Aged restjes bier

Gestart door Willem Broekema, 08-09-2022 13:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Willem Broekema

Hoi,

Ik wil eens experimenteren met houtsnippers in bier ( "barrel" agen) en heb een recept samen gesteld en ik probeer  wat van mijn oudere voorraad mouten weg te werken.
Ik zet in op een bier dat niet stijlvast hoeft te zijn, maar wel een goede combi is met hout lagering, in de richting van een dubbel / quadrupel / barleywhine.
Ik heb nu een recept voor 12 liter, start SG 1088, geschat eind SG 1014, 35 IBU ,  en wil de Lallemand Voss Kveik gebruiken.

Ik ben wat onzeker over de stort van m.n. de chocolade mout; ik wil wel een hint van chocolade er in, maar niet overheersend. Ik heb echter alleen ervaring met deze mout in een chocolate porter.

Het recept dat ik nu heb is ongeveer: 
68,1 % Pilsmout
12,8 % Cara Munich II
3,2 % Melanoidin
2,1 % Pale Chocolate
1,1 % Carafa Special III
12,8 % Suiker

Wie heeft wat meer ervaring met deze mout in bijvoorbeeld vergelijkbaar recept en barrel agen, en kan zijn ervaring delen?

oneman

Het recept lijkt een beetje op mijn Porter. Daarbij gebruik ik 3,5% Blackswaen chocolate B en 1,5% Blackswaen black extra bij een start SG van 1055. Dat geeft een lekkere hint van chocolade en een licht geroosterd randje, zonder dat het overheerst. Omdat jouw SG hoger is, valt het totaal aan geroosterde mout per liter ook wat hoger uit, dus ik vermoed dat je met deze percentages een aardige start hebt.

oneman

Willem Broekema

Nog even een terugkoppeling voor geïnteresseerden op dit recept.
Inmiddels is het bier gebrouwen, gerijpt en voor een groot deel geconsumeerd.

Het beoogde smaakprofiel is inderdaad iets anders uitgevallen dan bedacht. Er komt toch meer chocolade smaak door dan verwacht. Meer zoals oneman aangeeft een chocolade porter smaak. En toch was ik blij verrast met de smaak, ook in combinatie met eikenhout. Die laatste smaak wordt met deze chocolade stort wat naar achteren gedrukt, maar is toch nog merkbaar aanwezig.
Uiteindelijk is wel mijn doel behaald: met restjes een smakelijk bier brouwen.
Dit recept kon best eens als basis dienen voor een opzet van een volgend bier...

majordomo

Misschien is het een idee om in je volgende brouwsel iets minder chocolademout te gebruiken of de rijpingstijd met het eikenhout aan te passen om zo de balans te vinden die je zoekt. Ook zou je kunnen experimenteren met andere houtsoorten om te zien hoe dat de smaak beïnvloedt. Klinkt alsof je een goede basis hebt gelegd voor verdere experimenten, en het belangrijkste is dat je tevreden bent met het resultaat! Veel succes met je volgende brouwsel!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.