Brewferm Carbonation Drops

Gestart door Hans E. Pans, 15-09-2022 09:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans E. Pans

Ik heb hier een verpakking Brewferm Carbonation Drops voor het carboniseren van 33 cl flesjes.
Lijkt me superhandig, maar....
Ik maak me er nogal zorgen over dat deze zo uit het zakje in de fles gaan. Is dit niet een enorm risico op infectie, aangezien de klontjes me zo natuurlijk niet steriel lijken. Zou ik die klontjes eerst een tijdje op een bepaalde temperatuur in een oven moeten leggen of zo?

Heeft hier iemand deze Carbonation Drops al eens gebruikt? Benieuwd naar jullie ervaringen of tips ermee!

Jan de Graaff

Ja, ik heb ze al vaak gebruikt (Coopers). Erg handig en ik doe er verder niks bijzonders mee; zo vanuit het zakje de fles in en dan afvullen. Nooit problemen gehad; weleens een enkel geïnfecteerd flesje maar dat lag dan volgens mij eerder aan een niet goed schoongemaakt flesje dan aan de drops. Anders zou ik heel véél vaker infecties gehad moeten hebben en in meerdere flesjes per batch.

Mijn 'proces' met drops: Flesjes schoonmaken, uitlekken, handen goed wassen, drops in alle flesjes, klaarzetten, alle flesjes vullen en tot slot alles afdoppen.

Sommigen melden 'witte slierten' in het bier bij het gebruik van carbonation drops, maar dat heb ik nog nooit gezien. Ik kan dus zelf ook niet met zekerheid zeggen of dat echt wel aan de drops ligt...

Wat ik wel doe als ik carbonation drops gebruik is de flesjes op dag twee of drie nog even omschudden. In mijn beleving lossen de drops op en blijft er op de bodem een laag suiker in het bier staan. Even omschudden en de boel is weer mooi verdeelt. Of het ook echt nodig is weet ik niet, maar het voelt goed.

Overigens gebruik ik ze nu weer minder. Ik vind mijn veterinaire automatische injectiespuit toch wat handiger en sneller.

Jacques

Citaat van: Hans E. Pans op 15-09-2022  09:17 uIk maak me er nogal zorgen over dat deze zo uit het zakje in de fles gaan. Is dit niet een enorm risico op infectie, aangezien de klontjes me zo natuurlijk niet steriel lijken. Zou ik die klontjes eerst een tijdje op een bepaalde temperatuur in een oven moeten leggen of zo?

Door de hoge osmotische druk van de suiker in dit product hoef je daarvoor niet zo bang te zijn.

Er is overigens een oud topic dat ik je aanraad om te lezen. Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=30280.0

Hans E. Pans

Gelezen. Vooral veel mensen die het duur vinden en het daarom afraden/zelf niet meer gebruiken, is mijn indruk. Kennelijk is infectie niet het grootste euvel, althans, dat kan ik uit dat topic niet opmaken.

Jacques

Er zijn ook problemen op het forum gemeld met sliertjes in bier door de drops.

middelaersch

Die carbonation drops zijn een geniaal idee..... om suiker heel duur te kunnen verkopen.  :beersmiley:

Reken maar eens uit wat ze per kilo kosten, en vergelijk dat met wat een kilo suiker in de supermarkt kost.

Hans E. Pans

Citaat van: middelaersch op 19-09-2022  22:28 uDie carbonation drops zijn een geniaal idee..... om suiker heel duur te kunnen verkopen.  :beersmiley:

Reken maar eens uit wat ze per kilo kosten, en vergelijk dat met wat een kilo suiker in de supermarkt kost.

Dat het duur is weet ik wel, maar voor kleine batches heb ik dat er wel voor over áls het goed werkt!

Jan de Graaff

Citaat van: Hans E. Pans op 22-09-2022  14:51 uDat het duur is weet ik wel, maar voor kleine batches heb ik dat er wel voor over áls het goed werkt!
Zoals ik al aangaf: het werkt prima want gewoon suiker. Gist maakt het geen bal uit hoe je het suiker voert, dus werken doet het.

Het is in verhouding erg duur en weinig flexibel, maar wel erg makkelijk en snel. Daar kan iedereen zijn/haar/hun eigen afweging in maken.

alstro

Citaat van: JanDeGraaff op 15-09-2022  10:11 uOverigens gebruik ik ze nu weer minder. Ik vind mijn veterinaire automatische injectiespuit toch wat handiger en sneller.

Hoe bepaal je de dosering van de suikeroplossing Jan. Ik bedoel, weet je van te voren hoeveel flesjes je kan vullen en reken je dan hoeveel suiker+voeistof je nodig hebt?

Jan de Graaff

Citaat van: alstro op 22-09-2022  22:10 uHoe bepaal je de dosering van de suikeroplossing Jan. Ik bedoel, weet je van te voren hoeveel flesjes je kan vullen en reken je dan hoeveel suiker+voeistof je nodig hebt?
Ik gebruik een Excel spreadsheet die door mede-hobbybrouwer @DJF3 is gemaakt; dat maakt het geweldig eenvoudig om de juiste hoeveelheid suiker en water uit te rekenen om tot de juiste oplossing te komen.
Je vindt het excel-bestand hier en dit draadje gaat er ook over.

Ron H

Bij mij gaat er iets fout als ik op de link klik voor het draadje. Hij verwijst me dan naar het topic "vergistingsvat grootte".

Jan de Graaff

Citaat van: Ron H op 23-09-2022  11:22 uBij mij gaat er iets fout als ik op de link klik voor het draadje. Hij verwijst me dan naar het topic "vergistingsvat grootte".
Zoiets heb ik hier op het forum soms ook weleens, en dan denk ik dat het aan mij ligt. Maar kennelijk doet het forum dus bij tijd en wijle iets raars...

Als ik op de link hierboven klik, ga ik naar bericht #149 in het draadje "Hoe best bottelsuiker toevoegen?".

[Edit]Toen ik net op de link die ik in dit antwoord heb toegevoegd klikte verwijst ie naar "http://nfscfaculty.tamu.edu/talcott/Food%20Chem%20605/Spring%202011%20Class/2011%20Papers%20and%20Class%20Presentations/Review-Beer%20Ageing.pdf" en daar ben ik nog nooit geweest, dus het is ook geen cache probleem van mijn browser. Kennelijk doet de forum software iets raars..

Voor de zekerheid de juiste, volledige link voor het bewuste draadje: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41403.msg629913#msg629913
en de volledige link voor het Excel bestand: https://www.brouwblog.nl/2020/08/04/bottel-suiker/
[/Edit]

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.