Nieuwe korrelgisten Brewferm

Gestart door GvB84, 27-09-2022 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

GvB84

ter info,

Ik kwam 7 nieuwe korrelgisten tegen op de site van Brouwland:
https://Brouwland.com/nl/1078-gisten-en-bacterieen?q=Merk-Brewferm

- Czech Lager
- Belgian Monks
- New World
- Union Jack
- Continental Ale
- Misty Wit
- Super Saison

Ik  weet niet of het nieuwe gisten zijn of herverpakte gisten.
Volgens mij zijn Brewferm Blanche en Brewferm Top geen herverpakte gisten.

Hopfenfox

Interessant, eens kijken of er al vergelijkend onderzoek is gedaan. Net als bij de nieuwe Gozdawa gisten zal het om bekende stammen gaan. Prijs is aantrekkelijk en 6 gram is voor mij doorgaans genoeg. Anders een starter maken, ook geen probleem.

New World zal Nottingham zijn, Union Jack S-04?

tdp

Zal eens wat mee bestellen, brouw ook soms wat kleinere batches (7l) waar bij ik vaak zo'n 5,5 gram toevoeg. 6 gram is dan perfect qua hoevelheid!

Hopfenfox

Doe eens een gokje welke giststammen het betreft? Ik geloof niet dat het nieuwe zijn.

tdp

Geen idee, vind de omschrijving maar wat summier. Kan dus zo zijn inderdaad wat je zegt.

GvB84

Ik kan mij ook voorstellen dat het wel nieuwe gisten zijn.
Het zou zo kunnen zijn dat er een hoop gisten worden ontwikkeld. Tijdens de productontwikkeling vallen er een hoop af. uiteindelijk gaat er 1-tje in productie.
Het zou best zo kunnen zijn dat de nr 2 of 3 ook in productie gaan. Maar dan onder een andere naam.
Mangrove Jack's is ook geen gistproducent maar brengt toch unieke gisten op de markt.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 27-09-2022  13:41 uIk kan mij ook voorstellen dat het wel nieuwe gisten zijn.

Ik acht die kans erg klein. Zo veel nog niet eerder beschikbaar zijnde gisten komen niet in één keer erbij. Waarschijnlijker is het dat het gaat om beproefde gisten in een nieuw jasje. Ook andere producten, zoals mout, worden verkocht onder het label van Brewferm terwijl Brouwland geen eigen mouterij heeft...

GvB84

Weten iemand of de Brewferm Top en de Brewferm Blanche ook van een andere leverancier zijn?

Top -> S-33 ?
Blanche -> ?

GvB84

Citaat van: Hopfenfox op 27-09-2022  12:13 uDoe eens een gokje welke giststammen het betreft? Ik geloof niet dat het nieuwe zijn.

een schot voor de boeg:
- Czech Lager       ( ? )
- Belgian Monks     (Lallemand Abbaye of T-58)
- New World         (MJ M42/Nottingham)
- Union Jack        (S-04)
- Continental Ale  (S-33 of T58)
- Misty Wit           ( ? )
- Super Saison      (Belle Saison)

Snelbier

Citaat van: GvB84 op 28-09-2022  08:49 uWeten iemand of de Brewferm Top en de Brewferm Blanche ook van een andere leverancier zijn?
Top -> S-33 ?
Blanche -> ?
Tabelletje van Brouwland zelf van wat jaren geleden, toen ze met de nieuwe gisten begonnen..
Waren toen niet los verkrijgbaar. Mogelijk vandaar een lijstje met alternatieven..
Union Jack.  Alternatief: Fermentis-S04  of Lallemand Windsor.
New World Lager  Alt: Fermentis-US05 of Lallemand Bry-97.
SuperSaison.  Alt:  Fermentis BE134 of Lallemand-BelleSaison.
Czech Lager.  Alt: Fermentis-S23  / Brewferm Lager / Lallemand Diamond.
Continental Ale.  Alt:  Fermentis-S33 / Brewferm-Top / Lallemand Nottingham.
Belgian Monks Ale.  Alt:  Fermentis-BE256 of Lallemand Abbaye.
Misty Wit.  Alt: Fermentis-K-97 / Brewferm Blanche / Lallemand Munich.
=============
Brewferm-Top vaak in blikbrouwsels gebruikt en soms in eigen brouwsels als Skuumkoppe.
Wordt vaker vergeleken met Fermentis-S33, maar ik vind te Top 'scherper', meer kauwgomballen.
Volgens tabelletje zou Nottingham een alternatief zijn? Denk zelf van niet.

Goed bewaard geheim waar Brewferm zijn gisten haalt.
Proost, Snelbier

Toevoeging:  Belgian Monks Ale alternatieven:  Fermentis-BE256 of Lallemand Abbaye.
  Totaal verschillende gisten..  Worden we ook niet wijzer van.

Jan de Graaff

New World wordt beschreven als een ondergist. M42 en Nottingham zijn beiden bovengisten. US-05 (US = New World, dus zou logisch zijn) is ook bovengistend. BRY-97 ook.
Ik denk eerder dat het de MJ M54 Californian Lager betreft. Californië –> VS –> New World... En M54 is een ondergist.

Czech Lager zou MJ M84 (Bohemian Lager) kunnen zijn.

Nou is MJ voornamelijk ook een gistverherpakker, dus is dit alleen maar een tussenstap in de zoektocht.

Hopfenfox

Klinkt heel plausibel zover. Helaas staan er op de verpakking geen percentages, dat maakt vergelijken met andere korrelgisten wel lastiger. Ik heb net diverse gisten ingeslagen, dus proberen van deze zal nog wel even op zich laten wachten.

Hopfenfox

Ik heb het Brouwland gevraagd en ze geven aan dat mijn interpretatie 'bestaande gisten in een nieuwe verpakking' de juiste is. Welke stammen het dan zijn zeggen ze er niet bij. Ik kreeg wel de afbeelding in de bijlage meegestuurd, maar die zegt niet zoveel.

afbeelding.png

tdp

Iemand al ervaringen met deze gisten? Ik heb laatst de Belgian Monks, New World en Super Saison gekocht om eens te proberen!

Jacques

Citaat van: tdp op 31-05-2023  08:59 uIk heb laatst de Belgian Monks, New World en Super Saison gekocht om eens te proberen!

Heb je de gisten met flinke korting gekocht? Ik zag laatst dat verschillende Brewferm verkocht worden met 50% korting. Dat maakt het interessant om eens te experimenteren met deze gisten.

tdp

Citaat van: Jacques op 31-05-2023  21:21 uHeb je de gisten met flinke korting gekocht? Ik zag laatst dat verschillende Brewferm verkocht worden met 50% korting. Dat maakt het interessant om eens te experimenteren met deze gisten.

Klopt, wanneer ik bij Brouwland bestel, kijk ik altijd even in het promohoekje :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.