Toch nog eens een Weizen proberen

Gestart door Larsje40, 09-09-2022 16:08 u

Vorige topic - Volgende topic

Larsje40

Hallo Allemaal.

ik wil toch nog weer eens een weizen proberen te fabriceren. Nu had ik onderstaand recept in gedachte.

Graag jullie mening hierover en eventuele aanvullingen/wijzigingen hoor ik graag van jullie. Ook ideeën voor andere hop/mout en maischschema zijn welkom

gr.

Larsje
BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk010
Naam recept2022 Weizen brewmonk
Brouwdatum
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)11 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)14 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
22,00 lWater uit Griendtsveen
5,29 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l8 mg/l27 mg/l181 mg/l43 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
2,82 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC55,0 %
2,05 kgPilsmoutDingemans3 EBC40,0 %
0,26 kgChateau Cara RubyCastle Malting50 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
44,0 °C0 min.20 min.4,3 l/kg
54,0 °C8 min.10 min.4,3 l/kg
63,0 °C8 min.45 min.4,3 l/kg
72,0 °C8 min.25 min.4,3 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gHallertau Mittelfrühpellets3,8%60 min.10,1 IBU
10,0 gMagnumpellets11,5%6 min.3,6 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]10,0 gMagnumpellets11,5%6 min.3,6 IBU
Munich ()bovengist

seed7

Gist: Danstar Munich Classic, niet de gewone Munich.
Mout: Weizen is "slank", geen cara. Tarwe geeft de body. Als je iets wilt kijk dan b.v eens naar Muenchner of zelfs een klein beetje melanoidine mout.

ingo

Larsje40

THNX.

Maar wat is het verschil tussen de munich en de munich classic gist? zie op de site van lallemand dat de gewone munich gist niet eens meer bestaat.

gr.

Larsje

seed7

Citaat van: Larsje40 op 09-09-2022  18:36 uTHNX.

Maar wat is het verschil tussen de munich en de munich classic gist? zie op de site van lallemand dat de gewone munich gist niet eens meer bestaat.

De classic is een nauwe verwant van de 3068. De normale Munich is een beetje vlakke gist, qua smaakprofiel.

Murmillo

Ik ben wel nieuwsgierig welke weinig je eerder goed beviel? Ik zoek een soort erdingerkloon maar kan het maar niet vinden.

Larsje40

Ok. THNX voor de reacties.

Ik ga het toch eens gewoon met de normale munich proberen. Ik heb ook nog WB-06 liggen, maar die vond ik de vorige keer dat ik die voor een weizen heb gebruikt erg zurig. Tevens heb ik het recept toch wat omgegooid om te experimenteren met smaken. Andere hoppen enz.

Verder heb ik niets meer voor weizen liggen. Heb onderstaande nog op voorraad en denk dat de munich daar wellicht de beste van is.

- Danstar diamond lager
- Fermentis: S-189, S-33, T-58, US-05, WB-06
- Lallemand: Koln, Munich, Nottingham
- Mangrove jack: Belgian wit

Onderstaand het vernieuwde recept. Ik weet et zal geen weizen worden volgens de regels, maar wellicht iets wat er op lijkt, ik houd wel van wat experimenteren.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk010
Naam receptWeizen maar dan net wat anders 2022
Brouwdatum10-09-2022
BierstijlWeizen
Volume20,0 l
Begin SG1,050 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)12 IBU
Brouwzaalrendement65,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
23,00 lWater uit Griendtsveen
5,32 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
67 mg/l8 mg/l27 mg/l181 mg/l43 mg/l55 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,08 kgLichte tarwemoutDingemans3 EBC60,1 %
1,79 kgPilsmoutDingemans3 EBC34,9 %
0,26 kgChateau Munich LightCastle Malting15 EBC5,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
44,0 °C1 min.20 min.4,5 l/kg
54,0 °C8 min.10 min.4,5 l/kg
63,0 °C10 min.45 min.4,5 l/kg
72,0 °C8 min.25 min.4,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
8,0 gHallertau Traditionpellets4,2%90 min.4,8 IBU
7,0 gHallertauer Perlepellets4,8%30 min.3,5 IBU
4,0 gMagnumpellets11,5%15 min.3,1 IBU
10,0 gStyrian Goldingspellets2,5%5 min.0,7 IBU

Gist
starter[/data][/row]
HoeveelheidNaamType
[row]10,0 gStyrian Goldingspellets2,5%5 min.0,7 IBU
Munich ()bovengist

gr.

Remy

tdp

Je zou de T-58 ook kunnen proberen, die levert in ieder geval kruidnagel. De Munich bestaat niet meer inderdaad, dat is nu de Wit van Lallemand.

Qua hopgiften hoeft het allemaal niet zo spannend. 10 IBU op 60 minuten, 5 op de laatste 15. Of je pakt een hop met een laag alfazuurpercentage en gaat voor 15 IBU op 60 minuten. Hop is ondergeschikt in een weizen qua smaak, maar je hebt wel een dosis nodig om het niet te dun te laten overkomen. Ik weet je voorraad niet, maar ik zou voor 15 IBU van de Hallertau Tradition gaan, al dan niet in 2 hopgiften.

(NB: je hebt het vinkje aanstaan bij 'giststarter gemaakt, daardoor staat de Gist zo raar getoond hierboven ;))

Middelsee Folsgeare

Citaat van: seed7 op 09-09-2022  16:31 uGist: Danstar Munich Classic, niet de gewone Munich.
Mout: Weizen is "slank", geen cara. Tarwe geeft de body. Als je iets wilt kijk dan b.v eens naar Muenchner of zelfs een klein beetje melanoidine mout.

ingo

Waarom geen cara in een Weizen? Kan me Weizen-bieren herinneren die bijzonder goudgeel zijn, ongetwijfeld dat daar cara in gebruikt is

seed7

Citaat van: Gerrit Harmen Rypma op 13-09-2022  19:39 uWaarom geen cara in een Weizen? Kan me Weizen-bieren herinneren die bijzonder goudgeel zijn, ongetwijfeld dat daar cara in gebruikt is

Als je naar de kleur kijkt, je komt alles tegen tussen heel bleek en net niet roodbruin van de dunkel weizen. In de typische Duitse varianten wordt dat allemaal gedaan met Muenchner I of II.

Caramout geeft een andere snaak dan Muenchner.

ingo

Larsje40

Thnx voor alle reacties.

Ik heb hem afgelopen zaterdag gebrouwen en kon het toch niet laten om even naar de winkel te rijden oom de munich classic te halen. dus het recept is verder hetzelfde gebleven alleen de gist is dus veranderd naar de munich classic.

Staat nu sinds zaterdag te vergisten op 19 graden.

Iemand nog tips om wat meer banaan erin te krijgen? en zal ik hem zo helemaal uit laten gisten of zal ik na een week de temp langzaam iedere dag 1 graad opvoeren tot de 21?

THNX alweer

gr.

hansHalberstadt

Citaat van: Larsje40 op 14-09-2022  23:52 uIemand nog tips om wat meer banaan erin te krijgen? en zal ik hem zo helemaal uit laten gisten of zal ik na een week de temp langzaam iedere dag 1 graad opvoeren tot de 21?
Banaan is esters en die krijg je meer bij hogere temperatuur. (Als de gist genetisch in staat is om de juiste esters aan te maken zoals de 3068) dus in de 2e helft van de gisting de temperatuur opvoeren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.