Rochefort 10 kloonpoging 2022

Gestart door Sjoerd, 07-09-2022 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

Ik maak even een nieuw topic voor deze Rochefort 10 kloon zodat de vindbaarheid beter is dan op pagina tig van een eerder topic en deze kloonpoging kent een noviteit. Het is namelijk een gesplitste batch waarbij ik in het ene vat de traditionele W1762 gebruikt heb en en het andere vat de nieuwe Rochefort korrelgist van Gozdawa. Van die laatste gist is op dit forum nog niets bekend. Als die een vergelijkbaar resultaat geeft als de W1762, dan zou dat wel super zijn! Enfin volgend recept heb ik gebrouwen en staat nu te gisten:

Rochefort 10 kloon

25 liter/27 IBU
31,5 liter maischwater 
10 liter spoelwater
BSG 1096

Pilsmout                    7000 g     66,7%
Cara 120                    1100 g     10,5%
Special B                       400 g      3,8%
Carafa special 2           100 g         1%
Maisvlokken                400 g      3,8%
Donkere Kandijsuiker 1500 g     14,3%

Maischschema:
63 graden  30 min
68 graden  60 min
78 graden   1 min

Hop:
St Goldings           4,4%a     60  g  75 min
H Hersbrucker         4,6%a      30 g   30 min
H Hersbrucker         4,6%a      30 g   10 min
Koriander                             10 g   10 min

Oud zakje korrelgist 45 min mee laten koken voor voedingsstoffen vergisting

Gist:
10 liter Wyeast 1762, 1 smackpack      21 graden
15 liter Gozdawa Rochefort 1,5 zakje   21 graden

Ik had als begin SG in werkelijkheid 1088. Toch nog weer iets te voorzichtig geweest met de moutstort. Mocht ik hem weer brouwen, dan zou ik in dezelfde verhouding de stort met 600 gram verhogen voor deze hoeveelheid wort om op 1096 te komen. Het zal even een week of 6 wachten worden, maar als ik ze geproefd heb, dan laat ik jullie mijn eerste bevindingen weten.

Groet Sjoerd

Goldin

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten.

Dit is toch 1 van mijn favoriete supermarkt biertjes. Zou de W1762 het zelfde resultaat moeten geven als het opkweken vanuit een flesje?

Het zou mooi zijn als de korrel ook dichtbij komt.

Sjoerd

Ik heb de W1762 al vaak gebruikt, die geeft hetzelfde resultaat als het origineel

Fractus

Mooi experiment Sjoerd! Denk je dat de hoeveelheid gist die je hebt toegevoegd ongeveer gelijk is? Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid gist ook een effect op de smaak heeft, zelfs als het dezelfde giststam is.

Ik moet binnenkort ook maar een Rochefort 10 kloon brouwen  :denken:

Edsalute

ik ga volgende week 12 liter brouwen met Gozdawa Rochefort, wel of geen mais ?

Sjoerd

Citaat van: Fractus op 08-09-2022  09:20 uMooi experiment Sjoerd! Denk je dat de hoeveelheid gist die je hebt toegevoegd ongeveer gelijk is? Ik kan me voorstellen dat de hoeveelheid gist ook een effect op de smaak heeft, zelfs als het dezelfde giststam is.

Ik moet binnenkort ook maar een Rochefort 10 kloon brouwen  :denken:
Dat kan als je te weinig gist gepitst hebt, maar dat is in beide batches niet het geval. Naar verhouding heb ik wel iets meer korrelgist gebruikt, maar ze hebben allebei een hele goede rustig verlopen hoofdvergisting gehad inmiddels. Dus als er verschillen zijn, dan zal dat naar mijn mening niet de oorzaak zijn.

Sjoerd

Citaat van: Edsalute op 08-09-2022  10:25 uik ga volgende week 12 liter brouwen met Gozdawa Rochefort, wel of geen mais ?
Normaal gebruik ik geen mais in een quadrupel, heb wel eens gelezen dat ze dat inmiddels bij Rochefort ook niet meer doen omdat maisvlokken gemodificeerd zouden zijn. De basis van deze kloon is een wat ouder recept, vandaar dat ik wel maisvlokken gebruikt heb, maar of de mais echt het verschil gaat maken vraag ik me af.

