Graag jullie advies over een vd volgende recepten

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 20-09-2022 23:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag beste brouwvrienden,

Ergens eind volgende week wil ik weer eens gaan brouwen, ik heb drie reeds bestaande recepten aangepast naar de mouten die ik heb waarbij ik heb gelet op dat ze niet te bitter zijn en vol van smaak zijn (dus geen "droge" bieren).

Ik heb een recept voor een saison:
https://share.brewfather.app/KUeM0TDzMvD1JS

Een recept voor een porter:
https://share.brewfather.app/9ca94SjMKJUqkm

En een skuumkoppe kloon:
https://share.brewfather.app/btf5ZK1332dT6S

Verder maakt het mij weinig uit of die wel/niet in een bepaalde stijl zit..reden dat ik voor sommige gisten heb gekozen is dat er een aantal over de houdbaarheid zijn en op moeten. Verder gebruik ik gewoon onbehandeld Amsterdams leidingwater.

Waar ik vooral tips/adviezen over zou willen:

- zijn dit recepten voor mooie volle bieren?
- dient het maischschema aangepast te worden of zit dat wel goed zo?

Alle vragen, op- of aanmerkingen zijn welkom!

Groet,

Lech

Jacques

Ik denk dat het handiger is hier 3 verschillende topics van te maken. Dat maakt het reageren wat makkelijker...

Spyro

Citaat van: Jacques op 20-09-2022  23:20 uIk denk dat het handiger is hier 3 verschillende topics van te maken. Dat maakt het reageren wat makkelijker...
Of de TS eerst eens te laten kiezen welke keuze hij heeft gemaakt, scheelt een hoop (onnodige) posts...?  :weetniet: ;D

tdp

Een saison is normaliter een erg droog bier, die zou dan afvallen denk ik?

Een porter zou ik zelf niet voor de T-58 gaan, maar voor een Engelse gist, of een US-05 oid.

De Skuumkoppe is op dit forum ook al best vaak besproken, zelfs door de brouwer zelf. Het recept lijkt hier ook een spin-off van. Prima bier, ik zou die lekker brouwen als ik jou was!

V.w.b. de maischschema's; Overschat het belang niet, maar onderschat het ook niet ;). Ik brouw zelf eigenlijk altijd volgens een vaste manier van maischen (45 minuten op 65, 30 minuten op 72, 5 minuten op 78), maar wanneer ik wat minder tijd heb, pas ik dat wel aan naar bijvoorbeeld een uur op 67 graden. Beide manieren leveren prima bieren op!

Ben je hiermee op weg geholpen?

Lech_hobbybrouwer89

De Skuumkoppe kloon heb ik inmiddels gebrouwen en die is zeer goed gelukt, eigenlijk zelfs nog beter dan het origineel ::)

Nu dan, het recept voor de Saison. Nu weet ik dat een Saison vaak een droog bier is, maar ik ben de brouwer en ik wil 'm juist wat voller hebben.

- Is dit dan een aardig maischschema?
Verder was de gist goed tot december 2021 (overgenomen van iemand die nog 4 zakjes had).
- Is 1 zakje van 11,5 gram dan nog voldoende, of voor de zekerheid een zakje erbij? (ik ga/kan geen starter maken)
- Bottelen met 6 g suiker/L aangezien deze gist redelijk ver doorgist?

biking rebel

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 30-10-2022  21:56 uNu dan, het recept voor de Saison. Nu weet ik dat een Saison vaak een droog bier is, maar ik ben de brouwer en ik wil 'm juist wat voller hebben.

Waarom wil je een Saison brouwen die niet droog is? Ik zou voor de zekerheid 2 zakjes gist gebruiken, maar kan goed gaan met eentje.

Verder snap ik die temperatuur stappen niet tijdens de vergisting: saison karakter krijg je juist op hogere temperaturen, na 4 dagen heeft de gist het meeste werk al gedaan. Het verhogen gaat dan niet wereldschokkend zijn voor de smaak van je bier.

