RIS whisky infused poging 1.0

Gestart door Michiel8012, 12-09-2022 10:11 u

Vorige topic - Volgende topic

Michiel8012

Goedemorgen allemaal,

Ik heb voor mijzelf de uitdaging gesteld om met mijn bulldog brewer een bier te brouwen met een SG van boven de 1.100 middels dubbelmaisch. Dit wordt voor mij een eerste ervaring met dubbelmaischen en zou ongetwijfeld erg leerzaam worden. Ik heb al eens een 7 kg moutstort gedaan in mijn ketel en dat ging best prima (veel meer zou er niet inmoeten) dus ik ga ervan uit dat de moutstort die ik nu in gedachten heb prima moet lukken middels dubbelmaisch.

Omdat ik veel vrienden heb die houden van whisky en ikzelf ook houd van barrel aged/whisky infused bieren nijg ik ernaar om houten chips gedrenkt in whisky bij de naginsting aan het bier toe te voegen. Na wat onderzoek op diverse media kom ik op 2,5 gram hout per liter bier. Ik ben voornemens om het hout in een potje te doen, er whisky op te schenken tot het hout net onder staat en dit in zijn geheel toe te voegen bij de nagisting.

Nu ben ik benieuwd wat jullie van onderstaand recept vinden. Opmerkingen/tips m.b.t. dit geplande brouwsel worden zeer gewaardeerd!

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk
Naam receptRussian imperial stout whisky
Brouwdatum12-9-2022
BierstijlStout (Imperial Russian)
Volume20,0 l
Begin SG1,108 SG
Berekende kleur (Morey)97 EBC
Berekende bitterheid (Rager)66 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
25,00 lWater uit Zutphen
7,84 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
12 mg/l2 mg/l27 mg/l74 mg/l12 mg/l15 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
8,90 kgPale Ale moutDingemans7 EBC89,0 %
0,50 kgChocolademoutDingemans900 EBC5,0 %
0,50 kgHavervlokkenSupermarkt2 EBC5,0 %
0,10 kgZwarte moutDingemans1400 EBC1,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
66,0 °C1 min.60 min.2,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
35,0 gMagnumbellen14,5%60 min.61,7 IBU
20,0 gStyrian Goldingspellets4,8%2 min.2,1 IBU
20,0 gHallertau Traditionpellets5,9%2 min.2,6 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
50,00 gEikensnippers, licht geroosterdsmaakstofnagisting/lagering

Gist
HoeveelheidNaamType
23,0 gSafale American (US-05)bovengist

Groeten!
Michiel

Eric v B

Zelf zou ik er wat cara- of Crystalmout in doen.

Goldin

Leuk, dat jij het ook gaat proberen! Alvast veel succes gewenst. Neem een paar uur extra de tijd deze brouwdag ;D

Ben je er ook al over uit welke verdeling van de stort je gaat doen? Ik heb de tip gekregen om de eerste maisch  kwa volume te pakken wat je normaal ook zou doen, dus niet klakkeloos 50/50.

Michiel8012

Citaat van: Eric v B op 12-09-2022  12:27 uZelf zou ik er wat cara- of Crystalmout in doen.

Ik heb nog 350 gram Cara 120 liggen in het kader van restjes opmaken kan ik deze er uiteraard aan toevoegen. Voldoet dat enigszins naar jouw oordeel of zou ik er wijs aan doen om toch nog wat meer toevoegen om wat meer zoetige tonen naar voren te halen?

Michiel8012

Citaat van: Goldin op 12-09-2022  21:02 uLeuk, dat jij het ook gaat proberen! Alvast veel succes gewenst. Neem een paar uur extra de tijd deze brouwdag ;D

Ben je er ook al over uit welke verdeling van de stort je gaat doen? Ik heb de tip gekregen om de eerste maisch  kwa volume te pakken wat je normaal ook zou doen, dus niet klakkeloos 50/50.

Haha thanks! ik ga hem ergens in oktober plannen en reken dan zeker op een brouwdag die anderhalf keer zo lang is dan normaal. Ja normaal gesproken maisch ik relatief dun omdat mijn ervaring is dat spoelen in een brouwautomaat niet optimaal is. Ik ben daarom van plan eerst rond de 6kg maischen op 23 liter water. Dan hou ik daarna zo'n 17 liter over. Dan wil ik gaan spoelen tot zo'n 22 liter. Dan voeg ik de laatste 4 kg mout toe en spoel ik tot zo'n 24 liter voor de kook. Dan afhankelijk van het SG koken tot die in ieder geval boven de 1.100 is ;-)

Wat ik ook uit een van de opmerkingen onder jouw RIS poging las is dat er werd geadviseerd om de  havervlokken in de eerste stort te doen. Als ik dat doe dan gooi ik er direct maar een paar handen rijsthulzen bij om de eerste maischsessie het spoelen een beetje soepel te laten verlopen.

