Gebruik van een derde ketel

Gestart door Pendelaar, 27-09-2022 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Citaat van: PDGRRR op 29-09-2022  13:27 uZo werk ik ook: Wort koelen met dompelkoeler in kookketel, gekoelde wort via kraan aftappen met slang in hopspider en wort klettert vervolgens lekker het gistvat in.

Ik heb juist dat filter aangebracht zodat mijn kraan niet verstopt met hoprestanten en dergelijke bij het overbrengen naar het gistvat. Ik ga nu maar als volgt te werk. Hop en dergelijke in een hopspider of hopsok en dan via de kraan het afgekoelde wort in het gistvat laten lopen waarin ik nogmaals een hopseider aanbreng voor eventuele restanten. Uiteraard ken ik de discussie van hop los in de pan of in een spider. Los in de pan veroorzaakt bij mij in vedergeval verstopping van de kraan.

PDGRRR

Citaat van: Pendelaar op 29-09-2022  19:00 uIk heb juist dat filter aangebracht zodat mijn kraan niet verstopt met hoprestanten en dergelijke bij het overbrengen naar het gistvat. [...] Los in de pan veroorzaakt bij mij in vedergeval verstopping van de kraan.

Ik moet wel toevoegen dat ik een halo-filter in mijn ketels heb zitten, zodoende krijg ik sowieso geen verstopte kraan door hopbloemen etc.

seed7

Citaat van: Pendelaar op 27-09-2022  21:25 uMet dat in gedachte is mijn vraag of het mogelijk is om een derde ketel toe te voegen waarin ik het wort terugkoel naar de gewenste temperatuur.
Dus ketel 1 voor het maischen, ketel 2 om te koken en ketel 3 om te koelen.

Ja. Dat derde vat heet de filterkuip (whirlpool). Je laat het wort met hoge snelheid uit de kookketel stromen zodat er in het volgende vat een kolk ontstaat die meegekomen hopdelen in het midden verzamelt. Vanuit de whirlpool wordt vervolgens met een platenkoeler gekoeld.

Het andere doel van de het vat is om de kookketel zsm vrij te maken voor de volgende batch. Die had je natuurlijk tijdens het koken al ingemaischt.

In het Engelse brouwen gebruiken ze ook een derde vat, de hopback. Een kuip wordt gevuld met hopbellen en daar wordt het wort vanuit de kookketel doorheen gepompt voor het naar de platenkoeler gaat. De hopbellen werken als filter. De hop geeft aroma af en kan vervolgens ook nog als bitterhop in de volgende batch ingezet worden.

De derde optie is het koelschip. In feite ook een kuip. Die is heel erg ondiep. Je pompt het wort er na het in, waar het afkoelt. Ondertussen bezinken de deeltjes die je kwijt wilt. Dat gaat langzaam maar omdat de kuip zo ondiep is ligt het spul redelijk vlot op de bodem. Na de slang waardoor het wort aangevoerd wordt zit vaak een grofstoffelijk filter dat de meeste hopbellen opvangt, een soort zeef. Na het koelschip volget een koelpassage over de "berieselungskuehler", maar een platenkoeler mag ook.

ingo (maar eigenlijk zijn al die derde ketels vierde ketels. De heetwatertank voor je maisch- en spoelwater hoort er ook bij)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.