Brouwketel aangeschaft, hoe reinigen en desinfecteren

Gestart door bello, 08-09-2022 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Ik heb een brouwketel aangeschaft voor reiniging zeggen ze Enzybrew te gebruiken.
Maar dan moet je nog desinfecteren, alhoewel ze zeggen dat bij een brouwketel dat niet nodig is vanwege de hoge temperatuur.

Kan ik ook sulfiet met water en mix acid zuur gebruiken daarvoor? dat heb ik staan voor mijn wijn.

Ik zou  de olie van mijn fruitpers moeten bijvullen, dat is zeggen ze met food grade hydraulische olie.

Alhoewel ze in de wijnclub zeggen, eender welke olie te gebruiken, kan dat ?

#reinigen #schoonmaken #desinfecteren

Goldin

Citaat van: bello op 08-09-2022  13:33 uIk heb een brouwketel aangeschaft voor reiniging zeggen ze Enzybrew te gebruiken.
Maar dan moet je nog desinfecteren, alhoewel ze zeggen dat bij een brouwketel dat niet nodig is vanwege de hoge temperatuur.

Desinfecteren van de ketel is inderdaad niet nodig. Ik reinig de ketel met Enzybrew en spoel het na met kraanwater en zet hem weg. Voor gebruik spoel ik hem nogmaals uit en neem hem daarna in gebruik. Tot zo ver geen infecties gehad.

Ik lees ook wel eens dat mensen een half vaatwas blokje gebruiken en dit prima werkt.

In principe hoef je tot na de kook pas zo steriel mogelijk te werken. Het kan echter nooit kwaad om het hele proces zo hygiënisch mogelijk te werken.

Jacques

Citaat van: bello op 08-09-2022  13:33 uMaar dan moet je nog desinfecteren, alhoewel ze zeggen dat bij een brouwketel dat niet nodig is vanwege de hoge temperatuur.

Goed reinigen is prima. Maar desinfecteren is volkomen overbodig. De mout die je stort is ook niet steriel en ook de hop gebruik je niet gedesinfecteerd. Door het langdurig koken wordt alles gedood.

Dirtbag

Als het een nieuwe ketel is zou ik hem een keertje door een loos programma laten lopen.

Dus tijdje circuleren op 65 graden en daarna aan de kook brengen. Zeg maar een testrun zonder dat je grondstoffen kunt verkloten. Dan kun je net zo goed een reinigingsmiddel er in doen.

db

Snelbier

Citaat van: Jacques op 08-09-2022  17:24 uGoed reinigen is prima. Maar desinfecteren is volkomen overbodig. De mout die je stort is ook niet steriel en ook de hop gebruik je niet gedesinfecteerd. Door het langdurig koken wordt alles gedood.

En:
Citaat van: Dirtbag op 08-09-2022  22:23 uAls het een nieuwe ketel is zou ik hem een keertje door een loos programma laten lopen.
Dus tijdje circuleren op 65 graden en daarna aan de kook brengen. Zeg maar een testrun zonder dat je grondstoffen kunt verkloten. Dan kun je net zo goed een reinigingsmiddel er in doen.
Zoals al aangegeven is ontsmetten zinloos, tijdens hopkoken wordt de ketel bijna steriel.
Enige vervuiling die in je ketel kan zitten is wat vet+olie, achtergebleven na fabricage.
Testrun draaien op hoge temperatuur, weet je meteen hoe de ketel werkt.
Met wat afwasmiddel (Dreft of Wibra-xyz) om vet op te lossen.
Spoelen met schoon water en droog wegzetten. Simpeler kan het niet.
Proost, Snelbier

Toevoegingen:
- Na reinigen de ketel ondersteboven wegzetten. Water loopt dan ook uit de pomp.  Bacteriën groeien NIET zonder water, dus droog houden.
- Enzybrew, PBW etc zijn middelen tegen zware organische vervuiling, zoals aangekoekte ketel.
Prima spul, je zal het ooit nodig hebben, maar overbodig voor een nieuwe ketel.

Jan de Graaff

Citaat van: Goldin op 08-09-2022  13:54 uIk lees ook wel eens dat mensen een half vaatwas blokje gebruiken en dit prima werkt.
Precies, doe ik ook! Werkt inderdaad prima. De huidige generatie vaatwasblokjes zijn geweldig in het oplossen van allerlei organische vervuilingen en vetten.
Ik vul de ketel (15L) half – de onderste helft is het viest, de bovenste helft doe ik handmatig wel. Dat scheelt een hoop water – en laat 'm opwarmen tot 65ºC. Dan met een vaatwasblokje 20 minuten op 65ºC en de pomp aan laten staan. Vervolgens leeggooien in het toilet en op z'n kop laten drogen. Omdat de ketel dan nog goed warm is, is ie snel droog. Naspoelen doe ik niet.

Ik berg 'm gewoon rechtopstaand op (niet op z'n kop) omdat ik er nog behoorlijk wat in opberg ook.

