Gist dumpen met stilgevallen waterslot

Gestart door MrCrown, 01-10-2022 21:34 u

Vorige topic - Volgende topic

MrCrown

Gedurende vergisting heb ik regelmatig gist gedumpt.
Heb een connical fermenter van Grainfather.

Zij raden aan elke 2-3 dagen een gistdump te doen. Nu is het waterslot stilgevallen en gisting lijkt voorbij.

Handig om gist te blijven verwijderen? Of is er te grote kans op oxidatie? Hoe zou je suckback voorkomen?

Alvast bedankt!

Snelbier

Oude gist aflaten (gistdump??) heeft alleen zin als er werkelijk oude/dode gist is neergeslagen.
Door teveel dumpen kan je zelfs actief gist kwijtraken waardoor onvoldoende vergisting.
De brouwer (jij dus) moet bepalen wat zinvol is.  Beetje ervaring vereist  :police:

Einde vergisting zal veel gist neerslaan, zo werken die beestjes. Werk klaar, slapen.
Eigenlijk het ultieme moment om nog gist af te laten.
Daarna is er weinig meer te dumpen, en zeker geen oude gist..

Oxidatie door gistdump? Zeer onwaarschijnlijk. Genoeg forum-discussies daarover, laat mij er buiten.

Suckback (in NL terugzuigen van waterslot) is niet altijd te voorkomen, maar ook géén probleem als je waterslot normaal functioneert, dwz géén enge beesten er in  :beersmiley:
Ik weet niet wat exact in het waterslot zit na een week vergisting, maar fruitvliegjes gaan bij mij al dood als ze in de buurt komen  :groots: En in het jongbier zit genoeg alcohol om zichzelf te ontsmetten.

Dus nog 1x gist dumpen, en daarna wachten tot bottelen.  Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Ik doe juiste het tegengestelde: alle gist in oplossing houden met een roervlo op de bodem zodat je tijdens de hoofdgisting geen actieve gist kwijt raakt.   

Aeronsje

Vraag me af als je geen gist dumpt of het andere kraantje dan vol komt te zitten met prut. Voor staaltjes te nemen

Snelbier

Citaat van: Aeronsje op 02-10-2022  10:05 uVraag me af als je geen gist dumpt of het andere kraantje dan vol komt te zitten met prut. Voor staaltjes te nemen
Op een 20L bier heb ik in gist-emmers (lekker simpel) 0,5 tot 1 liter 'drek'.
grootste deel daarvan vormt een vaste plak op de bodem.
Zal denk ik in de meeste cct's géén probleem zijn voor hogere tapkraantjes.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 02-10-2022  09:18 uOude gist aflaten (gistdump??) heeft alleen zin als er werkelijk oude/dode gist is neergeslagen.
Door teveel dumpen kan je zelfs actief gist kwijtraken waardoor onvoldoende vergisting.

Als er geen gist neerslaat heeft gist aflaten geen zin...  ;D
Wanneer er geen gistslurry uit de kraan komt zet je de kraan meteen dicht. Je wilt namelijk gist kwijtraken en geen bier...

Door mij wordt zeer regelmatig gist afgelaten tijdens de vergisting in verschillende fases van de vergsting, dus ook tijdens de hoofdgisting. Dat leidt niet tot onvoldoende vergisting. Voorwaarde is wel dat je voldoende gist geënt hebt aan het begin van de vergisting.

Citaat van: hansHalberstadt op 02-10-2022  09:28 uIk doe juiste het tegengestelde: alle gist in oplossing houden met een roervlo op de bodem zodat je tijdens de hoofdgisting geen actieve gist kwijt raakt.   
De actieve gistcellen zweven door het wort, die zakken niet naar beneden.
Wel zorgt roeren voor een snellere vergisting, maar als de vergisting is afgerond heeft roeren weinig meerwaarde.

Zie ook https://learningtohomebrew.com/should-i-stir-my-homebrew-during-fermentation/

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-10-2022  22:48 uDe actieve gistcellen zweven door het wort, die zakken niet naar beneden.
Wel zorgt roeren voor een snellere vergisting, maar als de vergisting is afgerond heeft roeren weinig meerwaarde.
Als de gisting is afgerond wil je zo snel mogelijk alle gist neerslaan. In mijn geval zet ik het roerwerk uit zodra de gisting tegen het einde aan zit. Dat actieve gistcellen in het wort blijven zweven heb ik vraagtekens mij. Het bijbehorende proefje kan uitsluitsel geven, maar heb ik nog geen resultaten van gezien.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-10-2022  22:55 uAls de gisting is afgerond wil je zo snel mogelijk alle gist neerslaan. In mijn geval zet ik het roerwerk uit zodra de gisting tegen het einde aan zit. Dat actieve gistcellen in het wort blijven zweven heb ik vraagtekens mij. Het bijbehorende proefje kan uitsluitsel geven, maar heb ik nog geen resultaten van gezien.

Misschien is het een idee om je wat meer te verdiepen in het flocculatie fenomeen?
Zie https://www.mdpi.com/2311-5637/4/2/28/htm

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-10-2022  23:10 uMisschien is het een idee om je wat meer te verdiepen in het flocculatie fenomeen?
Zie https://www.mdpi.com/2311-5637/4/2/28/htm
Sommige gisten gaan flocculeren tegen het einde van de gisting. Maar wat ik bedoel is dat gist ook neerslaat omdat er onvoldoende werveling is in kleine volumes, dus ook zonder flocculeren. Daarbij werken de kleine volumes waar amateurbrouwers mee werken ons een beetje tegen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 02-10-2022  23:23 uMaar wat ik bedoel is dat gist ook neerslaat omdat er onvoldoende werveling is in kleine volumes, dus ook zonder flocculeren.