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 30-10-2022  21:56 uNu dan, het recept voor de Saison. Nu weet ik dat een Saison vaak een droog bier is, maar ik ben de brouwer en ik wil 'm juist wat voller hebben.

- Is dit dan een aardig maischschema?
Verder was de gist goed tot december 2021 (overgenomen van iemand die nog 4 zakjes had).
- Is 1 zakje van 11,5 gram dan nog voldoende, of voor de zekerheid een zakje erbij? (ik ga/kan geen starter maken)
- Bottelen met 6 g suiker/L aangezien deze gist redelijk ver doorgist?

Een saisongist is een zogenaamde diastaticus gist. Die is in staat om "onvergistbare" suikers af te breken via externe enzymen. Sturen op heel veel onvergistbare suikers leidt daarom niet altijd tot een zoeter/voller bier.

Om geen bommetjes te krijgen hoor je een saison lang te laten staan. Ook met 6 g/liter kun je overmatig veel koolzuur krijgen als je te vroeg bottelt...

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: biking rebel op 30-10-2022  23:19 uWaarom wil je een Saison brouwen die niet droog is? Ik zou voor de zekerheid 2 zakjes gist gebruiken, maar kan goed gaan met eentje.

Laat ik het anders nuanceren, niet té droog bier. Is dat met dit maischschema succesvol of krijg je hier een heel raar bier van?

Citaat van: biking rebel op 30-10-2022  23:19 uVerder snap ik die temperatuur stappen niet tijdens de vergisting: saison karakter krijg je juist op hogere temperaturen, na 4 dagen heeft de gist het meeste werk al gedaan. Het verhogen gaat dan niet wereldschokkend zijn voor de smaak van je bier.

Het is een "gejat" recept wat ik zelf heb verbouwd, had zelf nog niet gekeken naar de vergisting temperaturen..Maar inderdaad zal dat verhogen niet veel doen, ik denk dat ik de vergisting constant houd op 23 graden, via de brewbrain de vergisting volg en dan pas ga bottelen als het SG niet meer zakt. Of heb je hier nog waardevolle tips voor?

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Jacques op 30-10-2022  23:27 uEen saisongist is een zogenaamde diastaticus gist. Die is in staat om "onvergistbare" suikers af te breken via externe enzymen. Sturen op heel veel onvergistbare suikers leidt daarom niet altijd tot een zoeter/voller bier.

Maar denk je dat het met dit schema een minder droog bier wordt dan je in de regel verwacht met een saison die je veel langer op 62-63 laat maischen?

Citaat van: Jacques op 30-10-2022  23:27 uOm geen bommetjes te krijgen hoor je een saison lang te laten staan. Ook met 6 g/liter kun je overmatig veel koolzuur krijgen als je te vroeg bottelt...

Maar door de brewbrain in de gaten te houden en deze misschien 3 i.p.v. 2 weken te laten staan zou dat wel goed moeten komen toch?

Verder nog andere aansluitende vraag:
Hoe groot is de kans op een cros-contaminatie op andere brouwsels bij het gebruik van deze gist? En uiteraard moet je alles goed reinigen na gebruik en goed desinfecteren voor gebruik..

biking rebel

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 31-10-2022  10:26 uLaat ik het anders nuanceren, niet té droog bier. Is dat met dit maischschema succesvol of krijg je hier een heel raar bier van?

Ik kan alleen uit eigen ervaring spreken, maar een echte saison gist (Diastaticus) zet ook de moeilijk of onvergistbare suikers (voor veel andere gisten) om. Het gaat alleen heel langzaam. Bij bottelen hou je dan nog best wat restsuikers over, die de gist op zijn gemakje in de fles alsnog omzet, met als gevolg veel koolzuur. De echte "oplossing" is een andere gist kiezen die een lagere vergistingsgraad heeft, waardoor je meer suikers in je bier overhoudt.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: biking rebel op 31-10-2022  10:41 uDe echte "oplossing" is een andere gist kiezen die een lagere vergistingsgraad heeft, waardoor je meer suikers in je bier overhoudt.