Heb je verder nog tips naar aanleiding van jouw RIS ervaring?

Eric v B

Citaat van: Michiel8012 op 13-09-2022  09:39 uIk heb nog 350 gram Cara 120 liggen in het kader van restjes opmaken kan ik deze er uiteraard aan toevoegen. Voldoet dat enigszins naar jouw oordeel of zou ik er wijs aan doen om toch nog wat meer toevoegen om wat meer zoetige tonen naar voren te halen?
Als je een restje op moet maken dan zou ik het er gewoon bij doen. Zelf had ik 485 g op 15 liter maar dat was een compleet andere stort.

Goldin

Citaat van: Michiel8012 op 13-09-2022  09:46 uHaha thanks! ik ga hem ergens in oktober plannen en reken dan zeker op een brouwdag die anderhalf keer zo lang is dan normaal. Ja normaal gesproken maisch ik relatief dun omdat mijn ervaring is dat spoelen in een brouwautomaat niet optimaal is. Ik ben daarom van plan eerst rond de 6kg maischen op 23 liter water. Dan hou ik daarna zo'n 17 liter over. Dan wil ik gaan spoelen tot zo'n 22 liter. Dan voeg ik de laatste 4 kg mout toe en spoel ik tot zo'n 24 liter voor de kook. Dan afhankelijk van het SG koken tot die in ieder geval boven de 1.100 is ;-)

Wat ik ook uit een van de opmerkingen onder jouw RIS poging las is dat er werd geadviseerd om de  havervlokken in de eerste stort te doen. Als ik dat doe dan gooi ik er direct maar een paar handen rijsthulzen bij om de eerste maischsessie het spoelen een beetje soepel te laten verlopen.

Heb je verder nog tips naar aanleiding van jouw RIS ervaring?

Goed idee, ik zou bij de 2e maisch ook wat rijsthulzen gebruiken, bij mij liep dat voor geen meter door.

Verder is het handig als je vooraf al even bedenkt hoe je een hete moutkorf wilt legen en schoon wilt spoelen. Ik had hem uiteindelijk op een handoedoek buiten gezet (om schade te voorkomen) en met koud water uit de tuinslang afgespoeld.

Door langer te koken ga je ook je hop langer koken, dit produceert wat meer ibus. Ook handig om hier rekening mee te houden als je de kook verlengt. (Ik deed dit direct in brewfather, maar kwam er later pas achter dat ik de alfazuren niet goed had overgenomen dus mijne is nu vrij bitter denk ik)

Ik meet mijn SG met een dobber. Aangezien je tijdens te kook gaat meten omdat je uiteraard minimaal 1.100 gaat halen  :D  moet je een temperatuur correctie doen. Ik heb deze tool gebruikt: https://www.brewersfriend.com/hydrometer-temp/#

Ik heb zelf ook een deel bourbon snippers op bourbon (four roses) gezet. Hiervan ga ik een 5 liter batch maken. De rest bottel ik direct. Ik heb 4 gram de liter aangehouden zodat ik zeker weet dat die batch het hout boven het moutgeweld uit komt. Wellicht is het leuk om niet alles te lageren op snippers zodat je ook weet hoe je "basis stout" smaakt.

Michiel8012

Thanks voor je tips goldin hier kan ik zeker verder mee. Binenkort maar alvast het hout dronken voeren en dan ergens in oktober brouwen.

Goede tip om een deel op hout te zetten en en een deel niet. Ik kan de helft bottelen uit mijn cct en vervolgens de andere helft lageren op het bier.

Het enige nadeel aan deze werkwijze is dat ik het vat moet openen voor het toevoegen van het hout waardoor er kans is op wat oxidatie... ik zou eventueel iets suiker bij de toevoeging van de whisky kunnen gooien zodat er weer wat activiteit ontstaat en de kans op oxidatie wordt vermindert maar dan is het weer geen volmout  :nut:

Gelukkig heb ik nog even om er over na te denken

lier

Citaat van: Michiel8012 op 14-09-2022  10:43 uHet enige nadeel aan deze werkwijze is dat ik het vat moet openen voor het toevoegen van het hout waardoor er kans is op wat oxidatie... ik zou eventueel iets suiker bij de toevoeging van de whisky kunnen gooien zodat er weer wat activiteit ontstaat en de kans op oxidatie wordt vermindert maar dan is het weer geen volmout  :nut:

Doe je houtsnippers in een hopzakje met iets van metaal er in en hang hem met een magneet boven in je gistvat. Dan kan je de snippers 'laten vallen' zonder je vat te hoeven openen.

