Vragen over drooghoppen

Gestart door HS65, 14-09-2022 15:33 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Dit gaat over drooghoppen. Voordat jullie afhaken, want er is al zoveel over geschreven, nodig ik jullie toch van harte uit even de tijd te nemen het volgende te lezen.

Om te beginnen, ik heb mij hierin eerst verdiept middels de zoekfunctie op dit forum, het Vlaamse forum, Youtube en diverse sites (met name USA-sites). Dat geeft veel informatie over dit onderwerp en hierdoor kom ik tot de voorlopige conclusie dat er uiteenlopende meningen zijn hoe en wanneer te drooghoppen.

Waar wel zo'n beetje consensus over is, is de duur van het toevoegen van hop. Algemeen kun je stellen dat 3-5 dagen voldoende is. Ik lees in ieder geval niet langer dan 14 dagen i.v.m. ongewenste bijsmaakjes.

Over het hoe toe te voegen zie ik flinke verschillen. Het hangt ook af van de gistvaten die je gebruikt. Als je plastic gistvaten gebruikt, dan zie ik dat er direct hop wordt toegevoegd zodra men het bier van het hoofdgistvat overheveld naar het nagistvat. Maar ik lees ook dat men het enkele dagen voor het bottelen in het nagistvat gooit.

Bij rvs-gistvaten wordt de deksel er even afgedaan en een hop tube of hopzakje er ingegooid. Ook hier weer direct na de hoofdgisting of een paar dagen voor het bottelen. Sommige lezers zullen nu vast denken 'fout, fout, zuurstof...'.

Verder zie ik dat hop niet alleen met een hop zakje of hop tube wordt toegevoegd, maar ook los.
Op USA-sites heb ik een 'dry hopper' gezien die op een hoptoevoegopening van een RVS deksel wordt geplaatst, waarmee de hop onder CO2 druk het gistvat wordt ingedrukt. Dit alles om zuurstof toevoeging te voorkomen. Zoek op Youtube maar eens op 'oxygen free dry hopping'. Voorbeeld is o.a. .

Een iets eenvoudigere oplossing die ik zag (alleen toepasbaar bij een RVS gistvat) was door een hop tube onder de deksel te 'plakken'. Hiervoor gebruik je 2 neodymium magneten, 1 in de hoptube, 1 aan de buitenkant van de deksel die je 3-5 dagen voor het bottelen losttrekt zodat de hoptube in het bier valt. Leuke oplossing, maar dan kun je je iSpindel niet meer gebruiken. Zo'n sterke magneet veroorzaakt een flinke storing op de iSpindel lijkt me. Voorbeeld:

Vragen
Door het verzamelen van deze informatie zou ik toch graag jullie mening willen weten, liefst op basis van opgedane ervaringen, maar ook rekening houdend dat niet iedereen diep in de buidel kan tasten om de installatie te upgraden. Ik ga uit van of een RVS gistvat of 2 plastic gistvaten (een voor de hoofdgisting en een voor de nagisting). Kegs laat ik voor nu buiten beschouwing. Ik heb de volgende vragen.

1 Toevoegtijdstip:
Wat heeft de voorkeur; toevoegen direct na de hoofdgisting of een paar dagen voor het bottelen?
Daarbij denk ik al aan het volgende: direct na de hoofdgisting wordt de zuurstof door het nog redelijk actieve vergistingsproces sneller weggedrukt, maar blijft de toegevoegde hop wel langer dan 3-5 dagen in het gistvat. Er uithalen is een 2e maal de deksel eraf en weer in contact met zuurstof.
Als je toegevoegd vlak voor het bottelen zit je hop er uiteraard ook maar even in, maar loopt het gistproces op zijn eind of is al afgelopen. Ik denk dan dat de kans op oxidatie hoger is dan bij de eerste variant.

2 Zuurstof:
Het is mij wel duidelijk dat je, het bier eenmaal in je gistvat, zuurstof wil voorkomen. Maar is het beetje zuurstof wat erbij komt zodra je hop toevoegt nu zo erg dat je het koste wat kost moet voorkomen? Of is het meer theorie en valt het in de praktijk wel mee als je schoon en vlot werkt bij het toevoegen van hop?

3 Hoe toe te voegen:
Ik zie dat hop met een hopzakje, hop tube of los wordt toegevoegd. Het los toevoegen van hopbellen wordt toch wel afgeraden omdat het drijft. Over het los toevoegen van hoppellets zijn de meningen weer verdeeld. De een zegt dat het wel snel zakt, de ander is van mening dat je echt een cold-crash moet doen om de hop te laten zakken. Ook heb ik gelezen dat dat laatste voor hop niet uitmaakt. Cold-crash is voor de hobbyist met beperkte middelen toch wel weer een dingetje. Een crash is een crash, of-te-wel razendsnel en niet een proces wat uren duurt en niet iedereen heeft daartoe de middelen. Dus toch altijd hop in een zakje of tube toevoegen? Bij een rvs vat kun je natuurlijk hopkorrels los toevoegen en na een paar dagen aftappen. Maar bij aftappen van gist en hop trek je vacuüm en moet je waterslot even los. Ok, ook daar zijn weer (dure) oplossingen voor, maar is dat even lostrekken van een waterslot nu echt zo erg?