Dat is een aanname, die geen steun vindt in door mij bestudeerde literatuur. En ook niet in overeenstemming is met mijn praktijk ervaringen met vergistingen met kleine tot extreem kleine hoeveelheden wort.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 02-10-2022  23:37 uDat is een aanname, die geen steun vindt in door mij bestudeerde literatuur. En ook niet in overeenstemming is met mijn praktijk ervaringen met vergistingen met kleine tot extreem kleine hoeveelheden wort.

Heb je wel eens in een reageerbuisje wort wat gist opgekweekt?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2022  19:17 uHeb je wel eens in een reageerbuisje wort wat gist opgekweekt?

Ja als onderdeel van het opkweken van gist veel gedaan.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-10-2022  22:11 uJa als onderdeel van het opkweken van gist veel gedaan.
Dan zul je weten dat daarbij na 1 dag opkweken al een hele laag gist op de bodem ligt van dat buisje. En dat is dan de verse gist die je daarna gaat doorkweken naar de volgende stap van de starter.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2022  22:46 uDan zul je weten dat daarbij na 1 dag opkweken al een hele laag gist op de bodem ligt van dat buisje. En dat is dan de verse gist die je daarna gaat doorkweken naar de volgende stap van de starter.

Die gist is geflocculeerde gist door het lage gehalte van vergistbare suiker.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-10-2022  23:18 uDie gist is geflocculeerde gist door het lage gehalte van vergistbare suiker.
Als je het buisje schudt dan blijkt dat het nog behoorlijk aan het gisten is.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 03-10-2022  23:32 uAls je het buisje schudt dan blijkt dat het nog behoorlijk aan het gisten is.
Dan zie je schuimvorming...

tdp

Is het wedstrijdje ver plassen weer begonnen?

hansHalberstadt

Ik denk dat we er niet onderuit komen om dan maar weer een proefje te doen. Wat ik zie in de praktijk is blijkbaar niet overtuigend genoeg.

alstro

Citaat van: tdp op 04-10-2022  14:56 uIs het wedstrijdje ver plassen weer begonnen?
Blijft vermakelijk Waldorf en Stadler.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-10-2022  23:42 uDan zie je schuimvorming...
Klopt, als je een beetje schud dan gaat het schuim bijna het buisje uit, terwijl toch de vloeistof helder is en er een klont gist op de bodem van het buisje ligt. Zoals je weet heb ik veel gist op reincultuur dus als ik die opkweek dan doe ik dat altijd via een buisje wort van enkele ml als eerste stap, vandaar dat ik dat weet.

MrCrown

Citaat van: Snelbier op 02-10-2022  09:18 uOude gist aflaten (gistdump??) heeft alleen zin als er werkelijk oude/dode gist is neergeslagen.
De brouwer (jij dus) moet bepalen wat zinvol is.  Beetje ervaring vereist  :police:

Einde vergisting zal veel gist neerslaan, zo werken die beestjes. Werk klaar, slapen.
Eigenlijk het ultieme moment om nog gist af te laten.
Daarna is er weinig meer te dumpen, en zeker geen oude gist..

Oxidatie door gistdump? Zeer onwaarschijnlijk. Genoeg forum-discussies daarover, laat mij er buiten.

Suckback (in NL terugzuigen van waterslot) is niet altijd te voorkomen, maar ook géén probleem als je waterslot normaal functioneert, dwz géén enge beesten er in  :beersmiley:
Ik weet niet wat exact in het waterslot zit na een week vergisting, maar fruitvliegjes gaan bij mij al dood als ze in de buurt komen  :groots: En in het jongbier zit genoeg alcohol om zichzelf te ontsmetten.

Dus nog 1x gist dumpen, en daarna wachten tot bottelen.  Proost, Snelbier

Om weer ontopic te komen.
Mijn idee nu is: waterslot verwijderen en gist dumpen dit voorkomt terugstromen van vloeistof uit waterslot

Mijn vragen hierbij:
Werk ik door deze werkwijze oxidatie in de hand?
Hoeveel ml gistdump raden jullie aan per liter wort?

hansHalberstadt

Citaat van: MrCrown op 06-10-2022  22:40 uwaterslot verwijderen en gist dumpen dit voorkomt terugstromen van vloeistof uit waterslot
ik zie geen verband tussen gist verwijderen en terugstromen van het waterslot. Het waterslot gaat terugstromen als de gisting is gestopt en je de temperatuur verlaagt of als de gisting is gestopt en er een hogedrukgebied passeert. 

Jacques

Citaat van: MrCrown op 06-10-2022  22:40 uMijn idee nu is: waterslot verwijderen en gist dumpen dit voorkomt terugstromen van vloeistof uit waterslot

Waarom zijn zo veel hobbybrouwers bang voor het water uit een waterslot?
Als je het waterslot vult met demiwater en een groot stuk aluminiumfolie over het waterslot vouwt is er geen risico dat er wat groeit in het water van je waterslot. Eventueel kun je een heel klein beetje Star San bij het water van je waterslot voegen. Wodka kan ook, maar dat is drankmisbruik...

Het water in het waterslot zorgt voor weerstand voor het vrijelijk toetreden van lucht in je gistvat. Beter is het om het waterslot op je CCT te laten. Het verwijderen van je waterslot zorgt voor meer oxidatie.

MrCrown

Wie weet wil iemand ook nog aangeven hoeveel ml gist per keer dumpen?

CeesM

Citaat van: MrCrown op 07-10-2022  07:13 uWie weet wil iemand ook nog aangeven hoeveel ml gist per keer dumpen?
Ik dump de gist als het wat aangedikt is en langzaam uit de kraan komt. Wanneer het dunner is sluit ik de kraan weer.
De hoeveelheid is verschillend en heb ik nooit nagemeten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.