Fractus

Als je dat handje maisvlokken kunt proeven in zo'n complex bier met al die caramouten, dan zou ik me aanmelden bij het bierkeurmeestersgilde. Want dan heb je een gouden tong  :proost:

Even zonder gekheid, dat je een maisgift kunt proeven in de lagers waar je ze wel eens vindt (corona? en sommige Amerikaanse pils-achtigen) kan ik me wel voorstellen. Met deze hoeveelheid caramouten echter  :weetniet: Lijkt me dat je ze prima kunt vervangen met wat extra pilsmout.

Orangeloo

Hoi Sjoerd,

Heb je de smackpack, zonder starter, bij het wort gedaan? Of er toch nog een starter van gemaakt?

Sjoerd

Citaat van: Orangeloo op 09-09-2022  18:02 uHoi Sjoerd,

Heb je de smackpack, zonder starter, bij het wort gedaan? Of er toch nog een starter van gemaakt?

Hoi Angelo,

Ik heb gewoon het smackpack bij het wort gedaan. Ik ben wat luier geworden dan vroeger. Met 10-12 liter gaat dat prima.

Orangeloo

Citaat van: Sjoerd op 10-09-2022  12:34 uHoi Angelo,

Ik heb gewoon het smackpack bij het wort gedaan. Ik ben wat luier geworden dan vroeger. Met 10-12 liter gaat dat prima.

Spanend: Ik durf het nooit aan. Ik maak altijd en starter, maar ik gebruik ook geen bottelgist.

Snelbier

Citaat van: Sjoerd op 10-09-2022  12:34 uHoi Angelo, Ik heb gewoon het smackpack bij het wort gedaan. Ik ben wat luier geworden dan vroeger. Met 10-12 liter gaat dat prima.

Citaat van: Orangeloo op 10-09-2022  23:25 uSpannend: Ik durf het nooit aan. Ik maak altijd en starter, maar ik gebruik ook geen bottelgist.

Ik opteer voor de starter. Na 2 slechte ervaringen met ouder Wyeast smackpack. Ouderdom was ik door verkoper door gewaarschuwd, en dan laat ik het ook nog 2 dagen in de warme auto liggen  :weetniet: Shit happens.
Beide 5 maanden oude en door mij mishandelde packs gebruikt (gelukkig) voor starter, duurde een eeuwigheid (2 dagen) voor de gist actief werd.
Starter een extra stap moeten geven om aan vereiste gistcelletjes te komen.
Terug gerekend had ik nog een 10 miljard actieve gistcellen in de packs, tegen 100 voor een kakelvers pak.
Dit akkefietje lijkt extreem, maar het blijft een gok/verrassing hoe actief elk smackpack nog is na hoeveel tijd en hoe goed (of slecht) opgeslagen..
Met een starter (zelfs een kleintje) kan je aardig inschatten hoe actief de gist nog is.
Note: ik heb géén microscopische gist-teller.  Ik maak een inschatting van hoeveelheid uitgezakte slurry (die weer gist moet representeren). En dat werkt tot nu toe prima.
Proost, Snelbier

Sjoerd

Besten,

Vandaag mijn kloon gebotteld na zo'n 25 dagen. 76 flesjes, dus met die 25 liter zat ik goed. Beide batches hadden een eind SG van 1015. Dus dat is in elk geval hetzelfde. Bij de R10 is met een begin SG van 1096 de eind SG 1013. Ik had met een begin SG van 1088 een eind SG van 1015. Nu heb ik de suiker er einde kook bij gedaan, dat met stort na de hoofdgisting wellicht nog een paar puntjes lager kunnen komen, maar ik denk dat de conclusie is dat in het origineel naar verhouding meer suiker zit. Ps met het Smackpack had ik uiteindelijk 11 liter. Heeft het super gedaan, voor die hoeveelheid dus geen starter nodig. Ben benieuwd hoe ze gaan smaken. Jullie horen van me!

Groet Sjoerd

brouwerwaldonk

Als je de suiker tijdens de kook erbij doet dan zullen de gisten eerst die suiker aanpakken en pas daarna de moeilijkere suikers uit de mout. Als je de suiker er pas bij doet na 4 of 5 dagen gisten is dat een ander verhaal dan komen de gemakkelijke suikers uit suiker als laatste aan bod en is je eind SG lager na het gisten.

