Cornykeg vullen zonder druk

Gestart door Batteraaf, 01-10-2022 18:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Batteraaf

Hallo Iedereen,

Ik ben nieuw op het gebied van corny kegs. oftewel Cornelius vaten. Wil gaan beginnen met het tappen van mijn bier ipv flessen bottelen. 

Ik heb momenteel een lege 19l keg en een koelkast waar deze in past. Verder heb ik nog geen slangen, koppelingen en CO2 fles.  Dit duurt helaas nog even voordat alles bezorgd word.

Nu is mijn vraag of ik het vat al kan vullen met mijn vergiste bier zonder het op druk te zetten met CO2?

Het bier zit nu nog in het vergistingsvat en is klaar met vergisten.

Groetjes
Ludo

Erny

ja hoor dat kan prima. Alleen zul boven in je keg zuurstof hebben zitten. Dit kan tot enige oxidatie van je bier leiden wat je terug zult proeven in de smaak van jouw bier.
Was op zich mooier geweest als je bier nog niet helemaal was uit gegist. In de keg was dan co-2 ontstaan door de vergisting en had je met het ventiel van de keg je zuurstof door de overdruk er enigszins uitkunnen halen.

Kun je vertellen waarom je nu al je bier in je keg wil hebben?

oneman

Citaat van: Erny op 01-10-2022  18:42 uAlleen zul boven in je keg zuurstof hebben zitten. Dit kan tot enige oxidatie van je bier leiden wat je terug zult proeven in de smaak van jouw bier.
Was op zich mooier geweest als je bier nog niet helemaal was uit gegist. In de keg was dan co-2 ontstaan door de vergisting en had je met het ventiel van de keg je zuurstof door de overdruk er enigszins uitkunnen halen.
Je kunt het bier gewoon in het vat doen met een schepje suiker. Dan gaat het weer een beetje gisten en drukt de CO2 de zuurstof uit het vat indien je het drukventiel iets open laat, lijkt me.

oneman

Batteraaf

Citaat van: Erny op 01-10-2022  18:42 uKun je vertellen waarom je nu al je bier in je keg wil hebben?

Ik dacht vanwege de houdbaarheid omdat het bier dan alvast koel staat. Krijg waarschijnlijk pas begin november de slangen en koppelingen.

Maar misschien is dit ook helemaal niet nodig.

Batteraaf

Citaat van: oneman op 01-10-2022  18:51 uJe kunt het bier gewoon in het vat doen met een schepje suiker. Dan gaat het weer een beetje gisten en drukt de CO2 de zuurstof uit het vat indien je het drukventiel iets open laat, lijkt me.

oneman

Hier had ik nog niet over nagedacht. Dat lijkt me inderdaad een goede optie.

Arthur B

Hou wel in je achterhoofd dat de oxidatie ook plaats kan vinden tijdens het omvullen. Dus zo rustig mogelijk van onderaf vullen...

Murmillo

Ik ben ook pas begonnen met keggen, ik volg deze post. Het is voor mij een drama een 6 kg cilinder te krijgen in omgeving Zwolle.

Batteraaf

Citaat van: Arthur B op 02-10-2022  10:17 uHou wel in je achterhoofd dat de oxidatie ook plaats kan vinden tijdens het omvullen. Dus zo rustig mogelijk van onderaf vullen...

Ja dat klopt, dat ga ik zeker doen.

Batteraaf

Citaat van: Murmillo op 02-10-2022  13:39 uIk ben ook pas begonnen met keggen, ik volg deze post. Het is voor mij een drama een 6 kg cilinder te krijgen in omgeving Zwolle.

Ik begin nu met een sodastream flesje. En in de toekomst stap ik over op grotere flessen. Woon zelf in Zuid-Limburg en ben ook nog bezig met zoeken naar bedrijven die flessen doen vullen. Een 2 kg fles zou ook al prima zijn voor mij.

JayDee

Bij de Sligro hebben ze ook CO2, tien en zes kilo cilinders volgens mij. Statiegeld, geen koop.

Murmillo

Citaat van: JayDee op 02-10-2022  18:44 uBij de Sligro hebben ze ook CO2, tien en zes kilo cilinders volgens mij. Statiegeld, geen koop.
Weet jij de prijzen hiervan? De borg/huur is waarschijnlijk 120 maar de vulling?