Jacques

Citaat van: lier op 14-09-2022  22:40 uDoe je houtsnippers in een hopzakje met iets van metaal er in en hang hem met een magneet boven in je gistvat. Dan kan je de snippers 'laten vallen' zonder je vat te hoeven openen.

Gebruik wel roestvast metaal...

Overigens kan een klein beetje zuurstof geen kwaad als je houtsnippers gebruikt. Houtsnippers gebruik je meestal om het rijpen in houten vaten te imiteren. Houten vaten zijn een beetje poreus...

Michiel8012

Citaat van: lier op 14-09-2022  22:40 uDoe je houtsnippers in een hopzakje met iets van metaal er in en hang hem met een magneet boven in je gistvat. Dan kan je de snippers 'laten vallen' zonder je vat te hoeven openen.

Heb ik zeker over nagedacht alleen wil ik ook het restant van de whisky bij de houtsnippers in het vat voegen. Dit om nog meer die whisky smaak in het bier te krijgen. Ik ontkom dan niet aan het openen van het vat maar @Jacques heeft natuurlijk gelijk dat bij barrel aged bieren er sowieso sprake is van enige oxidatie.

Zoals @Goldin heeft geadviseerd wil ik de helft rechtstreeks uit de CCT bottelen en daarna de snippers (die ik 2 weken op de whisky laat staan) toevoeg met de whisky. Na wat inlezen kom ik voor 10 liter RIS op ongeveer 40 gram snippers die ik dan met 100 ml whisky aan het bier toevoeg. Mijn doel is om hiermee een warme whisky smaak aan het bier toe te voegen die niet al te veel op de voorgrond is maar die zeker geproefd mag worden.

Ik hou me aanbevolen voor ervaringen m.b.t. hoeveelheden whisky toevoegen aan zwaardere bieren.

Goldin

Ik hoop mijne volgende week te kunnen bottelen.

Aangezien ik geen cct heb vul ik tijdens het bottelen een mandfles van 5 liter en gooi daar de snippers en bourbon bij. Ik zit er aan te denken om hier wel een schep suiker bij te doen voor wat CO2 vorming om oxidatie te beperken.

Heb je al een idee hoe lang je wilt lageren?

Michiel8012

Ik ben erg benieuwd hoe die van jou geworden is!
Hoeveel ml bourbon ben jij van plan om bij die 5 liter te voegen?

Nog niet helemaal, ik lees verschillende ervaringen van 2 weken tot 3 maanden...
Gelukkig kan ik vanuit mijn cct ook makkelijk samples nemen en ik ben van plan eens per week een klein sample te nemen zodat ik op het juiste moment kan gaan bottelen.

Goldin

Ik heb het niet exact afgemeten, maar ik denk dat ik ook zo rond de 100 ml zit.

Michiel8012

Citaat van: Goldin op 16-09-2022  18:56 uIk heb het niet exact afgemeten, maar ik denk dat ik ook zo rond de 100 ml zit.
Oke! En dat is dan op 5 liter toch? Heb je de basis ris al gebotteld?

Goldin

Citaat van: Michiel8012 op 18-09-2022  20:59 uOke! En dat is dan op 5 liter toch? Heb je de basis ris al gebotteld?

Klopt, dat is voor 5 liter.
Ik heb vrijdag nog even een SG meting uitgevoerd en die stond op 1.036. In 2 dagen heb ik de temperatuur 1 graden omhoog gebracht in de hoop dat hij nog iets verder doorgist. Dus nog niet gebotteld.

Goldin

@Michiel8012 Schoot mij zojuist te binnen dat jij hier binnenkort mee bezig gaat. Nog even je recept bekeken en ik zie in dat jij inzet op een brouwzaalrendement van 75% (wat overigens al flink is voor een zwaar bier). Dit was ook 1 van mijn leerzame fouten.

Als je voor het eerste een dubbele maisch uitvoert zou ik nu niet hoger inzetten dan 60%, dat is inclusief regelmatig roeren.

Michiel8012

@Goldin thanks voor de tip. Ik had hem van de week al iets aangepast naar een rendement van 68% dan zou ik op 1.103 moeten komen na 90 minuten kook. Misschien moet ik nog even wat dingen gaan aanpassen om sowieso boven de 1.100 te komen  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.