Rechthoekige vergistingsemmer?

Gestart door LinkmasterMonkey, 17-09-2022 16:33 u

Vorige topic - Volgende topic

LinkmasterMonkey

Goedemiddag.

Ik vroeg me af waarom je eigenlijk alleen maar ronde emmers ziet.

Zag deze rechthoekige emmers en daar passen er mooi 2 van naast/op elkaar in de koelkast.

https://www.auer-packaging.com/nl/nl/Emmers-rechthoekig/EE-10,3-286.198DK.html

Zijn er nadelen aan rechthoekige vergistingsemmers?

Alvast bedankt,
Leon

Edwin brouwt

Ik denk dat je een rechthoekige emmer moeilijker goed luchtdicht krijgt?

LinkmasterMonkey

Ze zeggen dat het met de emmers van het linkje hierboven wel moet kunnen, luchtdicht afsluiten.

CiteerDe rechthoekige emmer van AUER Packaging is met zijn capaciteit van 2,6 liter tot 22 liter modern en praktisch tegelijk. Hij is gemaakt van een voor levensmiddelen geschikt kunststof en kan met behulp van het deksel luchtdicht worden afgesloten, waardoor hij ideaal is
om levensmiddelen in te bewaren.

Edwin brouwt

Ik zou het gewoon proberen, voor de prijs hoef je het niet te laten  :D

Snelbier

Gebruik ze zelf voor mout, 7L uitvoering. Makkelijk stapelen.
Materiaal is dunner dan van gistvaten. Dus flexibeler, minder vormvast.  Daarom zijn meeste gistvaten rond.
Gaatje maken in deksel (voor waterslot) zou ik nog aandurven, maar
gat maken in de emmer zelf (voor kraantje?) begin ik niet aan. Dat gaat ooit scheuren..
Succes, Snelbier.

Er zijn overigens wél hoekige gistvaten, al is het even zoeken. Maar niét stapelbaar.

seed7

Citaat van: LinkmasterMonkey op 17-09-2022  16:33 uZijn er nadelen aan rechthoekige vergistingsemmers?

Een rechthoekige emmer heeft meer oppervlak t.o.v. een cilindervormige bij de zelfde inhoud. Op industriële schaal merk je dat door iets meer energieverbruik bij het verwarmen/koelen. Ook merk je het aan de prijs van de vaten, je gebruikt meer materiaal.

Iets lastiger schoonmaken in de hoeken, vooral als je industrieel CIPt.

De smaak van het bier wordt anders, ook hier alleen merkbaar op industriële schaal.

Kortom, gewoon gebruiken.

ingo

tdp

Leon,

ik heb 2 'installaties' waarbij ik bij de kleine opstelling mijn bieren vergist in de moutemmers van Braumarkt. Die zijn nagenoeg gelijk aan die wat jij laat zien in je link. Passen er inderdaad 2 naast elkaar in een kleine koelkast ;).

Of het helemaal luchtdicht is, zal ik nog kunnen controleren. Ik merk in ieder geval geen bijsmaakjes aan mijn bier die duiden op oxidatie. Wat Ingo aangeeft, gewoon gebruiken!

Teun

LinkmasterMonkey

Top, dank voor de reacties.

Dank Teun voor de tip, kwam nu deze tegen op Braumarkt en die passen ook netjes naast elkaar in de koelkast.

https://braumarkt.com/nl/kunststof-gistingsvat-rechthoekig-10l

Scheelt ook weer gaatjes maken.  :D

Thnx,
Leon

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.