Rochefort 10 kloonpoging 2022

Gestart door Sjoerd, 07-09-2022 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Nu een week later, mijn kloon met de W1762 nog net niet voldoende op druk, maar genoeg om een goed oordeel te kunnen geven. Even zonder bescheidenheid, ik heb best wel een aantal goede, zelfs een prijswinnende quadrupel gebrouwen, maar niet een zo lekker als deze. Vergeef me mijn enthousiasme, maar met dit recept kan je jouw quadrupel rustig naast het origineel zetten.

Zoals eerder verteld had ik als begin SG in werkelijkheid 1088. Mocht je hem ook vwb alcoholpercentage bij het origineel willen krijgen, dan zou ik in dezelfde verhouding de stort met 600 gram verhogen voor deze hoeveelheid wort om op 1096 te komen. Volgens mij heb je dan aardig de perfecte kloon.

Blijf mooi he, dat je zelf zulke biertjes kunt brouwen, succes!

Groet Sjoerd

Arthur B

Citaat van: Sjoerd op 12-11-2022  20:45 uSmaakte heel goed met te weinig druk, maar valt nu toch een beetje tegen. Dat het een lekkere quadrupel is, is mi dan ook meer het resultaat van de moutsamenstelling dan van de gist. Ik denk dat dit bier met de US05 of Nottingham zeker zo goed geweest zou zijn.

De kloon met de originele W1762 heb ik dus gedronken met te weinig koolzuurdruk. Zowel smaak als geur super.

Hoi Sjoerd, ik vroeg me af of een paar extra weken je mening over de korrel nog bijgesteld hebben...

Biertje1985

Mooi recept, ik had een fout gemaakt met de suiker dus ik kwam niet uit, hierbij rectificatie.

Sjoerd

Citaat van: Arthur B op 05-12-2022  20:17 uHoi Sjoerd, ik vroeg me af of een paar extra weken je mening over de korrel nog bijgesteld hebben...

Nee, helaas, heb er dit weekend nog eentje gedronken, is niet beter geworden, deze gist gebruik ik niet meer. Groet Sjoerd

hb-lot

Citaat van: Sjoerd op 13-12-2022  22:24 udeze gist gebruik ik niet meer.
Is deze gist dan zo slecht, of de andere gewoon beter (voor dit specifieke brouwsel of sowieso)?

Ik heb toevallig vandaag een Rochefort 8 kloon (uit verander water in bier) met deze gedronken en het is een behoorlijk lekker biertje vind ik zelf. Ik kan uiteraard niet beoordelen of hij met andere gist nog beter of meer gelijkend was geweest.

Sjoerd

Er zit een smaakje aan die me niet bevalt en hij mist complexiteit. Dat eerste kan natuurlijk aan mij liggen, had het liever anders gezien, maar mijn bier met de W1762 is zoveel beter geworden

Arthur B

Ik zal op mijn oneindige todo lijst het hergebruiken van deze korrel zetten. Wellicht maakt dat verschil.

hb-lot

Citaat van: Arthur B op 14-12-2022  08:48 uIk zal op mijn oneindige todo lijst het hergebruiken van deze korrel zetten. Wellicht maakt dat verschil.
Bedoel je met hergebruiken opkweken uit een fles / gistslurry?

Arthur B

Citaat van: hb-lot op 14-12-2022  09:48 uBedoel je met hergebruiken opkweken uit een fles / gistslurry?

Nee, de gist weer opvangen en meerdere keren gebruiken. Blijkbaar is dat ook wat de Trappisten doen, dus misschien komt het later wel meer in de richting van de 1762.

Jacques

Citaat van: Arthur B op 14-12-2022  13:53 uNee, de gist weer opvangen en meerdere keren gebruiken. Blijkbaar is dat ook wat de Trappisten doen, dus misschien komt het later wel meer in de richting van de 1762.

Dat kan, maar vereist wel heel hygiënisch werken.

Goldin

@Sjoerd ik ben van plan om dit recept ook te brouwen. Hier heb ik nog een aantal vragen over:

1. Hoe lang was je totale kooktijd?
2. Met hoeveel gram per liter suiker heb je gebotteld?
3. Zonder bottelgist is die alsnog goed op druk gekomen?
4. Welke kandijsuiker heb je gebruikt?

Alvast bedankt :beersmiley:

Sjoerd

Hoi Goldin,

- 75 min
- 9 g/liter
- nee, niet op druk gekomen, dus alle flessen open gemaakt, paar druppeltjes snel opgekweekte gist in appelsap in d'r flessen gedaan en nieuwe doppen erop. Daarmee op druk gekregen. Bottelgist toevoegen is dus wel verstandig.

Succes!

