Oxidatie bij sommige flessen

Gestart door Koenders, 22-09-2022 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Dantel op 30-09-2022  08:31 umeer sulfaat  in het brouwwater (Calcium Sulfat)ook wel braugips(een volgens het Reinheitsgebot toegelaten aditief)

Sulfaat wordt omgezet in sulfiet door de gist. Je kunt ook rechtstreeks sulfiet toevoegen (maar dat is niet volgens het Reinheitsgebot...)

hansHalberstadt

Citaat van: Dantel op 30-09-2022  08:31 uIk heb ook ooit eens een batch van 200 liter IPA met koudhop door de afvoer kunnen kieperen omdat deze na 6-8 weken begon te oxideren.
Ik heb het zelfs hier nog gepost, omdat ik net zoals jij een beetje vertwijfelt was waaraan het zou kunnen liggen.
Hier niet echt een eenduidige oplossing kunnen vinden.

Wat dacht je van ongewenste zuurstof toevoer op het moment dat je de koudhop erbij doet? De snelheid waarmee het bier dan nog gist bepaalt of de zuurstof nog een beetje buiten gehouden kan worden omdat die op je koolzuurdeken gaat drijven, maar er ook snel doorheen diffundeert als de gisting te langzaam is om meer koolzuur aan te voeren dan de snelheid waarmee de zuurstof er doorheen kan diffunderen.

Dantel

Citaat van: hansHalberstadt op 30-09-2022  18:54 uWat dacht je van ongewenste zuurstof toevoer op het moment dat je de koudhop erbij doet? De snelheid waarmee het bier dan nog gist bepaalt of de zuurstof nog een beetje buiten gehouden kan worden omdat die op je koolzuurdeken gaat drijven, maar er ook snel doorheen diffundeert als de gisting te langzaam is om meer koolzuur aan te voeren dan de snelheid waarmee de zuurstof er doorheen kan diffunderen.

Klopt heb je ook een punt zuurstofloos  koudhoppen bestaat dan ook niet, zuurstof arm wel.Ik kan heb op mijn conische tank een spundventil waar ik ook nog uit een gasfles CO2 op kan aansluiten, plus nog een tweede opening van 1´´ waar ik mijn koudhop kan toevoegen. Kortom 10 seconden voor het toevoegen van de koudhop, zet ik de CO2 kraan open op 0.2 a 0.3 bar , zodat er continu een CO2 stroom loopt, en vervolgens kiep ik de koudhop er door een trechter bij. Deze methode is niet zuurstofloos maar wel zuurstofarm. Als de koudhop toegevoegd is langzaam die opening weer dichtmaken  en vervolgens de tank weer op druk laten komen en de CO2 kraan afsluiten. Werkt eigenlijk best goed.

HS65

Hop in hopzak met neodymium magneet (te koop bij o.a. Bol) onder de dekstel van je rvs vat hangen. Zodra je wil drooghoppen trek je de magneet die op de buitenkant deksel zit eraf. En plons...

Alleen je iSpindel werkt dan vanwege de sterke nagnetische kracht niet meer denk ik.

Jan de Graaff

Citaat van: HS65 op 03-10-2022  21:20 uAlleen je iSpindel werkt dan vanwege de sterke nagnetische kracht niet meer denk ik.
Je moet wel de sterkste magneet van de twee aan de buitenkant gebruiken. Ik heb een klein, met plastic omhuld magneetje dat ik aan de binnenkant in het hopzakje stop en een hele flinke magneet aan de buitenzijde. M'n iSpindel heeft daar geen last van.

Als ik de hopzak los maak, hou ik wel m'n Brewbucket helemaal scheef. Ik hoop dan dat mijn iSpindel naar boven drijft en de hopzak er niet bovenop valt, want dan heb je niks meer aan je iSpindel... Tot nu toe is dat goed gegaan.

Met een helder plastic vergistingsvat heb je daar iets minder last van, want dan zie je wat er binnenin gebeurd. Ik heb ook wel videos gezien van mensen die met de magneet aan de buitenzijde (in een plastic vat) de hopzak naar beneden schoven en toen ie in het wort zat los maakte. Dan weet je ook zeker dat de hopzak niet op je iSpindel valt.

Koenders

Citaat van: Dantel op 30-09-2022  08:31 uMisschien eens goed om je hele brouwproces tegen het licht te houden.
https://braumagazin.de/article/oxidation-und-bieralterung/.

Korte samenvatting .
-Voorkomen tijdens het brouwen . het klateren van het wort
-Flessen zo vol mogelijk afvullen
-als het bier gecarboniseerd is koud en donker wegzetten .
-meer sulfaat  in het brouwwater (Calcium Sulfat)ook wel braugips(een volgens het Reinheitsgebot toegelaten aditief)
-Bij hoge temperatuur in maischen > 60°C  als het recept dat natuurlijk toelaat .
-Gebruik van donkere moutsoorten .

Dank voor de tip, ik zal dit artikel eens gaan lezen. Nou moet ik zeggen dat als ik jouw korte samenvatting lees, dat ik die bij elk punt zo ongeveer wel kan afchecken. Alleen donkere mouten gebruik ik weinig.

Gisteren hebben we weer een batch op fles gezet; 22L met 50% pilsmout, 25% tarwemout en 25% gemoute haver.
Een flink aandeel van de hop zat in de whirlpool (Mosaic, 85 gram). Deze is vergist met fermentis K97. Deze had een eind SG van 1020, wat ik aan de hoge kant vind maar dat is een ander verhaal.

