Koudhop-gist aflaten-CTT

Gestart door John, 19-09-2022 15:38 u

Vorige topic - Volgende topic

John

Ik lees dat enkele brouwers hier koudhoppen door hop in hopzakjes met magneten aan het deksel van het gistvat te hangen en te laten vallen op het moment dat ze hebben gepland. Wat als zo'n (ik neem aan verzwaarde zak) op een van de twee uitgangen van de CCT komt te liggen en zo de doorgang blokkeert? Gist aflaten wordt een probleem maar ook het bottelen.

Jan de Graaff

Citaat van: John op 19-09-2022  15:38 uGist aflaten wordt een probleem maar ook het bottelen.
Dat klopt. De kans is klein, maar als ze de doorgang blokkeren is de boel verstopt. Dat is ook de essentie van blokkeren.

Als ideetje: Je kunt een nylondraadje aan de hopzakjes vastmaken en die vastklemmen. En als je de nylondraadjes precies lang genoeg maakt dat de zakjes de uitlaten niet kĂșnnen verstoppen dan heb je dat probleem opgelost.

Bij mijn brewbucket zou ik zo'n draadje prima tussen de deksel en de silicone waterslotstop kunnen klemmen, bijvoorbeeld.

Koenders

Wat Jan zegt. Ik heb een speciale opening voor koudhoppen, waar ik de verzwaarde zakjes doorheen druk. Hieraan een dun touwtje (naaigaren bijvoorbeeld), wat ik tussen rubber en afdichting vastklem. Vlak voor het bottelen gaat de deksel met zak en al van het vat af en kun je verder met bottelen zoals gewoon.

John

Citaat van: Koenders op 19-09-2022  16:21 uIk heb een speciale opening voor koudhoppen, waar ik de verzwaarde zakjes doorheen druk.

Heb ik ook, maar dan is het voordeel van de ketel gesloten houden weg.

Jan de Graaff

Citaat van: John op 19-09-2022  19:43 uHeb ik ook, maar dan is het voordeel van de ketel gesloten houden weg.
Maar daar had je toch weer die magneten voor? Dan lijkt mij het gesloten houden van de CCT geen probleem.

Op voorhand even de touwtje(s) (naaigaren of nylondraad) uitmeten, vastzetten op de manier die jij prefereert (evt. tijdelijk met stukje schilderstape aan de buitenzijde vastplakken), wort in de CCT, hopzakje(s) vastzetten aan de deksel met magneten, CCT sluiten, vergisten, drooghoppen, klaar.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.