Biere de Garde - Brune

Gestart door alstro, 14-09-2022 20:48 u

Vorige topic - Volgende topic

alstro

Heeft iemand ervaring met dit bier? Wil dit deze winter een keer gaan brouwen en deel bewaren.

Biere de Garde - Brune - 7.2%
Bière de Garde

Soort: Volmout
IBU : 21 (Tinseth)
BU/GU : 0.29
Kleur : 34 EBC
Carbonisatie : 2.4 CO2-vol
SG voor koken : 1.058
Begin SG : 1.074
Eind SG : 1.019
Speidel Braumeister 10L
Batchgrootte : 11 L
Kookvolume : 14.35 L
Vol. na koken : 12.5 L
Maischwater : 12 L
Spoelwater : 4.51 L
Kooktijd : 60 min
Totaal water : 16.51 L
Brouwzaalrendement: 74%
Maischrendement: 80.7%

Vergistbare ingrediënten (3.69 kg)
2.608 kg - Pilsen MD 3.2 EBC (70.7%)
434 g - Munich 10.8 EBC (11.8%)
313 g - Caramunich III 140 EBC (8.5%)
273 g - Candi Sugar, Amber 148 EBC (7.4%)
62 g - Biscuit 44.5 EBC (1.7%)

Hop (28.2 g)
60 min - 7.3 g - Northern Brewer - 8.5% (12 IBU)
15 min - 20.9 g - Hallertauer Mittelfrueh - 4...

Gist
0.6 pakje - White Labs European Ale WLP011

Maischprofiel
High fermentability
66.7 °C - 60 min - Temperatuur
Vergistingsprofiel
Ale
18.9 °C - 7 dagen - Hoofdvergisting
21.1 °C - 7 dagen - Hoofdvergisting

tdp

Volgens mij heeft @Eric v B ooit een dergelijk bier gebrouwen, meen dat ik ooit een fles ter voorbeeld gedoneerd heb aan hem ;).

Ik ken de stijl verder niet, kan er je verder niet mee op weg helpen!

seed7

Citaat van: alstro op 14-09-2022  20:48 uHeeft iemand ervaring met dit bier?

Heel kort door de bocht, het is een bovengistend (doppel)Bockbier (Duitse stijl). Dus fruitiger door de gist, wat zoetig. WLP072 is de gist, als die verkrijgbaar is. Niet te warm vergisten.

In je recept misschien meer Muenchner(>15%) en Bisquit en minder Cara (<5%)? Persoonlijke smaak.

Van de stijl zijn eigenlijk alleen maar de moderne varianten bekend en dat gaat alle kanten op. Als je het echt wilt opleggen kan een brettje op z'n plaats zijn, maar in de moderne versies kom je het niet tegen.

ingo

Eric v B

Citaat van: tdp op 20-09-2022 &nbsp;23:47 uVolgens mij heeft @Eric v B ooit een dergelijk bier gebrouwen, meen dat ik ooit een fles ter voorbeeld gedoneerd heb aan hem ;).

Correct. Bijzonder attent om deze fles te doneren. Het was een lekker bier maar niet dat je zegt wow.

Ik heb wat rond gekeken op het net en van deze recepten een eigen invulling gebrouwen:

Bierre de Garde.png

tdp

Wat een geheugen hè? ;) Was dat die avond in de kroeg in Venlo, of heb ik die bij de zaak langs gebracht? Die avond in de kroeg was top in ieder geval! Met de trein terug naar Roermond, en de volgende dag brak aan het werk, haha!

Drents Hopbier

Citaat van: Eric v B op 21-09-2022 &nbsp;12:36 uCorrect. Bijzonder attent om deze fles te doneren. Het was een lekker bier maar niet dat je zegt wow.

Ik heb wat rond gekeken op het net en van deze recepten een eigen invulling gebrouwen:

Een recept is niet compleet als de gebruikte gist niet genoemd wordt.

Hopbier

Eric v B

Citaat van: Drents Hopbier op 21-09-2022 &nbsp;13:43 uEen recept is niet compleet als de gebruikte gist niet genoemd wordt.

Hopbier
Mierenn**ker  ;)

Aangepast!

Eric v B

Citaat van: tdp op 21-09-2022 &nbsp;13:19 uWat een geheugen hè? ;) Was dat die avond in de kroeg in Venlo, of heb ik die bij de zaak langs gebracht? Die avond in de kroeg was top in ieder geval! Met de trein terug naar Roermond, en de volgende dag brak aan het werk, haha!
Je hebt die fles toen langs gebracht op mijn werk. Die avond in Venlo was later. Dat was met het rugzakje biertjes van Oscar  ;D

tdp

Klopt! Ik heb nog foto's volgens mij van die avond, haha!

Je zou altijd nog met een rugzak vol bier deze kant in komen ;)

Eric v B

Citaat van: tdp op 21-09-2022 &nbsp;22:10 uKlopt! Ik heb nog foto's volgens mij van die avond, haha!

Je zou altijd nog met een rugzak vol bier deze kant in komen ;)
Klopt. Samen met Hay. Ik zal hem binnenkort eens vragen of we iets kunnen plannen.

alstro

Bedankt Erik maar dit is een een Ambreé is volgens mij ietsje anders dan de Brun

Weet echter niet precies wat de smaak verschillen zijn tussen de 3 verschillende varianten. de bruine (brune), de blond (blonde) en de amber (ambrée).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.