We hebben natuurlijk extra aandacht besteed aan het opsporen en voorkomen van zuurstofinslag. Zoals eerder gezegd, de slangen lekken niet en enig contact met gereedschap gebeurt rustig.
De beergun hebben we op de bodem van de fles gehouden, en afgevuld tot aan de rand.
In principe is elk flesje binnen een halve minuut afgedopt, gezien het feit we met zijn tweeën werken.
De eerste twee en laatste drie flessen heb ik apart gehouden, en de rest van de hele batch staat op volgorde van bottelen. Over twee weken ga ik beginnen met proeven, en ben van plan om en om te openen: de ene dag een eerste of laatste fles, de andere dag eentje willekeurig uit 'het midden' de batch te halen. Eens zien of het daarmee duidelijk wordt, en hopelijk een conclusie geeft over dit euvel. :beersmiley:

Dantel

Citaat van: Koenders op 06-10-2022  08:22 uDe beergun hebben we op de bodem van de fles gehouden, en afgevuld tot aan de rand.

Waarom gebruik je niet de CO2 aansluiting van de Beergun? Flesje CO2  kost je nu ook weer niet de kop.

Koenders

Citaat van: Dantel op 08-10-2022  13:36 uWaarom gebruik je niet de CO2 aansluiting van de Beergun? Flesje CO2  kost je nu ook weer niet de kop.

Goeie vraag...  ;D
Heb ik wel naar gekeken, maar nog geen actie in ondernomen. Wie weet helpt het wel enorm.
Iemand ervaring mee?

Dantel

Citaat van: Koenders op 08-10-2022  13:52 uGoeie vraag...  ;D
Heb ik wel naar gekeken, maar nog geen actie in ondernomen. Wie weet helpt het wel enorm.
Iemand ervaring mee?

Ik heb hem vroeger gebruikt voordat ik overging op een tegendrukvuller.
Het is niet zo dat je al je oxidatie problemen dan in 1x voorbij zijn aangezien CO2 een reactief gas is, (het mixt snel met andere gassen) maar het doet je zuurstofgehalte in je fles in ieder geval verminderen.
Als je het perfect wilt doen (wat voor ons thuisbrouwers bijna niet te doen is) zou je je fles vacuüm moet trekken, spoelen met CO2 weer vacuüm moeten trekken en dan vullen met CO2, en vervolgens met bier vullen.
Met een biergun kun je in ieder geval je zuurstofgehalte in je fles reduceren

Koenders

Het lijkt er inderdaad op dat het de laatste en eerste flessen zijn geweest die geoxideerd zijn. Gisteravond heb ik twee flesjes naast elkaar geopend (en daarna nog een :beersmiley: ), waarvan de 'eerste' duidelijk een smaakafwijking vertoonde, en iets donkerder van kleur was. De andere twee, midden uit de batch, waren zachter van smaak en goed van kleur.
Nog even zo doorgaan de komende weken, en dan kan ik wat beter uitsluitsel geven.

Dantel

Citaat van: Koenders op 20-10-2022  11:23 uHet lijkt er inderdaad op dat het de laatste en eerste flessen zijn geweest die geoxideerd zijn. Gisteravond heb ik twee flesjes naast elkaar geopend (en daarna nog een :beersmiley: ), waarvan de 'eerste' duidelijk een smaakafwijking vertoonde, en iets donkerder van kleur was. De andere twee, midden uit de batch, waren zachter van smaak en goed van kleur.
Nog even zo doorgaan de komende weken, en dan kan ik wat beter uitsluitsel geven.

Wel apart dat de eerste en de laatste flessen zijn. Ik had eerder verwacht de laatste flessen, aangezien je dan meer lucht in je vat krijgt.

Koenders

Citaat van: Dantel op 22-10-2022  13:46 uWel apart dat de eerste en de laatste flessen zijn. Ik had eerder verwacht de laatste flessen, aangezien je dan meer lucht in je vat krijgt.

Gek genoeg vooral de eersten zijn het die geoxideerd zijn. Gisteren weer eens een vergelijkingsproef gedaan, een van de laatste drie flesjes vertoonde niet echt kenmerken van oxidatie, behalve dat hij vrijwel geen koolzuur had. Maar ik weet niet of dat door invloed van zuurstof gebeurt. Verder gewoon een fris en fruitig biertje, met ook een goede kleur.
Maar goed, we gaan zo door, ik heb van alle potentiële oxideertjes nog twee stuks.  :proost:

Jacques

Citaat van: Koenders op 03-11-2022  08:27 uGek genoeg vooral de eersten zijn het die geoxideerd zijn.

Dat is wel apart. Ook ik had verwacht dat het vooral de laatste flessen zouden zijn.
Ik raad je aan om na te gaan waar het fout gaat. Misschien is het een idee om eerst een paar flessen met water te vullen.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-11-2022  15:59 uDat is wel apart. Ook ik had verwacht dat het vooral de laatste flessen zouden zijn.
Ik raad je aan om na te gaan waar het fout gaat.
Zitten er luchtbellen in je slang bij de eerste flesjes? Op welke manieren kan er bij jouw methode luchtinslag optreden aan het begin van het bottelen?   

alstro

Ik doe bij bottelen tegenwoordig de laatste paar flessen een andere kleur dop erop. Zal volgende keer ook eens de eerste doen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.