LalBrew NovaLager gist

Gestart door Arthur B, 14-09-2022 14:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Arthur B

CiteerIt is a robust lager yeast strain with ideal brewing properties, including fast fermentations, high attenuation, and high flocculation. The distinct flavor profile is very clean, slight esters over a wide temperature range.

CiteerThis strain is a low VDK/diacetyl producer and utilizes patented technology from the University of California Davis (USA) to ensure no hydrogen sulfide (H2S) is produced, therefore reducing the maturation time associated with lager beer production. Through expression of a β-glucosidase enzyme, LalBrew NovaLager™ can promote hop biotransformation and accentuate hop flavor and aroma.

https://www.lallemandbrewing.com/en/continental-europe/blog/introducing-lalbrew-novalager-premium-yeast-selection-for-modern-lager-beer-styles/

tdp

Ik zag het inderdaad op Instagram voorbij komen. Op zich wel een mooie ontwikkeling!

Edwin brouwt

Zeker interessant! 
Nu nog wachten tot ie in Nederland beschikbaar is ...

Arthur B

In Duitsland kan ik het al krijgen, dus lang zal het niet duren...

Jacques

Citaat van: Arthur B op 15-09-2022  09:14 uIn Duitsland kan ik het al krijgen, dus lang zal het niet duren...

In wat voor verpakkingen? 500 g of 11 g?
Volgens de link van Lallemand komt de 11 g verpakking snel, maar dat is een rekbaar begrip.

Arthur B

Citaat van: Jacques op 15-09-2022  12:18 uIn wat voor verpakkingen? 500 g of 11 g?
Volgens de link van Lallemand komt de 11 g verpakking snel, maar dat is een rekbaar begrip.

Beiden staan hier op voorraad (en meestal zijn Duitsers redelijk accuraat):

https://mashcamp.shop/shop/rohstoffe/hefe/trockenhefe/lallemand-lalbrew-novalager-trockenhefe/

Ron H

Volgens de tekst in de advertentie:

// Momentan ist die Lallemand LalBrew NovaLager™ Hefe nur in der 500g-Variante erhältlich. Es gibt seitens des Herstellers noch keine genauen Informationen, wann die 11g-Variante erhältlich sein wird. //

Ron

Arthur B

Citaat van: Ron H op 15-09-2022  17:06 uVolgens de tekst in de advertentie:

// Momentan ist die Lallemand LalBrew NovaLager™ Hefe nur in der 500g-Variante erhältlich. Es gibt seitens des Herstellers noch keine genauen Informationen, wann die 11g-Variante erhältlich sein wird. //

Ron

Had ik niet gezien. Je kon hem selecteren en de site gaf aan dat het leverbaar was. Tikkie inconsequent.

Of ze hebben de tekst aangepast toen de bestellingen binnenkwamen... 😉

Jacques

Volgens de site van Brouwland is deze gist vanaf 7 mei 2023 te koop in kleine verpakkingen (11 g). Omdat Brouwland levert aan andere leveranciers zal deze ook elders verkrijgbaar zijn.

Na het bekijken van de Lallemand webinar van maart 2023 kan ik haast niet wachten om deze gist uit te proberen. De gist is een soort super ondergist waarmee je bij een hogere temperatuur een bier kunt brouwen met een ondergistend karakter.
Het webinar is te zien in het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=45780.html

In dit bericht geef ik een door mij gemaakte transscriptie van het eerste gedeelte van het webinar dat gaat over Novalager.

Webinar bij Ølbrygging
In maart 2023 heeft Andrew Patterson van Lallemand een webinar gegeven voor de Noorse firma Ølbrygging over recente ontwikkelingen bij genoemde gistproducent. Deze presentatie is gedeeld door David Heath via zijn Youtube kanaal.

