrisico.

Dag Jacques,

De kraan heb ik er ook opzitten tijdens het brouwen. Is dat kortstondig genoeg, of niet? Zelf adverteert grainfather dat je de stop onderin kan vervangen met een kraan. Blijkbaar niet?

Voor de toekomst heb ik een RVS kraan besteld.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 02-10-2022  23:20 uDe kraan heb ik er ook opzitten tijdens het brouwen. Is dat kortstondig genoeg, of niet? Zelf adverteert grainfather dat je de stop onderin kan vervangen met een kraan. Blijkbaar niet?

Voor de toekomst heb ik een RVS kraan besteld.

Ook bij mij zit de kraan er tijdens het brouwen. Maar het wort stroomt er niet doorheen en het gaat om een klein oppervlak. De contacttijd is hooguit 3 tot 4 uur, dat is relatief kort.

In het verleden was al het brouwapparatuur van koper en we gebruiken nog steeds koperen waterleidingen... Veel koppelstukken zijn van messsing.

Verder worden koperionen opgenomen door gistcellen. In je uiteindelijke bier zit nagenoeg geen koper. Zoals ik al schreef is het geen gezondheidsrisico. Maar als je liever een rvs kraan hebt is dat natuurlijk prima.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 02-10-2022  23:34 uOok bij mij zit de kraan er tijdens het brouwen. Maar het wort stroomt er niet doorheen en het gaat om een klein oppervlak. De contacttijd is hooguit 3 tot 4 uur, dat is relatief kort.

In het verleden was al het brouwapparatuur van koper en we gebruiken nog steeds koperen waterleidingen... Veel koppelstukken zijn van messsing.

Verder worden koperionen opgenomen door gistcellen. In je uiteindelijke bier zit nagenoeg geen koper. Zoals ik al schreef is het geen gezondheidsrisico. Maar als je liever een rvs kraan hebt is dat natuurlijk prima.

Dag Jacques,

Dank je wel voor het antwoord.
Doordat de grainfather een koperen tegenstroomkoeler heeft, controleer ik altijd mijn bier met strips waarmee je leidingwater of vijver kunt controleren op metalen. Koper, ijzer en lood zitten niet in meetbare hoeveelheden erin.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.