Arthur B

Citaat van: Sjoerd op 24-09-2022  18:32 uBen benieuwd hoe ze gaan smaken.

Toevallig al onderzoek gedaan?

Orangeloo

Dinsdag toevallig een Rochefort 8 kloon gebrouwen, recept uit de bijbel, 2e testament  ;D
Recept is bijna hetzelfde. Ben erg benieuwd naar je korrelgist versie.  :brouwen:

Mike101

Citaat van: Orangeloo op 03-11-2022  08:40 uDinsdag toevallig een Rochefort 8 kloon gebrouwen, recept uit de bijbel, 2e testament  ;D
Recept is bijna hetzelfde. Ben erg benieuwd naar je korrelgist versie.  :brouwen:

Wat was jouw eind sg?

Orangeloo

Citaat van: Mike101 op 04-11-2022  08:22 uWat was jouw eind sg?

Dinsdag gebrouwen dus nog aan het vergisten   ;)

Sjoerd

Ik ga waarschijnlijk dit weekend verslag uitbrengen. Denk namelijk dat ze nu wel op druk zijn. Ze hebben een beetje te koud gestaan, waardoor de hergisting langer geduurd heeft. Heb vorige week al wel een flesje met de korrelgist gedronken. Ondanks dat deze nog te weinig koolzuur had, was ik eerlijk gezegd behoorlijk onder de indruk, dus dat beloofd iets, jullie horen!

Groet Sjoerd

Edwin brouwt

Heel leuke test, ik heb nagenoeg ditzelfde recept gebrouwen met de gozdawa gist.
Ik ga van het weekend de echte 's met die van mij testen.

Fractus

Ben erg benieuwd naar je verslag Sjoerd, leuk dat je ons op de hoogte houdt  :beersmiley:

BikerEddy

Hoi Sjoerd,

Da's grappig, op 11-10-2020 heb ik nagenoeg soortgelijk biertje gebrouwen.
Wel met Saaz hop i.p.v. Styrian Goldings en Mangrove Jack's M31.
Lekker donker biertje (EBC 61) van 10.2%.
Ik krijg nog steeds verzoeken  ;D
Ik zal volgend jaar ook een kloonpoging Rochefort 10 brouwen.
Ben benieuwd naar jouw resultaat.

NC92

Hey Sjoerd,

Ben heel benieuwd naar jouw vergelijking!, ik heb laatst ook een zakje van deze meegenomen en ben een beetje an het kijken hoe ik hier de beste immitatie van kan gaan maken.

Twee vraagjes over jouw recept:
- Weet je wat de kleur (EBC) is van de suiker die je gebruikt?
- Heb je het recept ook eens gebrouwen zonder de carafa, en zo ja wat is dan het resultaat dat je krijgt?
Dit vraag ik omdat in het boek van Stan Hieronymus (hierboven ook al benoemd) wordt gezegd dat het grootste gedeelte van de kleur afkomstig is van de suiker en niet van de mout.

Sjoerd

Volgens mij is de kleur van de suiker iets van 350 EBC. Die carafa doet mi niet heel veel, met dit recept komt ie inderdaad vooral van de suiker en de special B. Normaal gebruik ik nooit carafa

Sjoerd

Besten,

Ik kan helaas nog geen volledige uitslag geven, maar al wel een goede voorspelling. Dat komt omdat de kloon met de W1762 nog niet goed op druk is. Die heeft nog even nodig. De kloon met de Gozdawa Rochefort is wel op druk. De conclusie daarvan is dat "als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het ook te mooi om waar te zijn". Het is een prima quadrupel geworden, zeker lekker, maar het is geen Rochefort. Smaakte heel goed met te weinig druk, maar valt nu toch een beetje tegen. Dat het een lekkere quadrupel is, is mi dan ook meer het resultaat van de moutsamenstelling dan van de gist. Ik denk dat dit bier met de US05 of Nottingham zeker zo goed geweest zou zijn.

De kloon met de originele W1762 heb ik dus gedronken met te weinig koolzuurdruk. Zowel smaak als geur super. Als hij dadelijk op druk is, verwacht ik serieus dat het een hele goede kloon is. Ik laat het jullie weten als het zover is.

Groet Sjoerd

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.