Aha, goed advies! Ik wist niet dat het gewoon vrolijk door zou gaan gisten, maar dan langzamer..Dan kies ik er toch voor om dan meer in een saison-stijl te maischen. Dus 50min 62gr en 10min 72gr.

https://share.brewfather.app/KUeM0TDzMvD1JS --> En dan omdat de gist wat ouder is maar gewoon overpitchen met 2 zakjes? Ook weinig zin in een trage vergisting..

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 31-10-2022  10:36 uMaar denk je dat het met dit schema een minder droog bier wordt dan je in de regel verwacht met een saison die je veel langer op 62-63 laat maischen?
Vermoedelijk krijg je een minder droog bier. Ook bij een diastaticus gist zijn er grote suikers die niet afgebroken worden. Deze suikers hebben wel een hele lage zoetkracht. Met andere woorden ze proeven niet echt zoet...

CiteerMaar door de brewbrain in de gaten te houden en deze misschien 3 i.p.v. 2 weken te laten staan zou dat wel goed moeten komen toch?
Neem vooral de tijd. Meer gist enten zoals Blinking Rebel ook als suggereert kan er voor zorgen dat je snellere vergisting en ook nagisting krijgt.

CiteerVerder nog andere aansluitende vraag:
Hoe groot is de kans op een cros-contaminatie op andere brouwsels bij het gebruik van deze gist? En uiteraard moet je alles goed reinigen na gebruik en goed desinfecteren voor gebruik..

Dat is altijd een risico. Mij zijn verhalen bekend van hobbybrouwers die altijd een veel lager SG halen dan je eigenlijk zou verwachten na gebruik van saisongist...

Jacques

Ik bedenk nu pas dat je ook de 'nieuwe' gist van Lallemand kunt gebruiken: Lallemand Farmhouse. Dat is een saisongist die geen diastaticus-eigenschappen heeft. Zie https://brouwland.com/nl/gisten-en-bacterieen/20088-lallemand-lalbrew-premium-biergist-gedroogd-farmhouse-11-g.html (ook te koop bij andere leveranciers).

Spyro

Citaat van: Jacques op 31-10-2022  14:54 uIk bedenk nu pas dat je ook de 'nieuwe' gist van Lallemand kunt gebruiken: Lallemand Farmhouse. Dat is een saisongist die geen diastaticus-eigenschappen heeft. Zie https://brouwland.com/nl/gisten-en-bacterieen/20088-lallemand-lalbrew-premium-biergist-gedroogd-farmhouse-11-g.html (ook te koop bij andere leveranciers).

Mijn voorlaatste brouwsel heb ik deze Hybride Farmhouse-gist gebruikt, ik moet zeggen, het Saison"trekje" zat er niet echt in, gisting gestart op 21 graden, wel kwam ie veel zoeter over dan de 28 IBU's in het receptje deden vermoeden, maar was wel een lekker blond biertje geworden.

Josss

De links doen het niet meer, kun je ze nog een keer delen.

Jacques

Citaat van: Josss op 01-11-2022  15:50 uDe links doen het niet meer, kun je ze nog een keer delen.

Welk links bedoel je? De link naar de site van Brouwland werkt bij mij.

De link naar Brewfather doet het inderdaad niet omdat kennelijk het recept is verwijderd...

Josss

Citaat van: Jacques op 01-11-2022  21:35 uWelk links bedoel je? De link naar de site van Brouwland werkt bij mij.

De link naar Brewfather doet het inderdaad niet omdat kennelijk het recept is verwijderd...

Ik bedoelde de link naar Brewfather, maakt niet uit.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.