Bvk1983

Reinigen na brouwen doe ik gewoon met een sopje en heet water, daarna afspoelen en afdrogen.

Gistvat is een ander verhaal uiteraard.

Snelbier

Citaat van: bello op 08-09-2022  13:33 u....
Ik zou  de olie van mijn fruitpers moeten bijvullen, dat is zeggen ze met food grade hydraulische olie.
Alhoewel ze in de wijnclub zeggen, eender welke olie te gebruiken, kan dat ?
De pers zal prima werken met elke hydraulische olie.
Probleem kan zijn dat er olie bij je product komt, dan is foodgrade de veiligste oplossing.
Remvloeisof bijvoorbeeld is 'hydraulishe olie'. Lost verf op, wil je NIET in voeding hebben  :police:
Speel op safe, kost weinig extra.  Proost, Snelbier

bello

Bedankt, dat van dat vaat was blokje had ik gelezen ,in de beschrijving, maar ze zeggen nog te desinfecteren met ander product, dat is dus niet nodig zo lees ik hier.

Ik las ook al op forum van desinfecteren van alle materialen om verzuring tegen te gaan, en dacht ook dat tarwe en hop niet echt proper kunnen zijn omdat ze rechtstreeks van het veld komen.

Maar het is achteraf bij vergisten dan  dat het proper moet zijn alhoewel ik bij mijn wijn ook alleen met sulfiet ontsmet en nog nooit problemen mee gehad.

En ik maak nu vooral lambiek, dus daar zijn wilde gisten geen probleem.

bello

De pers zal prima werken met elke hydraulische olie.
Probleem kan zijn dat er olie bij je product komt, dan is foodgrade de veiligste oplossing.
Remvloeisof bijvoorbeeld is 'hydraulishe olie'. Lost verf op, wil je NIET in voeding hebben  :police:
Speel op safe, kost weinig extra.  Proost, Snelbier

Ik las op een wijn forum dat iemand zegt de food rade of hydraulische of gewoon plantaardige olie te gebruiken maar hydraulische is af te raden.

Maar gewoon keuken olie? Kan dat?

Jan de Graaff

Citaat van: bello op 09-09-2022  13:22 umaar ze zeggen nog te desinfecteren met ander product
Stel dat je de aftapkraan niet gebruikt tijdens het koken, dan zul je die voor je begint wel degelijk moeten desinfecteren. De kraan zelf wordt misschien wel heet genoeg, maar daar zou ik geen risico mee willen nemen.

Bij mijn automaat kan de pomp tot 140ºC aan, dus ik pomp rond tijdens het koken. Dan is de kraan ook gedesinfecteerd. Niet alle alle automaten hebben een pomp die kokende wort aankan. Ik heb begrepen dat de pompen van de Easy Brew en aanverwante automaten tot maximaal 80, 85ºC gebruikt mogen worden. Kijk dit dus goed na voor je de pomp gebruikt bij hogere temperaturen! De Grainfather kan het wel aan omdat je de kokende wort ook door je tegenstroomkoeler pompt om te ontsmetten.

Zo moet je voor jezelf nagaan welke onderdelen enige tijd met kokende wort in aanraking komen; die hoeven helemaal niet gedesinfecteerd te worden; deze moeten wel schoon zijn. Alle andere onderdelen wel ontsmetten, indien zij na het koken met het wort in contact zullen komen en al helemaal als zij na het koelen met het wort in contact komen.

Voor de volledigheid en de zekerheid: desinfecteren doe je op de brouwdag, vóór je gaat beginnen. Schoonmaken doe je op de brouwdag als je klaar bent – desinfecteren, gebruiken, schoonmaken.
Als je aldus goed schoongemaakt hebt, hoef je op de brouwdag zelf niet meer schoon te maken voor je gaat beginnen (vaatwastablet, ed.), wel desinfecteren als het betreffende onderdeel niet enige tijd met kokende wort in aanraking komt (zie hiervoor). Nadat je hebt schoongemaakt hoef je niet nog eens te desinfecteren; dat heeft geen zin. Dat komt dan op de brouwdag weer.

thepsych

Citaat van: JanDeGraaff op 09-09-2022  14:23 uStel dat je de aftapkraan niet gebruikt tijdens het koken, dan zul je die voor je begint wel degelijk moeten
Bij mijn automaat kan de pomp tot 140ºC aan, dus ik pomp rond tijdens het koken. Dan is de kraan ook gedesinfecteerd. Niet alle alle automaten hebben een pomp die kokende wort aankan. Ik heb begrepen dat de pompen van de Easy Brew en aanverwante automaten tot maximaal 80, 85ºC gebruikt mogen worden. Kijk dit dus goed na voor je de pomp gebruikt bij hogere temperaturen! De Grainfather kan het wel aan omdat je de kokende wort ook door je tegenstroomkoeler pompt om te ontsmetten.