Murmillo

Citaat van: Batteraaf op 02-10-2022  15:43 uIk begin nu met een sodastream flesje. En in de toekomst stap ik over op grotere flessen. Woon zelf in Zuid-Limburg en ben ook nog bezig met zoeken naar bedrijven die flessen doen vullen. Een 2 kg fles zou ook al prima zijn voor mij.
In Sittard de co2centrale

Nl koolzuurcentrale sittard...
Doctor A.F. Philipsstraat 6, 6136 XZ Sittard

Batteraaf

Citaat van: Murmillo op 03-10-2022  22:04 uIn Sittard de co2centrale

Nl koolzuurcentrale sittard...
Doctor A.F. Philipsstraat 6, 6136 XZ Sittard

Super! Heb nu een sodastream fles van de Blokker gehaald. Die hebben nu eigen merk flessen, zijn paar euro goedkoper dan de originele.

Erna zal ik voor een grotere fles gaan. In verhouding toch een stuk goedkoper.

A58C9F90-8F3E-4733-A8DF-D7C494ADE806.jpeg

JayDee

Citaat van: Murmillo op 03-10-2022  22:02 uWeet jij de prijzen hiervan? De borg/huur is waarschijnlijk 120 maar de vulling?
Volgens mij heb ik rond de 45 euro betaald voor de vulling van een 10 kg fles. Borg weet ik niet meer zeker, 120 zou kunnen kloppen.
Overigens gebruik ik de 10 kg fles om sodastream cilinders te vullen, die zijn wat gemakkelijker in gebruik.

Murmillo

Citaat van: JayDee op 04-10-2022  08:53 uVolgens mij heb ik rond de 45 euro betaald voor de vulling van een 10 kg fles. Borg weet ik niet meer zeker, 120 zou kunnen kloppen.
Overigens gebruik ik de 10 kg fles om sodastream cilinders te vullen, die zijn wat gemakkelijker in gebruik.
Ah dat is een forse prijs maar in ieder geval te krijgen. Van waar kom je? Ik wil graag wat vragen stellen omtrent keggen.

JayDee

Citaat van: Murmillo op 04-10-2022  23:46 uAh dat is een forse prijs maar in ieder geval te krijgen. Van waar kom je? Ik wil graag wat vragen stellen omtrent keggen.
Ik woon in Noord Holland, als je vragen hebt kan je ze het beste op het forum kwijt, dan krijg je vast veel hulp...
De prijs vind ik wel meevallen, die 120 euro is statiegeld en je kan de lege cilinder zo weer omruilen voor een volle, is lekker makkelijk :-)

Murmillo

Citaat van: JayDee op 05-10-2022  09:07 uIk woon in Noord Holland, als je vragen hebt kan je ze het beste op het forum kwijt, dan krijg je vast veel hulp...
De prijs vind ik wel meevallen, die 120 euro is statiegeld en je kan de lege cilinder zo weer omruilen voor een volle, is lekker makkelijk :-)
Die 120 is niet fors. 45 voor vullen wel. Ok ik zal m'n vragen hier stellen.

Dantel

Citaat van: Batteraaf op 01-10-2022  18:11 uHallo Iedereen,

Ik ben nieuw op het gebied van corny kegs. oftewel Cornelius vaten. Wil gaan beginnen met het tappen van mijn bier ipv flessen bottelen. 

Ik heb momenteel een lege 19l keg en een koelkast waar deze in past. Verder heb ik nog geen slangen, koppelingen en CO2 fles.  Dit duurt helaas nog even voordat alles bezorgd word.

Nu is mijn vraag of ik het vat al kan vullen met mijn vergiste bier zonder het op druk te zetten met CO2?

Het bier zit nu nog in het vergistingsvat en is klaar met vergisten.

Groetjes
Ludo

Wat je kunt doen (zo doe ik het, en dat werkt best goed ) je keg eerst helemaal vullen met water en deksel erop, dan de CO2 er op aansluiten, dan andere aansluiting doe je ook een koppeling. Vervolgens zet je druk op je vat met CO2, je drukt zo met de CO2 al het water uit het vat .Je keg is nu zuurstofarm gevuld met CO2. Vervolgens kun je je keg afvullen met bier.

Batteraaf

Heb de picnic tapkraan binnen gekregen en aangesloten. Nu even uitproberen met de temperatuur van de koelkast en CO2 druk om goede schuim te krijgen. Kreeg in het begin te veel schuim.

In de toekomst toch kijken voor een fatsoenlijke verstelbare tapkraan.

HS65

Citaat van: Batteraaf op 09-10-2022  19:46 uHeb de picnic tapkraan binnen gekregen en aangesloten. Nu even uitproberen met de temperatuur van de koelkast en CO2 druk om goede schuim te krijgen. Kreeg in het begin te veel schuim.