Novalager
Allereerst gaat Andrew in op de nieuwe Novalager gist. Het is geen genetisch gemanipuleerde gist, er is sprake van een kruising tussen een traditionele ondergist en een bovengist. Lallemand wilde namelijk voldoen aan de wens van veel hobbybrouwers, maar ook van professionele brouwers om een goed smakende pils te kunnen brouwen bij een hogere temperatuur (boven de 14 °C). In vergelijking tot traditionele ondergist is de nieuwe gist veel toleranter voor hoge temperaturen tot wel 37 °C toe.
In het kader van het zuinig omgaan met energie een mooie ontwikkeling. Een ander voordeel van vergisten bij een hogere temperatuur is dat de vergisting veel sneller verloopt. Als je de gist gebruikt bij zo'n 25 °C dan is de hoofdgisting binnen 2 à 3 dagen klaar. Dit maakt dat er minder vergistingstanks nodig zijn in een brouwerij. Overigens adviseert Lallemand de gist te gebruiken tussen de 15 en 20 °C, hoewel een hogere temperatuur geen echte smaakafwijkingen geeft. Ondanks een vergistingstemperatuur boven de 14 °C geeft de gist een bier een echt ondergistend smaakprofiel.
Bij de zoektocht naar een nieuwe gist is ook gekeken naar de vorming van H2S. Diverse ondergisters zijn berucht om de vorming van dit onwelriekend gas. De nieuwe gist zou minder H2S moeten vormen dan gebruikelijk. Ook dat zorgt ervoor dat minder vergistingstanks nodig zijn. He duurt namelijk een tijd voordat het bier de H2S kwijt is.
Verder wilde Lallemand dat er weinig diacetyl gevormd zou worden door de nieuwe gist. Ook dat beperkt de benodigde lagertijd.
En als laatste wilde Lallemand dat de nieuwe gist een goed en uniek smaakprofiel heeft. Het smaakprofiel is volgens Lallemand "clean" met licht fruitige esters met een aroma van rode appels en steenvruchten.
De vergistingsgraad van de gist ligt tussen de 78 en 84%. De enthoeveelheid hoort tussen de 0,5 en 1 g/liter te liggen. Je kunt volstaan met een lagere enthoeveelheid in vergelijking tot een echte ondergist. De alcoholtolerantie van de gist ligt rond de 13%.

Cold IPA
Novalager kan gebruikt worden voor een zogenaamde lager of cold IPA. De gist heeft namelijk een vrij neutraal karakter (weinig gistingsnevenproducten). Daarnaast kan de gist beta-glucosidase aanmaken, wat zorgt voor biotransformatie van hopbestanddelen. Lallemand was daar niet naar op zoek was, maar ontdekte dit bij toeval.
Novalager is ook een vrij robuuste gist. Het is bestand tegen vergisting onder druk en vergist goed bij zowel 12 als 20 °C. Andrew maakt de vergelijking met de Lallemand Nottingham gist, een gist die veel verkocht wordt en ook heel robuust. Wanneer die gist per ongeluk onder 12 °C komt en de temperatuur weer opgevoerd wordt dan gaat de vergisting weer op gang.

Druk
Door Andrew wordt opgemerkt dat het vergisten onder druk iets is wat vooral de laatste twee jaar in zwang is gekomen bij hobbybrouwers en kleine craftbrouwers. Hij constateert dat vergisten onder druk zorgt voor een mindere gistgroei. Dat kan gunstig zijn als je minder esters in je bier wilt. Een te hoge druk (boven de 2 à 3 Bar) kan de vergisting zodanig belemmeren dat je last krijgt van een stokkende vergisting.
Een klein beetje druk kan gunstig zijn omdat er daardoor niets in je gistvat kan komen. De kans op oxidatie is daardoor kleiner.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 12-04-2023  20:14 u[Edit]Wat ik bedoel te zeggen is dat je een gist beter kunt gebruiken waar ie voor bedoeld is. Tenzij je wil experimenteren, maar dan moet je het niet als generiek advies aanbieden. Novalager gist is niet bedoeld voor Barleywine. Dat wil niet zeggen dat je er geen Barleywine mee kunt brouwen, maar dan komen er nog tig gistsoorten voor in aanmerking.[/Edit]

Persoonlijk vind ik het altijd leuk om buiten de lijntjes te kleuren...

Overigens merkte Andrew tijdens de webinar op dat de NovaLager ook prima te gebruiken is voor een Baltic Porter...

Schanulleke

Goed NovaLager dus:

Er zijn nu 3 groepen ondergisten:

Groep 1: Saaz type. Dit is de oorspronkelijke Carlsberg gist die dan weer meegebracht is door een zekere meneer Hansen van de Spaten brouwerij. Deze gisten hebben een relatief lage vergistingsgraad maar wel een hogere koude tolerantie. Proeven hebben laten zien dat ze het bij 0 C ook nog doen. Deze gisten worden niet of vrijwel niet meer toegepast in brouwerijen.

Groep 2: Frohberg type. De meest toegepaste ondergisten, oa Heineken, W34/70 etc.

Groep 3: En nu is er dus Novalager.

Jan de Graaff

Om bij de Novalager te blijven, David Heath heeft er ook een filmpje over gemaakt.
Wat ik frappant vond om te zien is dat de Novalager veel "sensorische karakteristieken" deelt met Fermentis' W34-70. Daarvan weten we inmiddels ook dat die op hogere temperaturen (±20ºC) een goede pils kan vergisten, net als de Novalager.

Screenshot 2023-04-13 at 12.28.35.png 

Ik kan er alleen niet achter komen wat die NHL101-6 gist zou moeten zijn..