ik denk dat het van belang is dat de pomp en de buizen daaromheen goed gereinigd worden omdat daar makkelijk vuil in blijft zitten. Ik reinig de grainfather meteen na het brouwen met wat oxi. Maar voor een nieuw brouwsel vertrouw ik toch niet wat er in de vochtige pomp is blijven zitten en doe ik het nog eens dunnetjes over met wat oxi. Misschien overdreven want bij het brouwen wordt alles nog eens op hogere temp door de pomp gehaald maar het idee dat daar toch een vries schimmeltje in die pomp zit spreekt me niet aan..

bello

Snelbier

Citaat van: bello op 09-09-2022  13:31 u... Ik las op een wijn forum dat iemand zegt de food rade of hydraulische of gewoon plantaardige olie te gebruiken maar hydraulische is af te raden.
Maar gewoon keuken olie? Kan dat?

Hydraulische olie (ook foodgrade) is beter bestand tegen hoge temperaturen. Kookt minder snel, géén dampbellen, dus druk blijft constanter. Belangrijk in (semi-)industrie-gebruik met hoge drukken.
Voor een thuis-gebruikte fruitpers is wegvallen van druk niet fataal, hoogstens vervelend.
Probeer goedkope sla-olie. Is 'foodgrade', en in ergste geval stopt de pers met persen..
Succes, Snelbier.

bello

Dus kan ik koolzaad of mais olie gebruiken, frituurolie

bello

Ik heb mijn olie vervangen en tot boven vol gegoten, maar als ik de pomp terug omhoog deed kwam er olie uit het luchtgaatje dat in de afsluitmoer zit.  Er zit uiteindelijk niet meer olie in dan voordien en de druk gaat ook niet hoger dan 250. Normaal staat er 350 voor hij naar rood gaat.

Spyro

Citaat van: bello op 20-09-2022  23:53 uIk heb mijn olie vervangen en tot boven vol gegoten, maar als ik de pomp terug omhoog deed kwam er olie uit het luchtgaatje dat in de afsluitmoer zit.  Er zit uiteindelijk niet meer olie in dan voordien en de druk gaat ook niet hoger dan 250. Normaal staat er 350 voor hij naar rood gaat.
Denk dat "Fruitig" op het VHF hetzelfde probleem heeft, misschien eens aan hem vragen...?   ;) :brouwen:

Als je de cilinder op het laagste punt zet en alles bijvult tot aan het hoogste punt moet alle lucht toch uit het systeem zijn als je daarna de ontluchtingsschroef dicht hebt gezet bovenaan...? Is maar een idee hé...  :weetniet:

bello

Dank u, hoe kan ik Fruitig vinden, ik heb al bij de leden gekeken en bij zoeken dan maar zie hem niet.

bello

Met wat desinfecteer je dan de brouwinstallatie? Met enzybrew?

Lange1985

Citaat van: bello op 25-09-2022  16:39 uMet wat desinfecteer je dan de brouwinstallatie? Met enzybrew?
Desinfectie doe je normaal met een desinfectiemiddel met de juiste toelating of thermisch. Maar desinfectie is vaak compleet overbodig, ook voor gistvaten. Goede reiniging volstaat en is ook beter dan een halfbakken poging tot desinfectie, zeker met middelen die daar niet voor zijn bedoeld (starsan en enzybrew zijn geen desinfectiemiddelen)

Jacques

Citaat van: Lange1985 op 26-09-2022  18:38 uDesinfectie doe je normaal met een desinfectiemiddel met de juiste toelating of thermisch. Maar desinfectie is vaak compleet overbodig, ook voor gistvaten. Goede reiniging volstaat en is ook beter dan een halfbakken poging tot desinfectie, zeker met middelen die daar niet voor zijn bedoeld (starsan en enzybrew zijn geen desinfectiemiddelen)

Ik ben het je eens dat desinfectie van een brouwketel volstrekt niet nodig is. Een brouwketel hoort wel huishoudelijk schoon te zijn om gekke smaakjes te voorkomen.
Door het maischen en het koken van het wort kan er niets groeien in wort.

Gistvaten horen superschoon te zijn. Enzybrew bevat percarbonaat en heeft zekere desinfecterende werking. Star San doodt bacteriën en ook gisten. Zie dit verhelderende filmpje over de werking van Star San.

bello

Dus gewoon na koken uit kuisen met dreft in het water.

Jacques

Citaat van: bello op 29-09-2022  02:08 uDus gewoon na koken uit kuisen met dreft in het water.
Alleen Dreft is vaak net niet krachtig genoeg. Om ook het binnenwerk van de pomp goed schoon te krijgen is een iets krachtigere reiniger nodig die effectiever is op het verwijderen van hopharsen, eiwitten, suikers en dergelijke.

Spyro

Citaat van: bello op 25-09-2022  16:37 uDank u, hoe kan ik Fruitig vinden, ik heb al bij de leden gekeken en bij zoeken dan maar zie hem niet.
https://vlaamshobbybrouwforum.be/index.php?members-list/75700/

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.