In de toekomst toch kijken voor een fatsoenlijke verstelbare tapkraan.

Dat regel je toch door de juiste druk in de keg? 1.2 - 1.4 psi bij drink temperatuur? Druk is ook afhankelijk van slanglengte van CO2 vat naar keg. Heb gelezen dat 3 meter goed is. Dat is weer een hele verklaring voor die ik niet zo 123 kan navertellen.

Batteraaf

Citaat van: HS65 op 10-10-2022  18:53 uDat regel je toch door de juiste druk in de keg? 1.2 - 1.4 psi bij drink temperatuur? Druk is ook afhankelijk van slanglengte van CO2 vat naar keg. Heb gelezen dat 3 meter goed is. Dat is weer een hele verklaring voor die ik niet zo 123 kan navertellen.

Ja klopt. Ik las verschillende methodes om je bier te voorzien van CO2. Heb gekozen om voor 5 dagen de druk op 15-20 psi te zetten. Erna de druk laag gedraaid totdat het tappen goed verliep zonder te veel schuim te krijgen. De lengte van de slang is 1 m.

Koolzuur/schuim verhouding is nu perfect.

BertusBeensteen

Druk op het vat zorgt ervoor dat er een balans is tussen de CO2 welke uit oplossing gast en wat er in oplossing gaat. Dus op een gegeven moment zal er bij 12 psi geen CO2 meer worden opgenomen in je bier, echter wanneer je de druk verlaagd zal er wel weer CO2 uit je bier gaan. (Geheel is ook nog afhankelijk van de temperatuur trouwens)

Dus wanneer je nu een goede verhouding koolzuur/schuim kan tappen, betekent dat niet dat die verhouding zo blijft naarmate het vat leger raakt.
Je zult dan weer 12 psi nodig hebben bijvoorbeeld.
Je kunt telkens na het tappen er weer 12 psi op zetten, of een langere slang monteren zodat je ook met 12 psi goed kan tappen.

Hier heb ik slangen van ongeveer 3m lang, en compensator kranen. Heb meestal ergens tussen 10 en 20 psi op een vat staan, afhankelijk van de gewenste hoeveelheid koolzuur.

Je gaat er allemaal nog wel achter komen met wat spelen/ervaring. Langere slangen lossen een groot deel van het "probleem" op. (Reden is meer weerstand zodat de stroomsnelheid niet te hoog word bij de een hogere druk)

Murmillo

Citaat van: BertusBeensteen op 12-10-2022  11:01 uDruk op het vat zorgt ervoor dat er een balans is tussen de CO2 welke uit oplossing gast en wat er in oplossing gaat. Dus op een gegeven moment zal er bij 12 psi geen CO2 meer worden opgenomen in je bier, echter wanneer je de druk verlaagd zal er wel weer CO2 uit je bier gaan. (Geheel is ook nog afhankelijk van de temperatuur trouwens)

Dus wanneer je nu een goede verhouding koolzuur/schuim kan tappen, betekent dat niet dat die verhouding zo blijft naarmate het vat leger raakt.
Je kunt telkens na het tappen er weer 12 psi op zetten, of een langere slang monteren zodat je ook met 12 psi goed kan tappen.

Hier heb ik slangen van ongeveer 3m lang, en compensator kranen. Heb meestal ergens tussen 10 en 20 psi op een vat staan, afhankelijk van de gewenste hoeveelheid koolzuur.

Je gaat er allemaal nog wel achter komen met wat spelen/ervaring. Langere slangen lossen een groot deel van het "probleem" op. (Reden is meer weerstand zodat de stroomsnelheid niet te hoog word bij de een hogere druk)

Helder verhaal, thnx ga ik mee aan de slag.

Batteraaf

Citaat van: BertusBeensteen op 12-10-2022  11:01 uDruk op het vat zorgt ervoor dat er een balans is tussen de CO2 welke uit oplossing gast en wat er in oplossing gaat. Dus op een gegeven moment zal er bij 12 psi geen CO2 meer worden opgenomen in je bier, echter wanneer je de druk verlaagd zal er wel weer CO2 uit je bier gaan. (Geheel is ook nog afhankelijk van de temperatuur trouwens)

Hier heb ik slangen van ongeveer 3 m lang, en compensator kranen. Heb meestal ergens tussen 10 en 20 psi op een vat staan, afhankelijk van de gewenste hoeveelheid koolzuur.

Top! Tijdens een verjaardag is het vat leeg gegaan. Ik merkte inderdaad naarmate het bier minder werd de druk ook afnam en ik de druk moest verhogen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.