Schanulleke

NHL = National Hygienic Laboratory, Tokyo, Japan: dus een Japanse gistbank.

Rene Haring

Bij unibrew al kunnen kopen, 2 weken geleden.

Jacques

Citaat van: Rene Haring op 13-04-2023  21:17 uBij unibrew al kunnen kopen, 2 weken geleden.

Verrassend. Op de website van Unibrew is die niet te vinden.

Of bedoel je misschien de 500 g verpakking? Die is via Brouwland al verkrijgbaar.

Rene Haring

Nee, ik heb er 3 x 11 gram zakjes gekocht. Kwam het tegen door zoeken naar deze verpakking op Google,en kwam bij Unibrew uit. Niet alles staat op hun website want ze hebben ook diepgevroren 1 kg bakken 100% vruchtenpuree te koop. Maar diepgevroren versturen is niet mogelijk, daarom niet op de website.

bravebunny

Ik heb in februari 4 zakjes besteld bij themaltmiller en daarmee in totaal 84 liter pils gebrouwen. Inderdaad erg snelle vergisting. Eerste keer had ik heel licht een soort van appeltjeshint wat overigens snel wegtrok en zeer snelle flocculatie. Tweede keer (wort op gistkoek gestort) een zo mogelijk nog snellere vergisting, geen appeltjeshint meer en iets meer moeite tot flocculatie. Maar ik heb de tweede keer waarschijnlijk te snel teruggekoeld.

Beide keren onder druk, gestart op 14 graden en getracht bij 3/4e van de vergisting opgevoerd naar 16 graden. De tweede keer heb ik voor het eerst geklaard met gelatine. Dat gaat werkelijk als een speer!

Ik heb even niet mijn logboek paraat voor exact hoeveel dagen vergisting enzovoorts, maar beide keren was het volgens mij binnen 2 weken wel gepiept.

Ik zit nu ook aan eentje en hij smaakt werkelijk heerlijk. Pilsmout, beetje munich, Hersbrucker   (fwh) en Saaz. Heerlijk. Geen enkele hint van een gist te bespeuren (bij gebrek aan zythologisxhe termen).

Jan de Graaff

Citaat van: bravebunny op 14-04-2023  22:07 uBeide keren onder druk, gestart op 14 graden en getracht bij 3/4e van de vergisting opgevoerd naar 16 graden.
Ik ben zelf eigenlijk ook erg benieuwd naar de ervaringen op 20ºC zonder druk. Ik kan niet gekoeld vergisten noch onder druk. Eén van USPs (Unique Selling Point) van de Novalager is het vergisten van een pils op hogere temperatuur zonder impact op het profiel.

Jacques

Citaat van: Jan de Graaff op 15-04-2023  20:59 uIk ben zelf eigenlijk ook erg benieuwd naar de ervaringen op 20ºC zonder druk. Ik kan niet gekoeld vergisten noch onder druk. Eén van USPs (Unique Selling Point) van de Novalager is het vergisten van een pils op hogere temperatuur zonder impact op het profiel.

Ik heb een klein beetje het idee dat de NovaLager het antwoord is van Lallemand op het feit dat uit een onderzoek van Fermentis gebleken is dat dat de 34/70 ook bij 20°C een aromaprofiel geeft dat past bij een pilsener.
Als je goed kijkt naar het fimpje van de webinar van Lallemand zou de NovaLager beter bestand zijn tegen hogere temperaturen. Bij 37°C laat de 34/70 geen groei zien terwijl de NovaLager dat wel doet. Mooi om de strijd van deze twee gistgiganten te zien. Pilseners/lagers worden veel gebrouwen, er staat voor de gistproducenten veel op het spel.

goom

Wie heeft al met LalBrew NovaLager een pils gebrouwen en wat was het resultaat?
Is deze gist met een andere gist te vergelijken?

PDGRRR

Citaat van: goom op 07-05-2023  17:57 uWie heeft al met LalBrew NovaLager een pils gebrouwen en wat was het resultaat?
Is deze gist met een andere gist te vergelijken?

Afgelopen vrijdag een Zwickel mee gebrouwen, nog geen resultaat dus. Maar zodra hij op dronk is zal ik zeker een update posten.

goom

PDGRRR

Citaat van: goom op 21-06-2023  11:55 uik ben benieuwd

Zojuist m'n eerste flesje geprobeerd na 2 weken op fles en hij smaakt prima, lekker clean en verfrissend. Hiervoor net m'n zelfgebrouwen Kölsch op en daar proefde ik toch wel wat fruitige esters van de gist (Lalbrew Köln).

Van 1.037 naar 1.010 gegaan in 3 weken, op 18°C begonnen en geëindigd op 21°C.

IMG_6628.jpeg

goom

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.