Amsterdams leidingwater wel of niet behandelen?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 14-09-2022 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Het belangrijkste ingrediënt van bier: Water! Als ik dit bericht van brouwerij 't IJ moet geloven, dan doen ze er zo goed als niets mee, scheelt mij als hobbybrouwer weer een hoop gedoe..

https://www.brouwerijhetij.nl/amsterdams-kraanwater-niks-meer-aan-doen/

Of ligt het toch wat gecompliceerder dan dat? Ik moet zeggen dat ik mijn biertjes tot nu toe nog prima vind smaken. Andere Amsterdamse hobbybrouwers die hier een mening over hebben?

Edwin brouwt

Ik doe wel wat aanpassingen bij alles wat ik brouw (brewfather rekent dat voor me uit). Ik heb het idee dat mijn bieren met iets beter/strakker/in balans zijn dan toen ik dat nog niet deed. Maar eigenlijk weet je dat pas als je een split batch zou doen: 1 met brouwzouten en 1 zonder.

Wederom ;) : kom naar de aankomende Bierkaai avond. Dan gaan we testen hoe brouwzouten van invloed zijn op 2 bieren: een IPA en een stout.

ik weet dat 1 clublid ooit een test heeft gedaan en brouwzouten in zijn glas heeft gedaan (dus wanneer de bieren klaar zijn) en dat dat echt behoorlijke smaakverschillen opleverde.

Het is een feit dat Nederlands water en zeker ook het Amsterdamse heel goed water is waar prima bier mee gebrouwen kan worden.

guest15461

Ik heb onlangs de volgende video bekijken, erg interessant!

Jacques

Citaat van: Antony op 15-09-2022  07:48 uIk heb onlangs de volgende video bekijken, erg interessant!

In heel Nederland is leidingwater prima om mee te brouwen.
Maar met waterbehandeling kun je de smaak van je bier sturen... Daarnaast zorgen calciumzouten voor een betere helderheid van zelfgebrouwen bier.

jhazenberg

IJwit werd vroeger ook van dit water gebrouwen en dat vind ik een erg lekker biertje

Jacques

Citaat van: jhazenberg op 17-09-2022  16:28 uIJwit werd vroeger ook van dit water gebrouwen en dat vind ik een erg lekker biertje

Ik schrijf ook:
Citaat van: Jacques op 15-09-2022  12:17 uIn heel Nederland is leidingwater prima om mee te brouwen.
Maar dat wil niet zeggen dat waterbehandeling niet iets extra kan toevoegen.

Wijbrouwers

Citaat van: Antony op 15-09-2022  07:48 uIk heb onlangs de volgende video bekijken, erg interessant!

Ik heb deze video ook maar eens bekeken. We waren al van plan om in ons volgende brouwsel calciumzouten te gaan gebruiken (n.a.v. diverse berichten van Jacques hierover op het forum) maar na het zien van deze video weet ik nu ook  waarom  en wat het effect is. En  dankzij Brewfather kan je heel gemakkelijk een gewenst waterprofiel voor het type van het te brouwen bier kiezen. Dan zie je gelijk wat je kan/moet toevoegen.

Dus wel of niet behandelen? Niet behandelen als je waterprofiel al voldoet aan de bier die je brouwt en anders wel behandelen.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 21-09-2022  11:25 uDus wel of niet behandelen? Niet behandelen als je waterprofiel al voldoet aan de bier die je brouwt en anders wel behandelen.

Je kunt ook meer brouwzouten toevoegen om het bier maar naar je smaak te maken, of om de volmondigheid te verhogen. Brouwzouten zijn net als keukenzout bij aardappelen. In het leidingwater zitten al zouten, maar door een beetje extra zout krijgen de aardappelen meer smaak... Te veel echter wordt te zout. Het is een beetje zoeken naar de juiste balans waarbij de richtlijnen van bierstijlen niet heilig zijn is mijn ervaring...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.