Quadrupel met BE-256

Gestart door Goldin, 28-09-2022 14:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Hallo brouwers,

Ik ben van plan om donderdag een quadrupel te brouwen. Ik heb mij laten inspireren door recepten op het forum en overige sites.

Volgens mij is het in basis een prima recept, maar toch laat ik hem graag even toetsen.

Ik heb dit keer al wel de juiste alpha percentages aan mijn hop voorraad gekoppeld ;-)

Quadrupel
Belgian Dark Strong Ale

10.5% / 22.3 °P

Volmout
Hopcat / Brew Monk 30L
65% efficiëntie

Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 60 min

Maischwater: 24.67 L
Spoelwater: 7.33 L @ 78 °C
Totaal water: 32 L
Kookvolume: 25.38 L
SG voor koken: 1.066

Kenmerken
Begin SG: 1.093
Eind SG: 1.013
IBU (Tinseth): 33
BU/GU: 0.36
Kleur: 67.5 EBC

Maischen
Temperatuur — 67 °C — 75 min
Uitmaischen — 78 °C — 10 min

Mouten (7.95 kg)
4 kg (43.2%) — Dingemans Pilsen MD — Graan — 3.2 EBC
3.5 kg (37.8%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 6.5 EBC
450 g (4.9%) — Weyermann Caraaroma — Graan — 350 EBC
Overige (1.3 kg)
1.3 kg (14.1%) — Candi Syrup Candi Syrup, D-180 — Suiker — 220 EBC
Hop (65 g)
25 g (22 IBU) — Brewer's Gold 8.5% — Koken — 60 min

20 g (8 IBU) — Hallertauer Mittelfrueh 4.8% — Koken — 30 min

20 g (4 IBU) — Styrian Goldings 3.4% — Koken — 15 min

Gist
2 pkg — Fermentis BE-256 Safebrew Abbey Ale 82%
80 miljard gistcellen
0.18 miljoen cellen / ml / °P

Vergisten
Hoofdvergisting — 21 °C — 14 dagen

GvB84

Weet je zeker dat je een efficiëntie van ca. 72% gaat halen?
Ik heb laatst een Quad gebrouwen met vergelijkbare stort. Ik kwam uit op 65%.

Hopfenfox

Same here. Bij zulke zware bieren is 65% reëler, of zelfs nog lager.

Goldin

@GvB84 @Hopfenfox Oja grote kans van niet inderdaad! Die fout had ik de vorige keer ook al gemaakt.

Ik heb het recept bijgeschaald naar 20 liter ipv 22. Met een rendement van 65%

GvB84

Ik denk dat je verder een prima recept hebt.
Een soort Bernardus Abt 12 met een andere gist.
Ga je je brouwwater nog aanzuren en brouwzouten toepassen?

Goldin

@GvB84 Bedankt, dan zou het een mooi toegankelijke quad worden.

Nee ik heb mij nog niet genoeg verdiept in brouwzouten, laat staat dat ik ze in huis heb. Dit staat nog op de planning.

Spyro

Citaat van: GvB84 op 28-09-2022  15:39 uEen soort Bernardus Abt 12 met een andere gist.
Ik heb een brouwmaat die een soort "ABT12" heeft gebrouwen met 3 gisten, ik heb die geproefd en dat was echt een mega lekker biertje, echt dicht tegen het genoemde biertje, dus die had een BE-256, een T-58 en een Lallemand Danstar Abbaye gemengde vergisting opgestart maar wel met de D-240 siroop, mooi biertje was dat...

Juindorper

Citaat van: GvB84 op 28-09-2022  15:39 uEen soort Bernardus Abt 12 met een andere gist.
Ik weet het niet 100% zeker maar ik heb sterk het idee dat de BE-256 de St.Bernardus gist is.

Goldin

Gisteren de quadrupel gebrouwen, alles zat om 0100 in het vat en vanmorgen was het waterslot al voorzichtig aan het pruttelen.

Bleek wel een mooie uitdaging om 8 kg mout in de Brew monk 30 te verwerken. Dit is volgens de handleiding ook de maximale stort. Het was echt een enorm dikke pap die ik nagenoeg constant heb doorgeroerd.

Uiteindelijk begonnen met 27 liter maisch water en 6 liter spoelwater.

Blij dat ik het rendement heb ingezet op 65%, hier ben ik vrij dicht in de buurt gekomen.

Totaal 21 liter in het vat met een start sg van 1.090.

Ik had ergens gezien dat iemand die mislukte filterheks van brewmonk bovenop de overflow pipe had gezet. Dit idee heb ik overgenomen. Dit werkte goed en scheelde weer een paar kg mout naast de moutkorf ;-)

20220929_202710.jpg

20220930_002332.jpg 

Zojuist de topic naam aangepast aangezien er nu nog een actueel draadje loopt met de zelfde titel.

Snelbier

Rendement netjes, voor deze stort.  Roeren zal je hebben gered  :groots:
Temperatuur hoofdgisting proberen <22'C te houden.
Als BE256 eenmaal losgaat schiet die zo meerdere graden omhoog.
Hoofdgisting beetje 'rekken' door temp te drukken.  Zou ook betere doorgisting geven.
Succes, Snelbier.

Goldin

Citaat van: Snelbier op 30-09-2022 &nbsp;13:07 uRendement netjes, voor deze stort.  Roeren zal je hebben gered  :groots:
Temperatuur hoofdgisting proberen <22'C te houden.
Als BE256 eenmaal losgaat schiet die zo meerdere graden omhoog.
Hoofdgisting beetje 'rekken' door temp te drukken.  Zou ook betere doorgisting geven.
Succes, Snelbier.

Dankjewel! Ik heb de gistkast ingesteld op 21 graden omdat ik in het bewezen recept van @Wijbrouwers heb gelezen dat ze daarmee erg goede resultaten hebben gehaald.

Wijbrouwers

Klopt. Wij hebben ons recept overigens verfijnd door het aanzuren van het maischwater en toepassen van brouwzouten.

We zijn zeer benieuwd naar jouw resultaat. Met name het wisselen van Vienna Gerstemout met caraaroma.

Goldin

Hij gaat als een speer, zojuist gemeten en heeft een SG van 1.018.

De geur was aangenaam, herkenbare quad geur. Geen velpon lucht die de eerste dagen toch wel sterk uit het waterslot kwam. (Eerste dag fruitig, daarna velpon) Qua smaak ook niet verkeerd voor een heel jong bier, alleen nog niet echt "krachtig". Gelukkig heeft hij nog even om te ontwikkelen.

Hopfenfox

Die BE-256 is een beest. Zaterdag voor het eerst gepitcht in een SG 1060 dubbel. Na 24 uur al op 1012 en na 48 uur stabiel op 1008. Niet normaal.

Goldin

Uiteindelijk stabiel op 1.018 blijven staan. Gisteren de boel gebotteld met 6,5 gram suiker per liter en 5 liter op bourbon snippers gezet. Deze zal ik over pak hem beet 3 weken gaan bottelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.