Sjoerd

Heb hem nog een keer gebrouwen, nu met 1% Carafa special 1 ipv 2 en meteen F2 bottelgist toegevoegd. Na 3 weken op 21 graden helemaal op druk en ik vind hem nog beter dan mijn eerste batch. Echt een heel mooi bier geworden!

Goldin

Gisteren dit recept gebrouwen en hiermee flink de limieten van mijn brewmonk 30 getest. Constant roeren met als gevolg een volledig dichtgeslagen filterbed. Geen ontspannende brouwdag zo, maar wel goed 23 liter met een sg van 1.085. Volgende keer toch maar een paar liter minder maken.

Ik heb 2 pakjes gist toegevoegd die na 10 uur matig gezwollen waren. Nu na goed 20 uur nog geen activiteit waargenomen. (Rapt pill en blowoff geven geen verandering weer). Ik hoop dat de gist het gaat redden.

Achteraf natuurlijk een starter moeten maken, hopelijk wordt mijn luiheid niet bestraft. :neenee:

20230503_183343.jpg

Ondanks het geklooi toch redelijk heldere wort.

20230504_180615.jpg 

Sjoerd

Die gaan het nog wel doen, maar je kan ook niet te lang wachten. Als je wort morgenvroeg nog niets doet zou ik een zakje S33 of T58 toevoegen als je die in huis hebt. Dan gaat je wort snel aan de gang morgen, gist vervolgens wel door op de 1762

Goldin

Goeie, ik heb nog wel wat T-58 liggen. Dus dan zal de T-58 voornamelijk de kickstarter voor de 1762? Of krijg ik dan herkenbaar T58 met eem beetje 1762?

Zou 1 zakje genoeg zijn. (Heb er nog 3)

Goldin

De vergisting is na 24 uur alsnog gestart. Vanmorgen plopte mijn blowoff er rustig op los en is de start middels de Rapt grafiek goed te zien.rapt.png

Jacques

Aan de grafiek is te zien dat je een lange logfase hebt. In die tijd vermenigvuldigd de gist zich. Een lange logfase is een risico. In deze periode kunnen ook ongewenste micro-organismen zich ontwikkelen. Zodra de vergisting op gang is, is de pH gedaald, wordt er koolzuur gevormd en alcohol.
Maar als je onder waterslot vergist is er normaal gesproken niet zo veel aan de hand. In plaats van een waterslot kun je ook een siliconen slang in het gat van het waterslot steken. Laat de slang naar beneden hangen. Op die manier kan er wel zuurstof in vat komen, wat goed is voor de aanmaak van nieuwe gistcellen, en geen micro-organismen.

Citaat van: Goldin op 04-05-2023  22:04 uAchteraf natuurlijk een starter moeten maken, hopelijk wordt mijn luiheid niet bestraft. :neenee:
Een starter met één verpakking had er zeker voor gezorgd dat de vergisting sneller op gang was gekomen.

Goldin

@Jacques Ik ben sinds kort in het bezit van een Brewbucket en heb hier direct de blowoff set bij gekocht.

Zoals je kan zien heb ik hem nu in de starsan hangen. Ik zou de slang de volgende keer er dus naast kunnen hangen totdat de vergisting start? Ik werk meestal met korrelgisten en die slaan nagenoeg altijd binnen 6 uur wel aan.

Ik doe trouwens de volledige vergisting middels blowoff omdat er een moertje aan de binnenkant van de deksel zit kan ik het knietje niet makkelijk verwijderen. Volgens mij kan dit geen kwaad zolang ik niet ga cold crashen.

20230504_235155.jpg

Jacques

Ja, je kunt het eerste gedeelte van de vergisting uitvoeren zonder waterslot of blow-off. Dankzij jouw Rapt Pill kun je de vergisting goed volgen. Zodra je ziet dat zo'n 50% van de verwachte vergistingsgraad bereikt is kun je de slang in de blow-off potje hangen. Je kunt ook een waterslot in het einde van de slang steken. Uiteraard zorg je er dan voor dat deze rechtop staat. Als je dan een cold crash uitvoert dan komt er geen vloeistof in e vergistingstank.

Goldin

Gisteren de boel gebotteld, hier wederom 2  fouten gemaakt. Ik bottel rechtstreeks uit het vat wat normaal goed gaat, echter was ik gisteren niet zo scherp.

1. Een paar flike bellen lucht door het jongbier getrokken omdat ik de slang welke ik aan het kraantje bevestig naar boven trok waardoor er lucht door het kraantje werd gedrukt.

2. Een flinke slok starsan omdat ik de blowoff niet had ontkoppeld.

Met als gevolg dat er weer wat in suspensie is gegaan en ik niet helemaal heldere jongbier heb gebotteld. We gaan meemaken wat de impact is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.