Jacques

Laat ik beginnen met een vergelijking. Iedereen kent erwtensoep. Er zijn heel veel recepten maar alle recepten hebben erwtensoep tot resultaat. De smaak kan iets anders zijn.

Zo is het ook met koudhoppen/drooghoppen/dry-hopping.

1.
Op basis mijn ervaringen en tests met koudhoppen heeft de tijdsduur minder invloed op de smaak dan vaak gedacht wordt. Al heel snel komt de typische koudhopsmaak in je bier. Dat is al na een paar uur. En het ontstaan van een een gasachtige smaak door lange tijd koudhoppen valt veel mee.

2.
Het is niet zo dat een hele kleine hoeveelheid zuurstof alle drooghopsmaak wegneemt. Wel is het zaak om zuurstofopname zo veel mogelijk te beperken. Met name een kleine langdurige gaslek is ongewenst. Je gistvat hoort goed te sluiten.
Om oxidatie te voorkomen kun je 0,05 g sulfiet per liter bier toevoegen aan je bier. Voor alle duidelijkheid: sulfiet wordt altijd aangemaakt door de gist tijdens de vergisting.

3.
Hopbloemen los toevoegen is inderdaad geen goed idee omdat deze op je bier drijft. Hoppellets kun je los toevoegen maar het kan een tijd duren voordat deze bezinken en ook moet je bedacht zijn op het verstoppen van de onderste uitlaat van een CCT. Een nylon hopsock is een praktische oplossing voor hoppellets. Je kunt de hopsock verzwaren met rvs bouten of iets dergelijks.

lier

Ik circuleer mijn bier over een hoprocket met daarin de drooghop, nul zuurstof inslag omdat ik het systeem vooraf spoel met CO2. Het is een investering maar het heeft ook voordelen.

Sigurd

Citaat van: lier op 14-09-2022  22:17 uIk circuleer mijn bier over een hoprocket met daarin de drooghop, nul zuurstof inslag omdat ik het systeem vooraf spoel met CO2. Het is een investering maar het heeft ook voordelen.

Ik ben hier ook naar aan het kijken en ben benieuwd naar je ervaringen. Kan je hier wat meer over vertellen. Gebruik je bijvoorbeeld pellets of bloemen, welke pomp, hoe lang circuleren, verliezen, etc.

Arthur B

Dit is best een betaalbaar alternatief. En ze hebben ook een hop bong / rocket / randall...

lier

Ik heb een iwaki mp10 pomp in de hoprocket stop ik het liefst hopbloemen, maar pellets gaat ook alleen doe ik ze dan eerst in een hopzakje. Ongeveer een uurtje rondpompen over het gistvat en dan direct bottelen. De bottlesuiker kan ook in de hoprocket.

Jan de Graaff

Bij vraag 3. zou ik willen opmerken:
Let op met het gebruik van zakjes en/of hop-tube en pellets. Pellets zwellen enorm op – ik sta er steeds weer versteld van hoeveel – en zakjes/tubes zijn al snel te krap. Zeker met de hoeveelheden koud-/droog-/dryhop in sommige NE-/WC-/IPAs kan dat tot problemen leiden als de pellets feitelijk een klei-achtige klomp in je zakje/tube worden. Dan geeft het weinig tot geen smaak meer; in ieder geval niet wat je bedoeling was. Daarvoor is los in het vat gooien dan wel weer een verbetering, of voldoende zakjes en/of tubes.

Ik heb ook wel eens bedacht dat misschien mijn hopspider in mijn vergistingsvat zetten en daar de pellets ingooien een oplossing kan zijn. Ik heb het nog niet geprobeerd. Ik zou ook moeten kijken of m'n iSpindel dan nog voldoende ruimte heeft en of de spider niet (te ver) omvalt. Dit zou een beetje hetzelfde zijn als het hopfilter voor de FastFerment-vergistingsvaten.

Edwin brouwt

Toevoeg tijdstip: ik doe dat een paar dagen voor het bottelen. Dat betekent dat meer aroma's in de fles komen, maar dat er wel een kans bestaat op hop creep (hier weer even op verder zoeken:)

Zuurstof: ik heb nooit iets speciaals gedaan en heb weinig gemerkt van oxidatie. Op het Belgische forum doen ze er bij het toevoegen van de hop ook gelijk een suikerklontje bij. Dat wordt zo snel vergist dat dat gelijk de zuurstof verdrijft.

Toevoegen: ik heb bloemen los toegevoegd (bende), bloemen in een hopzak toegevoegd (prima),  pellets los toegevoegd (blijft heel lang drijven als kroos in een sloot), dus de volgende keer ga ik de pellets in een ruime hopzak toevoegen. Verzwaard met een rvs bout en met een suikerklontje er achteraan.

Arthur B

Beetje oude draad, maar als je een goede Hazy wil brouwen kan je het beste kouder (10C) en na vergisting hoppen. Maar daar zitten optioneel de eerdergenoemde risico's aan verbonden...

lier

Je kan ook het hopzakje met bloemen verzwaren zodat het zinkt en indien je een kunststof vat hebt met een magneet of bij een rvs vat met een touwtje weghouden bij de uitlaat

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.